Pubers van nu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Pubers van nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 00:41

Zijn die nou zoveel anders als in onze pubertijd, buiten het feit dat ze in hun telefoon en het internet wonen. Ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen, Brand los.

Anoniem

Re: Pubers van nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 00:44

Mooi topic :P

II heb mijn puberteit best wel uh nouja moeilijk ervaren , maar idd zonder telefoon (ben bijna 24 voel me oud :') )

Pubers van nu vind ik persoonlijk wat groffer , bek op de goede plek maar toch als ze aan je deur staan dan zijn ze wel netjes . Dat vergeten ze op straat weleens

Ben erg benieuwd naar de rest van bokt :P

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 00:47

ja ik ook, dat valt mij ook op ze kunnen best netjes zijn maar er zitten erbij echt bizar

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 00:53

Welnee, allemaal jongens en meisjes net als vroeger. Al vind ik ze over het algemeen minder losbandig dan toen ik zo oud was. Toen stond niet continue een camera in de aanslag om domme acties vast te leggen. Dat is nu wel een extra drempel voordat de domme acties daadwerkelijk uitgehaald worden.

Of ik heb brave pubers... misschien ook omdat ikzelf nog niet vergeten ben hoe het was op die leeftijd. Zo krijgen mijn kinderen geen tijdstip mee waarop ze thuis moeten zijn. Werkt perfect. Vaak zijn ze echt op tijd thuis en als het wel wat laat wordt appen ze. Verboden op roken en drinken doe ik ook niet aan. Alles wat je verbied wordt toch spannend om te proberen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 00:55

ja dat is zeker waar en domme acties word misschien in veel gevallen daarom toch beter over nagedacht,voor je het weet sta je weet ik veel waar. maar het gevoel gewoon te kunnen doen wat je wilt zonder camera's was ook wel fijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 01:01

Mijn dochters keken me aan alsof ze water zagen branden toen ik zei dat het in de jaren 80 heel normaal was om topless te zonnen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 01:04

Ik vind ze echt veel volwassener en bijdehanter dan vroeger.
Toen ik 15 was, was ik echt nog een meisje. Naar school, pony's en vooral geen jongens. Kleding boeide me niet zo, slaapfeestjes met vriendinnen waren leuk en drank/drugs had ik bij wijze van nog nooit van gehoord.

Tegenwoordig zijn de meeste 15-jarige meisjes al vrouwen. Weten zich beter op te maken dan ik nu. :') Ze gaan uit, drinken stiekem en hebben al vriendjes waarmee ze alles uitspoken. De onschuld lijkt al verdwenen te zijn.

Nee, ik herken mezelf niet in de huidige pubers. Ze zijn echt heel jong volwassen, en ja, ik denk dat snel internet en dus alles snel weten ook met deze snelle groei te maken heeft. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 01:04

hahahahaha
ja dat deden wij ook ja
heeeerlijk

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 01:05

Palmera schreef:
Toen ik 15 was, was ik echt nog een meisje. Naar school, pony's en vooral geen jongens. Kleding boeide me niet zo, slaapfeestjes met vriendinnen waren leuk en drank/drugs had ik bij wijze van nog nooit van gehoord.

Tegenwoordig zijn de meeste 15-jarige meisjes al vrouwen. Weten zich beter op te maken dan ik nu. :') Ze gaan uit, drinken stiekem en hebben al vriendjes waarmee ze alles uitspoken. De onschuld lijkt al verdwenen te zijn.

Nee, ik herken mezelf niet in de huidige pubers. Ze zijn echt heel jong volwassen, en ja, ik denk dat snel internet en dus alles snel weten ook met deze snelle groei te maken heeft. :)

ja dat herken ik ook ik begin het nu te zien als ze eigenlijk veel jonger zijn als ik dacht

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 01:10

Op mijn 15e ging ik wekelijks uit en daar hoorde ook drank bij. En blowen heb ik toen ook weleens geprobeerd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 01:18

Idd, niks sneller volwassen; ook toen ik 15 was werd er op die leeftijd ieder weekend uitgegaan en blowen en drank idd ook.
Vriendjes en make-up hadden voor veel meiden op die leeftijd ook geen geheimen meer.

