Discussie: Partydrugs moeten gelegaliseerd worden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:17

loulou schreef:
mensen gaan ten onder aan hard drugs, niet aan soft drugs.
softdrugs is niet verslavend


Softdrugs is WEL verslavend, niet lichamelijk dat klopt, maar geestelijk is softdrugs echt wel verslavend...
En mensen gaan misschien wel sneller ten onder aan hard drugs, maar de stap naar hard drugs wordt verkleind door het gebruik van soft drugs...

Ik ben tegen drugs, softdrugs en harddrugs...
De enige uitzondering die ik maak is voor medicinaal gebruik en als pijnbestrijding...

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:19

Missouri"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
als het enige pro-argument is: "dan weet je wat je slikt als het legaal is", vraag ik me af of dat werkelijk zo is.


Dat weet je nooit! Ik ken iemand die acht euro neertelde voor een Smintje met citroensmaak... (en ik zei nog, "smintjes bestaan niet!!" Haha! )
[/quote]
wat zijn smintjes?

ik vind dat het niet legaal zou mogen worden
mjn vriendin rookt, ik haat het, maar als ik het zeg dat ik liever heb dat ze niet rookt in mijn buurt i ze vies omdat dat het enige is dat ze heeft enz....
ze rookt soms (niet veel, een paar keer in een jaar ofzo) wiet ook, ook daar ben ik geen voorstander van, maar ja ,wat doe je eraan, de laatste tijd is het zo dat als je niet rookt of troep slikt dat je er niet bij hoort

petraaken

Berichten: 44213
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:22

dutske"]
[quote="Missouri"][quote="SuperPepeijn schreef:
als het enige pro-argument is: "dan weet je wat je slikt als het legaal is", vraag ik me af of dat werkelijk zo is.


Dat weet je nooit! Ik ken iemand die acht euro neertelde voor een Smintje met citroensmaak... (en ik zei nog, "smintjes bestaan niet!!" Haha! )
[/quote]
wat zijn smintjes?

ik vind dat het niet legaal zou mogen worden
mjn vriendin rookt, ik haat het, maar als ik het zeg dat ik liever heb dat ze niet rookt in mijn buurt i ze vies omdat dat het enige is dat ze heeft enz....
ze rookt soms (niet veel, een paar keer in een jaar ofzo) wiet ook, ook daar ben ik geen voorstander van, maar ja ,wat doe je eraan, de laatste tijd is het zo dat als je niet rookt of troep slikt dat je er niet bij hoort
[/quote]

zo te horen ben jij een verstandige puber. Houen zo OK dan! OK dan! . Je zal daarom geen vrienden verliezen en indien dat zo is ben je ze beter kwijt dan rijk.

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 12:31

Petraaken: dank je wel, ik heb wel eens sigaretten geprobeerd, maar dat was omdat een paar vriendinnen ze aanbood,maar ik vind het dus ronduit vies, en zelfs al zou ik het lekker gevonden hebben dan zou ik er nog niet aan begonnen zijn omdat ik liever men geld uitgeef aan dingen voor de paardjes, en men lessen dan aan sigaretten...

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:20

xtc is toch geen softdrug? Ik weet het niet zeker hoor, maar als ik zou mogen kiezen tot welke categorie deze drug behoort, dan zou ik zeker harddrugs zeggen.

Ook in zuivere vorm kan xtc gevaarlijk zijn. Bijverschijnselen zijn bijvoorbeeld: depersonalizatie, paranoia, paniek, angst, zelfmoodneigingen. En dat zijn alleen nog maar de psychologische effecten. Het kan bijvoorbeeld ook uitval van nierfunctie veroorzaken.

Kortom, het is een stuk gevaarlijker dan bvb wiet-gebruik.

Ik ben dus tegen, omdat een verantwoorde manier van gebruik bij deze drug niet echt mogelijk is, zelfs al zou er slechts zuivere xtc op de markt zijn.

Het enige redelijke voordeel aan xtc is dat het niet erg verslavend is.

Maar goed, ik vind dat alcohol ook in sommige opzichten een hard-drug is, als je kijkt naar de effecten ervan.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:27

xtc is volgens mij ook harddrugs.

alcohol is ook harddrugs!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 13:36

moet je 'ns kijken hoe snel mensen niet meer zo openlijk gebruiken als ze de thailand stelling gaan gebruiken......kun je mooi naar Bangkok Hilton................ik ben zeer TEGEN alle drugs, soft ,hard, ALLES.
Maar zoals iemand al zei; alcohol is wel geaccepteerd en ik drink zelf ook wel 'ns een glaasje van het een of ander.
En harddrugs als pijnbestrijding mag wel van me!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:03

TEGEN

Drugs (waaronder ik overigens ook alcohol en zelfs sigaretten in deel) zijn heel interessant als je net komt kijken en zo ben ook ik met drugs in aanraking gekomen, heb zelf ook het een en ander geprobeerd, maar ben ben er na mijn eigen ervaringen met drugs falikant op tegen....

