Onderzoek naar schimmels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LizaMelse

Onderzoek naar schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 12:32

Dag allemaal,
Ik weet niet zeker of ik dit hier mag plaatsen en ik weet niet of het ergens anders kan, let me know :)

Ik ben voor mijn opleiding bezig met een onderzoek naar schimmel op paardendekens. We hebben een enquête gemaakt om gegevens te verzamelen. Nu is mijn vraag of jullie die misschien in willen vullen. Hier is de link: http://www.survio.com/survey/d/Y5V4G4A9B9F4I6Z9R
Alvast bedankt!

Groetjes Liza

Brainless

Re: Onderzoek naar schimmels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:54

Waarom is naam en e-mailadres verplicht voordat je de enquête mag invullen?

LizaMelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:01

Om diegene eventueel op de hoogte te houden. Maar het is een goed punt, ik zal hem optioneel maken!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:05

Dit zijn vragen waar je echt niets uit kan halen wat je nodig hebt voor je onderzoek. Sorry maar dit was echt zonde van mijn tijd.

Wat doet de volgende vragen aan je onderzoek toe:
- naam paard
- mijn naam
- mijn tel nummer
- mijn adres

leer jij hier echt wat van Liza? En zoja wat leer jij hieruit?

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:08

Een beetje een 'onvolwassen' enquete. Laat het altijd controleren voor je het online zet, zo kun je minder kritiek verwachten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:08

De enquete vond ik niet zo bijster goed :=
Wat heeft de naam van je paard te maken met schimmels op dekens?
Ook gaat de enquete uit van slechts 1 dier en 1 deken, terwijl ik 6 dieren heb met allemaal verschillende soorten dekens.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:09

Ik vond het ook een rare enquête. Wel ingevuld maar wist niet zo goed wat..

Misschien in het begin duidelijk verkondigen dat je één deken in je hoofd moet houden? Ik begon namelijk de vragen in te vullen over meerdere dekens, maar daarna werd er naar één gevraagd. Meeste paarden hebben wel meer dan één deken denk ik :)

Edit; zoals hierboven mij gezegd wordt inderdaad..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:11

tja, met 15 dekens en 1 pony lastige enquete. Halverwege gestopt met invullen. Teveel prive gegevens en te weinig echt onderzoek.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:12

mystery1980 schreef:
tja, met 15 dekens en 1 pony lastige enquete. Halverwege gestopt met invullen. Teveel prive gegevens en te weinig echt onderzoek.

Heb op alle prive gegevens een - gezet, dat accepteerd die dus kan je door gaan.

LizaMelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 13:14

Bedankt voor de feedback. De enquête hebben we eerst op papier gemaakt voor de mensen waar we persoonlijk heen gaan. Die hebben vaak meerdere paarden en zo kunnen we de resultaten uit elkaar houden mbv de naam van het paard. Dan weten we welke deken bij welk paard hoort. Maar voor een online enquête is dat inderdaad niet zo belangrijk. Ik zal het nog wat verduidelijken dat het over 1 deken gaat van 1 paard.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:39

nog steeds erg beperkt, huidschimmel is niet echt een aandoening maar een verzamelnaam. hangt ook zeker niet altijd samen met dekens of contact met andere paarden, maar bv voeding of gebruik van een aquatrainer kunnen het ook veroorzaken.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:46

Ik heb de zomereczeem nu opgegeven als huidaandoening, maar de enquête leek niet helemaal gericht op eczeemdekens (de optie: 'alleen in de zomer' stond er bijvoorbeeld niet bij), dus ik weet niet of je er wat aan hebt.
Edit: en toen ze ooit een keer schimmel had, droeg ze nog geen eczeemdeken, helemaal geen deken eigenlijk. Dat kon ik ook niet invullen, dus daar heb je ook niks aan denk ik :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:48

mystery1980 schreef:
nog steeds erg beperkt, huidschimmel is niet echt een aandoening maar een verzamelnaam. hangt ook zeker niet altijd samen met dekens of contact met andere paarden, maar bv voeding of gebruik van een aquatrainer kunnen het ook veroorzaken.

Helemaal mee eens.

Het niveau van de vragen lijkt mij niet voldoen voor een correcte analyse. :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:56

Ik verplaats dit topic van TAO naar STW.

LizaMelse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 14:32

Deze vragenlijst is maar een klein deel van het onderzoek. Het onderzoek gaat over of de wasfrequentie invloed heeft op de infectiedruk van schimmels. Deze vragenlijst gaat alleen maar een breder beeld geven over wat mensen doen met hun deken, of het paard schimmel heeft en of dat misschien invloed heeft op elkaar. De opdrachtgever is iemand van een dekenwasserij. We onderzoeken de twee meest voorkomende huidschimmels. We zijn nog maar beginnende onderzoekers (voor het eerst met een externe opdrachtgever) dus we kunnen het niet te breed maken. We weten dat bijv voeding of het gebruik van een aquatrainer ook invloed heeft maar dat kunnen we in dit geval niet meepakken in het onderzoek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:47

Maar waarom dan geen extra vraag; dat als je je paard schimmel heeft je de deken extra zou laten wassen?

Ik heb 1 maal te maken gehad met ringworm; en daarom toen alle gebruikte dekens direct laten wassen.
Normaal doe ik dat 1x per jaar, meestal half mei.
Maar bij luis/schimmel ed is het heel logisch om dit extra te doen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:02

dat verband word duidelijk niet gelegd, aangezien er niet gevraagd wordt of je paard een deken droeg bv tijdens de huidschimmel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:24

mystery1980 schreef:
dat verband word duidelijk niet gelegd, aangezien er niet gevraagd wordt of je paard een deken droeg bv tijdens de huidschimmel.

:j

Het enige wat je kan analyseren met deze vragen is welke kleur dekens bij welke rassen het meeste voorkomen. :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:05

Ik denk inderdaad niet dat je echt wat aan deze vragenlijst gaat hebben voor je onderzoek, ik heb de vragenlijst eerlijk ingevuld maar het komt nu scheef over. Mijn paardje kreeg schimmel, dat klopt. Ze droeg toen nog geen deken, aangezien haar zomereczeem nog niet was opgedoken, daar was ze nog te jong voor.
Alleen zoals ik het heb ingevuld draagt mijn paard de hele zomer een mintgroene deken (over het materiaal wordt niet gesproken, iets wat ook interessant kan zijn. De kleur is echter wel een vraag, wat ik dan weer niet zo goed snap) en heeft ze schimmel gehad, en ze heeft een andere huidaandoening (eczeem). Dus dan zou het over kunnen komen als een paardje die door de mintgroene deken die ze de zomer draagt een huidaandoening en schimmel heeft gekregen.

Wel kan je inderdaad goed advies geven voor welke (kleur) deken voor welk ras geschikt is, of in ieder geval het meest wordt gebruikt.