Ervaringen verhuizen net over de grens Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Ervaringen verhuizen net over de grens Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 23:29

Hoi!

Ik koester al een aantal jaren de wens om net over de grens in Duitsland te gaan wonen, echter kon ik mijn exvriend er niet echt warm voor krijgen, maar mijn huidige vriend kwam uit zichzelf al met de vraag of ik het niet zag zitten om over een tijd eens te kijken voor een huisje in Duitsland. Echt heel fijn dat hij daar zelf mee kwam.
Onze grootste argument om het net over de grens te zoeken is met name de prijzen van de huizen die echt de helft zijn van wat je hier in NL betaald voor een zelfde perceel. Ook hebben wij beide een grote liefde voor paarden, honden en ruimte en rust om ons heen, dus dan is een lekker stuk grond erg fijn.
We willen graag net over de grens wonen, omdat we op dit moment de duitse taal niet heel goed beheersen (Zeg maar middelbare school VMBO en HAVO niveau) en we graag in Nederland willen blijven werken.

Nu sprak ik laatst een cliënt van me, en vertelde hem over onze wens... deze man had veel vrienden in Duitsland wonen en hij noemde ons nog net geen landverraders haha, maar hij vertelde ook dat duitsers een hele andere mentaliteit en cultuur hebben. Een stuk norser, harder en directer. Nu is deze man wel bijna 100 jaar oud, dus in hoeverre heeft hij daar nog een goed beeld van.... Anyways.. Vriendlief en ik hebben natuurlijk al wel lichtelijk onderzoek gedaan naar huizen, het aankopen van een huis, zorgverzekeringen etc. Maar we zijn toch heel erg benieuwd naar praktische tips en trucs van mensen die daadwerkelijk zelf aan de andere kant van de grens zijn gaan wonen in Duitsland, die ons iets meer kunnen vertellen over hoe dat is bevallen (en wellicht nog steeds bevalt).
Je kunt je natuurlijk nooit echt een perfect beeld schetsen van hoe zoiets zal zijn, tot je het zelf gaat ervaren, maar het is wel leuk om vast ervaringen te lezen.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:35

Hutcherson

Re: Ervaringen verhuizen net over de grens Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 20:05

He dankjewel!!
Ik heb het eerste topic een eind doorgelezen maar kom veel dingen tegen waarvan ik weet dat ze inmiddels anders zijn. dat topic (deel 1) waar ze praktische tips ed staan, komt uit 2005...
En in de volgende delen wordt vooral een soort kletstopic gedaan, hartstikke leuk natuurlijk.. maar ik ben vooral opzoek naar ervaringen en situaties van mensen waar we rekening mee kunnen houden in onze zoektocht en mensen met een vergelijkbare situatie..

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:13

Op deze site www.verhuis.de staan veel tips over verhuizen naar Duitsland.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:37

Hoi hoi

Wij wonen nu bijna 1 jaar in Duitsland en het bevalt ons prima, maar eerlijk is eerlijk het is niet makkelijk geweest..zo waren er behoorlijk wat onverwachte uitgavens en ondanks dat het na een jaar redelijk gaat qua taal blijft het nog wel een ding vooral als het om zakelijke dingen gaat zoals verzekeringen enof bankzaken Al komen we een heel eind en hier in deze regio zijn de duitsers enorm behulpzaam als het om taal gaat, daarbij spreken ze hier ook plat duits wat overeenkomsten heeft met Fries en zelfs ik als zuid hollandse die noch plat duits of fries spreekt toch aardig handig in wordt.

Desalniettemin was het een bewogen jaar maar geen spijt!! We hebben een mooi stekkie voor de paarden en honden wat we in Nederland nooit hadden kunnen veroorloven, en hooi en stro is hier aanzienlijk goedkoper dan in nl.

