Jongen met mentale beperking verliefd op mij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Jongen met mentale beperking verliefd op mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:43

Ik zit in een situatie waarvan ik niet goed weet hoe ik ermee moet omgaan.

Mijn pony staat op een pensionstal, en de eigenaar van de stal heeft een zoon met een mentale beperking. De jongen is 15 jaar en heeft een matige tot ernstige mentale handicap.
De details van zijn beperking weet ik niet, maar hij zal nooit in staat zijn om alleen te wonen en voor zichzelf te zorgen.

Sinds een aantal weken vermoeden we dat hij verliefd is op mij. Hij komt steeds rond me hangen, wil me kusjes geven (op mijn wang) en probeert steeds mijn aandacht te krijgen. Zijn ouders zeggen dat hij regelmatig naar me vraagt en hij wil me steeds uitnodigen om bij hen binnen thee te komen drinken.

Nu weet ik helemaal niet hoe ik daarop moet reageren. Volgens zijn ouders is het de eerste keer dat hij verliefd is op iemand, dus zij kunnen ook niet goed inschatten wat dit voor hem betekent. Ik wil de jongen natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk kwetsen.

Ik ben hierover al in gesprek met de ouders van de jongen, maar ik wou graag eens jullie mening vragen.

Lau

Re: Jongen met mentale beperking verliefd op mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:48

Ooh lastig,
Het zal ook lastig worden om hem duidelijk te maken dat je hem niet leuk vind. Misschien kan je met hem en de ouders een gesprekje aan gaan. En dan op een zo vriendelijk maar toch duidelijke manier vertellen dat het niks kan worden tussen jullie. ik denk dat dat het beste werkt zo kunnen zijn ouder jou ook een beetje helpen en hem helpen dit in te zien.

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:52

Duidelijk je grenzen aangeven.

Maar ook uitleggen dat het niet netjes en niet hoort om iemand zomaar kusjes te geven.

Je kunt dit allemaal op een nette vriendelijke manier doen, maar het is wel belangrijk dat je dit ook meteen op pakt. Dan is dit voor hem ook tot zover duidelijk. Anders denkt hij misschien straks dat dit zo hoort en normaal is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:53

Eline91 schreef:
Volgens zijn ouders is het de eerste keer dat hij verliefd is op iemand, dus zij kunnen ook niet goed inschatten wat dit voor hem betekent.

Ik zou ouders vragen of ze dit bespreekbaar willen maken bij hun zoon, wat hij voelt, hoe lief hij jou vindt etc. Op basis daarvan kun jij met hem of met ouders of met hen bij elkaar uitleggen dat je hem ook aardig vindt, maar dat je niet verliefd bent.
Ik zou inderdaad ook benoemen dat je geen kusjes wil en dat dat ook niet netjes is van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:55

Verliefdheid is voor mensen met een verstandelijke beperking een nogal vaag begrip. Ze hebben eigenlijk geen idee wat dat inhoudt (vaak) maar ze hebben vaak het idee dat het wat is dat 'hoort'.

Het concept van een relatie zal hij waarschijnlijk niet begrijpen dus ik zou het gewoon houden op "Ik vind het niet fijn als je me kusjes geeft. Ik wil jou geen kusjes geven want ik ben niet verliefd op jou."

Gewoon puur op de situatie. "Ik vind het fijn om nu even in mijn eentje bezig te zijn."

Aan de ouders de schone taak om hem uit te leggen wat wel en niet netjes is om te doen en dat nee nee is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:58

Zij kunnen dat misschien niet goed inschatten. Maar ik neem aan dat zij ook begeleiding hebben van de school van de jongen? Het is aan hun in mijn ogen. Jij hoeft dat die jongen niet te vertellen.

Wat je volgens mij wel moet zien, is jouw positie daar. Jij bent hun klant. En als ik het goed lees, voel je je hier niet prettig bij. Iets waar je je helemaal niet voor hoeft te schamen. Ik voel me ook niet prettig bij mensen met een verstandelijke beperking/handicap. Sterker nog, ik vind het vreselijk eng. Maar dat terzijde, dat zal mijn beperking zijn. Heb je dit al aan de staleigenaren uitgelegd? Dat het issue voor jou groter is dan het feit dat voor hen op tafel ligt.

Natuurlijk moet je niet meteen gaan dreigen met weggaan. Verre van... Maar een beetje druk opbouwen is niet verkeerd. Het is niet aan jou om hiermee te dealen toch? Jij kan niet meer doen dan zeggen dat hij moet ophouden/je hem niet leuk vindt. Je loopt nu op je tenen omdat zijn ouders niet weten hoe hij er op reageert. Jij moet gewoon relaxed je ding kunnen doen, zonder over elke actie na te moeten denken omdat zijn ouders niet weten hoe hij er mee omgaat...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:05

Toch vind ik het TS wel sieren dat ze er in mee denkt :j

Geen idee wat je moet doen TS, maar wat de voorgangers zeggen klinkt wel aannemelijk :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 22:07

Bedankt voor de reacties!

Janine1990 schreef:
Wat je volgens mij wel moet zien, is jouw positie daar. Jij bent hun klant. En als ik het goed lees, voel je je hier niet prettig bij. Iets waar je je helemaal niet voor hoeft te schamen. Ik voel me ook niet prettig bij mensen met een verstandelijke beperking/handicap.

Hier wil ik toch even op reageren, want het is helemaal niet zo dat ik me niet comfortabel voel met hun zoon. Ik vind het een fijne jongen en heb er echt geen probleem mee dat hij naar me toe komt in de stal.
Alleen wil ik hem niet de verkeerde indruk geven dat het iets zou kunnen worden tussen ons. Ik weet niet hoeveel hij echt snapt van liefde en relaties, maar ik wil hem geen valse hoop geven.

We proberen hem nu al duidelijk te maken dat kusjes geven niet hoort, maar ik weet niet goed wat ik verder nog kan zeggen. Met een normale jongen ben ik het liefste vanaf het begin duidelijk, dus met deze jongen zou ik dat het liefste ook zo aanpakken. Mijn moeder vindt dat ik hem met een smoesje moet afschepen, maar daar voel ik me eerlijk gezegd niet comfortabel bij...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:10

Is er geen externe begeleider waar je dit kan neerleggen?

Sommige willen eigenlijk niet meer dan kusjes en handjes vasthouden. Maar ja.. als ie dat wel wil.. Lastig!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:14

Ha ts,
Door mijn werk kom ik er wel mee in aanraking, maar je moet wel 1 ding weten.
Bij sommigen moet je erg duidelijk zijn, en keihard bij je weghouden anders stopt het niet.
Bij anderen kun je vriendelijk iedere keer voorzichtig duidelijk maken dat jij het minder fijn vind en dan gaat het wel langzaam over.
Als ik je verhaal lees is het iemand waar je voorzichtig mee moet omgaan, dan moet jij miss met zijn en jou ouders afspreken wat je wel en niet wil hebben en dat iedereen zich daar aan houd, en hem daar op wijst.
Jij moet doen wat jij je prettig bij voelt(in het geval dat iemand verlieft op je is ), en iedereen moet zich daaraan aanpassen.
Bv kusjes is erg dichtbij, wil je dat niet, nou dan moet je afspreken wat je dan doet en dat ze het thuis dan ook jou erin steunen en dat hij dan naar binnen moet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:15

Fiokir schreef:
Duidelijk je grenzen aangeven.

Maar ook uitleggen dat het niet netjes en niet hoort om iemand zomaar kusjes te geven.

Je kunt dit allemaal op een nette vriendelijke manier doen, maar het is wel belangrijk dat je dit ook meteen op pakt. Dan is dit voor hem ook tot zover duidelijk. Anders denkt hij misschien straks dat dit zo hoort en normaal is.

hier ben ik het helemaal mee eens. Wil er nog wel aan toevoegen dat het nu ook aan de ouders/begeleiding is om voorlichting te geven aan hun zoon. Juist dat is nu ontzettend belangrijk! Maar jij moet jouw grenzen aangeven en dit kan prima op een vriendelijke manier.

Als de ouders niet weten hoe hier mee om te gaan moeten ze hier hulp bij zoeken voordat dit een erg vervelende kwestie gaat worden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:17

Buiten de al gegeven tips (goed met de ouders en die van jou blijven praten en eventueel met de begeleiding en uiteraard duidelijk je grenzen aangeven! Het is jou lijf!) heb ik niets toe te voegen.

Reageer eigenlijk alleen om te zeggen dat ik het echt top van jou vind dat je hier zo over na denkt! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:18

Kijk eens op de website van sensoa, als ik me goed herinner hebben zij nu net een campagne bedoeld voor jongeren met een mentale beperking. Je vindt er misschien tips.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:20

Duidelijk aangeven wat je wel en niet wil.
En vooral vriendelijk voet bij stuk houden. Kom je niet Door, vraag Hulp aan ouders of stalbaas.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:21

Wees duidelijk naar hem toe. Zeg dat je hem leuk vindt als vriend op stal en niet als verkering, en dat je hem geen kusjes geeft en niet van hem wil hebben. Leg hem uit dat het hebben van verkering tussen twee mensen speelt en dat beide mensen dat moeten willen en dat jij dat niet wilt. Wees duidelijk en eerlijk en vriendelijk naar hem toe. Ik wens je succes met deze best wel lastige situatie, je wil hem natuurlijk niet kwetsen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:21

Ik vermoed dat dat ook niet duidelijk genoeg gaat zijn ;)
Bij mij op het werk zijn er ook mensen met een verstandelijke beperking en hebben daar ook wat ''dingetjes'' mee gehad. Het viel me op dat de begeleiders heel duidelijk waren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:25

Je weet nooit wat wel/niet duidelijk genoeg gaat zijn. Is namelijk compleet persoonsafhankelijk.

Sommige jongens hebben duidelijke afwijzing nodig maar de meesten is vriendelijk maar standvastig wel genoeg voor.

Het gaat vooral om je eigen grens. Je bent heel goed bezig TS!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:01

Janine1990 schreef:
Ik voel me ook niet prettig bij mensen met een verstandelijke beperking/handicap. Sterker nog, ik vind het vreselijk eng. [...]Maar een beetje druk opbouwen is niet verkeerd. Het is niet aan jou om hiermee te dealen toch?

Ik zou zeggen, jawel, het is aan jou en aan ieder om daarmee te dealen, omdat het mensen zijn binnen onze maatschappij. Je kunt niet zomaar mensen uitsluiten alleen omdat je je er onprettig bij voelt, als je niets gedaan hebt om het probleem op te lossen. (En het probleem kan hooguit grensoverschrijdend gedrag van die jongen zijn, niet zijn beperking op zich.)

Je mag mensen met een handicap wat mij betreft eng vinden, maar 'alvast een beetje druk opbouwen' en verwachten dat 'men' de mensen met een handicap maar uit jouw buurt houdt omdat jij je er niet prettig bij voelt is niet redelijk of aanvaardbaar (en, zeker sinds het verdrag over rechten voor mensen met een beperking eindelijk is geratificeerd, ook wettelijk niet toegestaan. Of nou ja, het verwachten kan misschien wel, maar de staleigenaar MAG er niet naar handelen.)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:14

Ik vind het super knap dat je dit zo oppakt! Ik zou inderdaad goede gesprekken gaan voeren, ik neem aan dat de ouders ook wel weten in welke mate hun zoon duidelijkheid nodig heeft? En is het misschien een idee dat zijn ouders in de buurt zijn als jij op stal bent? Dat ze je kunne helpen als het nodig is?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:28

Je kunt gewoon een stap achteruit doen ( ev. je hand ertussen zetten ) en
Het spijt me, dit vind ik helemaal niet fijn, zeggen.

Dat kun je gewoon neutraal doen.
Hoeft niet boos, gewoon heel duidelijk zijn.
Praten....het gevaar is dat je ze overschat, sommigen banketstaaf als Brugman, maar snappen....

Beter er maar aan wennen zoals het er nu uitziet wonen en werken ze straks overal.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 13:25

Shadow0 schreef:
Je mag mensen met een handicap wat mij betreft eng vinden, maar 'alvast een beetje druk opbouwen' en verwachten dat 'men' de mensen met een handicap maar uit jouw buurt houdt omdat jij je er niet prettig bij voelt is niet redelijk of aanvaardbaar (en, zeker sinds het verdrag over rechten voor mensen met een beperking eindelijk is geratificeerd, ook wettelijk niet toegestaan. Of nou ja, het verwachten kan misschien wel, maar de staleigenaar MAG er niet naar handelen.)

Ik weet wel heel zeker dat, als ik het lef zou hebben om zo'n ultimatum te stellen tegenover zijn ouders, ik vandaag nog een andere stal zou kunnen zoeken.

Maar dat is ook helemaal niet wat ik wil! Ik heb veel respect voor de jongen en heb er echt geen enkel probleem mee dat hij in mijn buurt komt. We vormen een hechte groep op stal, en we proberen elkaar zo veel mogelijk te helpen met alles. Het gebeurde wel vaker dat ik samen met de jongen de paarden ging voederen, of dat hij kwam 'helpen' mijn pony poetsen.
Hij is een lieve en vrolijke jongen, maar ik zie hem eerder als klein broertje dan als relatiemateriaal.

Bedankt voor de tips iedereen! Ik ga nog eens met zijn ouders aan tafel zitten, en bespreken hoe we dit het beste aanpakken. Zij kunnen waarschijnlijk inderdaad beter inschatten hoeveel duidelijkheid hij nodig heeft. En als het nodig is zal ik voorstellen om er een begeleider van school bij te betrekken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:39

Fijn dat te horen Eline91! En... het is gewoon lastig terrein. Veel mensen (inclusief de ouders, de scholen en de deskundigen) hebben nog niet eens echt een heel duidelijk plan hoe om te gaan met seksuele en verliefde gevoelens, of hoe ze dat ter sprake moeten brengen. Samen praten, er rustig over nadenken en goede afspraken maken is in elk geval een prima begin :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 22:00

Ik heb zonet even met de ouders aan tafel gezeten, zij hebben me wat tips kunnen geven en we hebben afspraken gemaakt over hoe we hiermee kunnen omgaan. Ik ben blij dat zijn ouders met me meedenken en helpen zoeken naar oplossingen :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:01

Goed bezig !!

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:12

Ik vraag me af of een verliefdheid voor mensen met een beperking hetzelfde voelt als mensen die dat niet hebben.