Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

)

Ze gaan uit, drinken stiekem en hebben al vriendjes waarmee ze alles uitspoken. De onschuld lijkt al verdwenen te zijn.
Palmera schreef:Ik vind ze echt veel volwassener en bijdehanter dan vroeger.
Toen ik 15 was, was ik echt nog een meisje. Naar school, pony's en vooral geen jongens. Kleding boeide me niet zo, slaapfeestjes met vriendinnen waren leuk en drank/drugs had ik bij wijze van nog nooit van gehoord.
Tegenwoordig zijn de meeste 15-jarige meisjes al vrouwen. Weten zich beter op te maken dan ik nu.Ze gaan uit, drinken stiekem en hebben al vriendjes waarmee ze alles uitspoken. De onschuld lijkt al verdwenen te zijn.
Nee, ik herken mezelf niet in de huidige pubers. Ze zijn echt heel jong volwassen, en ja, ik denk dat snel internet en dus alles snel weten ook met deze snelle groei te maken heeft.

Rebecca schreef:Mooi topic
II heb mijn puberteit best wel uh nouja moeilijk ervaren , maar idd zonder telefoon (ben bijna 24 voel me oud)
Pubers van nu vind ik persoonlijk wat groffer , bek op de goede plek maar toch als ze aan je deur staan dan zijn ze wel netjes . Dat vergeten ze op straat weleens
Ben erg benieuwd naar de rest van bokt

De kleding stijl is anders en er wordt meer/anders/beter(?) make up gedragen en sommige gevallen misschien wat eerder dan vroeger ja. Ik moet toegeven dat ik me af en toe ook vergis in leeftijden van jonge meiden. M'n ex stief dochter van 12/13 en haar vriendinnen konden er op momenten makkelijk voor 16+ doorgaan. Palmera schreef:Ik vind ze echt veel volwassener en bijdehanter dan vroeger.
Toen ik 15 was, was ik echt nog een meisje. Naar school, pony's en vooral geen jongens. Kleding boeide me niet zo, slaapfeestjes met vriendinnen waren leuk en drank/drugs had ik bij wijze van nog nooit van gehoord.
Tegenwoordig zijn de meeste 15-jarige meisjes al vrouwen. Weten zich beter op te maken dan ik nu.Ze gaan uit, drinken stiekem en hebben al vriendjes waarmee ze alles uitspoken. De onschuld lijkt al verdwenen te zijn.
Nee, ik herken mezelf niet in de huidige pubers. Ze zijn echt heel jong volwassen, en ja, ik denk dat snel internet en dus alles snel weten ook met deze snelle groei te maken heeft.

Opmaken? No way. Ik ga ook niet uit.
en zie toch echt wel duidelijk een verschil. De pubers van nu zijn veel brutaler dan "wij" vroeger waren. Toen ik 15 was, was je stoer als je 's nachts op straat hard een liedje durfde te zingen. Nu ben je stoer als je iets kapot maakt of erg grof bent. Persoonlijk vind ik het fatsoen ook vaak verder te zoeken. Maar de maatschappij is in zijn geheel aan het verharden, dus is het ook logisch dat pubers ook anders zijn.
Citaat:"Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren."