Hoe kwetsbaar ben je in deze individualistische maatschappij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Hoe kwetsbaar ben je in deze individualistische maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:23

Ik heb vorige week een ongeluk gehad met mijn pony. Ik kon meteen niks meer en lag daar op de grond. Ik had geluk dat mijn vader thuis was, maar normaliter wonen mijn ouders de helft van het jaar in het buitenland. Mijn moeder is nu niet in NL.

Maar goed mijn vader heeft mij van de grond geraapt, mijn pony afgezadeld en is met mij naar de eerste hulp gegaan.

Mijn situatie: ik ben alleen en woon in een huis met 5 katten en ik heb momenteel een nestje kittens liggen. Een van mijn betere vriendinnen woont op 2 uur rijden afstand en de anderen tja die zijn allemaal gesetteld en met kids en erg met zichzelf bezig. De laatste jaren zijn er ook een aantal vriendinnen weggevallen.

Nu ik in deze situatie zit merk ik weer eens hoe kwetsbaar je bent als single met dieren in deze individualistische maatschappij. Ik kan nu gewoonweg niks.

Dezelfde avond is een vriendin (ja ja ik noem haar nu meteen een vriendin want ze is eigenlijk een oude bekende van de rijvereniging waar ik sinds 2 weken weer contact mee heb en op 45 minuten van mij af woont) naar mij toe gekomen. Zij heeft mijn katten verzorgd en drinken en spullen boven bij mijn bed gelegd en heeft mij naar boven getransporteerd.

De volgende dag heb ik tot 11 uur moeten wachten tot mijn vader kwam om wat eten te brengen en is daarna krukken gaan halen. Ik heb de hele dag in bed gelegen want ik kon gewoon NIKS. Mijn vader heeft een hekel aan mijn katten en is allergisch maar heeft ze wat eten gegeven. De dag erna ben ik zittend van de trap geklauterd en heb ik op een stoel de kattenbakken gedaan die hij mij bracht.

Nu merk ik hoe kwetsbaar ik ben......wat nou als mijn ouders in het buitenland zaten....? Mijn vriendin van 2 uur rijden is gisteren hier geweest maar dat is echt te ver om iets voor mij te kunnen doen. Maar verder zal je van anderen niet horen van goh heb je hulp nodig, kan ik helpen? De vriendin die ik pas sinds kort weer zie en spreek is bereid om mijn beesten te komen verzorgen en midden in de nacht te komen als er iets is terwijl ze zelf 2 kids heeft, alleenstaande is, ziek is en veel werkt en op 45 minuten afstand woont! Toch te bizar voor woorden dat zo'n persoon WEL voor je klaar staat.

Wie heeft ooit in zo'n situatie gezeten? Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik had geen boodschappen in huis en mocht blij zijn dat ik naar de wc gestrommelt kom..... Maar niemand die denkt goh zij is alleen en heeft dieren zal ik een handje helpen...???

Ik zou bijna de dieren weg moeten doen vanwege deze situatie maar dan nog als ik niks kan heb ik ook geen eten als niemand mij helpt :+ Met op vakantie gaan merk ik al dat niemand bereid is om mijn beesten eten te geven.....ik ben best teleurgesteld in de mensheid op deze manier want ik weet zeker dat ik WEL klaar zou staan voor anderen.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 08-05-16 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe kwetsbaar ben je in deze individualistische maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:25

Vervelend hoor, dat je in zo'n situatie zit en dat mensen niet uit zichzelf voor je klaarstaan. Ik woon in een studentenhuis met meerdere mensen dus zal daar niet zo snel last van hebben, maar ik kan het me wel voorstellen.

Al moet ik zeggen dat ik in zo'n geval wel klaar zou staan voor een vriendin, als die erom zou vragen. Misschien dus gewoon aan de bel trekken bij mensen die wel dichter in de buurt wonen?

