Moestuin in de vensterbank

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Maart_

Moestuin in de vensterbank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 09:41

Goedemorgen Bokkers! :D

Over een kleine week ga ik het huis uit en dan wil ik kijken of het mogelijk is om wat groente en kruiden in potten in mijn kleine vensterbank te hebben. Nu kan je op internet wel wat vinden over de raamtuin en kruiden in de vensterbank, maar niet echt over groenten.
Ik zat zelf te denken aan bieslook, basilicum, munt, koriander, kerstomaatjes (Red Robin of F1 Birdie, 20-25cm hoog) en iets van sla en bosui... Maar het liefst natuurlijk meer!
Mijn ene raam ligt op het zuid-zuid-oost en het andere raam op het westen.

Zijn er hier bokkers die groenten en/of kruiden hebben in hun vensterbank ? Wat zijn jullie ervaringen, tips, wat voor plantjes doen het?
En zijn er bijvoorbeeld systemen waardoor je de hoogte in kan, maar wel s avonds weg kan halen zodat je gordijn gewoon dicht kan :o
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen!

Groetjes, Maartje

Marsu

Re: Moestuin in de vensterbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:48

Andijvie lukt heel goed in de vensterbank in een bloempot. Tomaten gaat ook heel goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:21

Kleine groentes kunnen inderdaad prima op de vensterbank, maar je zal ze dan wel zo nu en dan bij moeten mesten omdat ze in een pot vaak te weinig voeding hebben om echt vruchten te geven.
Er zijn wel ook groentes die het liever niet te warm hebben. Ui is me binnen nooit gelukt.
En je moet niet vergeten om de vruchtgroentes met de hand te bestuiven. Bij tomaten kan dat vrij gemakkelijk door af en toe tegen de stam te tikken. Die zijn zelfbestuivend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:26

Radijsjes zijn supermakkelijke groente, zelfs mij lukt het.

Kun je niet je gordijnen wat verder van je raam af hangen zodat je plantjes in de vensterbank kunnen blijven staan en je gordijnen er voor vallen? Lijkt me voor een plant niet goed om 'm 2 keer per dag te verplaatsen.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:38

Die bemesting en bestuiving is een goede! Daar zal ik goed op letten en wat meer over opzoeken hoe je dat doet.

Nou, zolang de potjes alleen in de vensterbank staan is het inderdaad geen probleem met de gordijnen. Maar als je meer de hoogte in gaat zoals een 'raamtuin' o.d. wordt het wel een puntje haha.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:57

Bij de Intratuin hadden ze vorig jaar een kruidenbak. Daar zaten 9 emmertjes in met 9 verschillende zaadjes (per bakje dus). Misschien kan je kijken naar zoiets? Komkommer kan volgens mij ook binnen maar die kan erg groot worden!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:46

Hier heb ik ieder jaar (rode of oranje) pepers in de vensterbank en sinds vorig jaar ook een aardbeienplant. Het tuincentrum hier vlakbij heeft in het voorjaar altijd jonge planten voor 1-2 euro, dat vind ik het proberen wel waard. Blijkbaar komen ze van een goede kweker, ik kan elk jaar goed oogsten Ze staan hier iig iedere ochtend in de volle zon en je ziet ze groeien waar je bij staat.