Structureel meer uren dan op contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Structureel meer uren dan op contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:18

Hoi allen,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar het enige vergelijkbare topic wat ik kon vinden stamt uit 2010.
Mocht ik ergens overheen hebben gekeken, mijn excuses!

Ik werk sinds november op een BSO. Mijn contracturen zijn er 4. Vanaf de eerste week dat ik er werk, maak ik al meer uren dan dat (het begon met 9 uur per week, dus 5 uur meer als op contract). Sinds januari werk ik er 20 per week. Dit komt omdat mijn ene collega met zwangerschapsverlof is, en de andere collega in de ziektewet zit (ik werk die uren er dus bij).

Nu heb ik online gezocht en blijkt dat ik na 3 maanden structureel meer uren maken, mijn contract wettelijk opgehoogd zou moeten worden. Dit geld alleen niet als er van te voren is aangegeven dat het voor tijdelijk is (en dat is het dus ook) Echter werkte ik voordat die 2 collega's weg waren ook al meer uren als dat er op mijn contract zijn...

Mijn baas wil mijn contract niet ophogen, wegens de onzekerheid op dit moment. Maar een andere collega van me (die in januari is begonnen) heeft haar contracturen wel opgehoogd gekregen met 10 uur (we werken dezelfde dagen en tijden). Zij kreeg dit te horen, op dezelfde dag als dat ik te horen kreeg dat het bij mij niet ging gebeuren. Mag dit zomaar? Of is mijn baas verplicht mij ook meer uren te geven?

Sorry als het verhaal wat onduidelijk is.

Ik ben bereid om vragen van jullie.

Groetjes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Structureel meer uren dan op contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:25

Twijfelachtige situatie. Dit zou ik niet op bokt vragen, maar echt voorleggen bij je rechtsbijstand of juridisch loket.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:29

Bedankt voor je reactie! Ik dacht dat er ook wel wat mensen op bokt zitten die er verstand van hebben. Ik was inderdaad ook van plan om dit voor te leggen met het juridisch loket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:29

Ik heb een contract voor 16 uur. Ik heb ruim driekwart jaar 24 uur gewerkt. Mijn contract is hier nooit op aangepast, wilde de werkgever ook niet doen. Toen ik onlangs te horen kreeg dat ik weer 16 uur moest gaan werken heb ik contact opgenomen met het UWV. Ik kon voor die 8 uur gewoon een uitkering aanvragen en deze heb ik ook gekregen. Het contract is dan wel niet aangepast maar aan je inkomsten kunnen ze wel zien dat je langere tijd meer hebt gewerkt en dat is dus gewoon geldig.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:31

Als je aan kan tonen dat je voor die tijd al structureel overuren maakt, zouden ze het niet mogen weigeren. Maar het feit dat er van tevoren al gezegd is dat het voor tijdelijk is, maakt het wel lastiger. Het lijkt me verstandig om eens in gesprek te gaan met jouw baas en jouw frustraties te uiten op een nette manier. Dus dat het voor jouw gevoel niet eerlijk is dat een collega wel een contractverhoging heeft gehad.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:33

Orchidee14 schreef:
Ik heb een contract voor 16 uur. Ik heb ruim driekwart jaar 24 uur gewerkt. Mijn contract is hier nooit op aangepast, wilde de werkgever ook niet doen. Toen ik onlangs te horen kreeg dat ik weer 16 uur moest gaan werken heb ik contact opgenomen met het UWV. Ik kon voor die 8 uur gewoon een uitkering aanvragen en deze heb ik ook gekregen. Het contract is dan wel niet aangepast maar aan je inkomsten kunnen ze wel zien dat je langere tijd meer hebt gewerkt en dat is dus gewoon geldig.

Dat is idd zo, maar ik denk dat het TS erom gaat dat ze nu ineens teruggezet zou kunnen worden naar 4 uur per week, terwijl ze wrs liever meer uren werkt. Na contractverhoging heeft ze recht minimaal het aantal uur per week zoals is overeengekomen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:36

@Orchidee14. Het gaat mij om het feit, mocht ik nu een keer ziek zijn, of als ik op vakantie ga, ik dan maar 4 uur uitbetaald krijg, terwijl ik er op het moment gewoon 20 maak. Dan loop ik dus gewoon 16 uur mis, als ik een keertje ziek ben.

@dena_mii. Er is in februari tegen mij gezegd, er is een collega met ziekteverlof. Die uren ga je overnemen tot ze er weer is. Dus in de maanden november, december en januari heb ik al structureel 5 uur meer gewerkt dan in mijn contract staat. Ook hebben we afgelopen vrijdag nog een gesprek gehad en gaf ze daarin aan onzekerheid te hebben over de hoeveelheid werk over (pak m beet) 3 maanden. Daardoor kon ze mij geen verhoging aanbieden.
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 18-05-16 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:39

FNV kan je hier goed mee helpen :) zij weten de regels en zoeken het evt. voor je uit.

Ik zou graag willen zeggen: het gemiddelde van de laatste 3 maanden geldt als juiste uren, maar ik heb er geen verstand van :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:43

Maar als ik je goed begrijp, werk je niet vanaf februari meer, maar heb je daar voor ook al structureel meer gewerkt. Als dat zo is kom je op het 26 weken principe uit:
Citaat:
26 weken principe

Na een periode van 26 weken aaneengesloten werken is er sprake van het rechtsvermoeden dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst met een omvang van de gemiddelde duur over die 26 weken. Ook krijgt men meer rechten. De werknemer krijgt namelijk na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen. Zo heeft de werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat hij in de voorgaande drie maanden heeft gewerkt.

Met drie maanden kan een werkgever het nog weerleggen, bijvoorbeeld door van tevoren aan te geven dat het tijdelijk is, maar dat lijkt hier toch niet helemaal op te gaan. Dus echt, ga hiermee naar een jurist. Er zitten hier misschien ook wel een paar, maar jij kan aan een gebruikersnaam niet zien wie weet waar hij het over heeft en wie denkt het te weten, maar het net verkeerd zegt. Dus wie zijn advies ga je dan opvolgen??

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:45

@Lalidan Dankjewel. Ik ga ook echt nog naar het juridisch loket, maar ik wil eerst een beetje kijken of ik me niet "aanstel" en of het terecht is dat ik hier mijn twijfels over heb.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:50

Ik vind niet dat je je aanstelt. Wat je zegt, als je nu ziek word sta je met niks, terwijl de wet er misschien wel iets voor geregeld heeft. Ik zou het dus zeker de moeite waard vinden het uit te gaan zoeken, als dat je vraag is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:02

Altijd je urenstaten bewaren. Zeker voor het geval het UWV in beeld komt. Je WW is erop gebaseerd. Verder je ZW ook, dus opnemen met een jurist is geen overbodige luxe.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:47

Ik vind ook dat je je zeker niet aanstelt!