Oh neeeeee......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Oh neeeeee......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 12:01

Als ik weleens wat brood overheb ga ik meestal even naar de lange sloot die parallel met de flat loopt. Zo ook even vandaag, er waren al wat hongerige eenden en wat meeuwen daar dus ik dacht, laat ik ze maar wat geven dus ik gooi wat in het water. Niet wetende dat er in de rietkragen een vrouwtjeseend met wat kuikentjes zat, gewoon veel te laat gezien eigenlijk. Dus ook een paar andere meeuwen spotten gelijk die jonge eendjes en stortte zich als een bommenwerper op de jonge kroost. Ik stopte gelijk met voeren, probeerde de meeuwen nog weg te jagen met sjoe sjooooeee weg jullie maar het was al te laat. Jonkies waren zeker lekkerder dan brood blijkbaar.

Nogmaals, kwam er pas op het laatste moment achter, meeuwen weten blijkbaar meer dan ik... Moeder eend is nu wel 2 eendjes armer...

Ik voel me nu net een moordenaar... ;( Voorlopig laat ik mams Duck maar met rust! Maarja, die schutkleuren ook icm met de zon...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:03

Afgezien van dat eenden voeren gewoon stom en dieronvriendelijk is, ook zonder meeuwen in de buurt, is het natuurlijk wel heel erg voor jou, de eend en de kuikentjes dat dit gebeurd is.

Bak volgende keer gewoon liever wentelteefjes van je oude boterhammen :)

Anoniem

Re: Oh neeeeee......

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:05

Beter om dit uberhaupt niet meer te doen, HD, brood is heel slecht voor eendjes.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:06

wat is er dieronvriendelijk aan eenden voeren?

Ik vind het echt erg voor je :(:) maar je hoeft je niet schuldig te voelen want je kan er niks aan doen dat je ze niet zag dus je moet je echt niet schuldig voelen erover :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:07

Hier wat meer info HD :)
https://www.piepvandaag.nl/eenden-gezond-voedsel-brood/
http://www.heraut-online.nl/heraut-onli ... temid=3962

Geen brood aan eendjes voeren :) is niet goed voor ze :)

Citaat:
Met uitzondering van een winterperiode met aanhoudende vorst is het voeren van eenden volstrekt overbodig. En belangrijker nog: de eend is er niet bepaald mee gebaat. Integendeel zelfs. In brood zit veel olie om het houdbaar te houden. En als je broodstukjes in het water gooit, wordt de olie er uitgezogen en vormt het een plasje om het eendenlekkernij. Als eendjes het brood eten, raakt hun verenkleed bedekt met een laagje olie, waardoor ze minder goed kunnen zwemmen. Bovendien biedt de natuur de eend een gevarieerder en gezonder dis dan het door de mens aangevoerde, o zo eenzijdige en ongezonde brood. De eend krijgt minder beweging, wordt lui en vadsig en krijgt net als de mens allerlei gezondheidsklachten. Een groot deel van de zogenaamde parkeenden sterft vroegtijdig door tekorten aan vitaminen, kalk en mineralen en aan vetzucht.
Een ander gevaar van brood geven aan eendjes is....eendenkuikentjes. Omdat eenden zo weldoorvoed zijn denken ze: kindjes maken!! Woerden vinden hun eten door onze vrijgevigheid in zo'n overvloedige mate dat ze hier alle tijd voor krijgen. Eendenvrouwtjes worden zo vaak bestegen door moddervette mannetjes dat ze de kans lopen te verdrinken. Of ze worden belaagd door seksueel overactieve mannetjes met groepsverkrachting als gevolg. Geen leuk gezicht als u met uw kinderen eendjes staat te voeren. Een en ander leidt ook nog eens tot een eendjesoverschot. Wanneer een overschot dreigt, is de gemeente gedwongen om een groep dieren te vangen en naar een andere plaatst te brengen. Dit laatste bezorgt de eenden behoorlijk wat stress. En kleintjes die nog (te) laat in het seizoen geboren worden (de mannetjes weten immers van geen ophouden), lopen het gevaar een vroege winterkou niet te overleven. Door eenden met name in het voorjaar en de zomer hun eigen eten te laten zoeken, krijgen ze meer beweging en worden ze wat afgeleid.
Laatst bijgewerkt door Keet op 06-05-16 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Eenden voeren, ook als het geen brood is, is ook slecht voor eenden. Althans voor de vrouwtjes.

Wat daar erg aan is? Als eenden niet meer zelf hun voer hoeven te zoeken hebben ze te veel tijd over en vervelen ze zich. Heb je echt serieus nog nooit een eendengroepsverkrachting gezien?

Gydja

Heel sneu voor de eendjes maar je hoeft je niet schuldig te voelen :(:) je kan er niets aan doen. Beter je brood aan de eendjes voeren dan in de prullenbak gooien. Ik zie niet wat er dier onvriendelijk aan is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:08

Oh wat rot voor je ts, zou echt ook een actie van mij kunnen zijn. Balen voor de eend maar gelukkig had ze nog wat kuikens over en zal ze er weinig besef van hebben.

Anoniem

Mariett
Blogger

BeSen schreef:
wat is er dieronvriendelijk aan eenden voeren?

Ik vind het echt erg voor je :(:) maar je hoeft je niet schuldig te voelen want je kan er niks aan doen dat je ze niet zag dus je moet je echt niet schuldig voelen erover :)

Ze krijgen verstoppingen van brood, mijn kipje is er ook aan overleden (ze was erg tam, kinderen gingen haar nog wel eens brood voeren), kippen (en eenden ook denk ik?) kauwen hun eten pas in hun spiermaag, waarvoor ze ook steentjes opeten. Brood wordt daar een grote deegklomp, en dan kunnen ze dus verstoppingen krijgen.

Het geeft niet hoor, dat je dat niet wist. Ook kan je er niks aan doen dat er meeuwen waren, HorseyDude. Een schrale troost: de meeste jonge eendjes redden het eigenlijk toch niet, ze waren anders waarschijnlijk ook door meeuwen gepakt.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:09

O, ik wist niet dat het kwaad kon eigenlijk, weet ik dat weer voor de volgende keer dan :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 12:11

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 12:45

Buiten dat dat het slecht is maakt het ook dat de ze geen voer hoeven te zoeken.
Dit houdt weer in dat de mannetjes de vrouwtjes blijven lastig vallen.
Dus de vrouwtjes hebben het hierdoor ook veel slechter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 16:59

Gydja schreef:
Heel sneu voor de eendjes maar je hoeft je niet schuldig te voelen :(:) je kan er niets aan doen. Beter je brood aan de eendjes voeren dan in de prullenbak gooien. Ik zie niet wat er dier onvriendelijk aan is.

Even inlezen en de links hierboven bekijken :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:47

Ah wat zielig. Ik snap dat je je rot voelt. Ik zou me ook echt niet goed voelen. Denk dat ik de kuikentjes op zou pakken en mee zou nemen om ze te beschermen tot ze groter zijn. Dan moeten ze maar bij mij thuis opgroeien en leer ik ze wel zwemmen. Het is de natuur maar af en toe kan ik echt niet aanzien dat dieren elkaar opeten en doden. zo zielig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:51

RoyceMack schreef:
Ah wat zielig. Ik snap dat je je rot voelt. Ik zou me ook echt niet goed voelen. Denk dat ik de kuikentjes op zou pakken en mee zou nemen om ze te beschermen tot ze groter zijn. Dan moeten ze maar bij mij thuis opgroeien en leer ik ze wel zwemmen. Het is de natuur maar af en toe kan ik echt niet aanzien dat dieren elkaar opeten en doden. zo zielig.

Huh waarom, ze hebben toch gewoon hun moeder? Moet je niet doen hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:53

Ja het is banketstaaf voor de eendjes, maar over het algemeen wordt van een nest van 10 jonge eendjes maar een of twee eendjes een grote eend. Dat is de natuur, daarom leggen ze zoveel eieren. Als het er maar vier waren zijn er al heel wat overleden.
Is niet jouw schuld hoor! Anders waren ze vast opgegeten door een rat ofzo.
Voeren is idd niet goed voor eenden. Maar wel leuk om te doen :o

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:57

Geryon schreef:
RoyceMack schreef:

Huh waarom, ze hebben toch gewoon hun moeder? Moet je niet doen hoor.

Omdat ik dat niet aan kan zien dat ze worden opgevreten die uberschattige flufjes. Ze hebben inderdaad een moeder, maar ik denk toch dat ik ze iets beter kan beschermen dan zij. Heb ooit een kippenkuiken opgevoed en dat ging ook prima. Is inmiddels alweer papa. Dus perse opvoeden door moedereend is niet nodig. valt ook weinig op te voeden als ze dood zijn he.
Ik snap best dat het survival of the fittest is, maar dan hebben die meeuwen maar ff geen eten. Ik kan dat niet aanzien. zeker niet alsik ze gelokt heb. Ik zou het als mijn taak zien.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:01

RoyceMack schreef:
Omdat ik dat niet aan kan zien dat ze worden opgevreten die uberschattige flufjes. Ze hebben inderdaad een moeder, maar ik denk toch dat ik ze iets beter kan beschermen dan zij. Heb ooit een kippenkuiken opgevoed en dat ging ook prima. Is inmiddels alweer papa. Dus perse opvoeden door moedereend is niet nodig. valt ook weinig op te voeden als ze dood zijn he.
Ik snap best dat het survival of the fittest is, maar dan hebben die meeuwen maar ff geen eten. Ik kan dat niet aanzien. zeker niet alsik ze gelokt heb. Ik zou het als mijn taak zien.

Hoe wil je de natuur verstoren...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:04

Sorry maar je gaat toch geen kinderen bij een moeder weghalen?!

Voor die twee was het toch al te laat. Jaag de meeuwen weg en laat de rest lekker bij moeders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:10

RoyceMack schreef:

Of je bent niet ouder dan 11, of je bent niet erg slim... Dit is echt het verstoren van de natuur en het is juist heel slecht voor de kuikentjes om ze weg te halen bij hun moeder. Jouw taak is dus om die beestjes met rust te laten, niet om ze van de moeder te stelen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:17

Kayleigh_ schreef:
RoyceMack schreef:

Of je bent niet ouder dan 11, of je bent niet erg slim... Dit is echt het verstoren van de natuur en het is juist heel slecht voor de kuikentjes om ze weg te halen bij hun moeder. Jouw taak is dus om die beestjes met rust te laten, niet om ze van de moeder te stelen.

Dat :j

Je wilt niet weten wat het betekend voor de natuur als alle jonge eendjes groot zouden worden.. Dat doet hen op de lange termijn ook geen goed trouwens (denk aan voedselgebrek etc). Ik snap het gevoel wel, want zou stiekem ook het liefst de snoesjes beschermen. Ze zijn vreselijk schattig om te zien... Maar als je even iets verder denkt is het niet okee om op die manier in te grijpen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:17

RoyceMack schreef:

Dat is echt het domste wat je kunt doen! Heb je nooit geleerd dat het het beste is voor WILDE dieren om bij hun moeder, in hun natuurlijke omgeving op te groeien? En je kan het wel aanzien dat meeuwen dood gaan, maar 2 eenden kuikens die gewoon bij hun moeder die ze prima kan beschermen zitten, dat kun je niet aanzien?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:20

Beeld je eens in wat er gebeurt als alle jonge eendjes groot zouden worden :)*

Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is. Eendjes voeren is niet lief of diervriendelijk, juist zielig...

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:34

Bij mij in de buurt is een grote vijver. Daar staan regelmatig volwassenen in hun uppie, zonder kinderen, de eendjes te voeren. WTF. En geen kleine stukjes brood, maar hele broden tegelijk. WTF.

De eenden kunnen daar niks mee, teveel en te groot, dus het blijft ronddrijven en gaat rotten. Zo krijg je ziektes in het water, er komen ratten en hordes meeuwen op af. Bijkomend effect van het eendjes voeren zijn de ganzen, die ook wel wat lusten en agressief worden als je niks bij je hebt. Dus loop je daar als nietsvermoedende wandelaar (of als ouder met je peuter), krijg je een pak blazende ganzen over je heen.

Niet doen dus, eendjes voeren. Hartstikke ongezond voor mens en dier. Tip: heb je brood over, koop de volgende keer minder. Of maak er toast van.