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:26

Heb je wel eens iemand gevraagd in de buurt of ze je kunnen helpen?
Vaak bieden mensen het niet zomaar aan, maar zijn ze wel bereid om je eens te helpen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:27

Ik denk dat ik in deze situatie om hulp zou vragen, ipv af te wachten totdat anderen het aanbieden. Als dat geen optie is bel ik een thuiszorg organisatie om te regelen dat ik uit bed gehaald word, er boodschappen met/voor me gedaan worden (of ik laat ze thuisbezorgen via albert.nl) en ga ik denken over een oplossing voor mijn huisdieren (bijvoorbeeld een katten hotel, een oproep op marktplaats / bokt / facebook of iemand je tijdelijk tegen betaling wil helpen etc.)

Oftewel: ik zou zelf pro-actief opzoek gaan naar oplossingen, ipv te wachten tot andere mensen ze aandragen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:30

Dat die vriendin van twee uur rijden niet direct klaar kan staan vind ik begrijpelijk.
Misschien een netwerk gaan opbouwen in je omgeving?
Als je het vraagt is er vast wel een buur die even een boodschapje kan doen.

En zelf kom je ook verder dan je denkt.
Bijv boodschappen bestellen tijdelijk tot je weer ter been bent.
Even marktplaatsen voor kattenoppas als je op vakantie wilt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:31

suus_pepper schreef:
Heb je wel eens iemand gevraagd in de buurt of ze je kunnen helpen?
Vaak bieden mensen het niet zomaar aan, maar zijn ze wel bereid om je eens te helpen!

Ja met op vakantie gaan zijn er om en om 2 vriendinnen gekomen maar lieten mij wel duidelijk blijken dat ze het toch wel lastig vonden....(en zeker niet nog eens gingen doen)..ze wonen op 10 minuten rijden van mijn huis en het werk was nog geen 30 minuten..... Tja als dat al teveel moeite is waarbij ik ze ook nog 15 euro per dag heb betaalt....tja dan zakt mijn broek er aardig van af.

Ik heb nu kittens en ik heb ongecastreerde katers die niet naar de opvang mogen.....ik heb al meerdere keren rond gebeld maar die nemen ze niet aan.

Edit: en die vriendin op 2 uur rijden daar verwacht ik niks van maar juist deze personen willen wel iets voor je doen maar kunnen dat niet....dat bedoelde ik.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 08-05-16 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:33

Ik zat in december alleen met kind. Die werd ernstig hevig ziek en tijdens het verzorgen ging mijn knie heel fijn uit de kom. Probeer daarna maar eens kots op te gaan ruimen, kind naar bad dragen, verzorgen etc. Ik was helemaal in paniek en de dichtsbijzijnste persoon zit op twee uur afstand en moest ook gewoon werken. Godsamme wat heb ik afgezien %)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:34

phormicola schreef:
Ik zat in december alleen met kind. Die werd ernstig hevig ziek en tijdens het verzorgen ging mijn knie heel fijn uit de kom. Probeer daarna maar eens kots op te gaan ruimen, kind naar bad dragen, verzorgen etc. Ik was helemaal in paniek en de dichtsbijzijnste persoon zit op twee uur afstand en moest ook gewoon werken. Godsamme wat heb ik afgezien %)

Dat bedoel ik maar! Ik kan dat wel begrijpen, misschien staan anderen er ook gewoon niet bij stil...

En buren??? Ik "ken" mijn buren niet eens, als vrienden al niet voor je klaar staan dan zouden buren waar je geen contact mee hebt wel even 5 kattenbakken voor je leeg gaan scheppen en katers en kittens verzorgen.... En hoe ik met ze in contact moet komen als je boven in je bed ligt en telefoonboeken niet meer van deze tijd zijn weet ik ook niet. :+ :D

uiteindelijk zou ik best wat mensen kunnen bellen en onder druk zetten om iets te doen maar dan is het geen vrije wil meer....het gaat mij er vooral om dat er niet meer vanuit mensen zelf wordt gedacht die weten dat je alleen bent en ' niemand' hebt dat ze je helpen. De mensen die je regelmatig spreekt.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 08-05-16 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe kwetsbaar ben je in deze individualistische maatschappij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:37

