Verplicht worden om op zaterdag te werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Verplicht worden om op zaterdag te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 19:41

Ik zit met een probleem in mijn maag en ik dacht, er zijn hier vast medebokkers die het een en ander over arbeidsrecht weten.

Mijn partner gaat (90% zeker) als internationaal chauffeur aan de slag. Waarbij hij van maandag t/m vrijdag van huis is.
Omdat ik altijd op zaterdags werk en zondags, wanneer we geopend zijn (dit is zo'n 8x in het jaar), ook.
Ben ik al eens voorzichtig bij mijn werkgever het gesprek aangegaan om mij alleen nog doordeweeks in te plannen.
Ik heb een tijdelijk contract van 20 uren in de week. Ik werk nu 5 jaar bij het bedrijf, waarvan ik nu met mijn 9e contract bezig ben. Ik ben steeds na 3 contracten er 3 maanden gedwongen tussenuit geweest.
Ik ben eigenlijk al die tijd 24/7, 7 dagen in de week beschikbaar geweest.

Mijn werkgever gaf meteen aan dat het misschien mogelijk zou zijn om mij om de week op zaterdag in te plannen. En heeeel misschien 1x in de 3 weken.
Hier ga ik echter niet mee akkoord, omdat ik thuis wil zijn in die luttele 2 dagen dat mijn vriend thuis is.
Om sociale contacten samen te kunnen onderhouden en samen leuke dingen te doen.
Nou ja, lijkt mij begrijpelijk.

Ik ben nogmaals het gesprek aangegaan met mijn werkgever. Omdat het nu behoorlijk zeker word dat mijn vriend binnen een aantal weken gaat starten.
Hier kwam ik weinig verder mee, Hij gaf aan het morgen in de vergadering te gooien met mijn leidinggevende, die tevens verantwoordelijk is voor de planning.
Ik ben vandaag met mijn leidinggevende het gesprek aangegaan. Hij geeft hetzelfde aan, dus misschien 1x in de twee weken of 3 weken op zaterdag werken, maar dat dat al moeilijk te plannen is.
Voornamelijk omdat hij gewoon niet wil dat de kwaliteit verloren gaat. Omdat er minder ervaren mensen dan op zaterdag mijn plek moeten invullen.
Ik gaf aan dat andere collega's die alleen door de week werken, nu wellicht ook op zaterdag kunnen gaan werken (zij hebben hun partner gewoon thuis door de week).
Maar volgens mijn leidinggevende, zou dat niet mogelijk zijn doordat zij al jaren bij het bedrijf werken en er helemaal in het begin afspraken zijn gemaakt dat zij niet in het weekend werken.
Daarop heb ik aangegeven dat we allemaal gelijk zijn... En dat er op deze manier geen onderscheid gemaakt mag worden.

Hoe sta ik hier in mijn recht? Heeft iemand een idee?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:45

Naar mijn weten sta je niet in je recht en heeft je werkgever het recht om je op zaterdag in te delen.
Maar ik vind wel dat hij heel slecht bezig is met je steeds tijdelijke contracten te geven en op een manier dat hij tussen de wet door glipt, daar zou ik eens naar kijken. Eigenlijk had je allang vast moeten zitten, maar door die 3 maanden ertussen omzeilt hij de wet, zo ver ik weet tenminste.
Maar zou daar toch eens naar laten kijken.

http://www.intermediair.nl/carriere/sal ... ing.com%2F

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 19:47

Silly1972 schreef:
Naar mijn weten sta je niet in je recht en heeft je werkgever het recht om je op zaterdag in te delen.
Maar ik vind wel dat hij heel slecht bezig is met je steeds tijdelijke contracten te geven en op een manier dat hij tussen de wet door glipt, daar zou ik eens naar kijken. Eigenlijk had je allang vast moeten zitten, maar door die 3 maanden ertussen omzeilt hij de wet, zo ver ik weet tenminste.
Maar zou daar toch eens naar laten kijken

Dat klopt helemaal en dat is ook bekend. Na 3 contracten moet je een vast dienstverband krijgen, of 3 maanden lang ertussenuit.
Nu met de nieuwe regel, waarbij je maximaal 2 jaar bij een werkgever in dienst kunt blijven (in die jaar kun je 3 contracten krijgen), willen ze bevorderen dat er sneller vaste dienstverbanden gegeven worden, maar deze regel werkt helaas geheel averechts naar mijn ervaring...

Silly1972

Re: Verplicht worden om op zaterdag te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:48

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:49

Bij mij werkt het wel, wat ik kom in November nu al in vaste dienst ipv een jaar later :P

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:50

Eisen dat jij helemaal niet meer op zaterdag moet werken is niet fair tegenover de andere. Dat uw vriend enkel in het weekend thuis is, hebben andere geen zaken mee.
Ik werd vroeger altijd in gezet op vrijdag en zaterdag avond, want ja ik had geen kinderen. T is niet omdat ik geen kinderen had, dat ik ook niet eens een vrije avond wou in t weekend.

Denk dat je best kan ijveren naar een eerlijke verdeling.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 19:52

Terwijl anderen nooit op zaterdag werken en ik juist altijd EN op zondags.. Dan vind ik dat ik wel iets mag eisen.
Al jaren worden anderen op gunstige tijden ingedeeld die zij wensen en ik word er tussendoor gepland.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:53

Ik geloof niet dat je veel keus hebt, en het zal moeten doen met wat zij inplannen...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:54

Je vind het niet fair dat andere nooit in t weekend moeten werken, maar je zou het wel fair vinden dat jij dit niet meer zou moeten doen?

Als je met dat argument afkomt, denk ik dat je het zeker op je buik mag schrijven. Dat het hetn u niet fair is voor u geloof ik best, maar dan moet je ook niet het omgekeerde willen. Je kan dan beter een gulden middenweg zoeken.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 25-04-16 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:56

Tsja, kan inderdaad dat er vast is gelegd dat andere mensen bepaalde dagen vrij hebben.

Ik vind ook niet dat je in een keer kunt eisen dat je het weekend vrij bent. Je hebt er nooit iets van gezegd en nu ineens wil je nooit meer in het weekend werken. Jouw leidinggevenden moeten ook een rooster dicht timmeren en jij weet niet welke afspraken er precies met je collega's lopen. Je neemt mensen ook aan op een bepaalde beschikbaarheid (in uren en/of dagen) om je rooster te vullen. Jij gaat nu in een keer je beschikbaarheid wijzigen. Op zich prima, maar als zij je dat niet kunnen geven dan kan het niet.

Bij ons zou het dan simpel zijn: eerste mogelijkheid eruit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:58

Volgens het juridisch loket kan je je werkgever wel om andere werktijden vragen, moet je wel ruim van te voren doen maar dat heb je wel gedaan, maar kan dat geweigerd worden als er een zwaarwegend bedrijfs of dienstbelang is. Of hij die echt heeft met zijn beargumentatie is misschien een vraag die je bij een vakbond zou moeten neerleggen?

Je werkgever kan trouwens logischerwijs ook niet zomaar je collega's dwingen om op andere tijden te werken als dat ooit met ze is afgesproken en ze al jaren bepaalde werktijden hebben dan zijn ze geenszins verplicht om plotsklaps wel op zaterdagen te werken omdat hun collega dwarsligt.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:59

Wat staat er in je contract?

Ik heb bij een groot tuincentrum gewerkt en in mijn contract stond dat zaterdag een gewone werkdag is. Ook dat je indien nodig op een andere dag ingepland kan worden. Daarnaast heb ik ook moeten tekenen dat ik bereid was om een koopavond en op koopzondagen te werken.

Toen ik eenmaal kinderen had heb ik ontslag genomen, omdat ik van die koopzondagen af wilde.
Er waren bij ons ook mensen die uit geloofsovertuiging niet op zondagen werkten. Zij hadden in hun contract staan dat zij geen zondagen hoefden te werken.
Toen ik er mijn contract getekend heb, deden ze dit al niet meer.

