Fotografe

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xtinne

Fotografe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 15:46

Hallo iedereen
Ik ben nu al enkele jaren bezig met fotografie. In het begin gewoon wat fototjes nemen, maar de laatste maanden wordt het dus echt wel serieuzer.
Sinds vorig jaar heb ik een eigen facebookpagina, maar sinds kort ook een eigen website.

Nu vroeg ik mij af; mag ik een domeinnaam aankopen en mijn website daarop plaatsen voor hobbyfotografie? (bv tinnejacobsfotografie.be)

En welke stappen moet ik ondernemen op mijzelf officieel een fotografe te noemen? (Ev in bijberoep)

Alvast bedankt voor jullie hulp :j

xtinne

Re: Fotografe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 21:10

Niemand die mij kan helpen? :):)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:31

Fotograaf is geen beschermd beroep, je mag jezelf dus altijd zo noemen. Althans, in Nederland wel. En een website mag je gewoon maken, daar zijn geen regels voor. :)

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:02

Oh super, ik dacht dat je daar echt zelfstandige voor moest zijn. (Wat voor mij nu nog niet mogelijk is omdat k nog studeer)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:05

Volgens mij (maar correct me if im wrong) moet je je aanmelden bij kvk voordat je jezelf officieel fotograaf mag noemen en betaalde shoots gaat doen..

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:07

Ik ga het opzoeken ! Nog nooit gehoord daarvan.. Ben wel van België, weet niet of dat verschil maakt?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:08

Dat weet ik eerlijk gezegd ook niet...

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:18

Ik zal het opzoeken en zal iets laten weten :j

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:21

Betaalde fotoshoots mag je altijd doen, pas als je echt goed verdient met fotografie zal je naar de kvk moeten. Maar dat is voor Nederland, geen idee hoe dat in belgie zit, volgens mij is kvk dan ook iets nederlands.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:40

Pluttersput schreef:
Volgens mij (maar correct me if im wrong) moet je je aanmelden bij kvk voordat je jezelf officieel fotograaf mag noemen en betaalde shoots gaat doen..

Nee hoor. Je mag jezelf altijd fotograaf noemen, al heb je nog nooit één foto gemaakt. Betaalde shoots mag ook, je mag tot een bepaald bedrag bijverdienen en daarboven moet je je aanmelden bij de belastingdienst en eventueel KvK.

Maar dat is in Nederland, België zal daar andere instanties voor hebben. Ik zou even zoeken op iets als 'regels voor ondernemers' of 'inschrijven als zelfstandig ondernemer', dan kom je vast websites tegen waar het op staat uitgelegd. :)

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:45

Ja idd, als ik zoek op kvk kom ik enkel op Nederlandse websites..
Ik vraag ongeveer 15€ per shoot gewoon om het vervoer een beetje te compenseren en de tijd. & ik denk dat ik mssn 6 echte shoots doe op een jaar voorlopig. Dus zeker niet veel..

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:38

Niks om je zorgen over te maken dus :)
Pas als je over honderden euro's per maand praat wordt het tijd om er aan te denken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:53

In Nederland kun je inderdaad zomaar fotograaf worden.

In België is het lang een beschermd beroep geweest en had je een diploma fotografie nodig.

En voor zover ik het zo heel snel kon opzoeken, heb je in België nu in ieder geval nog een diploma Bedrijfsbeheer nodig als je als zelfstandige aan de slag gaat of het als bijberoep wil uitoefenen.

Maar om hier zeker van te zijn, kun je het beste je vraag stellen bij de Belgische instanties die hierover gaan. Zij hebben de meest up to date informatie.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 14:02

Oké, bedankt WildDreams!

Ik heb bedrijfsbeheer, zat bij mijn diploma middelbaar dat ik had :) Dus dat is al zeker geen probleem