Vraagje voor plantenkenners--> zonnebloemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Vraagje voor plantenkenners--> zonnebloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 08:56

Gezocht plantenkenners!
Ik heb al zitten googelen maar vind niet meteen een antwoord.

Ik zou graag op een heel zonnige plaats zonnebloemen in een pot willen planten. Het zijn 2 hele grote bakken van een meter op een halve meter ongeveer.

Nu heb ik het idee om wilde bloemen erbij te zaaien. Een mix van wilde bloemen zoals klaprozen, goudbloem, ... en grassen Kan dit?
Ik vind enkel terug dat zonnebloemen niet te dicht bij elkaar mogen omdat ze hun voedingsstoffen kunnen gebruiken. Maar kan ik wilde grassen en bloemen erdoor zaaien zonder dat de 1 de andere in de weg zit?

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:06

ik zou het gewoon proberen. Je zal wel of toe moeten bemesten met plantenvoeding. maar hier hebben ze alle rotonde heuvels in het midden ook zo en dat gaat heel goed.

Monica72

Re: Vraagje voor plantenkenners--> zonnebloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:14

Wanneer je de voeding goed in de gaten houdt lijkt het me geen probleem waar je wel rekening mee moet houden is dat goudsbloem en klaprozen zich makkelijk vermenigvuldigen dus zodra een bloem is uitgebloeit weghalen anders heb je ze volgend jaar overal. en dan voornamelijk de goudsbloem is daar heel erg goed in.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 09:28

Ok ik kan het best gewoon proberen. Alleen hoop ik wel dat ik dan geen lege bak met aarde heb hihi := .

Monica. Het gaat in een pot die op beton zou staan. Dus verspreiden zal meevallen. Alhoewel ik in de achtertuin de bloemenmix in volle grond heb gezaaid, maar daar vind ik het niet erg moest het uitbreiden.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:58

goudsbloem groeit ook prima tussen je tegels ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:04

Hoe diep is je bak? Je zonnebloemen worden een stuk hoger dan je bloemenmix. Waarschijnlijk hebben ze ook steun nodig. Je kan de zonnebloemen om deze reden het beste achterin zetten of een keer afknippen, dan worden ze minder hoog.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:15

Weidebloem schreef:
Hoe diep is je bak? Je zonnebloemen worden een stuk hoger dan je bloemenmix. Waarschijnlijk hebben ze ook steun nodig. Je kan de zonnebloemen om deze reden het beste achterin zetten of een keer afknippen, dan worden ze minder hoog.

zonnebloem kun je niet knippen dan knip je de bloem eruit.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:19

Je hebt zonnebloemen in verschillende groottes, maar die hele lange zullen in een bak inderdaad wel een steuntje nodig hebben. Voor de rest zie ik geen grote problemen in het project. Je zou hoogstens voor de zekerheid de zonnenbloemen eerst kunnen zaaien en de andere bloemen 3 weken later. Dan hebben de zonnebloemen wat voorsprong en komen niet in de verdrukking.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:32

Helemaal met soesita eens. zaai de zonnebloemen eerder.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 09:39

Bedankt iedereen!

De bak is ongeveer een kleine halve meter diep denk ik.
De zonnebloempitten zijn alvast in een turfbakje geplant gisteren. Ik ga ze nu nog binnen laten ontkiemen, want het is nog zo koud.
Ik heb zonnebloemen voor in bloembakken gekocht. Grote bloem maar worden max 50cm hoog. En deze mocht je ook dichter bij elkar planten, min 30cm.
Nu als ze steun nodig hebben zal ik natuurlijk wel een bamboestok plaatsen.
En ik ging inderdaad daarna de wilde bloemenmix zaaien, als de zonnebloemen al in de bak zitten.
Heb er nu een 6 tal geplant, en ga als ze gepot zijn nog een ronde doen. Dan heb ik langer genot van zonnebloemen in bloei.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:58

Dit valt onder de noemer 'oeps'. Had vorig jaar, zo rond deze tijd of iets eerder, van de buurman een bakje met zaadjes gekregen, die ik 'gewoon maar even rond moest strooien', gezien de tuin net netjes was gemaakt en er nog helemaal niets in stond.

Resultaat:

Op halve lengte ongeveer
Afbeelding

En de hoogste is gemeten op bijna 3,5 meter <3
Afbeelding

Dus ja, ik zou zeggen dat het wel wil. Tussen de zonnebloemen door groeiden diverse wilde bloemen.
Afbeelding

Ik heb genoten van mijn voortuin vorig jaar... Maar het was nogal een pokkewerk om de zonnebloemen weer te verwijderen en af te voeren :')

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:01

_O- _O-

Haha! Inderdaad die zijn wat bombastisch uitgevallen.
3,5 meter!! Jezus dat is bijna dubbel mijn lengte.
Kan geloven dat je gevochten hebt om die eruit te hebben. Hahaha!

Maargoed, wil dus zeggen dat je dus zonnebloemen gerust tussen andere bloemen, planten kan hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:03

wat leuk, ik had ongeveer hetzelfde idee! zonnebloemen (van die grote op de foto hierboven) en daarom/tussen wilde bloemen, maar dan in een braak stukje naast de mesthoop, ik ben benieuwd of het wat wordt. de zaadjes heb ik al in huis, wacht even op iets warmer weer om ze te gaan zaaien.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 10:03

Ik vind van wel :') :+

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:52

Monica72 schreef:
Weidebloem schreef:

zonnebloem kun je niet knippen dan knip je de bloem eruit.

Nee hoor, je kan ze prima afknippen maar doe dit wel halverwege het groeiproces en niet als de zonnebloem is uitgegroeid en een knop gaat vormen. Dan knip je indd de bloem eruit.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:20

Leffroi schreef:
Ik heb genoten van mijn voortuin vorig jaar... Maar het was nogal een pokkewerk om de zonnebloemen weer te verwijderen en af te voeren :')

In de moestuin hebben we de uitgebloeide stengels bewaard, laten indrogen en samengebonden tot een 'klimrek' om de bonen langs leiden. Meerdere jaren plezier van één keer zonnebloemen zetten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:20

Ah! Dat is wel een leuke tip oomens :D Maar voor mij even geen zonnebloemen weer :')