Zaterdag was niet mijn vaste werkdag, maar voor mensen die zaterdag als vaste werkdag hadden gold de regel dat ze iedere 4 weken recht hadden op 1 vrije zaterdag. Ik zou dus eens even je contract doorkijken.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-04-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:59

Wat staat er in je contract over je inzetbaarheid? Bij ons wordt dat nl in de contracten omschreven. Bij ons geldt eigenlijk dat je garantie uren per week in je contract staan en je rooster uren per week. Maal 52weken is wat de werkgever garandeert wat je kan werken in een jaar. De ene week kan dat meer zijn dan de andere week en de planner mag je op elk moment van de week inplannen. Ik zou je contract er even goed op na lezen.... Maar eerlijk, 8 weekenden per jaar is toch niet zo veel?
Wanneer loopt je huidige contract af? Want nu moet je volgens mij tussentijds 6 maanden uit dienst of hoor je een vast contract te krijgen...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:00

Omdat mijn persoonlijke situatie heel anders is, vind ik het grotendeels fair. Hoe zou jij het vinden om je partner enkel op zondags te zien? En doordeweeks 4 dagen vrij te zijn, terwijl je dan dus gewoon ingepland kunt worden.
Er werken nog 6 mensen in dezelfde functie. Zij kunnen gemakkelijk verdeeld worden over de zaterdagen. En als het echt niet anders kan wil ik wel eens een ochtend doen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:02

Fortitude schreef:
Tsja, kan inderdaad dat er vast is gelegd dat andere mensen bepaalde dagen vrij hebben.

Ik vind ook niet dat je in een keer kunt eisen dat je het weekend vrij bent. Je hebt er nooit iets van gezegd en nu ineens wil je nooit meer in het weekend werken. Jouw leidinggevenden moeten ook een rooster dicht timmeren en jij weet niet welke afspraken er precies met je collega's lopen. Je neemt mensen ook aan op een bepaalde beschikbaarheid (in uren en/of dagen) om je rooster te vullen. Jij gaat nu in een keer je beschikbaarheid wijzigen. Op zich prima, maar als zij je dat niet kunnen geven dan kan het niet.

Bij ons zou het dan simpel zijn: eerste mogelijkheid eruit.

Ik eis het niet ineens, ik heb het een tijd terug aangegeven dat er een mogelijk was dat mijn partner dit werk zou gaan doen en ik heb het nu in drie gesprekken weer besproken, in de afgelopen weken.
Wat voor afspraken er ook zijn, dit zijn geen officiele afspraken en waarom zou ik nu dan niet zo'n afspraak kunnen krijgen en zij wel? Het is trouwens ook niet zo dat ik nu ineens deze week niet meer kan. Ik wil de tijd best overbruggen totdat de situatie geschikt is.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 20:03

Pallatin schreef:
Wat staat er in je contract over je inzetbaarheid? Bij ons wordt dat nl in de contracten omschreven. Bij ons geldt eigenlijk dat je garantie uren per week in je contract staan en je rooster uren per week. Maal 52weken is wat de werkgever garandeert wat je kan werken in een jaar. De ene week kan dat meer zijn dan de andere week en de planner mag je op elk moment van de week inplannen. Ik zou je contract er even goed op na lezen.... Maar eerlijk, 8 weekenden per jaar is toch niet zo veel?
Wanneer loopt je huidige contract af? Want nu moet je volgens mij tussentijds 6 maanden uit dienst of hoor je een vast contract te krijgen...

Het gaat om iedere zaterdag en daarbij 8 zondagen. Mijn contract loopt maart volgend jaar af. Dan heb ik weer 3 contracten gehad.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:07

andere baan zoeken waarbij je gewoon door de weeks werkt en in het weekend vrij bent??

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:07

Ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan.. Ik kan me best voorstellen dat de 6 andere mensen er niet om staan te springen om ineens in het weekend te werken, als mij dat zou gebeuren zou ik dat ook niet zonder slag of stoot accepteren. Wat betreft de afspraken die met de andere mensen zijn gemaakt; als zo'n afspraak al jaren staat en ze daarna hebben besloten dat soort dingen niet meer te beloven dan vind ik het niet zo gek dat het voor jou niet kan, anders blijven ze bezig.
Aangezien je bij dit bedrijf nu toch ook onder een tijdelijk contract werkt, is een andere baan zoeken geen optie?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:08

DjunDjun schreef:
Omdat mijn persoonlijke situatie heel anders is, vind ik het grotendeels fair. Hoe zou jij het vinden om je partner enkel op zondags te zien? En doordeweeks 4 dagen vrij te zijn, terwijl je dan dus gewoon ingepland kunt worden.
Er werken nog 6 mensen in dezelfde functie. Zij kunnen gemakkelijk verdeeld worden over de zaterdagen. En als het echt niet anders kan wil ik wel eens een ochtend doen.

Even heel hard, maar het is niet het probleem van je werkgever dat je vriend alleen in het weekend thuis is. Ze komen je in principe al tegemoet, dat hoeven ze ook niet te doen. Betreffende afspraken, dat kan heel prima wel officieel zijn. Dat kan bijvoorbeeld als bijlage in het contract opgenomen zijn. Ik ga er vanuit dat jij niet exact weet wat er in het contract van je collega's staat. Dan nog hebben zij afspraken gekregen voordat jij ernaar vroeg. Als iedereen zijn zin krijgt, dan krijg je nooit een rooster voor elkaar.

Als het jou niet zint dat zij je niet 100% vrij willen geven in het weekend, dan is de oplossing vrij simpel: ander werk zoeken.

En even inderdaad betreffende je 3 contracten: dan wordt het vast óf eruit. En dan moet je inderdaad 6 maanden eruit voor je terug kunt komen en overnieuw aan een 1e contract mag beginnen.

Vayo

DjunDjun schreef:

Ja maar als die mensen al jaren vaste dagen werken, denk ik niet dat zij hier blij mee gaan zijn. Ik heb kinderen en als ik ergens werk en ik heb vaste dagen waar het weekend buiten valt, ben ik niet blij als ik ineens wel weekenden moet werken.
Jij werkt deze dagen al een hele tijd natuurlijk. Ik denk dat je moet hopen dat je baas coulant is en je 1 of 2 vrije zaterdagen per maand wilt geven. Maar wat staat er in je contract?

Maar ik snap je gevoel hoor! Ik heb met hetzelfde gezeten en uiteindelijk ontslag genomen om deze reden. Je weet niet wat collega's in hun contract hebben laten zetten en wat voor afspraken zij hebben gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 25-04-16 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Ik denk dat je blij moet zijn met 1 x per 3 weken. Ze zijn het niet verplicht. Beter iets als niets en anders wat anders zoeken?

Ik heb ergens gewerkt waar je per 4 weken anderhalve weekend vrij was.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:09

Maar je werkgever heeft toch al aangegeven mee te willen werken aan een gedeeltelijke oplossing. Je maakt het volgens mij nu echt moeilijker dan het is hoor. Wil je dan echt iedere week het hele weekend bij elkaar op de lip gaan zitten? Ik neem toch aan dat hij ook wel eens iets zonder jou wil ondernemen of af wil spreken met zijn eigen vrienden. Kan hij dat mooi op zaterdag doen. Hebben jullie zaterdagavond date night en dan nog een hele zondag om samen leuke dingen te gaan doen.
Er zijn echt zat stellen die elkaar minder zien hoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:09

Je kunt het nog eens proberen op het moment dat je er weer 3 of 6 mnd tussenuit moet. Dan krijg je nl een nieuw contract dus kun je ook opnieuw onderhandelen.
En anders een andere baan zoeken.
Op zich geef ik je wel gelijk. Je situatie is veranderd tov hoe je daar binnen kwam. Als je bijv een kind zou krijgen veranderd er ook eea en dan zou je ook niet kunnen aanpassen?.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:14

Ik snap wel wat je wilt, als het zou kunnen is het mooi meegenomen. Maar in principe heeft een werkgever niets met de werktijden van je partner te maken. Zeker niet als je halverwege een contract de afspraken wilt wijzigen.

Natuurlijk is het zuur dat je daardoor soms je vriend niet ziet. Maar het zou ook vreemd zijn als hij nu bij zijn werkgever gaat "eisen" dat zijn dagen van vrijdag tot dinsdag worden omdat hij anders te weinig tijd met zijn partner heeft.

Duim voor dat gesprek, dat ze het wellicht wat voor je kunnen betekenen. Maar van een werkgever waar je er uit moet om te voorkomen dat je een vast contract krijgt zou ik ook niet teveel verwachten.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:20

Onder welke voorwaarden ben je er gaan werken? Als dat juist was om de zaterdagen van de collega;s op te vangen die door de week werken snap ik het wel dat ze er niet blij mee zijn en je zo al een eind tegemoet willen komen door je minder in te plannen. Neem aan dat je vriend er ook zelf voor kiest om internationaal te gaan rijden?

Mijn man is ook vrachtwagenchauffeur en veel van huis en werk op zaterdag... dat is nu eenmaal een levensstijl. Extra van genieten de tijd dat je elkaar wel ziet...gaat al 16 jaar goed!