Deze twee vragen mbt verkeer en invoegen houden me al een tijdje bezig, en aangezien er wel wat mensen op Bokt zitten die hier verstand van hebben, en er misschien ook wel mensen zijn die geïnteresseerd zijn in de antwoorden, wil ik deze vragen hier stellen.

1. Deze situatie vond zonet nog plaats. Ik reed op een taper en moest dus invoegen op de strook links van me. Er reed daar een auto die ik pas laat kon zien (ik was al wel steeds aan het kijken). De auto had mij niet gezien tot op het laatste moment, en week toen uit naar links zodat ik in kon voegen. Mijn strook hield al snel op, dus ik moest ook wel invoegen. Ik gaf extra gas zodat ik voor hem kon invoegen en bleef zo lang mogelijk rechts zodat het paste. Al met al was het toch wel wat krapjes.
Wie heeft hier nu voorrang? Mijn strook houdt op, dus ik heb niet zoveel opties, op remmen/gasgeven na, of toch van de taper af naar rechts (maar dan moet daar niets rijden, en volgens mij mag dit niet eens). Ik ben wel degene die een soort van zijwaartse beweging maakt, waardoor ik weer denk dat ik geen voorrang heb. (Met voorrang bedoel ik hier: wie krijgt er 'de schuld' als er een ongeluk gebeurt?)
Normaal gesproken moet je natuurlijk gewoon ruimte maken voor invoegend verkeer, en dat kon in mijn situatie ook prima, er reed niets op de baan naast de auto die voor mij aan de kant ging. Maar soms kan dit ook niet. Wat is het meest verstandig in dit geval?
2. Stel er zijn drie rijbanen, en er rijdt verkeer op de middelste baan. Op de meest rechterbaan wil iemand naar de middelste baan (bijvoorbeeld omdat de rechterstrook een invoegstrook is). Op de linkerbaan wil iemand naar de middelste baan (zoveel mogelijk rechtsrijden). Ze willen dus allebei naar de middelste baan. Is hier een regel voor?
Ben benieuwd naar de antwoorden
Ik ben niet op zoek naar meningen, maar wat echt de regels zijn rondom deze zaken. Ik hoop dat iemand ze heeft en wil delen!
dat bedoel ik.