Het heeft meer schadelijke effecten dan slecht voor gezondheid. Het maakt alles kapot....je lichaam, relaties en je kunt er zelfs een karakterverandering door krijgen. Heb al deze effecten van dichtbij meegemaakt en dat is niet leuk om te zien...

En dan te bedenken dat ze mensen met 5 kilo coce of minder gewoon vrij laten lopen en wel iemand oppakken die een dood stuk koraal bij zich heeft dat hij gewoon op het strand gevonden heeft....waar gaat het heen met deze wereld

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:06

dutske"]
[quote="Missouri schreef:
Dat weet je nooit! Ik ken iemand die acht euro neertelde voor een Smintje met citroensmaak... (en ik zei nog, "smintjes bestaan niet!!" Haha! )

wat zijn smintjes?
[/quote]

Smintjes zijn snoepjes, je weet wel van die reclame... "No smint, no kiss" Haha!

Maar pillen noemen ze ook 'tulpjes', 'supermannetjes', 'diamantjes', 'mitsubishi's', noem maar op... afhankelijk van het logo wat erop staat Knipoog Haha!

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:11

ahzo
dank je Pling

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:07

Nee, moet absoluut niet gelegaliseerd worden.
Ik heb er zelf alle ervaring mee, en weet ook uit eigen ervaring wat de effecten op langere termijn kunnen zijn. Depressief, paranoïde worden, agressie, en noem het maar op.
Het is klerezooi, en iedereen zou ertegen beschermd moeten worden. Het probleem is namelijk dat de drempel al heel laag IS, en dan is het nog zo illegaal als het maar kan zijn. Iedereen kan eraan komen, hoef je echt geen moeite voor te doen.
Ook is het onder jongeren heel erg geaccepteerd, ik denk dat het een stuk meer gebruikt wordt dan de meesten weten. En dan niet alleen XTC, maar ook cocaïne is erg populair en stoer.

Softdrugs daarin tegen, maakt me geen bal uit wat iemand daarmee doet.
Daar heb ik nooit iemand aan kapot zien gaan, en de gevolgen daarvan zijn zo'n stuk minder...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:34

Supertje schreef:
Depressief, paranoïde worden, agressie, en noem het maar op.


Je korte termijngeheugen gaat eraan...

Euhh...

Wat zei je ook alweer? Schijnheilig

(grapje Haha! )

Kyno

Berichten: 10432
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 19:36

Zeker weten niet!! Hoe makkelijker mensen er aan kunnen komen, hoe meer er (naar mijn idee) gaan gebruiken. Door het legaliseren is het smokkelen/dealen natuurlijk wel direct een stuk minder, maar ik vind het toch niet echt een goed idee. Wiet moet overal beschikbaar zijn, dat kan geen kwaad, en het zou wel handig zijn als ik het zo uit de supermarkt kon halen Haha!

Eclipse
Berichten: 315
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:48

mdma is geen zuivere vorm van XTC.
parydrugs, smartdrugs headdrugs.

onderandere ifidra is het speed effect op natuurlijke basis alle smartdrugs trouwens.

het blijft toch verslavend en schadelijk anders zou het niet onder drugs vallen.

moet niet legaal worden, drugs is drugs

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 21:59

Ik heb niet alles gelezen geen tijd voor maar wilde wel even reageren.

Ik vind dat je het beter wel kan lageliseren, omdat het nu toch wel wordt gebruikt. En je kan dan zorgen dat er op zo een feest goeie XTC is. En een legetematie vragen, van 18 of ouder. Want dat ben je meer volwassen dan 16 (meestal he). En wanneer het goeie XTC is, en er gecontroleerd wordt of 1 iemand niet heel veel heeft, zullen er denk ik minder doden vallen.

Eclipse
Berichten: 315
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 22:01

ja maar waneer is er goeie xtc.

xtc is puur chemisch net zo als speed.
het is op het nieuws geweest om het te legaliseren en testen op goede xtc.
maar waneer is het goed, als je er niet meer van gaat strakstaan??
als het gevoel er minder op gaat worden is de kans groter op een overdosis.

blijft een moeilijk onderwerp.
het legaliseren heeft zeker voordelen maar ook veel nadelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:15

Ik ben tegen legalisatie van partydrugs. Als partydrugs gelegaliseerd zouden worden, dan zou dit betekenen dat het 'partydrugscircuit' toegankelijker en groter wordt. Mensen die nu niet in aanraking komen met deze drugs, kunnen het dan zomaar ergens kopen. Legalisering werkt zeer drempelverlagend. Dit onder het motto: 'Als deze drugs worden toegestaan, dan zul je er immers vast niets aan over kunnen houden.' Het wordt mensen dan zoveel makkelijker gemaakt om even wat pilletjes te gaan halen.