Je mag me best een pb sturen als je meer vragen heb voor een net grenswonende Nederlander :-)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:48

Ik woon sinds oktober in Hamburg en moet zeggen, tot nu toe geen echte cultuurshock. Mensen doen af en toe wat rare dingen (denk aan ijsjes eten in de winter, warme lunches etc.), maar ik heb niet het idee dat ik in een extreem ver en exotisch land woon. Scheelt misschien dat ik hiervoor o.a. in Turkije, Egypte en Koeweit heb gezeten. De enige dingen waar ik af en toe tegenaan loop zijn praktische zaken als 'heb ik een huisarts nodig?'. Geen horrorverhalen over de Duitse mentaliteit hier dus :D

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:48

Ik woon in Kleve, net over de grens bij Gennep. Op de internetsite http://www.verhuis.de kun je heel veel informatie vinden. Denk er wel aan dat er meerdere Nederlanders naar Duitsand zijn verhuisd, maar toch weer terug naar Nederland gaan omdat ze zich er niet thuis voelen. Het is nl. wel een emigratie naar een ander land, ook al blijf je in Nederland werken.

Juist de Nederlanders die niet willen of kunnen integreren zie je binnen de kortste tijd weer terug gaan naar Nederland. Ook de Duitsers vinden het niet leuk als je alleen maar in Duitsland komt wonen en de rest (werk, hobby's, sport, school etc.) in Nederland doet. Werken in Nederland vinden ze geen probleem, er zijn meerdere Duitsers in de grensstreek die in Nederland werken.

Je zult je dus ook aan moeten passen aan de regels, wetten en omgangsregels in Duitsland en dat valt niet altijd mee. In Nederland is het allemaal wat vrijer en zijn ze erg tolerant. In Duitsland is de sociale controle erg groot, is er veel respect voor de oudere en het gezag en worden de regels strikt nageleefd. Als je je er niet aan houdt, dan wordt je daarover aangesproken door andere burgers. Dit is voor Nederlanders echt een hele aanpassing en als je daar veel problemen mee hebt moet je daar niet heen verhuizen. Ook op de scholen gaat het er veel strenger en autoritairder toe dan in Nederland. Er is ook op de werkvloer veel meer hierarchie.

Het wonen in Duitsland is voordeliger en verder zijn er nog veel meer voordelen; goedkoper onderwijs, goedkopere gezondheiszorg, goedkopere brandstoffen en nog veel meer. Maar ik heb in het begin toch veel moeite gehad met voornamelijk de omgang, de sociale controle en de hierarchie. Ik denk dat dat juist voor Nederlanders een groot probleem is. Als je dat hebt geaccepteerd dan is het een prima land om in te wonen. Ik voel me er thuis. Vooral als je je aanpast aan de normen en waarden van de Duitsers nemen ze je graag op in de gemeenschap.

Wat betreft de Duitse taal, dat leer je wel beter als je er eenmaal woont. Succes bij jullie beslissing.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:52

Wij wonen nu 7 jr net over de grens en zijn het unaniem eens we gaan hier nooit meer weg.
Voor kinderen is het een geweldig land krijgen veel mogelijkheden wbt scholing en sport etc.
Tuurlijk is niet alles beter als in nederland maar wij zijn hier helemaal gelukkig in Rhauderfehn :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:58

Voor de mensen met kinderen ben ik benieuwd hoe dat is gegaan. Zaten de kinderen al op school in Nederland, of?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:59

Narya schreef:
Ik woon sinds oktober in Hamburg en moet zeggen, tot nu toe geen echte cultuurshock. Mensen doen af en toe wat rare dingen (denk aan ijsjes eten in de winter, warme lunches etc.), maar ik heb niet het idee dat ik in een extreem ver en exotisch land woon. Scheelt misschien dat ik hiervoor o.a. in Turkije, Egypte en Koeweit heb gezeten. De enige dingen waar ik af en toe tegenaan loop zijn praktische zaken als 'heb ik een huisarts nodig?'. Geen horrorverhalen over de Duitse mentaliteit hier dus :D

Heb gelijk een stukje van je blog gelezen, gaaf!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 21:05

Benita schreef:
Ik woon in Kleve, net over de grens bij Gennep. Op de internetsite http://www.verhuis.de kun je heel veel informatie vinden. Denk er wel aan dat er meerdere Nederlanders naar Duitsand zijn verhuisd, maar toch weer terug naar Nederland gaan omdat ze zich er niet thuis voelen. Het is nl. wel een emigratie naar een ander land, ook al blijf je in Nederland werken.

