Meningen gezocht voor project school

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Meningen gezocht voor project school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 14:03

Hallo allemaal,
Voor ons project willen we graag weten wat jullie als paardenmensen denken over een bepaalde stelling.
De reacties worden allemaal gelezen en uiteindelijk verwerkt in ons verslag.

De stelling luid:
Wat vind u van Natural Horsemanship?

Alvast bedankt voor uw antwoord! _/-\o_

elenaMM77

Re: Meningen gezocht voor project school

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:08

stelling is veel te breed voor mij gevoel?

wellicht is een enquette, waar je vragen toespitst richting bepaalde vormen en onderdelen van NH een betere vorm om in je project te verwerken.. een enguette in een boommodel (dus dat je bij een bepaald antwoord naar een bepaalde vraag (of serie vragen) wordt geleid).. Zo krijg je dus verschillende bakjes met uitslagen, die een bepaald percentage vormen van het totale aantal deelnemers.. op die manier kun je een beter onderscheid aanbrengen in je onderzoeksvragen..

want wat vind u van Natural Horsemanship.. is bijna net zo breed en de antwoorden zo divers dat er net zoveel uit te concluderen valt als wanneer je zonder enige inleiding of sturing zou vragen:

Wat vind u van eten

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:08

Misschien is het handig om wat gerichte vragen te stellen? Over wat julllie specifiek willen weten?

Edit: wat elenaMM77 zegt dus....
Laatst bijgewerkt door Iloscorp op 17-05-16 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:09

VNA > STW, omdat het hier een opdracht voor school betreft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:14

Wat is de stelling? Ik zie alleen een vraag.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:15

We zoeken echt meningen van mensen, juist zodat we verschillende antwoorden krijgen.
Om een voorbeeld te geven van NH: Sommige mensen vinden het goed, omdat het de band versterkt, en er zo min mogelijk onnatuurlijke dingen gebruikt worden. Andere mensen vinden het weer onzin, omdat er van nature niks tussen paard en mens hoort te zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:16

Gaat dit onderzoek nu over natural horsemanship,
of over natuurlijke huisvesting?

want ik zie nu ook een tweede topic met een losse vraag die heel breed is

als je 20 deelnemers hebt en die 20 geven uiteenlopende antwoorden met slechts kleine overlappingen.. of 10 verschillende componenten in de antwoorden waarvan er 1 overlappend is met een ander, kun je er niet of nauwelijks conclusies aan hangen.. in ieder geval geen conclusies die standhouden volgens het boekje
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 17-05-16 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:17

We hebben een project over de evolutie door de mens op het paard. Wij hebben deze twee vragen als Maatschappelijk kader, vandaar dat we opzoek zijn naar meningen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:20

Ik denk dat je dan eerst moet vertellen wat jullie verstaan onder de term NH. Dat is namelijk verschrikkelijk breed en dus moet je wel zeker weten dat de mensen die antwoorden reageren op hetzelfde concept anders kun je onmogelijk de antwoorden samenvoegen.

Om een voorbeeld te geven, iemand die onder NH het gebruik van een paddock paradise verstaat en haar paarden op stang en trens in de hoge dressuur rijdt zal op jullie vraag anders antwoorden dan iemand die het aanleren van vrijheidsdressuur en bitloos rijden eronder verstaat maar haar paard 24/7 op stal heeft staan.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:22

Wat wij verstaan onder de term Natural Horsemanship is het beste voor het paard, in onze ogen. Voor mij zou dat betekenen het paard zonder bit/hoofdstel rijden, zonder zadel. Ook paddock Paradise valt voor mij onder NH, omdat dit een zo natuurlijk mogelijke huisvesting voor het paard is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:26

afbakenen... dit is geen stelling maar een veel te open vraag zomaar in het wild losgelaten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:26

julya schreef:
Wat wij verstaan onder de term Natural Horsemanship is het beste voor het paard, in onze ogen. Voor mij zou dat betekenen het paard zonder bit/hoofdstel rijden, zonder zadel. Ook paddock Paradise valt voor mij onder NH, omdat dit een zo natuurlijk mogelijke huisvesting voor het paard is.

Waarom maak je er dan geen afgebakende stelling van? :)

Bijvoorbeeld:

Bitloos rijden is beter voor paarden.
Paarden zijn gezonder als ze in een paddock paradise worden gehuisvest.
Rijden met bit moet verboden worden.
Grondwerk is belangrijk voor een goede band met een paard.
Je hoeft geen goede band met je paard te hebben om er goed op te kunnen rijden.

Zoiets. Daarmee krijg je veel bruikbaardere resultaten, denk ik. Deze vraag is zó breed dat je wel 50 meningen kunt krijgen die nauwelijks overlappen.

julya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:33

Omdat we echt een ruime mening zoeken. We willen juist weten waar mensen aan denken als ze de term Natural Horsemanship horen. Omdat er dus mensen zijn met verschillende kennis erover. En daar willen we de meningen van.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:40

maar dan moet je mi je vraag anders stellen, want de antwoorden die je zoekt krijg je er nu niet uit :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:46

ik denk dat je moet kijken naar hoe je de antwoorden in je project gaat verwerken TS..
En daarover ook iets vertellen inleidend bij de vragen die je stelt.

Plus je moet goed denken aan hoe de docent het nakijkt en waar hij op let..
Want een zeer brede open vraag met allemaal verschillende antwoorden die je dan in 1-2 zinnetjes zou verwerken tot een algemene opmerking, wordt bijna overal afgekeurd..

dan krijg je allerlei vragen over wat je bron is voor die stelling of argumenten, hoe je tot die antwoorden bent gekomen etc.. Om antwoorden te verwerken in een goed projectverslag, zul je die antwoorden moeten kunnen verdedigen met de wijze waarop je tot die antwoorden bent gekomen..
aan zeer open vragen kun je geen verdedigbare informatie ontlenen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:59

Ook ik vind het te breed om te beantwoorden.

Wat misschien een idee is; haal tot 10 punten aan waarvan jij/jullie vinden dat het bij NH hoort, en maak daar een stelling van.

Voorbeeld:
Geeft aan wat het meeste bij jouw mening past, 1= absoluut oneens, 2= oneens, 3= eens, 4=volledig mee eens.
Ik vind een join-up goed
1-2-3-4

Mogelijke toelichting:
(ruimte voor toelichting)

Zo hou je het specifiek en meetbaar, en hou je rekening met mogelijke toelichtingen die je als bron kunt gebruiken in je onderzoek.

Zo kun je er ook bij zeggen '42% van de respondenten vindt', of kun je er mooie grafieken bij maken :)