Een klein bedrijf, met 5 werknemers en de werkgever. Nu gaat het niet zo goed met het bedrijf, en zijn er vandaag ontslagen aangekondigd, van alle werknemers, op eentje na. Nu vroeg ik me af of het wel mag wat er gebeurd.
De werknemers waar het mij om gaat:
Werknemer A werkt er 3 jaar, met een vast contract (fulltime), deed in het begin ALLE werkzaamheden, tegenwoordig productieleider.
Werknemer B werkt er ruim 2 jaar, met een vast contract (fulltime), doet administratieve werkzaamheden.
Overige werknemers:
Werknemer C werkt er ook 3 jaar, contractvorm onbekend.
Werknemer D werkt er enkele weken, parttime
Werknemer E heeft niet echt een contract, doet hand en spandiensten tegen een aangepast, afgesproken tarief
Nu is er vandaag gezegd dat alle werknemers, op werknemer B na, worden ontslagen. Volgende week mogen ze nog komen werken, daarna gaat de stekker eruit.
Nou ben ik er niet zeker van of dit mag, en ik hoop dat jullie licht in de duisternis kunnen werpen. Ik heb enkele vragen:
- Hoe zit het met een transitievergoeding indien het bedrijf niet failliet is verklaard? Die moet toch gewoon betaald worden? Het bedrijf gooit het wel op financiele redenen, maar is dus niet officieel failliet, nog niet
- Ik las over het afspiegelbeginsel. Echter zijn er hier te weinig werknemers om leeftijdsschalen te maken. Geldt dan gewoon het last in, first out principe? Of is dat afhankelijk van de functie die op het contract staat? Werknemer A staat op contract als productiemedewerker, maar kan ALLE werkzaamheden in het bedrijf doen. Hoe werknemer B op contract staat weten we niet, maar die heeft niet de ervaring om de productie te doen.
- Mag de werkgever de werknemers op zo'n korte termijn al thuis laten zitten? Hoe zit dat met een opzegtermijn als het bedrijf niet failliet is?
Morgen nemen we uiteraard contact op met het UWV, en we gaan negens mee accoord tot we meer duidelijkheid hebben. Echter komen we graag goed beslagen ten ijs, maar ik kom niet helemaal uit de wetgeving omdat het zo'n klein bedrijf is....
Ik dacht, dat gezien het feit dat werknemer B er korter zit, het toch niet zo kan zijn dat werknemer A zonder pardon op straat komt te staan?
Wat nog wel belangrijk is: Werknemer A kampt sinds eind 2015 met een burn out, en deze week is de laatste week van aangepaste uren zoals volgens de ARBO is vastgesteld. Volgende week zou werknemer A dus gewoon weer fulltime werken zoals op contract staat. Dit in overleg en met akkoord van de werkgever.
Alvast heel erg bedankt voor het lezen en de hulp!