Dus op dat gebied is er niet zo veel veranderd hoor.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:45

Mijn man ging op 12 jarige leeftijd naar de kroeg om bier te drinken en te roken.
Onze 15 jarige puberzoon drinkt en rookt niet.
Gaat een enkele keer naar een schoolfeest, bioscoop of het zwembad met klasgenoten.

Die mobiel is wel een dingetje.
Maar ja wie weet wat ik ermee had gedaan toen ik jong was.
Mobiel en internet waren er niet.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:59

Ik vind het zo raar dat er zo negatief word gedacht over 'de pubers en de jeugd van nu'.
er zijn genoeg mensen die wél weten waar ze mee bezig zijn, die niet stiekem drinken en die niet addicted zijn aan hun telefoon.
Ik zit wel veel op mijn telefoon, maar daar blijft het bij.
Vroeger waren er zeker wel rebelse kinderen, maar ik gooi het niet zo op jeugd hoor, zijn genoeg oudere mensen die vervelend zijn en genoeg pubers die socialer zijn dan mensen van 40.

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:05

Het word de pubers van nu juist moeilijker gemaakt, alcohol en tabak grenzen zijn verhoogd, ze worden geweigerd in kroegen.. Dus als ze dan een keer wat te drinken krijgen, is het al snel te veel omdat ze er die ene keer van kunnen genieten. Vroeger begonnen ze rond hun 13e al met drinken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:07

Rebecca schreef:
Mooi topic :P

II heb mijn puberteit best wel uh nouja moeilijk ervaren , maar idd zonder telefoon (ben bijna 24 voel me oud :') )

Pubers van nu vind ik persoonlijk wat groffer , bek op de goede plek maar toch als ze aan je deur staan dan zijn ze wel netjes . Dat vergeten ze op straat weleens

Ben erg benieuwd naar de rest van bokt :P

Ik ben 30 en wij hadden toch echt al mobieltjes op de middelbare school hoor. Dan wel de oude pocketline swing en nokia koelkasten, maar toch :D

En verder heb je in alle tijden rotte appels. Ik was zelf geen drinker, maar ken er genoeg die dat toen ook wel waren en op die manier kan ik nog wel even doorgaan

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:12

Ik denk ook niet dat je pubers echt anders zijn, de tijd wel :)
Maar daarmee zijn niet alleen de pubers anders, maar ook de (semi) volwassenen en bejaarden ;)
Tijden veranderen en het internet draagt zeker bij aan de ontwikkeling van de "jeugd van tegenwoordig". Negatief? Niet negatiever dan vroeger, maar anders. En anders is vaak moeilijk voor mensen :j De kleding stijl is anders en er wordt meer/anders/beter(?) make up gedragen en sommige gevallen misschien wat eerder dan vroeger ja. Ik moet toegeven dat ik me af en toe ook vergis in leeftijden van jonge meiden. M'n ex stief dochter van 12/13 en haar vriendinnen konden er op momenten makkelijk voor 16+ doorgaan.
Maar net als Anne_GTI, was ik met 15 jaar ook zeker "niet braaf" en bezig met uitgaan, drank en jongens.
Het enige waar ik moeite mee heb zijn toch die telefoons, niet alleen bij pubers overigens maar ik denk wel dat het in die leeftijd wel het moment is om de schade hierin nog enigszins te beperken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:14

Ook de pubers van nu moeten met hun tijd mee en deze is niet te vergelijken met de tijd van "vroegah".

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:14

Palmera schreef:

Dit is zo mij. :')

Ik ben 'een puber van nu' maar ik ben echt niet grof en doe echt geen domme dingen. Zou niet eens durven :o Opmaken? No way. Ik ga ook niet uit.
Ik denk dat er een heel groot verschil zit tussen 'de pubers van nu' per persoon, als ik kijk naar andere leeftijdsgenootjes.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:15

Ach welnee. Is allemaal kul. Nu zijn er mobieltjes en social media met de daar bijbehorende gevolgen en vroeger was het weer wat anders. Een van mijn oma's heeft weleens verteld dat ze vroeger stiekem hun rokjes korter deden maken dus ook de "sexy" kleding is van alle tijden. Vroeger was het echt zo anders niet. Mensen zijn nog steeds maar gewoon mensen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:17

Op deze vraag krijg je nooit een duidelijk antwoord, omdat het ook maar net afhankelijk is van de leeftijd van de persoon die reageert. Ik ben al Oud ;-) en zie toch echt wel duidelijk een verschil. De pubers van nu zijn veel brutaler dan "wij" vroeger waren. Toen ik 15 was, was je stoer als je 's nachts op straat hard een liedje durfde te zingen. Nu ben je stoer als je iets kapot maakt of erg grof bent. Persoonlijk vind ik het fatsoen ook vaak verder te zoeken. Maar de maatschappij is in zijn geheel aan het verharden, dus is het ook logisch dat pubers ook anders zijn.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:17

Ik vind degene die ik tegenkom in het stad en een groot deel die ik op andere plekken tegenkom (want je mag ze niet allemaal over dezelfde kam scheren), voornamelijk grofgebekter. Ze zijn ambetant, lui, alleen maar bezig met hun gsm, drank, ...
Zelf ben ik ook maar 22 en toch is alles helemaal anders dan toen ik 15-16 jaar was...
Als ik en mijn vriend eens gezellig naar het stad gaan en we zien daar meisjes rondlopen van 13-14 jaar, bijna verkleed als ho*ren, dan denk je ook wel van "oegh... wat is er mis met de jeugd*

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:20

Kwa alcohol merk ik dat iedereen voorheen gewoon de kroeg in ging, met je kleine bijbaan enkel centjes had voor een biertje/ wijntje,. Daarna was mijn geld op en ging je naar huis :+
Mijn zusje komt nergens binnen en kiezen ervoor om iemand drank te laten halen.. Waarbij ik vooral sterke drank voorbij zie komen. Ik had vroeger de optie tot kroeg, maar zeker geen geld voor sterke drank. Bier en wijn was toen de standaard alcoholische drank :j

Verder werd toen niet alles gefilmd en op facebook/dumpert geplaats. Er zal altijd wel ongein uitgehaald worden, over 200 jaar hopelijk nog. Alleen 50 jaar terug zag je het nog niet terug op internet.

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:24

Je hebt altijd verschillende pubers. Dat had je vroeger en nu ook. Dat merk ik wel aan de verschillende types die bij mij op school lopen. Als ik met vriendinnen in de pauze gewoon in de aula ga zitten, gaat een groot gedeelte naar buiten om te roken. Of na school ga ik naar huis of spreek ik met vrienden af, heel veel vrienden gaan drinken of blowen Tja... moeten ze zelf weten, voor mij is dat niet weggelegd.

Grofgebekt is inderdaad stoer doen in een groep. Als je ze alleen tegen komt durven ze niks tegen iemand te zeggen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:30

Ik werk elke dag met pubers. 110 in totaal. Allemaal vmbo leerlingen en veel van hen uit kansarme gezinnen of sociaal zwakke gezinnen. En ik vind ze fantastisch.
Tuurlijk doen ze heel domme dingen en kunnen ze heel puberig zijn. Dat hoort. En ze zijn niet anders dan vijfentwintig jaar geleden hoor. Ik vind zelfs dat je heel goed een gesprek met ze kunt voeren.
Drie procent is een beetje problematisch, maar al die anderen zijn gewoon pubers zoals ze horen te zijn. Of vele malen liever en leuker dan je je ooit voor kon stellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:30

Citaat:
"Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren."