Is de mens een vleeseter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Is de mens een vleeseter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 18:06

ik vind van wel. waarom, weet ik eigenlijk niet echt. maar het hoort gewoon zo. vlees eten.
en jullie? en waarom wel of niet?
p.s: ik heb helemaal niets tegen veganisten of vegetariërs. ik vroeg me gewoon af hoe jullie erover denken.
misschien wel een leuk discussie onderwerp :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:07

Volgens mij is de mens een omnivoor. We hebben zowel groenten en fruit als vlees nodig om gezond te blijven.

Jeika

Re: Is de mens een vleeseter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 18:08

ja dat wist ik wel, maar waarom "mag" de mens volgens de vegetariërs dan geen vlees hebben?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:10

Jeika schreef:
ja dat wist ik wel, maar waarom "mag" de mens volgens de vegetariërs dan geen vlees hebben?

Mag wel. Maar misschien is het idee dat we levende, voelende wezens (net als mensen) de keuze om te leven af nemen. En of dat leven nou zo prettig is geweest...Daarom willen vegetariërs en vegans geen vlees etc eten.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 18:11

Riraito schreef:
Jeika schreef:

Mag wel. Maar misschien is het idee dat we levende, voelende wezens (net als mensen) de keuze om te leven af nemen. En of dat leven nou zo prettig is geweest...Daarom willen vegetariërs en vegans geen vlees etc eten.

maar dat doen dieren toch ook bij elkaar? misschien niet op de zelfde manier, maar ze doen het wel. en dan heb je toch altijd nog het biologische vlees? daar hebben de dieren het al veel beter :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:13

De mens is van nature een alleseters. Vegetariërs kiezen er meestal voor ivm. het welzijn van de dieren (wat ik me heel goed voor kan stellen) of doordat er vaak preventief antibiotica aan de dieren wordt gegeven waardoor wij dat ook binnen krijgen.

Ik eet veel biologisch vlees. Daar wordt een stuk beter voor de dieren gezorgd en zit geen antibiotica in en andere middelen in waardoor het gezonder is.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:14

Heb je een mens wel eens een koe zien neerhalen met zijn blote handen? Ik zeg altijd maar, als je het niet zelf kan doden dan hoef je het ook vast niet te eten. Anders had je het benodigde gereedschap toch wel gekregen?

Bio vlees vind ik ook niet je van het, kost gigantische hoeveelheden aan voedsel, water en grond. En nog steeds, wat geeft mij het recht om een wezen te doden.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:14

Als ik naar mezelf kijk, ja, ik ben echt een vleeseter :+

Als ik paar dagen geen vlees oid heb gegeten, voel ik me slapjes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:15

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 18:16

maar waarom eten veganisten dan ook geen eieren? eieren kun je toch niet mishandelen? en dan zijn er ook gewoon vrije uitloopeieren. als er allemaal van dat voedsel te koop is, biologisch, vrije uitloop, waarom ben je dan nog vegetariër? dan is er toch niets ergs aan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:16

Ik ben flexitariër :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:16

Jeika schreef:
Riraito schreef:

maar dat doen dieren toch ook bij elkaar? misschien niet op de zelfde manier, maar ze doen het wel. en dan heb je toch altijd nog het biologische vlees? daar hebben de dieren het al veel beter :j

Wauw ts je moet nog heel veel leren :+ misschien eens lekker gaan googlen? :) je kunt geen discussie starten als je weinig kennis over het onderwerp hebt.

Jeika

Re: Is de mens een vleeseter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 18:18

dieren maken elkaar toch ook gewoon dood, en die eten elkaar op terwijl ze nog leven. dat lijkt mij gruwelijker dan een schietmasker.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:18

Wat ik zelf altijd krom vind is de katten en honden koste wat kost laten leven en koeien, varkens en kippen lekker laten afmaken. Want ja, pech dat ze niet zo aaibaar zijn.

Misschien is een stukje vlees op z'n tijd niet zo slecht, maar tegenwoordig is er zo veel te krijgen dat je het niet meer hoeft te eten. Als je echt niet creatief bent, neem dan een pilletje.

En ja, ik eet wel eieren. Van de kippen van mijn vriend. Die leggen wel te veel, maar zullen niet worden geslacht als ze stoppen met leggen. Ik weet dat hun broertjes gedood zijn op dag 1, maar daar kan ik niks meer aan doen...wel zeer triest.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:20

Jeika schreef:
maar waarom eten veganisten dan ook geen eieren? eieren kun je toch niet mishandelen? en dan zijn er ook gewoon vrije uitloopeieren. als er allemaal van dat voedsel te koop is, biologisch, vrije uitloop, waarom ben je dan nog vegetariër? dan is er toch niets ergs aan?

Serieus, wat maakt jou het nu uit dat mensen liever geen dieren opeten? Ik vraag toch ook niet aan de buurman waarom hij geen augurken eet?

Voor mezelf: 'k heb in een varkenskwekerij gewerkt en die beesten hebben een triestig leven - van geboorte tot dood. Ik wil niet dat er beesten een triestig leven ondergaan, als producten zonder gevoel behandeld worden, gewoon omdat 'k vlees lekker vind.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 18:20

dat vind ik ook erg hoor, een koe is toch net zo veel waard als een paard of een kat?
waarom zou je dan geen paard eten en wel de koeien stuk voor stuk afmaken. al lijkt mij kat niet zo heel lekker, dus laat die maar lekker in de vensterbank :P

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 18:21

Solleke_Noah schreef:
Jeika schreef:

Serieus, wat maakt jou het nu uit dat mensen liever geen dieren opeten? Ik vraag toch ook niet aan de buurman waarom hij geen augurken eet?

Voor mezelf: 'k heb in een varkenskwekerij gewerkt en die beesten hebben een triestig leven - van geboorte tot dood. Ik wil niet dat er beesten een triestig leven ondergaan, als producten zonder gevoel behandeld worden, gewoon omdat 'k vlees lekker vind.

nou sorry hoor. ik ben gewoon nieuwsgierig. ik heb toch al gezegd dat ik niks tegen vegetariërs heb?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:22

Azmay schreef:
http://static1.squarespace.com/static/5 ... 658374856/
Ik vind de mens zeker geen vleeseter. Maar eet zelf wel met enige mate vlees.

Wil iemand dat plaatje even zichtbaar maken? :')

Ik weet niet of het klopt wat ik nu zeg, omdat het al een tijd geleden is dat ik het op school heb gehad.
Maar ligt het niet ook aan je ingewanden, de lengte van de darmen en de soort maag die je hebt en niet alleen aan de tanden?

De snijtanden die vleesetende dieren hebben zijn natuurlijk ook om te doden, maar doordat wij dat niet met onze mond doen hebben we die minder nodig dus ik vind het opzich logisch klinken dat die weg zijn.

Ik wil er wel bij zeggen dat ik er niet veel verstand van heb dus ik vind het vooral interessant maar weet niet hoe het echt zit. Ik heb altijd geleerd dat we alleseters zijn, maar waar dat precies op gebaseerd is weet ik niet.

Het plaatje krijg ik niet zichtbaar..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:23

Als je zo nieuwsgierig bent, had je kunnen googlen en zien dat de meeste legkippen (waar je eitje dat niks voelt vandaan komt), een rotleven hebben. En dat inderdaad voor elke legkip talloze haantjes door de versnipperaar gaan, levend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:24

Geryon: ts is twaalf, misschien kun je daar een rekeninf mee houden.

Verder zijn er veganisten en vegetariers die menen dat we geen omnivoren (alleseters) zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:29

Ik ben echt een vleesmens , werk op melkveebedrijf . Ja stiertjes met uitzondering op 1 a 2 gaan naar de mester

Kip zit veel leed in , wil binnenkort kijken voor 2 kipjes voor home made eitjes. Misschien wat kuikens en de haantjes zelf opfokken en opeten voor ze kukelen, varken eet ik maar liever niet. Krijg er vaak bultjes van of pukkels , darmen reageren ook niet helemaal lekker erop.

Maar nee niet zonder vlees :n

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:31

Kippen in een legschuur hebben het over het algemeen inderdaad ook niet geweldig. Ze zitten met een behoorlijk aantal op een klein oppervlak en pikken elkaar kaal door alle stress en frustratie. Biologisch gehouden kippen hebben dat wel een stuk minder.

Het plaatje van Azmay vind ik overigens niet helemaal accuraat. Volgens mij is voor het frugivorous plaatje het gebit van een chimpansee gebruikt, natuurlijk om het te kunnen vergelijken met de mens, maar chimpansees eten ook af en toe vlees.

Ik denk dat de mens wel een omnivoor is, maar niet in zulke grote mate vlees hoort te eten als men tegenwoordig doet. Bovendien is het tegenwoordig niet meer noodzakelijk om vlees te eten om gezond te zijn, dus eet ik het vrijwel nooit.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:47

Riraito schreef:
Heb je een mens wel eens een koe zien neerhalen met zijn blote handen? Ik zeg altijd maar, als je het niet zelf kan doden dan hoef je het ook vast niet te eten. Anders had je het benodigde gereedschap toch wel gekregen?

Euhm, er zijn nog genoeg landen waar mensen dat doen. Mensen eten al sinds het begin ter tijden vlees.

Overigens vind ik dat iedereen het lekker voor zich zelf moet weten. Hoop alleen dat mensen meer gaan kiezen voor minder vlees en dan ook nog de keuze voor biovlees als het even kan :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:51

ellepel schreef:
Ik ben flexitariër :D

Dat is niet meer dan een hippe, toffe term voor iemand die gewoon vlees eet :D

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:51

Ik denk dat de mensheid vroeger at wat ze vonden. Zagen ze herten? Dan gingen zij daarop jagen. Zagen zij bessen dan gingen zij die plukken. We zijn alles eters en ik denk dat omdat je eten zelf moest vinden je alles at wat je tegenkwam.
Nu hebben we een keuze in de supermarkt recht voor onze neusen. Daarom ga je meer nadenken over het vlees bijvoorbeeld, omdat er meerdere keuzes zijn. Vandaar dat er nu (meer) vegetariers zijn.
Geen idee of het bewezen is maar ik denk dat er door heel de geschiedenis vast wel vegetariers waren