"Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

"Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 17:18

Ik kom deze uitspraak regelmatig tegen. Bokkers die nog thuis bij hun ouders wonen, omdat zij een eigen paard hebben. Het is duur om uit huis te gaan & je vaste lasten worden hoger, dat is in het begin nog wel eens lastig te combineren met een paard. Maar ik vraag me toch af hoe het zit met de drang naar onafhankelijkheid? Vinden deze bokkers het belangrijker om hun paard te kunnen onderhouden, dan zichzelf? En waarom? En hoe kijken de ouders van deze Bokkers er tegenaan?

Voor de duidelijkheid: Ik doel op Bokkers boven de 20, die eventueel een studie afgerond hebben & een baan hebben.

Anoniem

Re: "Ik woon nog thuis, want ik heb een paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:28

Waarom vind je het belangrijk om te weten? :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:31

Als die drang naar zelfstandigheid komt bij de 20+ers dan zullen ze vanzelf stappen gaan nemen om zelfstandig wonen te realiseren. Als ouders en bokker zelf geen problemen hebben met de situatie is het toch prima?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:31

Nou, ik zit in die situatie :) Ik ben 23, heb een fulltime baan, een paard en een motor en woon (weer) thuis. Ik ben op zoek naar een huis/appartement/studio, maar het vordert niet echt. Zelf ben ik erg onafhankelijk en mijn ouders weten dat ik graag weg wil.

Deels wil ik graag mijn paard houden inderdaad en blijf daarom iets langer thuis, maar het plan is dit jaar nog wel een plekje te vinden :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:32

Als ze van beide kanten geen moeite hebben om nog bij elkaar te wonen en het scheelt kosten, waarom zou je dan op jezelf gaan? Als je nou 30/40 ben, maar ik zie genoeg twintigers die nog gewoon bij hun ouders wonen en niet op zichzelf willen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:33

Leven en laten leven. .... :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:35

Misschien niet helemaal de situatie die je bedoelt, maar wil toch even reageren :)

Ik word dit jaar nog 21, studeer en werk in Amsterdam en ben grotendeels bij mijn ouders die in Tiel wonen. In Amsterdam heb ik dus wel een kamer, waar ik me echt scheel aan betaal, maar daar ben ik hooguit 3x per week. Waarom? Omdat mijn paard vlakbij mijn ouders staat. Ik heb hiervoor gekozen omdat de stalling hier goedkoper en veel paardvriendelijker is dan in Amsterdam. Mijn ouders hebben er geen enkel probleem mee dat ik zoveel thuis ben, ze hebben geen last van mij :P Het kost ze hooguit wat extra boodschappen. Ik betaal verder namelijk alles zelf en ben gewoon onafhankelijk en zelfstandig :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:35

Ik ben bijna 25 en werk al 2 jaar, maar woon toch nog bij mijn ouders. Het maakt het voor mij iets gemakkelijker om mijn paarden te onderhouden, en ik heb nog geen vriend dus als ik uit huis ga woon ik echt wel 'alleen' :)

Verder laten mijn ouders me wel vrij hoor, maar echt onafhankelijk ben ik natuurlijk niet :) Ja, ik vind het belangrijk om mijn paarden te kunnen houden. Ik heb hen gekocht toen ik nog studeerde en thuis woonde, en ze staan ook bij ons thuis gestald.
Een eigen huisje met weide en stallen bij zou ik wel heel graag willen, maar heb ik nog niet gevonden. En om nou ergens wat te gaan huren en 3x pensionstalling te betalen zie ik niet echt zitten, dan blijft er echt maar weinig over voor noodgevallen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:36

Ik ben na mijn middelbare school op kamers gegaan en mijn paard bleef waar ze was (mijn geboorteplaats). Ik had een goedkope stalling en een goedkope kamer. Daarna ben ik ook op mijzelf gaan wonen weer terug in mijn geboorteplaats in een klein appartementje wat goedkoop was. In het begin had ik inderdaad geen cent te makken. Maar ik wilde wel graag op mijzelf wonen en onafhankelijk zijn.
Ik kan me goed voorstellen dat het fijner is als je bij je ouders blijft wonen om wat meer geld te hebben.
Mijn paard is echter nooit iets te kort gekomen. Ikzelf deed gewoon heel erg zuinig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:38

KoudbloedKim schreef:

Dat vraag ik mij ook een beetje af :P maargoed.

Ik wil er best antwoord op geven. Ik ben 24 en woon sinds november eindelijk op mijzelf. Ik ben het huis niet eerder uit gegaan omdat ik (nog steeds) studeer en dus naast de studie en de paarden werk om alles te betalen.

Verder wilde ik graag samen met mijn vriend het huis uit en was een kamer geen optie, omdat verhuurders nooit stellen willen.

Daarbij, omdat we samen het huis uit gingen moest ik dus niet alleen mijzelf en mijn paarden onderhouden, maar ook mijn vriend (of wij elkaar, zo zou ik jet liever omschrijven).

Omdat ik nog studeer en niet fulltime kan werken ben ik dus ook afhankelijk van het salaris van mijn vriend wat binnen komt tav vaste lasten, gwl, eten, enz enz.

De drang om uit huis te gaan was zo enorm groot dat ik mij niet meer op mijn gemak voelde in het ouderlijk huis, maar zelf al had ik de paarden weg gedaan, had ik er nog niet van op mezelf kunnen gaan. Dus zijn de paarden gebleven en heb ik het uitgezongen totdat er eindelijk een woning op ons pad kwam.

Mijn ouders hebben er totaal geen problemen mee gehad dat ik zo lang thuis heb gewoond. Ze gunde het mij enorm om een eiven plek te hebben, omdat ze zelf uiteraard ook door hadden dat ik die ruimte nodig had. Maar ze hebben mijn nooit gedwongen weg te gaan. Sterker nog, ik kom als enige van al mijn zusjes nog zeer regelmatig bij mijn ouders over de vloer. Tot groot genoegen van vooral mijn moeder.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:46

"Vroeger"was het gebruikelijk dat je thuis bleef wonen tot je ging trouwen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:48

Ik heb tot mijn 23e thuis gewoond, met een paard.
Niet zozeer omdat ik mijn vaste lasten niet kon dragen samen met een paard, maar omdat ik geen woning kon krijgen via sociale huur en particulier huren echt veel te duur was.

Helaas dus niet mijn eigen keuze, ik wilde graag op mezelf gaan wonen. Bijkomend voordeel was wel dat ik mooi kon sparen en nu een aardige buffer heb :) .

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 17:50

KoudbloedKim schreef:

Ik was benieuwd :)

senna21 schreef:
Leven en laten leven. .... :)

Helemaal mee eens. Het een is niet beter dan het ander, dat wil ik ook helemaal niet bereiken met dit topic. Maar als je je iets afvraagt, staat het open om te vragen toch? Niemand is verplicht te antwoorden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:53

Dan had je ook een keer zo'n bokker een pb kunnen sturen met de vraag, aangezien je ze regelmatig tegen komt.
Topic lijkt namelijk wel een beetje een veroordeling door de titel + OP.
Maar fijn om te lezen dat het dat niet is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:58

Nou lekker doelloos om iedere bokker die thuis woont, te PB'en. Ik vind het namelijk helemaal geen veroordelende titel noch OP. Ik vind het een hele interessante discussie, zeker omdat er dus mensen zijn die een paard verkiezen boven op zichzelf wonen.

Nu heb ik die keuze nooit hoeven maken, altijd paarden gehad en op mijn 18e het huis uit gegaan. Maar ik weet niet hoe ik het had moeten doen als ik had moeten kiezen. Ik denk toch op mezelf gaan, want hoe leuk mijn ouders ook zijn, ik was er aan toe.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 18:03

KoudbloedKim schreef:
Topic lijkt namelijk wel een beetje een veroordeling door de titel + OP.

Er staat nergens een waardeoordeel, noch positief noch negatief. Dus dat is een aanname ;)
Ik hoef me toch verder niet te gaan verantwoorden waarom ik een topic open ipv een bokker een pb stuur? Reacties mbt het onderwerp zijn welkom, maar weet niet zo goed wat je hiermee wil bereiken.

Eline91 schreef:
Ik ben bijna 25 en werk al 2 jaar, maar woon toch nog bij mijn ouders. Het maakt het voor mij iets gemakkelijker om mijn paarden te onderhouden, en ik heb nog geen vriend dus als ik uit huis ga woon ik echt wel 'alleen' :)

Een eigen huisje met weide en stallen bij zou ik wel heel graag willen, maar heb ik nog niet gevonden. En om nou ergens wat te gaan huren en 3x pensionstalling te betalen zie ik niet echt zitten, dan blijft er echt maar weinig over voor noodgevallen.

Een eigen huisje met weide en stallen zou ik ook heel graag willen, maar is voor de meeste starters niet reëel. Zou je voor een meer standaard starterswoning wel uit huis gaan? En zou je dan vanuit je ouderlijk huis direct samen willen wonen of eerst op jezelf?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 23-04-16 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:03

Ik werk op dit moment niet. Ik ben bijna klaar met mijn opleiding en dik ben druk op zoek vaste baan. Ik heb al een paar jaar een paard en ik woon nog bij mijn ouders. Als ik geen paard zou hebben was ik zeker weten uit huis gegaan. Alleen ik kan een eigen woning + paard gewoon niet betalen. Als ik werk zou hebben is dat wel een optie. Dus ik blijf nog een tijdje bij mijn ouders wonen totdat ik genoeg geld heb om mijn paard te onderhouden en ik op mezelf kan wonen. Ik word dit jaar 21.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:03

Ik heb tot mijn 23e thuisgewoond om mijn paard. Ik studeer nog en werkte voornamelijk in de zomer en om dan alles te betalen plus huur zou echt teveel worden.
Daarbij vond ik het ook heel moeilijk om een stal te vinden die alles heeft wat ik zoek, ondanks dat ik mijn vorige stal in de winter helemaal niet top vond.

Sinds deze zomer ben ik wel uit huis gegaan en mijn paard is meegegaan. Het werd ook echt wel tijd voor mij en ik ben er nu heel blij mee. Ik heb hier veel makkelijker bijbaantjes gevonden, een super fijne stal voor mijn paard en nu ben ik blij dat ik het heb gedaan. Maar door mijn paard heeft het wel veel langer geduurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:16

Maar thuis wonen wil niet betekenen dat je niet zelfstandig kan worden of jezelf niet kan ontwikkelen.

Ik ben op mijn 26ste pas uit huis gegaan omdat twee studies en een paard krap te betalen was van die paar uur werken die ik nog overhad naast mijn studie.

Maar ik betaalde vaak genoeg boodschappen of een lunch. Kookte ook als ik als eerste thuis was en als ik eens een thuisstudiedag had deed ik tussendoor het huishouden of de was. Anderzijds was een berichtje 'plannen veranderen, ik eet toch niet thuis/ ik ga later thuis zijn dus eet maar vast zonder mij' voldoende. Of zelfs een berichtje, studeer tot laat door willen jullie de deur niet op slot doen?

Mijn ouders zijn zo lief geweest om mij een paard te geven. Maar snapte ook de gevolgen daarvan voor tijdens mijn studie. Werkte van beide kanten prima en is geen vrijbrief om een verwend papa/mama kindje te worden.

Edit waarschijnlijk waren ze blij zat dat ze wisten dat ik op stal hing als 16 jarige meisje ipv ergens in een discotheek met onbekende jongens. :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:21

Ik ben dan 19 maar het zou voor mij zeker makkelijker zijn om in de stad te wonen vlakbij mn school en zou het kwa geld ook wel redden. Ik blijf ook nog wel een paar jaar thuis omdat idd mijn paarden aan huis staan en ik ook niet zonder m'n hond zou kunnen :Y)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:21

Ik ben 24 en woon nog thuis incl paard. Kan idd niet op mezelf nu door het paard. Mijn ouders vinden het allemaal wel best en van mijn vader hoef ik al helemaal niet uit huis. Ik wil er graag nog een baan bij vinden voor de twee dagen dat ik vrij ben door de weeks dan kan ik wel op mezelf :j
Verder ben ik nooit thuis eigenlijk dus voel niet echt de drang om iets voor mezelf te zoeken. Heb wek de planning om voor mijn 26ste op mezelf te gaan maarja dat moet wel gaan financieel wil wel gewoon de dierenarts kunnen bellen als dit nodig is.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:34

Ik ben bijna 22 en net een (nieuwbouw)huis gekocht.

Ik werk parttime, mijn vriend fulltime.
Ik heb de mazzel gehad dat mijn ouders mijn paard hebben betaald en naarmate ik ouder werd ging ik meebetalen.
Inmiddels zijn m'n ouders gescheiden en betaal ik haar zelf.

Dure grap kan ik je vertellen.
Ik snap de mensen die hun paard om deze reden zouden kunnen verkopen.
Echter kan ik het niet over mijn hart verkrijgen en zal ik het op een andere manier moeten oplossen. (Denk aan bijrijder, goedkopere stalling etc).

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:37

Ik ben nu 19 en heb een paard, maar woon nog thuis.
Ik zou heel graag op mezelf gaan wonen, maar aangezien ik volgend schooljaar VAVO ga starten heb ik geen recht op studiefinanciering. Wel op een scholierentegemoedkoming, maar helaas kan ik daar niet van rondkomen en mijn paard onderhouden.

Maarja, Paardlief gaat voor alles, dan maar een paar jaartjes langer thuis wonen!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:41

Ik ben net begonnen met werken dus behoor misschien nog niet helemaal tot je categorie, maar op jezelf wonen is best duur inderdaad als je net werkt en een paard hebt. Ik kies er dus nog bewust voor om voorlopig thuis te blijven wonen om te kunnen sparen. Ik wil namelijk dan wel iets fatsoenlijkers als ik uit huis ga dan wat ik nu zou kunnen betalen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:00

Ik stoot me een beetje tegen de opmerking dat je in deze situatie jezelf onderhouden achter je paarden onderhouden zet.
Ik ben ontzettend introvert, doe een (voor mij) intensieve studie met veel groepswerk waar door de weggevallen stufi ook veel druk op staat om alles in 1 keer te halen. Zou ik niet even een uurtje per dag rustig kunnen bekomen bij mijn pony's had ik al lang een burn out oid gehad. Dat ik dan niet op mezelf kan, jammer dan.
Alhoewel, gedeelde huizen (wat het geval is in studentenhuis ) is mijn grootste nachtmerrie. Dus nee dat mis ik niet.

Ik heb nu twee pony's waar ik nog steeds dagelijks blij van word. Loop niet in de weg bij mijn ouders, draag mijn steentje bij in het huishouden en kan lekker mijn ding doen.
Soms baal ik omdat mijn vriend ver weg woont, dan trekt het om met hem ergens zelf een plekje te hebben. Maar dan moeten de pony's de deur uit (eentje ingeslapen, die is niet verkoopbaar) en ik weet dat ik zonder niet de persoon ben die ik wil zijn. Dan heb ik binnen no time geen paarden en geen vriend meer :') . Dus dan wacht ik rustig en werk ik hard door voor mijn studie.