Lui of andere 'levensstijl'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Lui of andere 'levensstijl'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:21

Gezien het me aardig begint te irriteren en ik me afvraag of ik het bij mezelf moet zoeken en de ander moet respecteren zoals hij/zij is of dit daadwerkelijk abnormaal is, ben ik benieuwd naar jullie mening.

Ik heb in mijn directe omgeving de laatste tijd mensen welke niet helemaal op dezelfde lijn zitten als ik (wij?)

Om niet het risico te lopen dat iemand zich herkent schets ik alleen de situatie.

X heeft een baan, niet helemaal het werk wat hij/zij leuk vind maar ag .. als ik het zelf voor het kiezen had zag mijn droombaan er ook anders uit. Met als gevolg ... X meldt zich geregeld 'ziek'/ komt te laat en vind dit de normaalste zaak van de wereld. Discussie volgde, ik gaf aan dat ik dit ook niet zou tollereren van mijn personeel en als je je werk niet leuk vindt en de verantwoordelijkheid niet wil dragen je andere keuzes moet maken. Ruzie ...
Ondertussen heeft X lichamelijke klachten (ik ben geen dokter en kan en mag niet beoordelen hoe ernstig), maar naar mijn idee moet je toch behoorlijk wat mankeren om totaal niet meer te kunnen werken (kantoorwerk) en kun je met een aanpassing of een paar uurtjes per dag werken behoorlijk ver komen. Het is maar net hoe je hier instaat.
X meldt zich volledig ziek, maar kan wel de leuke dingen doen wanneer het hem/ haar uitkomt. Ligt tot 14 uur in bed, verplaatst zich daarna naar de bank etc etc
Ik probeer er voorzichtig iets van te zeggen, maar volgens X is niet iedereen zo bikkelhard als ik ben.
Ik vraag me af of ik daadwerkelijk bikkelhard ben of hij/zij toch echt te soft voor zichzelf. (benieuwd naar jullie mening!)

Verder heeft persoon Y bepaalde werkgerelateerde afspraken met mij, maar staat achter X en praat X zelfs nog wat verder de put in naar mijn idee. Nu moeten ze dat zelf weten, maar wanneer Y de afspraken met mij niet meer nakomt vind ik dat ik hier wat van moet mogen zeggen. Helaas wordt dat verkeerd opgepakt en loopt dit uit op vervelende woordenwisseling. Mede hierdoor ga ik aan mezelf en mijn idee over 'het leven' twijfelen...

Ik merk dat het moeilijk is om de situatie zoals ik het bedoel te schetsen zonder echte details.
Ons gezin is druk, actief, verantwoordelijk. Ik merk dat ik me kan irriteren aan, in mijn ogen, 'luie' mensen.
Ik begrijp echt dat niet iedereen hetzelfde leven als wij kan en wil lijden, is ook niet erg. Maar gebrek aan verantwoordelijkheid en zelf luiheid kan ik slecht om me heen hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties :D :Y)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:24

Tja, leven en laten leven zou ik zeggen.
Wat X doet is niet netjes misschien, maar heb jij er zelf last van? Weet niet wat jouw relatie met diegene is, maar het lijkt me niet echt jouw zaak.

Sommige mensen vinden mij ook lui omdat tv kijken mijn hobby is en het huishouden mijn nachtmerrie. Andersom word ik helemaal rusteloos van sommige schema's die mensen er op na houden.
Ieder zo zijn stijl toch? :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 22-04-16 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:24

Leef je jouw leven of dat van x en y?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:25

Iets minder oordelen over de situatie van een ander. Dat je aan de buitenkant niks ziet, wil niet zeggen dat er aan de 'binnenkant' niks is.

Het is niet jouw manier, prima! Let it gooooo!! Het leven is veelste kort om je druk te maken over dit soort dingen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:26

Zijn het mensen waarmee je dag in dag uit samen moet leven? Nee? Dan zou ik inderdaad zeggen 'leven en laten leven'.
Daar heb je eigenlijk gewoon niks mee te maken.
Als het je partner is, is het een ander verhaal.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:29

Ik snap niet helemaal wat jij met X te make hebt? Uit t verhaal begrijp ik dat X een collega van jou is, maar jij bent niet de werkgever/ leidinggevende? Dus waarom zou jij er wat van zeggen?

