Macbook start niet volledig op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UhNee

Macbook start niet volledig op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 12:38

Wie o wie heeft de tip? Vammorgen liep mijn macbook vast dus ik wilde hem opnieuw opstarten. Helaas staat hij nu al meer dan een uur hier vast:

Afbeelding

Opstarten in veilige modus heb ik al geprobeerd -O-

8nnemiek

Re: Macbook start niet volledig op

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:28

Ben je al verder gekomen?
Werk je met Time Machine? In dat geval zou ik gewoon een backup van gisteren terug zetten. Het zou kunnen dat je mac tijdens een update vast liep en daardoor niet meer verder komt.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 14:55

Nope, nog steeds hetzelfde beeld.....

Geen idee of ik met time machine werk, omdat ik er nog nooit van heb gehoord denk ik niet := Word er echt een beetje moedeloos van, met alle tips op internet kom ik ook niet verder omdat ik er echt 0 verstand van heb.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:04

Als je Time Machine draait dan staat er rechtsboven in de balk een icoontje wat lijkt op een klokje. Die maakt automatisch dagelijks een backup van je systeem. Ideaal, maar ik weet niet of het ook werkt zonder externe harddisk en zonder hem handmatig aan te zetten.

Hoe oud is je macbook? Misschien even ermee langs de apple store? Daar zijn ze altijd erg behulpzaam en weten ze bijna altijd wel wat het probleem is.

Staan er belangrijke gegevens op?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 15:27

Oh dat is wel handig ja. Ik denk niet dat ik dat dan gebruik nee....

Hij komt uit 2011, heb hem tweedehands gekocht vorig jaar. Nooit problemen mee gehad tot nu dus.... Ik denk dat ik even ga bellen naar het bedrijf waar ik hem van heb gekocht.

En ja, al mijn schoolopdrachten.... Doe een grafische opleiding dus heb 'm elke dag nodig -O-

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:38

probeer dit eens:

In de veilige modus opstarten

Volg deze stappen om in de veilige modus op te starten.

Start de Mac (opnieuw) op.
Houd de Shift-toets ingedrukt zodra u het opstartgeluid hoort.
Laat de Shift-toets los wanneer u het Apple-logo op het scherm ziet verschijnen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201262

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:38

Uitzetten door aanknop heel lang in te drukken.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:45

heb je ook af en toe alleen een grijs scherm?
Dit heb ik namelijk en dat blijkt dat er iets met de videokaart ofzo is.
er zijn een heel aantal modellen van de macbook pro uit 2011 en 2013 geloof ik die daar problemen mee hebben.
De mijne is ook opgestuurd voor reparatie namelijk, wat ook nog wil helpen is om bij het opstarten de toetsen cmd, p en r vast te houden

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:47

Safe mode had ze al geprobeerd, zie eerste post.

Probeer eens de PRAM te zappen :

Opstarten en tegelijkertijd deze toetsen ingedrukt houden ; Command + Alt + P + R
Je hoort nu het opstartgeluid, nog niet lostlaten , houd de Command + Alt + P + R ingedrukt tot je een keer of 4, 5 dat opstartgeluid gehoord hebt, nu pas lostlaten.
Als het mee zit doet ie het weer.

(Wat doet dat PRAM zappen? Je comp heeft een PRAM chip waarin diverse info zit opgeslagen over je computers hardware etc. Deze kan soms meer of minder in de war raken, deze toetsencombinatie Command + Option + P + R lost dat op.)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 15:49

@Kaaren, dit heb ik al een paar keer geprobeerd. Er veranderd niks.

@paramuse, dat had ik inderdaad ook al gelezen.... Maar daar heb ik geen last van gelukkig.

Dat laatste ga ik nu proberen!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:00

Wat je iig kan doen is 'D' inhouden tijdens het opstarten. Als het goed is kom je dan in een zelftest van de laptop terecht. Als er iets stuk is dan heb je redelijke kans dat dat daar gedetecteerd/gemeld wordt.

Verder zou ik zeker je laptop opsturen voor reparatie als hij inderdaad onder dat reparatieprogramma valt! Als je nu geen last hebt van die problemen dan kan dat altijd nog komen :\

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 16:02

Pfff ook dat zappen van de pram werkt niet.... Hij blijft steken op de helft :(

D ga ik nu ook proberen. Anders morgen naar de Apple store. Getver, hopelijk duurt de eventuele reparatie niet al te lang, ik heb m'n laptop meer nodig dan ooit nu -O-

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:04

oh...
dat werkte bij mij wel moet ik zeggen...
de reparatie van mijn laptop duurt 5 tot 10 werkdagen zeggen ze, ik heb hem nodig voor mijn afstuderen maar kon geen vervanging meekrijgen.
je kunt er een huren voor zo'n 100 euro in de week geloof ik, dat ging mij iets te ver maar mocht je echt niet zonder kunnen is dat een optie.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 16:27

Wow, 100 euro per week is wel mega veel.... Dat heb ik er ook niet voor over. Maandag gaan we naar Macbizz waar ik hem vandaan heb. Ze vroegen meteen of het een early 2011 is, dus het kan wel zo zijn dat ik ook dat probleem heb dat zo'n beetje iedereen heeft....

Ik heb hem echt nodig voor mijn laatste opdrachten op school, nu meer dan ooit, mega balen..... Hopelijk kunnen ze hem daar even fixen maar dat denk ik niet.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:42

Nee, Logic board moet vervangen worden, dat gaat minstens een week of 2 duren vrees ik voor je!

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 14:03

Choiix schreef:
Nee, Logic board moet vervangen worden, dat gaat minstens een week of 2 duren vrees ik voor je!

Gelukkig gaat het 2-3 werkdagen duren! Er is iets aan de hand met de harde schijf en/of de videokaart (ze gaan er nog even goed naar kijken)
Waarschijnlijk gaan ze het moederboard vervangen, en er word gelijk iets ingezet waardoor 'ie weer snel word.