Opleiding voor therapie met paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blub93

Opleiding voor therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:49

Hoi allemaal,

Nu ik een tijdje werkervaring heb opgedaan na mijn opleiding Sociaal Pedagogische hulpverlener, wil ik me graag gaan verdiepen in een opleiding voor therapie met behulp van paarden. Het liefst zou ik werken met kinderen met een ontwikkelingsachterstand of verstandelijke beperking in combinatie met paarden. Ik heb op verschillende plaatsen vrijwilligerswerk gedaan: Zowel kinderen met een verstandelijke beperking als 'normaal' ontwikkelde kinderen.

Ik heb natuurlijk al verschillende info opgezocht qua opleidingen. Maar ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over de opleidingen. Welke opleidingen zijn er nog meer? Wie werkt er bijvoorbeeld in deze branche? Etc, etc!

Benieuwd naar jullie reacties! :j

josien_m_

Re: Opleiding voor therapie met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:03

Als je al een HBO hulpverleningsopleiding hebt, zou ik de post HBO van de NHL in Leeuwarden aanraden. Ik heb nog geen andere opleiding gezien die echt voortbouwt op je basisopleiding. Laat je niet afschrikken door "Leeuwarden". Er zijn veel praktijklessen door heel Nederland op zaterdagen en 1 donderdagavond les per maand in Leeuwarden.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:22

Leuk topic dit! Ben nu bezig met de studie Psychologie aan de universiteit. Dus zou ook graag een post opleiding doen. Nog niks kunnen vinden qua universitair niveau maar moet zeggen dat die opleiding die hierboven werd genoemd me ook heel interessant lijkt. Ga dit topic even in de gaten houden.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:32

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:17

Piepdruif schreef:
Kijk ook eens op de site van de Federatie Paardrijden Gehandicapten:
http://www.verenigingfpg.nl/

Ik weet er niet helemaal de details van, maar is dit niet voor het grootste gedeelte om paardrijdinstructrice te worden?
@TS, als je dat leuk vindt kun je bij de ORUN/KNHS ook een opleiding tot instructeur gehandicaptensport volgen

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:23

Ik ben zelf werkzaam op een zorgboerderij waar we regelmatig met de paarden werken met kinderen of jong volwassenen met een psychische of verstandelijke beperking. Heb naast mijn opleiding die gericht was op zorgboerderijen en mijn opleiding tot persoonlijk begeleider geen paarden therapie gerelateerde opleiding, ben dus ook wel benieuwd naar de mongelijkheden hierin!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:29

Je hebt verschillende mogelijkheden. Je kunt bij de FPG een opleiding tot instructeur gehandicapten volgen. KNHS had ook zo'n opleiding, maar alle opleidingen zijn op de schop gegaan dus weet niet of deze er nog is.

Ook heb je equitherapie, http://www.equitherapie.org/page/Intro Volgens mij nog geen erkende titel, maar toch al wel een serieuze opleiding!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:30

Opleiding bij ulrieke Thiel is geloof ik wel een goede

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:38

Je kunt ook een opleiding tot Animal Assisted Therapy doen. In belgie is dat helemaal hot al. In nederland nog niet echt geloof ik.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:29

Ik volg de opleiding Equine Assisted Therapy aan de Artevelde Hogeschool in Gent en ben heel erg tevreden over deze opleiding. Goed niveau, interessante praktijkdagen en veel ruimte om ervaring op te doen en je (vanuit je basisberoep) verder te ontwikkelen. Ik ben op verschillende plekken geweest met school en voor stage en heb daardoor veel therapeuten gesproken die de opleiding in Soerendonk gedaan hebben, maar die zijn daar allemaal niet erg over te spreken en zouden hem niet voor een tweede keer daar doen.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:53

Ik volg de opleiding Inteventjes met assistentie van dieren, optie therapie met dIeren aan het Belgisch Instituut voor Animal Assisted Therapie. Dat is afstandsonderwijs. Heel goed niveau, interessante, wetenschappelijk onderbouwde opleiding. Zeker het overwegen waard