Juist de Nederlanders die niet willen of kunnen integreren zie je binnen de kortste tijd weer terug gaan naar Nederland. Ook de Duitsers vinden het niet leuk als je alleen maar in Duitsland komt wonen en de rest (werk, hobby's, sport, school etc.) in Nederland doet. Werken in Nederland vinden ze geen probleem, er zijn meerdere Duitsers in de grensstreek die in Nederland werken.

Je zult je dus ook aan moeten passen aan de regels, wetten en omgangsregels in Duitsland en dat valt niet altijd mee. In Nederland is het allemaal wat vrijer en zijn ze erg tolerant. In Duitsland is de sociale controle erg groot, is er veel respect voor de oudere en het gezag en worden de regels strikt nageleefd. Als je je er niet aan houdt, dan wordt je daarover aangesproken door andere burgers. Dit is voor Nederlanders echt een hele aanpassing en als je daar veel problemen mee hebt moet je daar niet heen verhuizen. Ook op de scholen gaat het er veel strenger en autoritairder toe dan in Nederland. Er is ook op de werkvloer veel meer hierarchie.

Het wonen in Duitsland is voordeliger en verder zijn er nog veel meer voordelen; goedkoper onderwijs, goedkopere gezondheiszorg, goedkopere brandstoffen en nog veel meer. Maar ik heb in het begin toch veel moeite gehad met voornamelijk de omgang, de sociale controle en de hierarchie. Ik denk dat dat juist voor Nederlanders een groot probleem is. Als je dat hebt geaccepteerd dan is het een prima land om in te wonen. Ik voel me er thuis. Vooral als je je aanpast aan de normen en waarden van de Duitsers nemen ze je graag op in de gemeenschap.

Wat betreft de Duitse taal, dat leer je wel beter als je er eenmaal woont. Succes bij jullie beslissing.

Dit is wel herkenbaar :) woon overigens ook in kleven.. taal heb ik iets meer moeite mee :+

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:50

opisop_shop schreef:
Voor de mensen met kinderen ben ik benieuwd hoe dat is gegaan. Zaten de kinderen al op school in Nederland, of?

Wij wonen alweer 11 jaar in Duitsland. Onze jongste was toen 2, de middelste bijna 6 en de oudste bijna 8. Ze gingen in Duitsland naar school en dat was in het begin best even lastig (maar dat kwam vooral bij de oudste door de slechte begeleiding), maar ze spraken echt in no time de taal.
Ik herken het trouwens niet, de hiërarchie in Duitsland. Dat verandert steeds meer. Onze buurt gaat los met elkaar om. Ze hebben zo hun tradities en soms doen we mee, soms niet. Dat wordt prima geaccepteerd. Iedereen is echt altijd even vriendelijk tegen ons, ook als we eens niet in de maat lopen (en dat doen we, met onze 10 honden, waarvan 4 'gevaarlijke' en onze wildernis tuin ;) ), ze respecteren dat we nou eenmaal geen Duitsers zijn.
Op de werkvloer heerst nog wel een behoorlijke hiërarchie, maar ze hebben al wel begrepen dat wij Nederlanders anders denken en dat we allemaal maar mensen zijn die naar de wc moeten.
Ik vind de scholen niet echt strenger. Anders, maar niet strenger. Ik vind eerder dat de kinderen hier al prinsjes en prinsesjes behandeld worden, vooral op het voortgezet onderwijs. Maar dat is misschien ook regio afhankelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 00:25

Wij wonen alweer 15 jaar bij Enschede over de grens en zou echt niet meer terug willen. Mijn nederlands word steeds slechter en praat haast alleen nog maar Duits. Heb hier gewerkt, duitse verenigingen, geef les in het duits op een hondenvereniging enz. Dan gaat het snel dat je verduitst hahaha.

