Waar wonen in Rotterdam als student?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Waar wonen in Rotterdam als student?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 12:35

Goededag Bokkers!

Na al een tijdje erover gedagdroomd te hebben, wordt het nu toch wel een beetje concreter, en durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat ik in september samen met mijn vriend naar Rotterdam ga verhuizen om daar te studeren!

Nu zit ik echter met een redelijk simpel "probleem", namelijk dat ik niet goed weet waar in Rotterdam we het beste kunnen gaan wonen. Als Amsterdammer (ohjee :') ) ben ik helemaal niet bekend in Rotterdam. Ik heb vernomen dat je het beste aan de noordkant van het water kan wonen, maar de info die ik op internet daarover kan vinden is minstens 10 jaar oud. Niet meer representatief dus. Daarnaast woon ik zelf in Amsterdam Nieuw-West, wat toch ook niet bekend staat als de allerbeste buurt van 020, maar ik voel mij er prima veilig.

Ik zou dus graag van bokkers horen wat hun ervaringen zijn, en waar jullie mij aanraden en afraden te gaan zoeken! Een kort lijstje:

-budget tot ongeveer 800 incl (hoe minder, hoe beter, natuurlijk! :D)
-minimaal 35 vierkante meter (ivm 2 personen)
-mengelmoes van etniciteiten is prima, máár...
-buurt moet nog wel veilig voelen
-liever niet veel meer dan een half uur fietsen of half uur OV van de Erasmus campus af
-liever een appartement dan een studio, maar ik ga niet te kieskeurig zijn :j

Vanwege vakanties van zowel mij en mijn vriend, zijn wij de hele maand augustus afwezig. Wij willen graag midden/eind juni concreet gaan kijken, en dan in juli dus ook al beginnen met verhuizen. Concrete voorstellen/woningen mogen dus ook!

Ik ben benieuwd wat jullie denken dat mogelijk is, wat betreft locatie, wat de ervaringen zijn, en waar ik vooral niet moet gaan wonen. Dank jullie wel, alvast!

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:44

Laatst bijgewerkt door Maaikietje op 30-04-16 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:45

Heb zelf 12 jaar in Rotterdam gewoond. Waarvan een groot gedeelte op Zuid. Geen aanrader inderdaad, al zijn de Kop van Zuid en Katendrecht tegenwoordig prettige uitzonderingen.

Voor studenten is Kralingen wel leuk en dan met name rondom de oostzeedijk en de oude dijk, denk ik. Ook in Blijdorp / Liskwartier heb je leuke plekjes. En bij de Bergselaan.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:46

Ik studeer in Rotterdam (eerst op de uni in Kralingen, nu op de hogeschool bij het centrum) en loop stage in Zuid.
Ik vind het wel heeeeeel persoonlijk waar je je goed voelt...
Zo vind ik zelf Zuid wel meevallen, nu ik er stage loop, maar iedereen raad zuid altijd af. Zo hoor je rond Zuidplein vaak verhalen over criminele activiteiten en bv schietpartijen, maar de laatste incidenten die ik me kan heugen waren in noord en centrum.
Een vriendin van mij heeft op zuid gewoond en vond het fantastisch (stuk goedkoper wonen ook, scheelt soms echt de helft!). Omdat zuid wat goedkoper is, is de armoede er ook veel groter. Maar dat betekent wel fantastische markten en winkeltjes van alle nationaliteiten die je je kan verzinnen.
Noord en Kralingen zijn relatief duur, maar wel de 'mooiere' wijken. Wonen meer welvarende gezinnen, maar ook veel studentenhuizen (ook bijvoorbeeld verenigingshuizen)
Delfshaven en richting Schiedam zou ik persoonlijk afraden, puur omdat mijn gevoel daar minder is.
Echter werkt er een kennis van mij in Delfshaven die dit totaal niet zo ervaart.

Anoniem

Re: Waar wonen in Rotterdam als student?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:52

Mijn hele familie woont in Rotterdam (op ouders na). En ikzelf vind Kralingen erg fijn aanvoelen, Ijselmonde is ook nog wel te doen al zeg ik het zelf. Ik denk dat je genoeg kan vinden met dit budget, over het algemeen is Rotterdam niet al te duur, als je maar niks super luxe wilt :).

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 13:07

Bedankt voor jullie reacties, heb al wat meer woningen kunnen vinden dankzij jullie reacties!

@Maaikietje: bedankt voor het linkje! Ik denk echter dat dat voor ons net iets té rustig en ver weg is. Daarnaast hebben wij liever een vast stulpje, anti-kraak had ik naar gekeken maar was mij te onzeker. Toch hartstikke bedankt!

