Kamer: energie kosten gaan omlaag, kale huurprijs omhoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Kamer: energie kosten gaan omlaag, kale huurprijs omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:55

Hoi,

Sinds oktober 2014 huur ik particulier een kamer. Nu heb ik een brief gekregen met een overzicht van onze energiekosten etc. in de periode oktober 2014-september 2015. Hier staat in dat ik €60 euro verbruik aan energie en gemeentelijke belastingen. Mijn kale huurprijs was in die tijd €225. Ik betaalde €290 in de maand, dus dat klopt ongeveer. Juli vorig jaar heb ik een kale huurprijs verhoging gekregen, maar ik weet niet meer naar precies hoeveel, ik moest €296 gaan betalen per maand.

Nu heb ik bij die brief ook te horen gekregen dat mijn kale huur verhoogd naar €236 maar mijn totale huur wel hetzelfde blijft. Ik heb ergens het idee dat dit niet klopt. Als ik via het puntensysteem uitreken mag mijn kale huur maximaal €215 zijn, daar zit ik nu dus flink boven. Maar heb ik afgelopen jaar ook te veel betaald? Ik heb sinds ik hier woon nog nooit een overzicht van energiekosten gekregen. In het contract staat dat als we minder gebruiken, dat we dit dan terug krijgen. En als ik de brief lees, heb ik het gevoel dat we minder gebruiken, maar ze nu maar gewoon de kale huur omhoog gooien om even veel aan de kamer te verdienen. Maar hoe zit het dan met het afgelopen jaar? Heb ik dan ook te veel betaald? Aangezien ik nu pas die specificatie krijg?

Help? Iemand enig idee? Ik moet voor de 30 een huursverlaging voorstellen.

Anoniem

Re: Kamer: energie kosten gaan omlaag, kale huurprijs omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:57

Het fijne ervan kan ik je niet vertellen, maar je huurbaas heeft elk jaar het recht om je huur met een bepaald percentage te verhogen in het kader van inflatie. Bij ons gaat het ook elke zomer een paar euro omhoog, voor mijn kamer zelfs een tientje omdat ik veel geld betaal. Ik geloof dat het per jaar met 6% omhoog mag, maar nogmaals... Weet ik niet zeker.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:59

klopt emma, mijn huur gaat met 2,1% omhoog, maar volgens de puntentelling, betaal ik gewoon te veel. (oke, geen €100 en euro's, maar die €25 in de maand is toch wel lekker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:05

Dat is wel vervelend natuurlijk. Wij zitten ook ruim boven de prijs die we zouden moeten betalen volgens de puntentelling, maar wij kiezen ervoor om er niks aan te doen omdat we in principe een goede band hebben met onze huisbaas en we (ik vooral) ergens een beetje bang zijn dat ik dat om zeep breng als ik de huurcommissie inschakel.

Als je toch huurverlaging voor mag stellen zou ik netjes aangeven dat je kale huur volgens de puntentelling een stuk lager zou moeten liggen en dat daarnaar gekeken moet worden. In mijn ervaring verzinnen ze dan wel weer iets om de 'servicekosten' hoger te maken zodat ze er uiteindelijk hetzelfde aan verdienen, maar dat is compleet afhankelijk van de huisbaas.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:23

Is die puntentelling wel geldig bij particuliere huur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:26

Ja, voor studentenkamers is een speciale puntentelling. Wordt alleen vrij weinig gebruik van gemaakt :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:03

Ik zou wel even vragen om een specificatie van de gemaakte kosten van afgelopen jaar. Ik had ook zo'n verhuurder, ieder jaar ging de kale huur wat omhoog en de servicekosten wat naar beneden. Ik heb er 3 jaar gewoond en het eerste jaar kreeg ik flink geld terug, het tweede jaar wat minder en het derde jaar niks meer. Toen ben ik verhuisd, maar van mensen die er nog woonden begreep ik dat ze het jaar daarna een paar honderd euro mochten bijbetalen...

Overigens is dat puntensysteem leuk, maar werkt in sommige steden natuurlijk voor geen meter. Ik heb jarenlang in een fantastisch studentenhuis op perfecte lokatie in Utrecht gewoond en daar betaalde ik in 2005 al meer huur dan jij nu. Ik vond het iedere euro waard, maar als ik alleen volgens die punten zou willen betalen dan was ik ergens in een brak flatje in een vreselijke wijk beland ben ik bang.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 14:06

Ik heb nu het idee dat we minder energie verbruiken dan eerst berekend was, maar dat dit gewoon opgevangen wordt door de kale huur omhoog te gooien. Puntensysteem zou hier moeten werken, ik woon in Den Bosch, als je een beetje moeite doet om te zoeken heb je hier best prima kamers.

Aan de ene kant denk ik, laat maar zitten, ik zit hier nog maar een jaar en dan ga ik eruit. Aan de andere kant denk ik, elke maand€ €25 voor een jaar lang is best veel. Mijn huisbazin wil alles volgens de regeltjes doen, waarom zou ik dat dan ook niet doen?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:22

Ik heb een voorstel opgestuurd, ik ben benieuwd of ze reageert :j