Voedingshulp! Lactosevrij, pds, zoutarm en cholesterolverlag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Voedingshulp! Lactosevrij, pds, zoutarm en cholesterolverlag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 20:34

Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen.

Mijn lieve lactose-intolerante (dus geen melk/yoghurt/kwark etc) echtgenoot moet sinds kort ook zoutarm eten en cholesterol verlagend. Daarnaast kan hij niet tegen niet-oplosbare vezels (dus geen volkoren granen) en mag hij zeker niet afvallen, liever een kilo of 5-10 erbij.

Men wat is dat lastig!

Lactosevrij doen we al een tijdje dus dat zit er al goed in.

Momenteel eet hij voor ontbijt/lunch vooral wit brood met kaas of pindakaas (alle drie erg zout ;( ) en wisselen we qua avondeten af tussen rijst, pasta en aardappels met zo nu en dan uitstapjes naar couscous en bulgur met daarbij vaak roerbakgroente (paprika, ui, champignons, courgette, dat soort dingen) in tomatensaus (zelf gemaak op basis van tomatofrito, vol met zout ;( ) of andere sausjes (allemaal vol met zout ). Soms gekookte groente maar niet vaak, dat lusten we niet graag. Verder regelmatig een omeletje (hoog in cholesterol ;( ).

Snoepen doet hij vrijwel niet, alleen af en toe chips (heel veel zout).

Wat hij echt niet graag eet is brinta/ havermout achtige dingen en fruit.

Ongezouten cashewnoten heb ik zelf al aan gedacht (andere noten lust hij niet graag) maar verder vind ik het erg lastig!

Ik hoor heel graag tips en trucs! Vooral calorie rijke zaken hoor ikgraag!

Bij voorkeur dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:40

Poeh, dat is nogal een lastige verzameling. Ik zou hiermee toch eens naar een dietist gaan denk ik, om advies te vragen en tips te krijgen voor een gezond dieet binnen zijn mogelijkheden.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:57

Hoeksche chips heeft een variant zonder zout en is erg lekker, maar nog steeds niet heel goed voor cholestrol.
De tomatofritto kan je vervangen door gezeefde tomaten, het zout gehalte en toevoegingen verschillen per merk, goed verpakkingen lezen. Volgens mij is de AH huismerk oké. of zelf tomaten laten inkoken. In een pan met olie een uitje en knoflook aanfruiten en in blokjes gesneden tomaat en wat water toevoegen, dit laten inkoken, wel steeds goed doorroeren, je kan ook paprikablokjes toevoegen voor wat variatie. Eventueel nog verder pureren met de staafmixer, en na kruiden met peper, peterselie, basilicum, roosmarijn etc naar smaak.
Woksausjes kan je ook zelf maken met verse groente en kruiden en een vijzel.
Met broodbeleg worstel ik zelf ook nog, eet geen kaas en ook weinig vlees. Dan blijft er alleen zoet over, maar daar zit voor mij juist weer te veel suiker in. 's zomers vind ik komkommer en tomaat op brood wel lekker, pas op het laatste moment er op doen, anders wordt het brood zompig. En eventueel avocado, maar dat is natuurlijk wel weer vet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:00

Ik zou gewoon lekker veel vers gaan koken, met veel groentes, peulvruchten, lekker wat kruiden om de zoutsmaak een beetje te vervangen.
Ik heb zelf het Forks over Knives kookboek, waar echt heel veel gezonde recepten in staan zonder zout, zonder zuivel, zonder pakjes en zakjes en toch ontzettend lekker!
Die recepten schijnen heel goed te zijn voor het cholestorol. En er staan ook lekkere ontbijtrecepten in en wat zoete recepten. Echt een aanrader!
Ik moet zeggen dat ik best wat ben bijgekomen sinds ik deze recepten ben gaan volgen :=

Als ontbijt zou ik sowieso voor fruit kiezen, of groene smoothies.. daar zit sowieso meer in dan in witbrood met kaas.. En in smoothies kun je ook bv een hand havermout doen zonder dat je het proeft.
Tosti's, wraps of broodjes met bv pesto en sla/tomaat/komkommer/augurk/ui/pijnboompitten enz zijn ook erg lekker 's ochtends.

Grapjasjes12

Re: Voedingshulp! Lactosevrij, pds, zoutarm en cholesterolverlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:21

Het calorierijke zal 'm vooral in de toegevoegde (gezonde) vetten en de hoeveelheden moeten gaan zitten.

Maak eens drie lijsten: van alle dingen die hij wel mag, dingen die hij niet zo lekker vindt maar wel mag en eventueel zou willen leren eten, en een aparte lijst van dingen die hij niet lekker vindt en niet mag.

Aan de hand daarvan kun je dan maaltijden samenstellen, eventueel met een voedingsconsulente of dietiste.
Daarnaast zou je nog kunnen denken aan een shake voor erbij, ter ondersteuning van het aankomen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 21:48

Bedankt al voor de tips!

Ik lees al wat nuttige dingen en heb ook al wat met manlief besproken.

Smoothies gaat het helaas niet worden (daar kan je niet op kauwen :+ ) en uitgebreid koken ook niet echt, in de ochtend moet het wel binnen 5 minuten klaar zijn (ontbijt +meeneemlunch) en over het avond eten bereiden doen we altijd max 20 minuten (jaja als je overdag werkt wil je 'savonds ook nog tijd aan je kind besteden en nog naar paardlief toe). Dat zijn nog wat extra beperkingen.

Maar het idee van tomaat/komkommer op brood (met wat aromat voor de smaak)vind bij wel goed klinken en op het werk dat nog klaarmaken ziet hij ook nog wel zitten.

De tips mbt gezeefde tomaat ga ik uitzoeken en het kookboek ook!

@phormicola: goede tips van de lijstjes. Alleen wat is het nut van de lijst niet lusten en niet mogen, is dan een lijst wel lusten maar niet mogen niet nuttiger?

Shake erbij gaan we idd aanvragen, een traytje nutridrink voor als hij wat te rap afvalt.

Een een dietist inschakelen gaan we ook doen.maar dat duurt vaak even en ik wil graag nu direct beginnen :)

Meer tips blijven welkom! Ik heb op dit vlak nog veel te leren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:51

Ziekenhuis dietiste hier heeft bijna geen wachtlijst. Misschien een idee?

Ik heb deels hetzelfde dieet. Echte volkoren valt behoorlijk verkeerd ook. Lactose vrij, veel vet vinden mijn darmen niet zo grappig.

Wit brood, witte rijst, witte pasta ipv de vezelrijke variant. Gek genoeg valt spelt me beter dan tarwe. Daarvan kan ik bv wel muesli van eten. Wat ik lekker vind is geplette spelt, amandelen, rozijnen en rijst of amandelmelk. Mjammie. :Y)

Er zijn voedingsmiddelen die cholesterol verlagend zijn, weet zo niet welke dat zijn. Daarnaast vooral vers koken met groente eventueel gezeefde tomaten of blokjes (uit blik of pak) als saus gebruiken. Zelf soepen maken met zelfgetrokken bouillon van kruiden of vlees. Als je bv lavas daar bij doet mis je de zout ook minder. Kruiden maken de smaak rijker ook.