@Safina: ook jij bedankt voor de toevoeging! Kop van Zuid en Katendrecht kan ik zo 123 geen huurwoningen vinden binnen mijn budget, maar wie weet! Oostzeedijk en Oude Dijk echter wel, dus er staan weer enkele bij op het lijstje. Je hebt zelf lang in Zuid gewoond, wat merkte jij qua criminaliteit en overlast? Ging jij 's avonds laat nog over straat, etc?

@Beloven: dat geeft mij hoop, dat we wat zullen vinden voor dit budget! IJselmonde zal ik er ook bijzetten op de lijst, dankje!

@AnneJ1995: ten eerste, gefeliciteerd! *\o/* Zuid is inderdaad veel goedkoper, zie ik, en daarom ergens ook wel het overwegen waard. Zeker omdat ik al wat gewend ben, en mijn vriend woont in Parijs dus die is ook wel wat gewend! Zo'n 5 jaar geleden werden er bij mij in de buurt mensen neergestoken onder het metrostation waar ik dagelijks kom, dus ik ken het een beetje :+

Nou moet ik zeggen, dat het zo aan de hand van je verhaal, voor mij best wel mee zou vallen. Marktjes en winkeltjes vind ik juist leuk, en armoede ken ik, al weet ik niet hoe het vergelijkt met Amsterdam. Ga jij met je stage daar in de avond gewoon nog over straat, en hoe voel je je in het algemeen? Bekeken, onveilig, of valt dat je dus reuze mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:08

Wijken als Blijdorp, Bergpolder en Kralingen zijn plekken waar je leuk kunt wonen ja. Over het algemeen rustige buurten, veel studentenhuizen of waar jongere stellen wonen. Zuid en west zou ik persoonlijk minder snel naartoe gaan, maar je moet het ook maar net treffen denk ik. :j

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:14

Ik woon nu in west tegen Schiedam aan en ga volgende maand verhuizen naar zuid. Maar dan wel naar Zuidwijk. Dat is erg rustige wijk net buiten slinge. Vriendin van mij woont bij zuidplein, ja er is wel wat onrust maar heb me er niet onveilig gevoeld

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:17

Wij wonen in Overschie, staat ook niet bekend als de beste buurt maar heb het er prima naar m'n zin. Verder zou ik me van die 'negatieve' berichten over bepaalde delen van Rotterdam niet teveel aantrekken. Mijn ouders hebben in alle uithoeken gewoond en nooit problemen gehad, maarja sommige delen zijn niet echt aantrekkelijk om 's nachts over straat te lopen. Is ook maar net wat je zelf wilt!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:25

Inderdaad oost (Alexander, ommoord etc) en noord (bij Blijdorp dus) staan het best bekend. Zuid heb je wel goede plekjes tussen zitten maar veel slechte buurten. Zelf heb ik in ommoord en hillegersberg gewoond wat erg fijn was, nu middenin centrum wat het best bevalt :) m'n halfbroer woont in de Robert kochplaats inderdaad, zijn wel erg leuke beginner studio's alleen worden ze natuurlijk op een gegeven moment gesloopt dus vond dat zelf zonde om geld in te investeren.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:11

Robert Koch zal nog wel even blijven. Er is nog geen koper/iemand die weet wat hij er mee wil heb ik begrepen :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:34

Hillegersberg is ook leuk :j Woon er zelf niet hoor, maar wel wat klasgenoten van mij wonen die kant op (studeer in Rotterdam). Vriendinnetje had er een leuk studentenhuisje!
En rond Blijdorp zijn inderdaad ook leuke huizen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:01

Urbiezira schreef:
Bedankt voor jullie reacties, heb al wat meer woningen kunnen vinden dankzij jullie reacties!

@Maaikietje: bedankt voor het linkje! Ik denk echter dat dat voor ons net iets té rustig en ver weg is. Daarnaast hebben wij liever een vast stulpje, anti-kraak had ik naar gekeken maar was mij te onzeker. Toch hartstikke bedankt!

@Safina: ook jij bedankt voor de toevoeging! Kop van Zuid en Katendrecht kan ik zo 123 geen huurwoningen vinden binnen mijn budget, maar wie weet! Oostzeedijk en Oude Dijk echter wel, dus er staan weer enkele bij op het lijstje. Je hebt zelf lang in Zuid gewoond, wat merkte jij qua criminaliteit en overlast? Ging jij 's avonds laat nog over straat, etc?

@Beloven: dat geeft mij hoop, dat we wat zullen vinden voor dit budget! IJselmonde zal ik er ook bijzetten op de lijst, dankje!

@AnneJ1995: ten eerste, gefeliciteerd! *\o/* Zuid is inderdaad veel goedkoper, zie ik, en daarom ergens ook wel het overwegen waard. Zeker omdat ik al wat gewend ben, en mijn vriend woont in Parijs dus die is ook wel wat gewend! Zo'n 5 jaar geleden werden er bij mij in de buurt mensen neergestoken onder het metrostation waar ik dagelijks kom, dus ik ken het een beetje :+

Nou moet ik zeggen, dat het zo aan de hand van je verhaal, voor mij best wel mee zou vallen. Marktjes en winkeltjes vind ik juist leuk, en armoede ken ik, al weet ik niet hoe het vergelijkt met Amsterdam. Ga jij met je stage daar in de avond gewoon nog over straat, en hoe voel je je in het algemeen? Bekeken, onveilig, of valt dat je dus reuze mee?

Haha dank je wel!! *\o/*
Ik kom er over het algemeen niet na 6-en ivm eindtijd van m'n stage, dus echt laat 's avonds weet ik niet goed.
Het is inderdaad meer aangekeken dan onveilig, maar daar maak ik me niet zo druk om. Ben in Gouda veeeeel meer nageroepen dan ooit in Rotterdam Zuid.
Ik vind het reuze meevallen, als t donker is en ik in m'n uppie op de metro moet wachten, voelt dat wel eens onprettig. Maar dat heb ik ook in het centrum, dus vind ik niet aan Zuid liggen.
Zou er gewoon eens naar toe gaan, rondlopen en met mensen praten die er wonen!
Bv de markt op het Afrikaanderplein is echt fantastisch, buurt er omheen wel wat vervallen door de armoede.
Ik heb op mijn stage ooit geleerd dat de armoede van Amsterdam en Rotterdam gelijkwaardig zijn in cijfers en ernst, alleen zijn het in Rotterdam helaas vooral allochtone gezinnen. Maar ik heb deze mensen, als je ze een onbevooroordeelde kans geeft, juist als heel liefdevol en warm ervaren. Natuurlijk zitten overal rotte appels tussen, maar dat vind je ook in een dorpje haha. Het zijn in zuid ook zo ontzettend veel nationaliteiten!
Mij is in ieder geval nog echt niks naars overkomen, dus mijn mening wbt Zuid is wat rooskleuriger dan sommige anderen. Ik ben dan ook voor mijn professie wellicht geleerd van het goede uit te gaan hoor haha ^^

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:09

Ik woon in hillegearsberg. Hardstikke rustig en zeker een aanrader. Het is alleen budgettechnisch wat minder aantrekkelijk. Wijken zoals spangen, zuid zou ik mijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 17:55

Urbiezira schreef:

Ik woonde in Oud Charlois. Ik kwam mijn oude huis twee jaar terug nog tegen in de krant. De huidige bewoonster was overvallen en daarbij gestoken. -O- Gelukkig geen ernstig letsel, maar wel erg naar dat zoiets gebeurt.

Ik heb zelf wel eens iemand aan de deur gehad die een babbeltruc probeerde. Niet ingestonken natuurlijk :D . Verder veel dingen waar je zelf niet direct last van hebt: Hennepkwekerijen, dealpanden, straatdealers, veel huiselijk geweld, de buurman die weer eens opgehaald werd door de politie omdat hij wat uitgevreten had... Opgeschoten Antilliaanse jongens met piepende banden en bonkende bassen, exotisch aandoende mannen die je in gebrekkig Engels uitnodigen voor een kop koffie... :o? Het meest irritante was dat mijn bovenbuurman van tijd tot tijd strontlazerus was en dan zijn vriendin ging molesteren. Bij voorkeur onder het genot van gabberhouse. En dat de huizen supergehorig waren.

Maar ik ging 's avonds laat gewoon over straat hoor. Op de fiets, lopend... En er is mij nog nooit wat gebeurd. En ik ben ook nog nooit bang geweest. Maar ik moet bekennen dat ik in dat opzicht ook absoluut niet bang ben aangelegd. Dat scheelt ook wel, denk ik.

Een vriendin van me woonde in de Millinxstraat en die had kakkerlakken. En die gingen niet weg omdat het hele blok kakkerlakken had en verschillende buren er niks aan deden. Dat vond ik wel heel ranzig. >;)