Voorstanders van legalisatie beweren dat legalisering er toe bijdraagt dat deze vorm van drugsgebruik 'veiliger' wordt. Door legalisering zou een betere controle mogelijk worden.

Dit lijkt een goed argument, maar is het niet. In tegendeel. De schadelijke effecten van bijvoorbeeld XTC worden er niet minder om, als gebruik ervan ineens legaal is. De kans om een dodelijke pil te treffen wordt misschien iets kleiner, maar dit staat niet in verhouding tot de vele nadelen die legalisering kan hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 00:57

loulou schreef:

softdrugs is niet verslavend



En ik ben sinterklaas.....

Ik ga met Kawa mee... Ja, ik ben ook jong geweest, ja, ik heb ook weleens geblowd, dat was gelijk de 1e en laatste keer omdat ik er 3 dagen kotsend van op mn nest heb gelegen (was slechte kwaliteit o.i.d.)

Ik ben nog nooit in mijn leven dronken geweest...
Bij ons hebben we een bioscoop waar gerookt mag worden tijdens de film. Nu rook ik zelf ook, dus gewone rook heb ik geen last van, maar wiet! Dat vind ik zoooo gooooor!!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 01:07

Ik ben voor, tenminste op grote feesten vind ik dat die drugs beter legaal verkocht moeten worden.
Het wordt toch gebruikt, daar kun je niet onderuit, en ik geloof niet dat er ooit maatregelen zullen komen die dit gebruik laten verdwijnen, door het legaal te verkopen weet je wat de mensen slikken en kan er ook een betere controle zijn over de hoeveelheid die men slikt.
Verder ben ik het eens met clitia (haar reactie moet nog komen) zij weet het beter te verwoorden als ik.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 01:55

En daar komt dan het antwoord van Clitia...
Ik heb woensdag aanstaande mijn nederlands referaat, en tijdens dat referaat ga ik een betoog houden... VOOR de legalistatie van XTC.

Om te beginnen ga ik een paar feiten in het midden gooien, ik heb braaf het hele topic gelezen, en er staan veel foute en onterechte opvattingen over XTC.
De drug XTC, bestaat uit de stof MDMA. Er zijn talloze varianten op, een bekende is speed, ook is er MDA, een variant op MDMA.
XTC is niet verslavend, hoogstens kan je, bij veel gebruik, het gevoel hebben, nog geen vijf minuten te kunnen feesten, omdat je eerst een zooi energie van het pilletje kreeg, en nu moet het lichaam het ineens zonder die energie doen.
XTC heeft een oppeppend EN bewustzijnsveranderend effect. Naarmate je langer XTC gebruikt, vermindert het bewustzijnsveranderende effect, maar het oppeppende effect blijft.
XTC wordt tot de harddrugs gerekend, omdat een overdosis makkelijk genomen is.
Onderzoeken hebben uitgewezen dat XTC op langere termijn verminderde hersencapaciteit tot gevolg kan hebben. Hier hebben we het wel over proefpersonen, die wekelijks 1 of meer pilletjes slikten, over een periode van minstens een half jaar.
MDMA kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid, ook bij gebruik van slechts een pil. Dit is zo, wanneer je al eerder last had/hebt van bijvoorbeeld hartklachten, een te hoge bloeddruk, en niet goed functionerende lever/nieren, of geestelijke aandoeningen, zoals schizofrenie (typefouten voorbehouden) en depressiviteit.
Zoals elke drug, versterk MDMA de bui die je hebt. Wanneer je zwaar sjacho bent, zal je niet vrolijk worden van een paar pilletjes, integendeel, je wordt er alleen maar meer sjacho van.

Dan nu een zooitje argumenten.

Wanneer XTC gelegaliseerd wordt, wordt de kwaliteit gewaarborgd. (Ook bij wiet is de kwaliteit aanzienlijk verbeterd.) Hierdoor komen pillen die een andere stof dan MDMA bevatten, niet meer op de markt. Dat zal al een hoop levens schelen - Een combinatie van MDMA met andere middelen, kan fataal zijn (er zijn pillen ontdekt, waarbij vergeleken de euthenasiepil een smartie was). Ook zullen varianten waarin bijvoorbeeld glassplinters verwerkt zijn, niet meer voorkomen (glassplinters worden aan een pil toegevoegd om de maagwand wat op te ruwen, waardoor de stof sneller wordt opgenomen, en je dus sneller de effecten voelt.)

Wanneer XTC in bijvoorbeeld een coffeeshop te verkrijgen is, kan er makkelijk op leeftijd gecontroleerd worden. Wanneer iemand die MDMA wil gebruiken, het 'op straat' moet kopen, zal de desbetreffende dealer niet eerst even de kopers legetimatie controleren. Ook kan er per persoon een juiste dosis gegeven worden, waarmee de kans op een overdosis aanzienlijk wordt verkleind.

Ook kan er makkelijker voorlichting worden gegeven, wanneer de drug legaal is. De informatie die ik op school kreeg, bij de biologielessen, was onvolledig en zelfs grotendeels incorrect. Een legale dealer kan de gebruiker waarschuwen en inlichten. Er kan zelfs een bijsluiter meegegeven worden.

Door deze verbeterde kwaliteit en voorlichting, is de kans op XTC-doden veel kleiner. Alle doden, die gevallen zijn als gevolg van XTC-gebruik, zijn het gevolg van een te grote dosis, of van een combinatie van verschillende drugs.
__________________

Het is waar dat Nederland roken verbiedt, maar discussieert over legalistatie van iets, wat nu een harddrug is. Maar ik ben dan ook tegen het verbieden van roken.
__________________

En als laatste even ter verheldering: Ik rook zelf niet, heb het wel geprobeerd, maar vond het vies en te duur. Blowen kan ik niet, daarvan krijg ik een hoestaanval, waarbij ik mijn longen er bijna letterlijk uithoest, dus dat doe ik liever niet. Ik heb nooit XTC gebruikt, en zal het ook nooit gebruiken, omdat het voor mij levensbedreigend is. Het is voor mij levensbedreigend, omdat ik een te hoge bloeddruk heb. Voor andere mensen hoeft het dus niet levensbedreigend te zijn.
Ben ik hiermee een verstandige puber, of een probeer-alles-uit-puber? Ik zou heel graag MDMA uitproberen, maar ik moet er maar vrede mee hebben, dat het voor mij uitgesloten is. Aan mijn bloeddruk is helaas niets te veranderen.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 01:57

Nog 1 voetnoot: XTC is natuurlijk maar een voorbeeld van een partydrug. Er zijn talloze andere drugs, daar weet ik een stuk minder over, maar de meeste aspecten, zoals goede voorlichting en betere kwaliteit, gelden ook voor die drugs.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:22

NEEEEEEEEEEEE

Word er nog meer paasei in je drankje gegooid! Maar aan die pillen zijn zooo te komen.

Gewoon smart drugs kan je ff een tijdje stampen en is niet gevaarlijk, maar dat heb ik nog maar 1 keer gedaan maar weekte wel goed.

Meestal hou ik het wel vol op alchol. Vingers aflikken en red bull.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 13:41

Ach, droom toch mooi verder dat partydrugs niet gevaarlijk zijn...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 14:33

Ben erg tegen. ook zuivere xtc is erg slecht voor het lichaam. En bijzonder verslavend. (ik kan het weten; misschien niet zozeeer leichamelijk, maar wel geestelijk, zoals gokken ook meer een geestelijke dan een lichamelijke verslaving is.)

verder schrijft er hier iemand:
Het is voor mij levensbedreigend, omdat ik een te hoge bloeddruk heb. Voor andere mensen hoeft het dus niet levensbedreigend te zijn.

En die pleit voor legalisatie?? Mijn broek zakt af....

Verder schrijft ze:
Door deze verbeterde kwaliteit en voorlichting, is de kans op XTC-doden veel kleiner. Alle doden, die gevallen zijn als gevolg van XTC-gebruik, zijn het gevolg van een te grote dosis, of van een combinatie van verschillende drugs.

Als je het relateerd aan voor een legalisatie wellicht. maar niet daarna. Het is dan veel toegankelijker, geaccepteerder, dus meer mensen zullen het willen proberen. Meer doden als geveolg, omdat er ook veel mensen zijn die niet verstandig hiermee omgaan. Bovendien heb je steeds meer van dat spul nodig om hetzelfde effect te krijgen en het geveol te ervaren wat je de eerste keer had. Nergens heb ik ook gelezen dat het ook slecht is voor je lever.

Soraya

Berichten: 6875
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 15:07

Het moet gelegaliseerd worden op grote feesten. Want je komt er daar gewoon niet onderuit dat er daar gebruikt word. Iedereen is onder invloed van het 1 of ander op een groot feest.
Bovendien als het legaal word zal er heus wel om legetimatie gevraagd worden. Jonge onverstandige pubers zullen het toch wel uitproberen. Of het nou legaal is of niet. Het liefst doen we namelijk alles wat god verboden heeft toch?

Mensen moeten de realiteit eens onder ogen zien want het gebeurt toch wel. Maar nu gebeurt het stiekem.
Maargoed, het is maar wat je zelf wilt zien van de wereld Scheve mond