De duitsers zijn inderdaad wel heel anders dat was en is nog wel eens wennen. Vooral het feesten en het belang van drank zijn dingen die mij storen kunnen. Verder is het wat formeler. We worden hier prima geaccepteerd doen in veel dingen mee en voelen ons hier echt thuis.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:06

zigranta schreef:
Narya schreef:

Heb gelijk een stukje van je blog gelezen, gaaf!

Merci! :D

Ik moet erbij zeggen dat mijn situatie wat anders is dan van de meesten hier. Zo werk ik bijvoorbeeld bij een internationaal bedrijf en kom ik behalve mijn huisgenootjes vrijwel geen Duitsers tegen, mijn hele omgeving is internationaal. En het scheelt nogal of je hier een aantal jaar wilt werken of voor altijd de grens over zal gaan. En of je in een klein dorpje woont of in een grote stad, zoals ik. Niemand die zich hier druk maakt over mijn gebrek aan integratie bijvoorbeeld :o

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:28

ik woon inmiddels ook al een paar jaar net over de grens, en ik kan hier gewoon niet aarden. En ik spreek vloeiend duits, dus daar ligt het niet aan :P

Ja het is leuk dat je meer grond en huis hebt, maar de mensen hier op het platteland, nee dank je.
Ik houd dus helemaal niet van het strikte, hiearchie en sociale controle, so what als er onkruid in mijn tuin groeit.Dus dan heb je het best wel hard te stellen hiero.
Ben helemaal in het begin heel enthousiast bij de rijvereniging gegaan, maar daar ben ik inmiddels na 4 jaar nog steeds die hollander, dus daar word ik ook niet heel blij van. Eerst heb ik ook nog in dld gewerkt, maar inmiddels weer in nl werkzaam en daar ben ik wel heel gelukkig mee.

zelf ervaar ik trouwens niet dat het leven hier goedkoper is, ja het huis kopen of huren wel, maar daar houdt het ook mee op. Ook qua bureaucratie etc is het hier op allerlei verschillende plaatsen geregeld, en ik vind de medewerkzaamheid van duitsers maar heel minimaal.
Als je meer wilt weten of vragen hebt, kun je me pb sturen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:36

NenaC schreef:
ik woon inmiddels ook al een paar jaar net over de grens, en ik kan hier gewoon niet aarden. En ik spreek vloeiend duits, dus daar ligt het niet aan :P

Ja het is leuk dat je meer grond en huis hebt, maar de mensen hier op het platteland, nee dank je.
Ik houd dus helemaal niet van het strikte, hiearchie en sociale controle, so what als er onkruid in mijn tuin groeit.Dus dan heb je het best wel hard te stellen hiero.
Ben helemaal in het begin heel enthousiast bij de rijvereniging gegaan, maar daar ben ik inmiddels na 4 jaar nog steeds die hollander, dus daar word ik ook niet heel blij van. Eerst heb ik ook nog in dld gewerkt, maar inmiddels weer in nl werkzaam en daar ben ik wel heel gelukkig mee.

zelf ervaar ik trouwens niet dat het leven hier goedkoper is, ja het huis kopen of huren wel, maar daar houdt het ook mee op. Ook qua bureaucratie etc is het hier op allerlei verschillende plaatsen geregeld, en ik vind de medewerkzaamheid van duitsers maar heel minimaal.
Als je meer wilt weten of vragen hebt, kun je me pb sturen.

Die bureaucratie en dat stugge en niet mee willen werken herken ik ook wel. Maar als ze zien dat je iets heel graag wil en doorzet, dan draaien ze ineens om en doen ze alles voor je.