Ik denk dat buren bereid zijn om meer te doen dan je denkt hoor, als je het gewoon vraagt en een net bedankje aanbiedt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:39

Of het is van mij een illusie dat 'vroeger' mensen meer voor je klaar zouden staan dan tegenwoordig. :+ Ik vond het al met op vakantie gaan dus een onmogelijke opgave om oppas te kunnen krijgen voor mijn poezenbeesten..... Nu heb ik dan hulp van mijn vader maar het gaat ook hypothetisch erom wat als hij nou in het buitenland zat...??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:42

Maar is dit niet gewoon een toevalskwestie? Het hoeft toch niet perse kenmerkend voor de hele maatschappij te zijn?

Ik heb tijdens een ziekte periode veel hulp gehad terwijl ik zelfs nog bij mijn ouders woonde.
En andersom hebben we weken, al dan niet maanden klaar gestaan voor een vriendin met pech.

Als buren niet weten dat je hulp nodig hebt kunnen ze die ook niet geven. :) Al eens op fb naar ze gezocht?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:43

Ik woon niet helemaal in de buurt Zonnetje81.. maar als er iets is dat ik kán doen, Doe ik het graag!
Wat naar.

Ik geloof dat ik zelf ook zo naïef ben dat ik denk dat anderen elkaar helpen.. Omdat ik zelf zo juist wel in elkaar steek.

Ik heb niks met katten.. ben er een beetje (veel) :+ bang voor en heb afgelopen week ook in het huis van een vriendin gezeten voor twee katten omdat die op vakantie was :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:44

Hoi ts, ik snap je probleem hoor maar aan de andere kant, sta jij meteen klaar voor anderen en biedt je spontaan hulp aan? Vaak is het een beetje over en weer en ja soms moet je ook wat investeren in vriendschappen. Dat jij ik weet niet hoeveel katten hebt, is natuurlijk niet andermans probleem. Heel eerlijk gezegd zou ik voor mijn buren best een keer een kattenbak wiĺlen verschonen in nood maar niet elke dag liever en dan meteen 5 ofzo.

Maar het is wel goed om hierbij stil te staan. Hoeveel ouderen zitten niet in hetzelfde schuitje. Zou ik best wel eens wat voor willen doen. Een wasje draaien of boodschapje meenemen.
Laatst bijgewerkt door piezze op 08-05-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:45

Ik heb van de week de buurvrouw 75 km verder weggebracht ze heeft geen rijbewijs en haar man heeft ruzie met haar dochter. Nou had ik al aan de buurvrouw gevraagd om mijn chinchilla eten te komen geven. Dus toen ze vertelde dat ze met de trein zover en lang moesten reizen omdat het een helse verbinding is. Heb ik dat voorgesteld. En ze was zo blij. Maar ik heb ouders maar ik heb er geen contact meer mee. Maar ik voel mij erg thuis en welkom bij mijn staleigenaar dus ik vraag gemakkelijk iets aan hem. En verder doe ik een oproepje via Facebook. En meestal lukt het wel.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:46

Ik denk dat het inderdaad steeds moeilijker wordt/is in deze maatschappij. En dat geld voor alle singles ook ouderen. De zorg wordt steeds minder en je moet steeds meer terug kunnen vallen op een sociaal netwerk in de buurt. In dorpen gaat dat nog maar in steden waar je elkaars buren inderdaad niet eens kent.... :(
In jouw geval zou ik toch hulp vragen, ook daar heeft de gemiddelde mens moeite mee. Kun je niet als je vader er is, vragen of hij even bij de buren gaat vragen. Veel mensen hebben toch vaak sympathie met je als ze het verhaal weten. En misschien delen met verschillende buren om beurt. Sterkte :(:)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:47

Ik heb nu het geluk dat mijn vader er is..... Misschien een toevalskwestie.....misschien ook niet gezien mijn vakantie oppas zoektocht.....

Mijn buren zijn oude mensen....ik woon niet in een woonwijk maar goed uiteindelijk zou ik misschien wel gaan bellen maar volgens mij gaat het er niet om dat ik NU in de problemen zit....maar dat er vanuit je directe omgeving, je 'echte vrienden' de mensen waar je vaak contact mee hebt geen drol hoort....dat stoort me. Waarom moet er hulp komen juist uit onverwachte hoek, mensen die je verder nooit ziet....?

Ik dacht altijd dat vrienden er voor je zijn in VOOR maar ook TEGEN spoed maar dat laatste merk ik nooit meer. En dat is mijn ervaring ja. Ik heb al vaker aangeboden als ik wist dat iemand geopereerd moest worden om voor de kids te zorgen en ze naar school te brengen.... En een vriendin die me waarschijnlijk zou willen helpen is zwaar allergisch :+ Ook niet zo handig :D

Op facebook staat wel iedereen voorop om te willen weten wat er gebeurd is.....maar daar blijft het bij :D ik hou het er maar op dat ze er niet bij stil staan. En gelukkig is voor NU het probleem wel opgelost maar je weet nooit in de toekomst hoe of wat. Ik hoop nooit meer iets te krijgen :+ :D

Dat het mijn dieren zijn = mijn probleem prima maar kom op mensen met kinderen en die krijgen iets moet je die kids ook maar laten stikken van: ja jij wilde kids.....dus je eigen probleem. Volgens mij is DAT HET PROBLEEM in onze maatschappij....
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 08-05-16 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:51

Ik herken 'de individualistische maatschappij' niet echt. Hier een goed netwerk van familie en vrienden die echt voor ons klaarstaan zonder dat we erom hoeven te vragen :)

Ik zou er ook niet aan moeten denken om ver weg van mijn familie en vrienden te wonen... Wat als ik voor mijn ouders zou moeten zorgen en ik kan er niet regelmatig heen? Toen mijn opa en oma het nodig hadden, hadden we een bezoekschema zodat ze elke dag hulp/bezoek kregen.

Wat vervelend dat je zelf niks kan en geen hulp krijgt... Is het niet mogelijk zelf meer hulp te vragen, heb je broers/zussen? Of huur een schoonmaakster in?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:52

Om het direct de schuld van de maatschappij te noemen... Is een beetje kort door de bocht... Jij hebt gewoon een heel klein netwerk als ik het zo lees... Dit is nu heel confronterend maar ja... En idd hoe snel sta jij klaar om iemand te helpen want dit werkt natuurlijk langs twee kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:53

Wat naar voor je TS :(:) Snap dat je ervan schrikt dat je vrienden niet zo voor je klaarstaan als je verwacht.

Moet zeggen dat ik juist veel andere verhalen ken. Zoals de oudere buurman die voor 2 weken naar het ziekenhuis moest. Alle andere buren zijn meteen ingesprongen met hand en spandiensten. Zodanig zelfs dat er op een gegeven moment wel 3 mensen klaarstonden om z'n gras te maaien :+

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:54

Wat had je graag gewild van de mensen met wie je bevriend bent? Wat zou jouw 'droomscenario' zijn? Wat zijn jouw verwachtingen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 16:01

Wat ik verwacht? Van een paar (ik dacht) goede vriendinnen (degene die om de hoek wonen) dat ze zouden zeggen: kan ik je ergens mee helpen?

Misschien is dat het enige dat ik zou verwachten. Ipv appen van oh wat heb je uitgespookt? Oh vervelend....klaar....

Degene die heel goed weten hoe de situatie in elkaar zit en waar ik dit al ooit eens mee heb besproken dat ik wel een groot probleem heb als mij iets overkomt met mijn beestenboel....voor mijn paard heb ik zo een oplossing maar de katten blijft iets lastigs.....

Maar goed, ik ga er maar vanuit dat ze er niet bij stil staan maar ik moet wel bedenken hoe ik dit in de toekomst zou kunnen opvangen....voor als mijn ouders er niet zijn. Boodschappen wil iedereen wel doen maar mijn katten verzorgen zit echt niet iedereen op te wachten....laat staan zoveel :D

Immers ben ik dan zo'n gek die aanbied om de kids op te vangen van mijn toenmalige beste vriendin, en naar school brengen toen zij mogelijk geopereerd zou moeten worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:06

Ja ts, je hebt gelijk. Ik sta er ook alleen voor en pas heel goed op mijn gezondheid,want zelfs betaalde hulp is vrijwel niet aan te komen .

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:08

Eigenlijk merk ik juist het tegenovergestelde. Nu moet ik wel zeggen dat ik voorheen ergens anders woonde en niet veel contact met mijn buren had.
Maar nu heb ik de liefste buren die er zijn. Mensen van 80, maar wel nog redelijk op de been. Ze bieden zelf aan mijn planten water te geven als ik wegga, of de goudvis/het konijn te voeren, maar konijn heb ik altijd al onderdak voor.

Wanneer ze me een tijdje niet gezien hebben, belt mevrouw aan om even te vragen of alles wel ok is, maar ze zijn niet opdringerig.

Ook heb ik een paar vriendinnen die in de zorg/psychologie werken, of dat ermee te maken heeft weet ik niet, maar ze zijn erg zorgzaam.
Ik heb ze zelfs aan moeten geven dat ik laat weten wanneer ze iets voor me kunnen doen, want ze waren een beetje té zorgzaam

Ik zie ze alleen nog op verjaardagen, maar wanneer ik ze bel, staan ze altijd voor me klaar

Ik ben misschien wel zoals jij, ik vraag niet graag om hulp en wacht eigenlijk af of mensen zelf iets aanbieden. Ook kan ik soms niet begrijpen waarom mensen dat niet doen. Maar ik zeg er niets van.
Passief agressief noemen ze dat :+

Ik begin nu te leren mensen gewoon te vragen en ook aangeboden hulp beter te accepteren
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 08-05-16 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:09

Wat een rotsituatie, hopelijk voel jij je snel beter en ben je weer wat meer mobiel.

Zonnetje81 schreef:
Maar niemand die denkt goh zij is alleen en heeft dieren zal ik een handje helpen...???

.ik ben best teleurgesteld in de mensheid op deze manier want ik weet zeker dat ik WEL klaar zou staan voor anderen.

Maar heb jij zelf de vraag wel gesteld?
Hoe kan het dat jou netwerk zo klein is in jou directe omgeving? Ben jij bijv lid van een vereniging, ga je naar evenement in de buurt, nodig jij weleens je buren uit voor een bakkie koffie, lid van een fb groepje in de buurt, plaatselijke kroeg, kermis, markt enz?

Andere kunnen nu eenmaal niet ruiken dat je hulp nodig hebt, stil zitten en afwachten heeft nog nooit iemand verder gebracht.
Hoe teleurgesteld je ook bent in de maatschappij, en hoe cliché het ook is mear die maatschappij dat ben jij.
Als jij je netwerk wil vergroten ga dan opzoek naar clubjes waarbij je aansluiting hebt in jou omgeving, ga er op uit.
Als jij jou deur openzet dan komen mensen wel naar binnen, als je wacht tot mensen jou deur openmaken dan kan het wel even duren denk ik

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:11

Als dit alles achter de rug is, misschien toch maar eens contact gaan zoeken met de buren?
Ten slotte: 'Een goede buur...'
Je hoeft geen beste vrienden te worden, maar het is wel een fijn idee dat je weet wie je buren zijn en dat daardoor de drempel minder hoog is om eens om hulp te vragen, mocht dat echt nodig zijn. (Dit geldt uiteraard voor beide kanten)

Verder denk ik dat jouw situatie (hoe vervelend die ook is) niet kenmerkend is voor veel mensen in NL. De meeste mensen hebben, naar mijn idee, hebben toch wel familie in NL wonen ofwel vrienden die dichterbij wonen ofwel (goed) contact met de buren.

Is het een optie om betaalde hulp te regelen voor de katten? Misschien kinderen (van kennissen) die een centje bij willen verdienen? Verder zijn er ook wel oppas services voor huisdieren (hond, kat, zelfs paard). Erg dat het op die manier moet, misschien, maar als je echt omhoog zit...
Laatst bijgewerkt door mairead op 08-05-16 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt