kamers of pendelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

kamers of pendelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 13:50

hoi bokkers.
sinds begin dit jaar studeer ik in Brussel. ik woon centraal in Belgisch Limburg en ik zit op kamers op 2 minuten van mijn leslokalen. Enkele reis naar Brussel doe ik er zonder treinvertragingen 1:22 uur over. Met de auto lukt dit buiten de spits om in 50 minuten.
Ik zit nu dus op kamers, het is niet zo dat ik dit vreselijk vind, maar tof zoals anderen dit vinden vindt ik het niet. ik wil altijd zo snel mogelijk naar huis als ik de kans krijg, mijn hondje en kat wonen namelijk thuis, mijn paard staat in Limburg.

Nu overweeg ik dus volgend jaar mijn kamer op te zeggen, maar ik weet niet of dit haalbaar gaat zijn. Ik zou us 3 uur per dag minimaal met het openbaar vervoer reizen. bij stakingen zou ik de auto kunnen nemen en zonder file 2 uur reizen per dag.

Zijn er mensen die met deze afstanden ook pendelen en wat vinden jullie hiervan?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:58

Ik woon in Kampen en studeer in Amsterdam. Dus als ik naar de universiteit moet ben ik 1.05 uur onderweg. Dit is prima te doen, voornamelijk omdat ik niet over hoef te stappen.

Tegenwoordig moet ik vaak bij het AMC zijn, dat is 1.23 uur reizen en 2 keer overstappen. Als ik dan om 9 uur daar moet zijn moet ik om kwart voor zeven bij huis weg, en dat vind ik echt minder.

Dus heb je een goede verbinding dan denk ik dat het prima te doen is. Is dat niet het geval en moet je lang wachten op je overstap of heb je echt maar 2 minuten voor je overstap dan zou ik er denk ik niet aan beginnen. Omdat je dan dus regelmatig een trein eerder moet nemen om je ervan te verzekeren dat je optijd bent. Dus dan krijg je al gauw dat je 2-3 uur eerder van huis weg moet dan anders omdat je een tentamen hebt bijvoorbeeld.

Zoe_97

Re: kamers of pendelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 14:00

ik heb 1 overstal. ik neem eerst de trein van sint-truiden tot brussel noord (3 kwartier), dan wacht ik iets meer dan 20 minuten op mijn overstap en zit ik nog een kwartiertje op de trein naar de campus. voor les om 9 zou ik om kwart voor 7 weg moeten. Maar heir heb ik weinig problemen mee. vroeg opstaan zit in mijn natuur :p

Dankje voor je ervaring

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:03

Als je daar geen problemen mee hebt en het niet erg vind om 20 minuten in de kou te zitten dan zeg ik gewoon doen :)

(Ik vind het echt een ramp om zo vroeg mn bed uit te moeten, maar in Kampen staat mijn paard en huur ik mn eigen kamer en dit kan ik echt niet betalen in Amsterdam, dus dat maakt een boel goed :o )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:41

Als je reizen niet erg vindt en op kamers wonen niet leuk, ga je toch gewoon weer thuis wonen :) ik heb mijn hele studie heen en weer gereist. Had er niet aan moeten denken op kamers te wonen met nauwelijks ruimte waar je veel te veel voor betaald. Mn slaapkamer thuis was nog groter dan de gemiddelde studentenkamer :+

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:13

Ik studeer in Utrecht en woon in Tilburg. Enkele reis is ongeveer 1.45 uur. Zit nu in mijn 5e jaar van de studie en doe het nog steeds.
Leuk is het niet, maar als je weet waarom je het doet is het zeker wel vol te houden (zoals ik omdat mijn paard hier staat en ik stalling in Utrecht niet zou kunnen betalen).

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:17

Ik vind het ook helemaal niks op kamers, maar dat is meer vanwege de stad.. Ik heb niks met Amsterdam :+ Tegenwoordig ben ik dus voornamelijk bij mijn ouders in Tiel, waar mijn paard ook staat. Met de trein doe ik er van deur tot deur ongeveer 1:45 minuten over naar Amsterdam :=

Maar ik hou mijn kamer in Amsterdam gewoon aan en blijf daar wanneer het nodig is, bijvoorbeeld als ik moet werken of vroeg op de universiteit moet zijn :) Betaal me wel helemaal scheel daar in Amsterdam, maar zodra ik klaar ben met studeren ben ik daar weg!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:00

Die reistijd valt best mee! Ik reis ook elke dag 1.5 uur (ga 1 uur + 45 min voor mn les begint van huis), en dat is wel prima te doen :j

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:08

Hier iemand die 1,5 uur enkele reis overbrugt voor college!

Geen behoefte aan een dure kamer, voor in veel gevallen maar een paar vierkante meter.
En thuis heb ik alle vrijheid, dus ook daar geen reden om uit huis te gaan.

Ik doe het al bijna 3 jaar en heb er geen problemen mee. De eerste week is even wennen.
Daarna is het routine, je plant het vanzelf in je weekrooster in.

Mijn broertje heeft bijna 2 uur/1:45 enkele reis en die vind dat ook prima te doen.

Als jij het niet fijn vind op kamers zou ik lekker terug thuis gaan wonen!
Ik kan nu lekker sparen, heb ruimte (en een schone badkamer/keuken :') :Y) )

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:10

Ik heb 3 jaar lang 4 uur per dag gereisd met het openbaar vervoer. Het grootste gedeelte van de reis zat ik in de trein en hier kon ik mooi al wat voorbereiding en leerwerk doen.
Het reizen was hierdoor te doen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:12

Hoe zien je lestijden eruit? Want als je elke dag van vroeg tot laat op school zit is het niet handig. Ik ben ook nooit op kamers gegaan, was te graag thuis en mijn paard stond bij mijn ouders. Lekker elke dag paardrijden, in je eigen schone omgeving zijn! Ideaal! Ik ken er meer die lange reistijd hadden, die deden in de trein van alles.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:14

Dat reizen is punt 1 maar hoeveel vut en tijd hou je nog over om te studeren en je projecten te maken?

Mijn beide kinderen zitten op kot en nr 3 gaat volgend jaar.

Ze zijn graag thuis maar om te studeren zitten ze liever op kot, daar is het rustig en geen afleiding.

Nu missen ze ook geen lesuren want ook al hebben ze maar 2 lesuren op een dag, ze gaan toch, terwijl ik vrees dat dat niet zo is, als ze daarvoor eerst 1.5 uur moeten reizen en weer 1.5 uur terug.
Dat zag ik heel veel gebeuren bij studenten die niet op kot gingen, die sloegen snel lessen over.

Ook zijn gezamelijke projecten makkelijker, omdat ze snel iets kunnen afspreken en dat is een stuk lastiger als iedereen een eind van school woont.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:20

Ik zal even toevoegen dat ik gemiddeld 3 dagen van 9-4 en 2 dagen van 9-3 college heb.
Elke periode 3 projecten lopend bij externe opdrachtgevers en daarnaast 20 uur per week werk.

De neiging om niet te gaan als er maar 1/2 lesuren staan is inderdaad wat groter.
Maar dat is heel persoonlijk, ik ga echt niet altijd, maar probeer wel zo veel mogelijk aanwezig te zijn.
Projecten inplannen is nooit een probleem geweest, daar reis ik gewoon extra voor naar school. Hoort er voor mij gewoon bij.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 14:22

Hoeveel contacturen heb je? En hoe druk is je studentenleven? :)

Ik heb de eerste drie jaar van mijn studie gependeld: kleine 2 uur van deur tot deur. Ik vond dit geen enkel probleem, vond het thuis veel te fijn, had daar nog sport en vrienden en had vaak maar twee tot vier uur op een dag les (en één of twee dagen in de week vrij). Sinds dit jaar zit ik op kamer, eet ik dagelijks met vrienden en doe ik veel voor en buiten de studie om. Dit zou niet kunnen als ik nog thuis woonde, daarom zou ik nu ook echt niet meer terug willen.

Maar als je meer na- dan voordelen van het op kamers wonen ondervindt, dan zou ik lekker terug naar je ouders gaan! Kijk het aan hoe dat loopt, en als je merkt dat je toch te veel dingen mist (want dat vind ik het grootste nadeel van thuis wonen) dan ook geen ramp. Terug op kamers kan altijd nog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:36

Hier ook iemand die om 6:50 de deur uitgaat om vervolgens de ene keer om 8:00 op school te zijn (overstap van 2-4 min die ik dan haal) of 8:20 (overstap die ik dan niet haal, deze route moet ik nogmaals overstappen). Leuk? Nee.. Maar erg vind ik het ook niet.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:47

Ook hier vier jaar lang een studie gedaan waarbij ik ongeveer 3,5 uur per dag aan het reizen was.
Eerst half uur fietsen naar station, dan drie kwartier in de trein, tien minuten wachten op de bus, 5 minuten in de bus en nog 10 minuten lopen naar de school.

Ik vond het eigenlijk prima te doen, helemaal aangezien ik niet iedere dag naar school hoefde. Het went en ik had altijd een laptop bij me in de trein :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:08

Goh, ik ben nooit op kamers gegaan, als enige thuis. Vond het niet nodig want woonde vlakbij waar ik studeerde. Maar mispak je niet. Al dat pendelen maakt dat je veel tijd kwijt bent en is best vermoeiend. De tijd dat je dagelijks onderweg bent kan je misschien beter gebruiken als studietijd zodat je in het weekend meer tijd overhebt voor je dieren. Het is dan wel niet helemaal hetzelfde, maar ik pendel nu ook naar mijn werk. Zonder vertraging ben ik ongeveer 1u15 kwijt (enkele reis). Op de dagen dat ik maar een halve dag werk, ben ik ook pas tegen 14u45 thuis; dagen dat ik een hele dag werk is dat pas 17u30. En dan moet je daar nog bijrekenen dat ik nog een huishouden te doen heb, twee honden waar ik apart mee ga wandelen, een kat en een pony. Er schiet echt niet elke dag tijd over om mij met al mijn dieren bezig te houden want pendelen houdt ook in dat je vroeg moet opstaan en dus ook op tijd je bed moet inkruipen.
Maar het is een afweging die je voor jezelf moet maken. Hoewel het pendelen van en naar mijn werk me heel wat tijd kost, zou ik niet willen verhuizen naar de stad waar ik nu werk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 18:11

ik heb beslist mijn kamer op te zeggen. vroeg opstana is voor mij geen probleem, ook met lawaai op de trein kan ik makkelijk studeren en ik heb maar maximaal 20 uur per week les (4 dagen) en dit wordt zelfs minder als ik vorder in de studie (4 uur op 1 dag in mijn master)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:15

Ik woon vlakbij Leiden en zit in Rotterdam op school. Ik ga ongeveer in 20-25 minuten naar Leiden Centraal en dan nog 40 minuutjes naar Rotterdam Blaak. Van deur tot deur is ongeveer 1:15. Ik heb nog een alternatieve route, die duurt even lang maar is met 2 treinen en dat zorgt voor veel meer stress ivm passende overstappen...

Ik doe dit nu al 7 jaar en eerlijk gezegd bevalt het me prima! Met vertraging of treinuitval is het wel minder natuurlijk.
Een vriendin reist ongeveer dezelfde tijd maar die moet 3x overstappen, en dat is een stuk vervelender.

In de trein kan je ook lekker hersenloos voor je uit staren en kom je soms op de beste ideeën :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:23

Ik studeerde in Utrecht en woonde in Den Haag. Deur tot deur heen was 1.5 uur en terug vaak 2 uur.
Edit: Moest om 8:00 's ochtends omgekleed 'op zaal' staan (patiëntbehandelingen) en waren vaak pas om 17:00 klaar.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 05-05-16 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:23

de reistijd zou ik voor lief nemen als je liever thuis zou wonen. Pluspunten je hoeft geen boodschappen te doen en te koken (wellicht) op je schooldagen wat je ook tijd scheelt.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 18:28

Ik heb altijd op kot gezeten in Leuven, het pendelen zag ik niet zitten. Ik moet ook zeggen dat onze lessen 's morgens om 8h begonnen en pas rond 17 of 18h gedaan waren, met 1 halve dag vrij per week. Wanneer je daarna nog helemaal naar huis moet, ben je echt moe wanneer je thuiskomt.

Ook zeggen velen die pendelen dat ze veel van het studentenleven/sociale leven misten, velen gingen daarvoor na het eerste jaar echt op kot. Ze hoorden er toch niet echt helemaal bij en deden 's avonds amper mee met afspreken.

Ikzelf werk nu in Leuven en woon in Antwerpen. 's morgen vertrek ik om 7h en 's avonds na mijn werk ben ik rond 19h30 a 20h thuis. Vaak ben je dan niet fysiek moe, maar wel mentaal en van echt veel studeren komt er 's avonds niet veel meer in huis na het late eten enz.