Mijn vader wil samenwonen met zijn nieuwe vriendin maar...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_H

Mijn vader wil samenwonen met zijn nieuwe vriendin maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 00:43

... ik wil niet (meer) mee -O-

Eerst even een vlugge schets van wat er tot nu toe heeft gespeeld.
In 2010 zijn mijn ouders gescheiden en ik ben bij mijn vader blijven wonen. Mijn moeder is hertrouwd en nadat zij is samen gaan wonen hebben ik en mijn zusje(17 jaar oud) ruzie gekregen waardoor er 3 jaar lang nauwelijks contact is geweest. Sinds 4 maanden pakken we dit rustig aan weer op op eigen initiatief en tot nu toe gaat het heel erg goed!

Mijn vader heeft de afgelopen jaren na mama nog best wat vriendinnetjes gehad maar het liep toch steeds weer uit op niets.
Vorig jaar had hij een hele leuke en daar ging het super goed mee tot een half jaar terug en toen was dat ook weer voorbij.

Sinds een maand of 5 heeft mijn vader weer een vriendin. Zij heeft 2 kinderen één van 6 en één van 8 en ze is 9 jaar jonger dan mijn vader.
De eerste keer dat ik haar zag merkte ik dat ze erg moest wennen aan mijn zusje en mij (omdat wij natuurlijk al wat zelfstandiger/volwassener zijn dan haar eigen kinderen). Maar eigenlijk is ze een best leuke vrouw en ik en mn zusje kunnen het goed met haar vinden.

Sinds 3 maanden is er in beeld gekomen dat ze willen gaan samenwonen. - Leuk!! :D - was mijn eerste gedachte. Maar sinds een maand ofzo lijkt me dit helemaal niet zo leuk meer. Mijn vader heeft als datum 1 augustus gekozen om over te gaan en wil vanaf september de huur opzeggen van ons huidige huis.

Eerst hoopte ik nog dat ze dan hierheen zoude komen , maar zij heeft een koophuis die ze niet kwijt kan omdat ze er verplicht zoveel jaar moet wonen voordat ze er uit kan. Dus enige optie: intrekken bij hun. Mijn vader ziet dit helemaal zitten want hun huis zou groter moeten zijn. Nou echt niet hoor, op papier misschien in vierkante meters maar gevoelsmatig voel ik me opgesloten in een klein huisje. De verhuizing zou trouwens gaan om zo'n 8 km verder op te gaan wonen 1 dorp verder.

Maar ik woon al 19 jaar in dit huis, en ik heb hier alles omheen zitten. Mijn vriendinnen, mijn (verzorg)pony('s) zijn 12 minuten fietsen en naar stage (die hopelijk over een paar weken mijn vaste baan wordt) zit op een half uur fietsen. Vanuit papas vriendin zoude die reistijden verdubbeld worden.

Dus ja het dorp trekt me al niet. En verder zijn het ook problemen die ik de laatste tijd steeds vaker met mijn vader heb. Hij is bijna niet meer thuis en als we ruzie hebben wil hij het niet eens meer met me uitpraten want hij trekt gewoon heel hard de deur dicht.

3 weken geleden bijvoorbeeld.
Het was meivakantie en mijn zusje had een kaartje gekregen om gratis mee te kunnen reizen met iemand in de trein. Ze wilde graag naar onze tante toe gaan en had papa gevraagd om haar te brengen, meneer moest naar het ziekenhuis (voor een uurtje) en had dus de hele dag geen tijd om mijn zusje te brengen. En ik moest dat maar persé doen want ik was lui en had de hele vakantie niets anders gedaan dan in bed gelegen blabla. Nou uiteindelijk mn zusje maar weggebracht (bijna 5 uur voor onderweg geweest maar toen ik er over wilde praten werd de deur dicht getrokken.

Van de week heeft hij bedacht dat hij al onze hoeslakens wel weg kon brengen naar de kringloop zonder ons dit zelf na te laten kijken. Daarbij heeft hij ook 1 van mijn zusjes nieuwste weggedaan terwijl ze 3 maanden zonder zakgeld heeft gezeten om mij die hoeslaken terug te betalen (ik had dat voorgeschoten). Ik ben dus de hele dag een beetje afstandelijk geweest tegenover mijn vader en toen ik zei dat ik vond dat hij op zijn minst een nieuwe voor haar kon kopen en dat ik boos op hem was werd wederom lettelijk de deur dicht getrokken en ging hij weer naar zijn vriendin.

Vandaag was het alweer zo ver.
Papa's vriendin en haar kinderen zoude bij ons komen slapen en ik en mijn zusje hebben aangegeven haar niet bij ons op de slaapkamer te willen omdat ze gewoon vreselijk snurkt en we hebben onze slaap nodig . Daarna is paps vriendin weer boos geworden en nu komt ze dus niet meer want ze wilt niet dat haar dochter zich ongewenst gaat voelen. Terwijl we verdorie ook gewoon een zolder hebben waar ze kan slapen zonder ons wakker te houden met haar gesnurk.

Dus ja nu heb ik echt helemaal geen zin meer. Mijn vader heb ik de afgelopen 3 weken sinds het voorval van wegbrengen naar tante amper meer gesproken en gezien voor mijn gevoel. Ik merk aan mezelf dat ik nog steeds afstandelijk doe omdat ik nog steeds boos ben.

Ik vind het huis niets en ik vind deze ruzies niets, stel ik mij dan aan? Dat ik niet meer wil verhuizen??

Ik weet het gewoon niet meer ik moet de hele avond al huilen omdat ik het zo klote vind de hele situatie. Ik kan er maar met een paar vriendinnen over praten maar niet tegen volwassenen omdat iedereen in mijn omgeving graag roddelt en ik wil niet dat het zo bij de verkeerde komt.

Mijn opa en oma hebben al geprobeerd mijn vader te waarschuwen omdat hij dus ook pas best kort een relatie heeft met haar en als hij straks de huur heeft opgezegt en het wordt niets dan staan we dus op straat. Maar als je dat zegt wordt papa boos en gun je hem geen geluk,zegt hij zelf.

Het erge is ook dat ik dat echt wel weet dat dit niet slim is en ondanks dat iedereen aan me vraagt als ik zeg dat papa gaat samenwonen blijf ik met een nepglimlach zeggen jaa ik vind het super leuk, het zal wel even wennen zijn maarja.. maarja niets maarja ik heb er gewoon helemaal geen zin in. En toch blijf ik ze verdedigen tegen over anderen ;(

Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil bereiken maar respect als je alles gelezen hebt.

En sorry voor mijn slechte manier van grammatica

melanie0906

Re: Mijn vader wil samenwonen met zijn nieuwe vriendin maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 00:57

Heel lastig... Ik kan je helaas niet helpen maar wil je wel even succes wensen!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 01:03

Het is een grote stap...
Ik denk dat een heel groot deel ook is dat het een grote stap is, voor iedereen.

Hebben je zus en jij straks een eigen kamer? Echt een plekje waar je jezelf kunt zijn?

Heb je al eerlijk tegen je vader kunnen zeggen hoe je je voelt en waar je je zorgen over maakt?

Alles hieraan is een grote stap,ook al is de afstand nog zo klein.
Niks vreemds om je daar niet goed bij te voelen.

Maar; je bent 19. Ongetwijfeld studeer je. Wellicht heb je mogelijkheid, als het toch niet gaat- te kijken of je op kamers kunt?

Ik leef met je mee :(:)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 01:06

Simpel gezegd kan je 2 dingen doen, op jezelf gaan wonen of met je vader mee verhuizen. Ik weet niet hoe t met je moeder zit dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
Hoe is je relatie met je vader voor de rest? Kan je verder wel goed met hem praten? Wil hij om te beginnen wel dat je mee verhuist?
Ik weet niet hoe je houding is tijdens zon ruzie, maar probeer er achter te komen wat hem dwars zit. Het dichtslaan van de deur is meestal een teken van frustratie. (Wat heb je de vakantie gedaan? Echt in bed gelegen?)
Het samengaan van 2 halve gezinnen gaat meestal niet zo makkelijk.
Ik hoop dat je een moment vind om duidelijk met je vader hierover te praten en nieuwe afspraken te maken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 01:10

Ik lees iets van binnenkort een vaste baan?
Kun jij jullie huis niet aanhouden?
Heeft je vader ook nog een plek om op terug te vallen mocht het nodig zijn ;)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 01:11

Ahh wat een rot situatie.. Ik zou zelf ook niet weten wat ik moet doen. Ik vind je zeker niet aanstellen hoor.

Misschien moeten jij, je vader, je zusje en die vrouw maar eens serieus samen gaan praten. Als het niet lukt om je vader onder 4 ogen zo'n gesprek aan te vragen, laat hem ergens waar hij sws kijkt een briefje achter of je serieus een gesprek kan houden.

Zoals wat khirshanta zei, misschien ook een optie om op kamers te wonen?

Sterkte!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 01:36

jeetje dat is allesbehalve leuk en met je vader valt dus niet te praten erg jammer dat hij zo kinderachtig doet, maar liefde maakt blind. en dan verwaarloos je je omgeving, maar je kinderen hoor je niet te verwaarlozen, en als je nou probeert rustig een gesprek aan te knopen en zegt dat je dit niet ziet zitten om hier weg te gaan dat je bang bent voor wat er allemaal gaat gebeuren. heb je dat al geprobeerd hoe moeilijk dat ook is. Als dat ook niet werkt tja dan kan je misschien mensen van je school inschakelen en nogmaals je opa en oma. sterkte met deze onduidelijke situatie

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 03:06

Shirley schreef:
Ik lees iets van binnenkort een vaste baan?
Kun jij jullie huis niet aanhouden?
Heeft je vader ook nog een plek om op terug te vallen mocht het nodig zijn ;)

Lijkt me iets om met je vader te bespreken. Als het haalbaar is zou ik het zeker doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 06:36

Kan je niet op jezelf gaan? Met een vaste fulltime baan is dat vaak wel haalbaar.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 06:44

khirshanta schreef:
Hebben je zus en jij straks een eigen kamer? Echt een plekje waar je jezelf kunt zijn?

Ja wij krijgen een eigen kamer daar maar ook die wordt kleiner, terwijl mijn kamer nu al niet gigantisch is (3,5m x 3,5m)

Jimbo schreef:
Simpel gezegd kan je 2 dingen doen, op jezelf gaan wonen of met je vader mee verhuizen. Ik weet niet hoe t met je moeder zit dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
Hoe is je relatie met je vader voor de rest? Kan je verder wel goed met hem praten? Wil hij om te beginnen wel dat je mee verhuist?
Ik weet niet hoe je houding is tijdens zon ruzie, maar probeer er achter te komen wat hem dwars zit. Het dichtslaan van de deur is meestal een teken van frustratie. (Wat heb je de vakantie gedaan? Echt in bed gelegen?)

Nee bij mama gaan wonen is het nog te vroeg voor dat wordt sowieso niets. Ik heb eigenlijk doordat we dus zo lang niet bij mama zijn geweest echt een hele goede relatie met mijn vader, maar sinds dit gedoe lijkt dat verdwenen te zijn ;(

En nee ik heb echt niet hele dagen in bed gelegen. Waar hij zich aan ergerd is dat ik als ik om half 9 wakker wordt (ik kan niet uitslapen) nog wakker in bed lig tot een uur of 11/12 ik denk dat hij liever ziet dat ik meteen mijn bed uit spring. Maar ik vind dat gewoon lekker in mijn vakanties als ik niet vroeg er uit hoef :o

En papa wil zeker weten heel graag dat wij mee verhuizen hij ziet het echt al helemaal zitten om straks een groot gezin te vormen.

franka75 schreef:
Maar liefde maakt blind. en dan verwaarloos je je omgeving, maar je kinderen hoor je niet te verwaarlozen

Papa heeft eerder een relatie gehad met een vrouw die redelijk vroeg bij ons in trok omdat ze geen andere verblijfplaats had. Toen begon ze ineens regels aan te passen in huis bij ons en moesten mijn zusje en ik voor dr kruipen en zelf zat ze de hele dag op de bank. Toen wij tegen papa hebben gezegt dat we hem miste zoals hij vroeger was heeft hij dezelfde dag haar er nog uit gestuurd. Wat ik hiermee wil zeggen is dat hij nu misschien moeilijk doet maar ons zeker niet verwaarloost :)

En verder het idee om ons huidige huis over te nemen: financieel thuis is echt zwaar k*t papa werkt niet meer doordat hij is afgekeurd en ik leef van mijn studifinanciering. Zelf ga ik niet goed met geld om waardoor aan het einde van de maand altijd alles op is dus ik heb nu het geld niet om op mijzelf te gaan.

Op kamers gaan kan ook niet. Mijn stage is (vanuit huidige huis) op 7 km afstand en mijn school is op 10 km afstand. Daarvoor kan ik niet echt op kamers gaan, en ik ben bezig met mijn laatste jaar, 13 juni heb ik praktijk examen en als ik die haal heb ik alles afgerond en is mijn opleiding klaar. Dus voor 4 weken nog op kamers werkt niet echt :D

Ik weet gewoon niet hoe ik dit gesprek moet beginnen; sorry pap maar ik wil dat je de liefde van je leven laat gaan want ik wil niet meeverhuizen? ;(

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:10

Dan wordt het tijd om je financiën aan te pakken en zelf een kamertje/appartementje te huren vanaf augustus.
Je kan nog 2 maanden flink sparen.
Zo gun je je vader zijn geluk zonder jezelf weg te cijferen.

Wil je dat niet omdat je teveel opofferingen moet brengen, tja dan is het slikken en doorgaan.

Even kort door de bocht maar zo zie ik het. Je bent oud genoeg.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:14

Je hoeft ook niet voor die laatste vier weken op kamers maar voor langer. Als je die vaste baan kan krijgen kun je even sparen en op zoek gaan maar een eigen huisje. Dan hoef je niet mee te verhuizen en kun je in de buurt blijven. In mijn ogen heeft elk verhaal 2 kanten dus ik geef geen oordeel hier over. Het is voor jou niet makkelijk maar voor je vader en zijn vriendin en kinderen ook niet. Ook zij moeten zich gaan aanpassen niet alleen jij. En een slaapkamer van 3.5 bij 3.5 vind ik persoonlijk behoorlijk groot.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:21

TS je bent 19 en over een maandje afgestudeerd met als het goed een vaste baan. Het moment dus om op eigen benen te leren staan. Bereken of jij de huur kan betalen van het huis waar je nu woont of zoek een flatje/huisje/kamer waar je zelfstandig kunt wonen.
Wil je dit niet dan zal je met je vader mee moeten gaan.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 07:25

Echt geloof me ik zou heel graag op mezelf gaan maar ik heb geen idee hoeveel uur ik zou kunnen gaan werken en wat ik verdiennen ga dus dan is het lastig berekenen

Ik wil niet zoals mijn vader mijn halve leven in de schulden zitten..

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:30

Dan ga je daar nu toch al achter aan? Vraag hoeveel uren ze jou willen geven en ga solliciteren bij andere bedrijven. Als je op je kont blijft zitten en klagen ga je inderdaad geen stap verder komen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:31

Nou dan is dus je eerste actie om te gaan praten met je stageadres om te kijken wat daar de mogelijkheden zijn en anders snel beginnen met solliciteren. Je kan het wonen zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:33

lizy29 schreef:
TS je bent 19 en over een maandje afgestudeerd met als het goed een vaste baan. Het moment dus om op eigen benen te leren staan. Bereken of jij de huur kan betalen van het huis waar je nu woont of zoek een flatje/huisje/kamer waar je zelfstandig kunt wonen.
Wil je dit niet dan zal je met je vader mee moeten gaan.

Dit dus. De situatie is heel vervelend, maar je zult je moeten schikken in de omstandigheden of op je eigen benen gaan staan.
We horen nu maar een kant van het verhaal en je vader heeft uiteraard het recht om zijn plan te trekken. Zijn kinderen worden volwassen en dat betekent dat ook hij klaar is voor een volgende stap in zijn leven. Of hij daarbij zijn neus stoot is zijn eigen keus, maar die gok moet je hem laten nemen.
Uiteraard moeten jullie natuurlijk wel met elkaar blijven praten en zullen zowel jij als je vader wensen op tafel moeten leggen en opofferen.
Maar je hebt nu ook een leeftijd dat je zelf dingen moet gaan ondernemen om je eigen geluk te creeëren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 07:45

En hulp vragen aan iemand die je leert om met je financieen om te gaan.Eerst dan mee verhuizen en als je geleerd hebt hoe met financieen om te gaan op je zelf gaan wonen.Want zoals je zelf zegt als het daarmee mis gaat heb je echt een groot probleem.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:13

Een schop onder je kont moet je eigenlijk krijgen... Jeetje...
Eisen stellen is eisen creëren. De tijden dat je tot 12 uur op je bed ligt, had je ook al 4 uur kunnen werken voor jezelf om te zorgen dat je wel eens wat geld overhoudt. Zeker als je je vader als voorbeeld hebt.

En daarnaast, als je dus blijkbaar afhankelijk bent van je vader en hij van zijn vrouw, dan heb je je ook maar een beetje aan te passen in mijn ogen. Over een jaar of wat ben jij het huis uit en dan heeft je vader al die jaren naar jou broekspijpen gedanst en komt dan in een leeg gat. Dan moet je maar wat langer fietsen. Je zou ook eens kunnen kijken voor een scooter en daar wat extra voor gaan werken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:20

Ik vind de mensen hier wel heel erg cru hoor. Op je 19 het huis uit (buiten om gaan te studeren) is hier in België echt erg ongebruikelijk.
Je na 19 jaar opeens moeten aanpassen naar mensen die je nog niet lang kent en er ineens 24/24 bijkrijgt is een serieuze aanpassing op welke leeftijd dan ook. Je bent inderdaad wel op een leeftijd gekomen dat je hier rationeel genoeg mee om zou moeten kunnen gaan.
Ik zou inderdaad proberen om eens met je vader en zusje rond de tafel te gaan zitten en zijn en jullie verwachtingen te bespreken. Dit schept misschien wat meer duidelijkheid waardoor jij je meer op je gemak gaat voelen.

Kan je eventueel geen openbaar vervoer gebruiken om op je bestemmingen te geraken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:33

Ik zou iig een plan gaan maken om wel binnenkort zelfstandig te kunnen gaan wonen... dan hoef je misschien maar een paar maanden bij je vader en zijn vriendin te wonen.
Je zou ook andere familieleden of vrienden toch kunnen toevertrouwen dat je liever niet meeverhuisd misschien dat die een idee hebben. Wonen opa en oma niet in de buurt?

Maar zeker ook aan je vader laten weten dat je het voor hem wel heel leuk vindt dat hij nu een relatie heeft waar hij zo gelukkig mee is maar dat voor jou alle veranderingen wel heel lastig zijn. Als dat niet in een gesprek kan, schrijf hem dan een brief.
Zou je trouwens niet ook met de vriendin je twijfels kunnen bespreken? Misschien dat zij meer openstaat voor twijfels dan je vader.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:41

En wellicht dat als je een goed gesprek aan gaat met je vader, dat als de mogelijkheid er is, hij je in het begin nog een klein stukje financieel kan steunen? Ik begrijp dat je vader het ook niet breed heeft, maar als jij niet mee gaat verhuizen scheelt het ook weer een stukje in zijn/hun nieuwe huishouding. (Tenzij je nu al je eigen kosten bijdraagt voor je onderhoud).
Verder ben ik het wel eens dat je oud genoeg bent om te leren op eigen benen te staan, zeker als je het niet met de situatie eens bent. Misschien anders eens beginnen met een (huishoud)boekje, zoals op tv, zodat je je eigen financiele situatie inzichtelijk maakt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:54

Met 19 op jezelf is voor de ene een bijna natuurlijke stap en voor de ander een onoverkomelijke stap. Niet iedereen is even ver op die leeftijd.

Snap best dat je nu de boel nog niet kan overzien. Ik zou de komende tijd gebruiken om te leren met geld om te gaan, je geeft aan dat je dat helemaal niet kan. Misschien iemand in je omgeving die je daarmee kan helpen?
Daarnaast zorgen dat je je opleiding haalt en dan lekker op zoek naar werk. Als je dat hebt dan kan je op zoek naar een huisje.

Vraag aan je vader en zijn vriendin of jullie om tafel kunnen.
Leg de twijfels neer maar vertel ook het positieve (dat je ziet dat ze van elkaar houden, dat je alle geluk wenst voor hen, dat het fijn is dat je een eigen kamer krijgt enz.)

Je vader heeft waarschijnlijk ook stress van de aanstaande verhuizing en probeert zijn aandacht te delen tussen 2 huishoudens op dit moment. Als je daar 2 dochters van 17 en 19 bij op telt waarvan je verwacht dat ze zelfstandig zijn grotendeels maar zo te lezen veel aandacht gewend zijn en ook nodig zijn dan kan dat inderdaad botsen.

Is niet erg maar ga als volwassenen om tafel. Spreek het uit, schrijf het uit of wat dan ook.
Want zo te lezen is alleen wonen nog een stap te ver dus meer keuze als meegaan en de veranderingen die dat met zich mee brengt voor een deel slikken heb je niet.

Brainless

Ga met je vader praten als er geen ruzie/spanning is.

Vraag hem mee te lunchen/hapje eten en bespreek gewoon waar jij tegen aan loopt.
Zeg hem ook dat je hem alles gunt, maar dat het voor jou allemaal snel gaat.
Dat je merkt dat daardoor er spanning komt en iedereen (zeg: ik) wat sneller korter af is.

Bedenk wel:
Het is of mee verhuizen (en 8 km verder rijden) of zo snel mogelijk op jezelf.
Als je mee verhuisd kun je daarna natuurlijk evengoed op jezelf als het niet bevalt.
Pas dan wel op dat je niet met heftige ruzie uit huis gaat.

troi

Ik denk dat je er anders moet gaan staan eigenlijk.

De huur is opgezegd en de verhuizing gaat komen begrijp ik. Daarnaast kan je nog niet op jezelf, best logisch hoor op jouw leeftijd. Dat betekent dat je de paasei naar de nering moet gaan zetten- balen mag maar mokken en grommen in een hoekje helpt niemand. Probeer met je vader te gaan overleggen hoe jullie die verhuizing zo soepel mogelijk gaan maken. Je krijgt een eigen kamer, misschien klein maar wel van jou! Die luxe hebben veel mensen tegenwoordig al niet. Probeer leuke plannen te maken om het in te richten.
Zoek contact met je nieuwe zusjes/broertjes. Jij bent veel ouder dus zij zullen waarschijnlijk knap zenuwachtig zijn dat er volwassen (in hun ogen) kinderen bij komen en het misschien wel net zo lastig vinden. Vergeet niet dat zij echt in hetzelfde schuitje zitten als jullie!

Overigens snap ik wel dat de nieuwe vriendin flink baalde dat haar kind niet bij jullie mocht slapen, je kan een jong kind echt niet op een zolder laten slapen. Misschien een bijna volwassen kind wel maar een jong kind niet. Misschien de volgende keer voorstellen dat jij je bed wilt opgeven en voor die ene keer op zolder gaat? Probeer elkaar er doorheen te helpen, samen sta je sterk vergeet dat niet.