Witte begrafenis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mingming

Witte begrafenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:54

Helaas is aanstaande zaterdag de begrafenis van mijn opa... Er wordt verwacht dat we in witte kleding komen (Chinese begrafenis), maar ik weet niet wat voor kleding ik aan moet. Zwart heb ik wel, maar ik wist niet dat het wit moest zijn. Heeft iemand hier tips voor kleding? Het liefste draag ik een jurkje of rokje met topje. Een broek vind ik niet netjes genoeg, behalve als je er een blazer op draagt, maar daar voel ik me niet comfortabel in.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:00

Ik vermoed dat een lichte pastelkleur ook goed is. Zilver(achtig) sowieso. Geen zwart in ieder geval. Die kleur verbinden ze daar aan niet aan rouw en de dood.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:01

Allereerst, gecondoleerd!

Vind het lastig met wit.. Kun je niet aan familie vragen wat zij aandoen? Nu heb je nog tijd om dingen te kopen/bestellen? :S

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 23:04

@Sammie Nee klopt, ik wil wel graag echt wit. Mijn moeder en oma gaan ook helemaal in het wit. Ik weet alleen niet wat voor 'model' jurkje geschikt is. Ik ben nog nooit eerder naar een begrafenis geweest, behalve toen ik heel jong was 1x en toen kozen mijn ouders kleding voor me uit.

@Liannetje86, dankjewel. Ik heb het gevraagd aan mijn moeder, maar die zei dat een wit jurkje prima is en dat het niet per see onder de knie hoeft te vallen, maar er boven ook goed is. Als het maar niet té kort is (logisch) Verder heb ik haar er niet veel naar gevraagd (het is haar vader). Ik kan nu inderdaad nog wat bestellen.

Edit; Ik moet overigens wel bestellen, ik heb namelijk zelf helemaal geen witte jurkjes of rokjes

Liannetje86

Re: Witte begrafenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:10

Gewoon een paar jurkjes uitzoeken en even vragen wat je moeder ervan vindt (als ze het niet al druk genoeg heeft met alles regelen enzo :S)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 23:28

Gecondoleerd.

Ik zou iets kiezen dat maximaal tot net boven de knie valt. Niet te strak, of wel een aansluitend lijfje maar dan een los vallende rok. Niet te veel decolleté. Zorg dat er mouwtjes aan de jurk zitten (geen blote schouders). Heb je wel blote schouders zorg dan dat je er iets overheen draagt zodat je schouders bedekt zijn. Korte mouwtjes kunnen wel. Als je het echt goed doet trek je ook nog een panty aan maar ik kan me voorstellen dat je dat niet doet bij warm weer.

Succes met zoeken, niet leuk om te doen voor deze gelegenheid.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:08

De meeste tips zijn al gegeven. Ik wil er graag aan toevoegen dat een lange, witte broek met pumps en een stijlvolle witte blouse ook echt heel netjes is.

Hou er ook vooral rekening mee dat het zeer gewaardeerd zal worden als je de traditie in ere houdt (wit, in dit geval) maar dat het geen modeshow is. Zulke dagen zijn emotioneel en wat telt is jouw aanwezigheid en het respect voor de traditie.
Kortom: ga in het wit, maar zoek iets uit waarin je je prettig voelt. Je krijgt genoeg voor je kiezen en knellende, jeukende kleding waarin je je niet lekker voelt zal je niet helpen een toch al hele nare dag door te komen.

Ik wens je veel sterkte. :(:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 00:41

Ook gencondoleerd van mijn kant.

Verder is het een optie meerdere jurkjes te bestellen en die je niet doet gewoon terug te sturen? Zo heb je wat keus?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 08:58

Bedankt voor de reacties en condoleances.

De begrafenis is gewoon in Nederland, niet in Hong Kong dus ik denk dat het niet heel erg warm zal worden. Het probleem is niet het bestellen van meerdere jurkjes, maar dat ik echt niet weet wat voor ik überhaupt moet zoeken.

Ik heb gisteravond zitten zoeken en kwam nu heb ik er twee gevonden:
http://www.hm.com/nl/product/45618?arti ... le=45618-D, zo'n model vind ik erg mooi, eventueel met een vestje erover. Gewoon een simpel jurkje. Maar ik ben bang dat deze wat te kort is. Hoewel ik niet zo lang ben, dus hij zal wel wat langer vallen dan bij het model.
http://www.bonprix.nl/product/shirtjurk ... Ladenzeile

Is zoiets gepast? Of echt niet? Ik vind het echt heel lastig. Ga straks even aan mijn nicht vragen wat zij draagt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:00

Die van H&M vind ik te kort, andere is prima. :j

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 09:01

Dankje, dat vond ik ook. Maar zou zo'n model wel kunnen als hij wat langer is?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:02

Vind ik lastig om te zeggen. Zou je hem evt. korter kunnen laten maken? Of red je dat niet qua tijd?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 09:05

Langer bedoel je? :P

Ik heb niet veel tijd, het is zaterdag, maar mijn eindexamens beginnen op donderdag. Dus ik wil het liefste vanavond een paar jurkjes bestellen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:11

Gecondoleerd.

Model kan prima maar is inderdaad te kort van de H&M.

Let op dat je ook schoenen hebt die er onder kunnen. Hoeven natuurlijk niet wit te zijn maar een paar nette pumps met een dichte neus (ivm panty's) is wel verstandig.

Daarnaast een vestje/jasje/bolero want zaterdag wordt het niet echt lekker weer. Voorspelling is onder de 15 graden dus dan is korte mouwen te koud.

Kan die van Bonprix niet zien maar daar kan je veel vinden in wit en dan op knielengte gesorteerd.
Vind zelf deze wel erg netjes en gekleed http://www.bonprix.nl/product/jurk-wolwit-973386/
Maar moet wel bij je passen qua stijl natuurlijk.