Ik erger me ook aan luie mensen, maar ik zeg er alleen iets van als het wat met mij te maken heeft. Als het er dan op neerkomt dat ik hun werk moet doen bijvoorbeeld. Of als ik de leiding heb.
Anders hou ik me er mooi buiten. Dat is tussen de persoon en leidinggevende ;)

Dani

Waarom maak jij je hier zo druk om? En waarom vind je dat jij de situatie zo goed kunt beoordelen? Misschien is X wél zieker dan jij denkt. Misschien spelen er psychische problemen. Misschien is ze stomweg gevoeliger voor pijn of ziekte dan jij. En misschien is ze gewoon een luie profiteur - nou en? Daar zijn er wel meer van. Die komen zichzelf vroeg of laat wel een keer tegen. Leuke dingen doen is overigens vaak belangrijk voor het herstel. Zeker als er ook psychische problemen spelen.

Zolang jij er niet direct last van hebt zou ik gewoon eens diep ademhalen en je focussen op belangrijker zaken. :)

ElineS

Dat je boos bent dat afspraken niet met jouw worden nagekomen, prima, logisch. Maar voor de rest heb je er niets mee te maken. Het ziek gedoe is tussen X en haar werkgever en ik zou ook behoorlijk boos worden als een vriendin me daarop zou aanspreken en me lui zou noemen.

Ik ben ook ziek. Je ziet het niet aan me af. Ik heb dan wel geen werk, maar ik bedoel, ik lig soms ook tot 14 uur op bed en ga daarna in de middag wat leuks doen, savonds lekker op de bank met een film. Ziet er dus prima uit van buitenaf. Maar wat mijn vrienden niet mee krijgen is dat ik die slaap tot 14 uur nodig heb door vermoeidheid dankzij mijn medicatie en dat ik na een dag leuke dingen, de dag erna alleen maar op de bank kan liggen en weinig kan doen. Vrienden die me niet elke dag zien, zien mij alleen als ik iets actiefs met 1 of meerdere aan het doen ben. In hun ogen zie ik er redelijk gezond weer uit en kan ik best dingen doen. Laatst vroeg iemand ook of ik mee wilde helpen 10 stallen uit te mesten en ik zei nee. Die was ook verontwaardigd, want dat kon ik nu toch wel weer prima. Jawel, kan het best, maar dan lig ik daarna 2 dagen plat en dat is het mij niet waard. Maar dat word dan niet beseft. Moet ik dan alle leuke dingen maar laten varen zodat ik werk kan doen? Dan heb ik niets meer.

X kan misschien ook in zo'n positie zitten. Je kan niet oordelen over X haar lichamelijke problemen. Je kan alleen oordelen over de afpsrkane die ze met jouw niet nakomt, maar de rest is je zaak gewoon niet. Ik vind het behoorlijk bemoeierig overkomen

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:30

Ik begrijp je wel hoor. Dit soort mensen zwelgen vaak in zelfmedelijden, en willen het liefst dat alles aan komt waaien. Ik kan me er ook heel erg aan ergeren..

Je kan er helaas niks aan veranderen. Dicht bij jezelf blijven en zeker niet aan jezelf twijfelen hoor. Laat jouw energie en positiviteit niet afpakken door dit soort personen.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:32

Hahaha nee mn partner is het niet, maar wel iemand uit mn directe omgeving waar bijna dagelijks contact mee is! Moeilijk te negeren zegmaar..

Edit; zeer zeker geen collega.
Familie..

Simbaa

Re: Lui of andere 'levensstijl'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:36

Tja, directe familie zie ik (deels) ook als mijn verantwoordelijkheid. Dus die zou ik daar waarschijnlijk wel op aan spreken. Dit zou ik echter alleen doen als ik zeker weet dat iemand zich aanstelt.
Liever zou ik iemand proberen te helpen met herstel, maar dat is lastig.
Jezelf er alleen maar aan ergeren heeft in ieder geval geen zin. Daar word je zelf alleen maar slechter van!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:38

Ik ga mee met de rest. Je weet nooit exact hoe de vork in de steel zit, je bent diegene nu eenmaal niet.

Laat het gaan en praat over andere dingen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:38

Ik struikel ook over zulke mensen op mijn werk, echt heel irritant! Hebben denk ik vroeger nooit een schop onder de kont gekregen. Heb het idee dat het steeds meer voorkomt.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:40

Ook dan. Laat gaan. Die persoon gaat echt niet van inzicht veranderen alleen maar omdat jij erover doorzeurt (zo zullen zij het toch ervaren, als gezeur), en het kost jou onnodige energie en frustratie. Als het iemand is die graag klaagt over ziek, zwak en misselijk zou ik hooguit aangeven dat je daar niet elke dag zin in hebt, om dat aan te horen.

Het leven is veel gemakkelijker als je je niet druk maakt over wat andere mensen doen. ;) Je eigen leven is een stuk interessanter, toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:43

Tenzij jij X haar hele medische dossier kent kan je niet oordelen. En als je het wel zou kennen moet je nog heel voorzichtig zijn. Jij kan niet voor X bepalen wat zij wel of niet kan.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:43

fokfanaat schreef:
Ik struikel ook over zulke mensen op mijn werk, echt heel irritant! Hebben denk ik vroeger nooit een schop onder de kont gekregen. Heb het idee dat het steeds meer voorkomt.

Same here. Standaard te laat komen, eerder weg gaan en veel kletsen. En ze verdienen nog meer geld ook..

Ik werk me uit de naad, en soms denk ik dan, wat doe ik verkeerd? :+

Dani schreef:
Het leven is veel gemakkelijker als je je niet druk maakt over wat andere mensen doen. ;) Je eigen leven is een stuk interessanter, toch?

Je hebt gelijk hoor, maar als je hier dagelijks mee geconfronteerd wordt lijkt het me wel lastig om het te negeren..

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:47

Dankjewel voor jullie reacties.
Ik wil absoluut niet oordelen over haar'ziek zij' momenteel. Maar over haar houding en onze levensstijlen (zal ik het maar noemen) welke heeeel veel van elkaar verschillen.
Dit botst gewoon erg als je elkaar bijna dagelijks (moet) treffen.

Zelf een dag vrij zijn, wachten tot je partner thuis is om boodschappen te doen en te koken maar wel kunnen winkelen. Van die kleine dingen die ik niet kan begrijpen.
Het is een houding zegmaar, ik vind het moeilijk om te verwoorden maar hierboven las ik schop onder de kont.. dat gevoel inderdaad.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:50

Het klinkt een beetje alsof je bevestigd wilt horen dat jij een bikkel bent en zij lui.
Ik begrijp niet waarom het voor jou zo belangrijk is te weten of het rechtvaardig is dat je je hieraan irriteert.
Als de mate van irritatie niet opweegt tegen de positieve dingen die je uit jullie relatie haalt zou ik afstand nemen en hen verder hun eigen leven laten leven.
Als het een naaste is, met wie je oprecht het beste voor hebt lijkt het me zinvoller om in plaats van 'er voorzichtig iets van te zeggen', iets verder door te vragen naar wat er aan de hand is en of je misschien ergens mee kunt helpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:51

Elicious schreef:
Dankjewel voor jullie reacties.
Ik wil absoluut niet oordelen over haar'ziek zij' momenteel. Maar over haar houding en onze levensstijlen (zal ik het maar noemen) welke heeeel veel van elkaar verschillen.
Dit botst gewoon erg als je elkaar bijna dagelijks (moet) treffen.

Zelf een dag vrij zijn, wachten tot je partner thuis is om boodschappen te doen en te koken maar wel kunnen winkelen. Van die kleine dingen die ik niet kan begrijpen.
Het is een houding zegmaar, ik vind het moeilijk om te verwoorden maar hierboven las ik schop onder de kont.. dat gevoel inderdaad.

En wie zegt dat ze na het winkelen niet uit geput op de zetel zakt en eerst moet 'rusten voor ze kan beginnen?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:57

Oh, lees in je laatste post dat diegene uit de weg gaan niet echt een optie lijkt te zijn.
In dat geval je er minder van proberen aan te trekken. Misschien helpt het je om daarbij af te vragen waarom je zelf wel hard werkt en je afspraken wel nakomt. (Het antwoord daarop is volgens mij namelijk dat jij je daar het beste bij voelt en je daar uiteindelijk toch het meeste mee bereikt.)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:00

waarom moet er altijd zo geoordeeld worden of een ander?
het is haar/zijn leven, niet de jouwe!

als jij je eraan irriteeert zorg dan dat er geen contact meer is, hoef je je ook niet te ergeren.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:09

zulk soort topics openen op bokt zijn helaas kansloos. Dan hangt opeens bijna iedereen de moraalridder uit, mag je niet oordelen want je weet niet hoe iemand zich echt voelt enz enz. Ik denk dan kom op zeg, je maakt mij niet wijs dat jullie daar geen oordeel over zouden hebben of je irriteren aan sommige situaties, of gedraag.

Maar kom op mensen, iedereen heeft wel iemand zijn omgeving of werk waar het er vanaf druipt dat de kantjes er vanaf gelopen worden. Ik heb ook zo een collega die altijd spontaan een week ziek is als er weer eens wat gezegd word wat haar niet aanstaat. Natuurlijk weet je niet exact hoe iemand zich voelt, maar als je nog wel een hoop leuke dingen kunt doen, maar nog niet eens een paar uurtjes per dag kan werken, dan klopt er gewoon iets niet.

Persoonlijk zie dat als diefstal van je baas. Je krijgt betaald terwijl je niks doet en daar kan ik me heel druk over maken. Voordat ik iedereen over me heen krijg... er vanuit gaande dat iemand het echt bewust doet en er niet daadwerkelijk wat mankeert.

Zeker als het naaste familie is zou ik gerust een keer wat van zeggen, maar het daar dan ook bij laten. En omdat ik me echt mega irriteer aan een lakse houding (nog maals.. er vanuit gaande dat ze echt overdrijft) zou ik toch op een gegeven moment het contact proberen te verminderen, want heb geen zin om daar elke dag negatieve energie aan te verspillen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:22

Als het goed is moet X gewoon naar de bedrijfsarts en dan zal die bepalen of en hoeveel ze kan werken. Volledig ziekmelden voor lange tijd kan niet zomaar.

Ik ben nu ook tijdens mn zwangerschap vanaf dag een volledig ziekgemeld. (Vanaf begin december al...) en ik denk dat er ook wel mensen zijn die denken dat het onzin is. Zeker omdat ik nu wel ben begonnen met leuke dingen op te pakken, ik wel weer in het dorp verschijn en bv op verjaardagen enzo. En als mensen vragen hoe het gaat, gaat het nu heel erg goed met mij :)
Zelf weet ik hoe het zit en mn leidinggevende ook.

Maar als je je ergert aan haar levensstijl, wat ik me best kan voorstellen want die is compleet anders dan de jouwe, kun je ervoor kiezen het contact te verbreken. Als dat niet mogelijk is misschien een gesprek aangaan over wat er nog meer achter zit. En als het niets uithaalt je er dan maar bij neer te leggen en zorgen dat het niet jouw probleem wordt.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 18:28

knuffeldier schreef:
zulk soort topics openen op bokt zijn helaas kansloos. Dan hangt opeens bijna iedereen de moraalridder uit, mag je niet oordelen want je weet niet hoe iemand zich echt voelt enz enz. Ik denk dan kom op zeg, je maakt mij niet wijs dat jullie daar geen oordeel over zouden hebben of je irriteren aan sommige situaties, of gedraag.

Maar kom op mensen, iedereen heeft wel iemand zijn omgeving of werk waar het er vanaf druipt dat de kantjes er vanaf gelopen worden. Ik heb ook zo een collega die altijd spontaan een week ziek is als er weer eens wat gezegd word wat haar niet aanstaat. Natuurlijk weet je niet exact hoe iemand zich voelt, maar als je nog wel een hoop leuke dingen kunt doen, maar nog niet eens een paar uurtjes per dag kan werken, dan klopt er gewoon iets niet.

Persoonlijk zie dat als diefstal van je baas. Je krijgt betaald terwijl je niks doet en daar kan ik me heel druk over maken. Voordat ik iedereen over me heen krijg... er vanuit gaande dat iemand het echt bewust doet en er niet daadwerkelijk wat mankeert.

Zeker als het naaste familie is zou ik gerust een keer wat van zeggen, maar het daar dan ook bij laten. En omdat ik me echt mega irriteer aan een lakse houding (nog maals.. er vanuit gaande dat ze echt overdrijft) zou ik toch op een gegeven moment het contact proberen te verminderen, want heb geen zin om daar elke dag negatieve energie aan te verspillen.

Bedankt, fijn dat er iemand me begrijpt. Ik bedoel het namelijk echt niet verkeerd.
Pijn aan je voet is vervelend, maar met krukken kun je wel op je werk komen hoor. Als je dat wil kn dat ..

Ik zal er verder maar niet meer op ingaan haha. Ik vond het een interessant iets en vooral levensstijl gerelateerd, maar nu gaat het alleen maar over ziek of niet ziek. Daar doelde ik niet op..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:31

Maar als het echt alleen pijn aan je voet en op krukken lopen is, daar trapt geen enkele bedrijfsarts toch in :? Hier kan je je daarvoor niet langdurig ziekmelden en ook niet voor 100%.