Vragen over einde contract supermarkt.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Vragen over einde contract supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 14:27

Hallo,

Op 4 juni 2013 ben ik begonnen bij de supermarkt als bijbaantje. Al die tijd is mijn contract verlengd. Toen ik daar begon met werken was de regeling nog dat je 3 jaar mocht werken en dan een vast contract moest krijgen of er uit moet.

Bij de supermarkt waar ik werk worden geen vaste contracten gegeven. Ik wist dus van te voren dat ik er na 3 jaar weg moet. Volgende maand is het zover; dan werk ik er 3 jaar. Echter heb ik geen brief gehad over het einde van mijn contract? Collega's die tegelijk met mij zijn begonnen hebben deze brief wel ontvangen. Volgens mijn werkgever maakt dat niet uit en ben ik wel uit zijn systeem geschreven. Maar volgens mij moet ik minimaal een maand voor het einde van mijn contract een brief hebben ontvangen? Betekent dit dat ik een vast contract krijg?

Dan heb ik nog een vraag; als ik op 4 juni ben begonnen is mijn laatste werkdag dan 3 of 4 juni?

Alvast bedankt!

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:31

Maakt inderdaad niet uit of je een brief krijgt ja of te nee. Er bestaat ook niet zoiets als een opzegtermijn. Je hebt immers gewoon een contract van een bepaalde tijd afgesloten. Zie het maar zo, als jij een krantenabonnement afsluit die na een jaar automatisch stopt. Dan hoeft de krantenmaatschappij toch ook niet een brief te sturen dat je abonnement bijna stopt? Ze hoeven je dus niet te vertellen dat je contract verloopt. Het enige wat ze hoeven te doen is je niet meer inroosteren ;)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:32

Laatst bijgewerkt door Marsu op 18-05-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:32

:7
lovey_ou schreef:
Maakt inderdaad niet uit of je een brief krijgt ja of te nee. Er bestaat ook niet zoiets als een opzegtermijn. Je hebt immers gewoon een contract van een bepaalde tijd afgesloten. Zie het maar zo, als jij een krantenabonnement afsluit die na een jaar automatisch stopt. Dan hoeft de krantenmaatschappij toch ook niet een brief te sturen dat je abonnement bijna stopt? Ze hoeven je dus niet te vertellen dat je contract verloopt. Het enige wat ze hoeven te doen is je niet meer inroosteren ;)

Dat klopt niet. Ts, lees dit maar eens: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ereenkomst

lovey_ou

Re: Vragen over einde contract supermarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:35

Dan heb ik verouderde informatie :') Sorry TS! Ik zat 3 jaar geleden in het zelfde schuitje en toen was die regel er nog niet helaas :Y)

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:38

lovey_ou schreef:
een krantem abonnement loopt vaak ook stil zwijgend door en moet je ook opzeggen dmv bijvoorbeeld een mailtje. Mij staat mij inderdaad bij dat je contract gewoon doorloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:52

lovey_ou schreef:
Dan heb ik verouderde informatie :') Sorry TS! Ik zat 3 jaar geleden in het zelfde schuitje en toen was die regel er nog niet helaas :Y)

Denk het wel, vermoed dat je gewoon een oor aangenaaid is dan :')

Je hoort inderdaad een brief te krijgen TS. :) Anders kun je ervan uit gaan dat het stilzwijgend wordt verlengd. Mocht dat niet gedaan worden moet je ze er maar even op wijzen dat dat niet zo hoort ;)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:53

Als het goed is kan er in je contract ook worden aangegeven dat ze elk moment kunnen opzeggen en dit dus niet een maand van tevoren moet worden aangegeven. Dit heeft een vriendin van mij namelijk ook gehad en zul je even moeten nazoeken in je contract. Het is niet netjes, maar het kan wel.

Wel vreemd dat de rest wel gewoon een brief heeft ontvangen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:56

Die brief hoor je te krijgen en eigenlijk aangetekend ook nog zodat ze bewijs hebben dat ze hem hebben gestuurd ook. Alleen met een dergelijke niet meewerkende baas kun je toch problemen krijgen ook al heb je formeel een vast contract.

Je zou de eerste dag van je vaste aanstelling (3 e is officieel einde werk) gewoon kunnen gaan werken. Alleen je loopt de kans dat ze je naar huis sturen en je niet willen laten werken. Ik zou voor de zekerheid nu contact opnemen met de or of juridisch loket om alvast navraag te doen. Als ze je niet willen laten werken heb je kans dat je recht hebt op een flinke vergoeding. Dan heb je wel alsnog geen vaste aanstelling maar in ieder geval geld.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 14:57

Bedankt voor alle reacties en de informatie! Ik ga hier morgen even mee naar mijn werkgever.

Weet iemand of mijn laatste werkdag op 3 of op 4 juni is? Aangezien iedereen in mijn omgeving daar iets anders over zegt.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:59

DearLove schreef:
lovey_ou schreef:
een krantem abonnement loopt vaak ook stil zwijgend door en moet je ook opzeggen dmv bijvoorbeeld een mailtje. Mij staat mij inderdaad bij dat je contract gewoon doorloopt.

Daarom zeg ik ook automatisch stopt :Y)

Bizzybijtje schreef:
lovey_ou schreef:

Denk het wel, vermoed dat je gewoon een oor aangenaaid is dan :')

Je hoort inderdaad een brief te krijgen TS. :) Anders kun je ervan uit gaan dat het stilzwijgend wordt verlengd. Mocht dat niet gedaan worden moet je ze er maar even op wijzen dat dat niet zo hoort ;)

Nee haha die regel was er destijds niet. Deed toen een juridische opleiding en heb het toen nog nagevraagd. Destijds mocht je opdrachtgever zelfs een dag van te voren zeggen dat je niet meer hoefde te komen, wat bij mij dan ook gebeurd is. Ben blij om te horen dat dat verandert is!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:01

karuna schreef:
Die brief hoor je te krijgen en eigenlijk aangetekend ook nog zodat ze bewijs hebben dat ze hem hebben gestuurd ook. Alleen met een dergelijke niet meewerkende baas kun je toch problemen krijgen ook al heb je formeel een vast contract.

Je zou de eerste dag van je vaste aanstelling (3 e is officieel einde werk) gewoon kunnen gaan werken. Alleen je loopt de kans dat ze je naar huis sturen en je niet willen laten werken. Ik zou voor de zekerheid nu contact opnemen met de or of juridisch loket om alvast navraag te doen. Als ze je niet willen laten werken heb je kans dat je recht hebt op een flinke vergoeding. Dan heb je wel alsnog geen vaste aanstelling maar in ieder geval geld.

Bedankt voor je reactie!
Dus 3 juni zou officieel mijn laatste werkdag moeten zijn? Zojuist kreeg ik namelijk mijn nieuwe rooster en daar ben ik op 4 juni nog ingepland..

In verband met een nieuwe baan ben ik niet in de mogelijkheid om daar langer te werken. Aangezien ik er van uit ging dat mijn contract 4 juni af zou lopen begin ik maandag 6 juni bij mijn nieuwe baan. Ik heb ongeveer een maand geleden aan mijn werkgever nog gevraagd of mijn contract echt afloopt om er zeker van te zijn dat ik met mijn nieuwe baan kan starten. Hij gaf aan dat mijn contract inderdaad dan afliep.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:02

Vanaf 1-1-2015 is de WWZ ingegaan, hierin staat dat de werkgever verplicht is een maand voor de einddatum van een contract een brief te sturen waarin aangegeven wordt dat het contract wordt beëindigd. Als de werkgever zich niet aan de aanzegtermijn houdt moet hij zelfs een vergoeding uitbetalen. Dit kun je terugvinden op Google onder aanzegtermijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:04

Als ze je hebben ingepland voor de 4 e is er of een heel grote fout gemaakt of je hebt er toch een vaste baan en heeft je baas het zelf mis. Het hoofdkantoor bepaald namelijk de contracten bij een supermarkt niet de bedrijfsleider. Als je namelijk de 4 e bent begonnen is de 3 e je laatste dag officieel.

Maar een vraag als je keuze hebt waar zou je het liefst gaan werken. Bij je oude baan of de nieuwe?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:13

als je contract op 3 juni afloopt is 3 juni je laatste dag

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:25

Officieel ga je de dag voor de in dienst datum dan uit dienst. Dus 1 januari start contract - 31 december einde contract. Ieder contract moet met een opzegtermijn van een maand worden opgezegd, schiftelijk!! Indien dit niet gebeurd kun je aanspraak maken op een transitievergoeding.

Als je 4 juni wel gaat werken heb je een vast contract en kunnen ze je niet meer ontslaan en moeten je uit betalen wat je de laatste 3 jaar gemiddeld aan uren hebt gemaakt. Ligt eraan wat jezelf wil, maar dit is meestal wel een getouwtrek waar je geen zin aan hebt, zeker niet als je al een nieuwe baan hebt!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:26

Wie weet valt er nog een leuk slaatje uit te slaan, als je inderdaad geen vast contract kan krijgen maar ze je wel hebben ingedeeld. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen, hou je ons op de hoogte?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:37

Bedankt voor de reacties!

@karuna, het liefste ga ik werken bij mijn nieuwe baan. Deze baan ga ik ook combineren met een deeltijd opleiding.

Hmm vreemd dat ze mij dan 4 juni nog ingepland hebben.. Vandaag ben ik niet in de gelegenheid om langs te gaan en ik zie net dat hij morgen afwezig is. Vrijdag horen jullie dus meer! Ik hou jullie op de hoogte.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:44

Je laatste werkdag is 3 juni. Maar om zeker te weten hoe het met je contract zit, is het verstandig om even je cotnracten erbij te pakken van de afgelopen jaren. Een aanzegging van een contract mag namelijk ook in een cotnract opgenomen zijn. Dan hoeven ze daar geen aparte brief voor op te stellen.

Let ook goed op dat je contract afloopt omdat je werkgever dat wil. Dit geeft je recht op een transitievergoeding omdat je er langer dan 2 jaar werkt. Dus voor je werkgever is het heel simpel. Of jij krijgt een contract voor onbepaalde tijd voor de uren die jij de laatste 3 maanden gemiddeld per week hebt gewerkt of je krijgt een transitievergoeding.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:46

Ben je na de 4de ook nog ingepland?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:48

Kijk even in je contract wat je einddatum hebt. Normaal is dat inderdaad een jaar, maar soms staat er net wat anders. Zo ben ik op 18 maart begonnen, maar eindigde mijn laatste contract op 30 maart. Kijk dus even in je contract voor de datum.

Aanzeggen hangt er ook even vanaf hoe lang je laatste contract geduurd heeft. Die van mij was een half jaar -1 dag en was dus korter dan 6 maanden. Bij een contract van 6 maanden of langer geld een aanzegtermijn. Voldoen ze daar niet aan, heb je recht op een vergoeding. Is je contract dus korten, hoeven ze het je ook niet aan te zeggen. Dus wederom, kijk in je contract.

Transitievergoeding heb je volgens mij sowieso recht op, tenzij er in je CAO iets staat.

En anders even contact opnemen met het juridisch loket, want er word hier veel door elkaar gehaald. Ook van mijn advies zou ik niet zonder meer uitgaan als ik jouw was (behalve het advies om goed in je contract te kijken, dat advies is sowieso handig).

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:54

Ik werk als teamleider verkoopafhandeling en planner bij een supermarkt en bij ons is het inderdaad zo dat er minimaal een maand van te voren SCHRIFTELIJK (en vaak ook mondeling) aangezegd moet worden dat het contract niet verlengd wordt. Na die datum zou je volgens de wet recht hebben op nog een verlenging/vast. Je laatste werkdag zou bij ons op 4 juni zijn, ik kan je op dat moment namelijk nog in het rooster zetten, daarna vervalt het.

Het is daarbij niet zo dat er door het hoofdkantoor bepaald wordt of er een vast contract wordt uitgedeeld, dit bepaalt de manager samen met de teamleiders. Natuurlijk is het aanbod van OT's (vaste contracten) op een gegeven moment wel op, dan moet je helaas soms goede medewerkers laten gaan.

Mocht je nog specifieke vragen hebben mag je me ook altijd een pb sturen :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:56

Ik heb net met hetzelfde gezeten. Na 3 jaar werd mijn contract ook niet verlengd. Ze horen officieel een maand voor het einde dit te melden(mijn laatste contract was wel 1, 5 jaar), maar uiterlijk voor het einde van je contract. Bij mij deden ze dit 9 dagen te laat, en ik heb over die 9 dagen een boetevergoeding gekregen. (Dus wel binnen mijn contract, maar 9 dagen later dan een maand voor het einde) daarnaast krijg je inderdaad een transitievergoeding van 1/3e maandloon (1/3 van wat je per maand werkte) ×3, voor elk jaar een deel. (Dus 3 x 1/3 deel, kom je op 1 volledigmaandloon waar je recht op hebt ;) pin je niet op het bedrag vast, want gaat wat meer heffing af helaas)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:57

Ik heb net mijn contract nagekeken en ik heb alleen in het begin een contract gekregen. Daarna alleen maar brieven met daarin dat mijn contract voor bepaalde tijd verlengd is tot ... Ik kreeg eerst een contract van 6 maanden, daarna van een jaar en mijn huidige contract is een contract van anderhalf jaar.

Ik kan helaas nog niet zien of ik na de 4e ook ingepland ben, dit rooster komt volgende week pas.

Kan ik gratis contact opnemen met het juridisch loket? Ik ben overigens ook lid van de vakbond CNV.

Wat houdt een transitievergoeding in? En hoe kom ik hier aan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:01

Als je lid bent van een vakbond, gewoon deze vraag bij hun neerleggen. Daar zijn ze voor en daar betaal je voor. Lijkt mij de kortste klap, want er worden hier meerdere dingen gezegd die niet correct zijn.