Pannekoeken kun je gemakkelijk zelf maken met ei, witbloem en olie. Idem wentelteefjes. Voor mij favoriet als ontbijt. Ei kloppen kaneel erbij brood erdoor halen en bakken in de pan tot het bruin is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:11

20 minuten voor het avondeten, hoe maak je aardappelen dan klaar? Of koop je altijd voorverpakte schijfjes of piepers? Met aardappel schillen+koken ben ik altijd zeker een half uur bezig.
Is het geen idee om de dag ervoor of in het weekend een hoop groentes te snijden zodat ze later alleen nog in de pan hoeven?
Sausjes zijn ook heel makkelijk zelf te maken, met wat olie/boter, bloem, water en kruiden. Dat doe ik altijd terwijl de rest kookt. Dan weet je zeker dat er geen melk en zout in zit :)
Tomatensaus is veel lekkerder van echte tomaten, maar als ik geen tijd heb dan koop ik tomatenblokjes uit blik, daar zit ook meestal niks aan toegevoegd.
En over het ontbijt.. Sta 10 minuten eerder op en je hebt 15 minuten om je boterhammen te smeren.. Wat is belangrijker? Je gezondheid of iets langer uitslapen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:17

Optie 1 is een dietist.
Optie 2 is kijken of er een meer samenhangende visie op zijn gezondheid mogelijk is. Denk aan aandacht voor de darmflora, zoutarm en laag cholesterol klinkt richting hartproblemen, zijn er andere dingen die daar ook op kunnen werken?
Optie 3 is niet alles in 1 keer willen doen en kijken wat het meeste prioriteit heeft, en daarbij de nadruk leggen op de nieuwe dingen die je invoert (add, don't take away is een mooi advies dat ik ergens las.) en niet op het rigoreus schrappen van dingen waar je nog geen alternatief voor hebt. Het hoeft niet allemaal in 1 keer. Je smaak kan ook veranderen, dus meer proeven van de groenten maakt dat gekookte (/gestoomde / gegrilde) groentes met veel minder saus toe kunnen (of dat je helemaal geen saus meer nodig hebt.) Brood met ander beleg (zoals humus en of sesampasta.)

Dat is ook experimenteren met wat je lekker vindt, maar ook welke smaken elkaar kunnen balanceren. Gekookte broccoli zonder saus of kaas is saai tot en met, maar met gebakken champignons wordt het heel anders. Courgette met ui gebakken vond ik bijzonder, en er zijn ook veel stampot-combinaties te verzinnen met een combinatie van groentes. Daar komen dan uiteraard nog de kruiden bij die je er veel bewuster bij kunt gebruiken. En kijk zeker in de keukens over de grens: de marokkaanse keuken heeft heerlijke tajines die volgens mij aan de meeste eisen voldoen, en ook thais biedt denk ik wel mogelijkheden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:59

8nnemiek schreef:
20 minuten voor het avondeten, hoe maak je aardappelen dan klaar?

Als je de krieltjes van AH koopt en die halveert dan zijn die in 20 min prima gaar. Hoef je niet te schillen.

Ik sta door de week ook nooit langer dan 20 min in de keuken en ik kook gewoon vers. Hoeft allemaal niet lang te duren als je daar geen zin in hebt.

@TS lust hij ook geen yoghurt achtige dingen voor ontbijt? Anders voor de afwisseling pannenkoeken maken (de dag tevoren uiteraard, dan kost het geen extra tijd). En zelf broodbeleg maken als je hartig wilt? Denk aan hummus of roomkaasachtige dingen obv lactosevrije kaasvariant (dat het lijkt op bieslook roomkaas, of je doet er paprikapoeder en verse klein gesneden paprika door etc). Ik vind zelf sambal erg lekker, is daar een goede variant op te vinden? Daarmee smaakt alles weer anders. Evt zelf maken (is vaak erg zout de kant en klaar variant). Zelf maken is natuurlijk meer werk maar je doet er lang mee dus op zich wel de moeite?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:37

@troi

Het nut van meerdere lijsten is enkel om een groter plaatje te creëren :) Wat zijn de mogelijkheden en wat past daar niet bij? Dan kun je ook sneller recepten van internet selecteren of aanpassen aan zijn wensen/mogelijkheden!

Er zijn veel receptensites waar je in de zoekmachine producten kunt toevoegen die je wel en juist niet in de recepten wil hebben. Zeer nuttig!