Die "Hollanders" zijn wij ook nog steeds en dat zal wel altijd zo blijven, maar dit is niet negatief bedoeld. En ik heb daar geen problemen mee, ik ben er trots op dat ik Hollander ben. Ze zijn vaak ook heel positief over Nederland omdat we het in dat kleine landje toch maar mooi voor elkaar hebben.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:43

opisop_shop schreef:

Mijn kinderen waren 5 en 3 jaar toen we hierheen zijn verhuisd. Ze zijn eerst in de Kindergarten geweest, daar hadden ze binnen 3 maanden de Duitse taal onder de knie. Na de kindergarten zijn ze op de Grundschulle geweest en zitten nu op het voorgezet onderwijs in Duitsland. Mijn oudste dochter doet dit jaar haar Gymnasium examen (abitur) en gaat daarna in Nijmegen studeren. Mijn zoon doet dit jaar MBO examen (Fachabitur) en gaat waarschijnlijk ook in Nijmegen studeren. Mijn jongste dochter gaat in de zomer Ausbildung (werken en leren) doen.

Ze spreken accentloos Duits en als duitsers niet weten dat het nederlanders zijn dan horen ze dat niet. Mijn kinderen voelen zich hier helemaal thuis. Mijn oudste dochter zou het liefst Duitser worden, mijn zoon daarentegen juist niet. Voor mijn jongste dochter maakt het niet uit.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:52

Van het topic van de Duitslandbokkers kun je altijd vragen stellen hoor, ondanks dat er veel gewoon gekletst word helpen we elkaar daar vaak met het een of ander :)
Ik heb anderhalf jaar geleden een huis gekocht in Duitsland, nog altijd super blij mee! Als je vragen hebt stuur naar een pb (ben wel vanaf morgen weekje op vakantie :D)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:13

Spreken jullie dan thuis Nederlands of Duits Benita ( en de rest)?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:15

Wij praten nederlands maar ook wel steeds meer Duits tussendoor. Word steeds meer een gewoonte.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:18

Nederlands, maar vriendlief gaat meer met de Duitse medemens om en begint de dingen door elkaar te halen :)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:37

opisop_shop schreef:
Spreken jullie dan thuis Nederlands of Duits Benita ( en de rest)?

Wij spreken thuis Nederlands. Tenzij er Duitse vrienden van onze kinderen over de vloer zijn, dan spreken we Duits.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:21

Wij veelal duits, want zowel mijn vriend als mijn schoonouders zijn Duitser. ;) en wij wonen met zijn allen op de boerderij.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 02:06

Tip, wanneer jullie besluiten een huis te kopen in duitsland ga langs de bank(en) kijk hoeveel hypotheek je kunt krijgen en ga dan kijken op de duitse ebay velen verkopen hun huis hier zonder tussenkomst van een makelaar wat je op 100.000 zo'n 5000 euro scheelt aan makelaars kosten.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 06:29

Ik woon bijna 3 jaar in Duitsland. Sprak in het begin alleen middelbare school Duits. Inmiddels toch redelijk vloeiend. Ik werk als neuropsycholoog in een ziekenhuis en spreek eigenlijk alleen thuis nog Nederlands met mijn mijn vriend. Ik voel me hier doorgaans thuis, maar aan sommige dingen kan ik moeilijk wennen, zoals de hiërarchie die hier nog heerst. Tegen collega artsen waar je al een jaar mee samenwerkt zeg je nog steeds Sie bijvoorbeeld (dit doen zij andersom bij mij dan ook) Ook is het raar om je voornaam te zeggen als je je voorstelt bij patiënten. (Al doe ik dit inmiddels wel). En als je dan een moderne Chef hebt die graag wil je dat je hem bij zijn voornaam aanspreekt dan wordt je door andere collega's raar aangekeken als je dat ook daadwerkelijk doet. En bepaalde dingen zijn gewoon anders... als je naar de huisarts gaat krijg je daarna een oliebol aan papieren mee die je vervolgens bij je werkgever, Krankenkasse of weet ik waar moet inleveren. Het is in bepaalde opzichten nog niet zo modern als Nederland.

" Een stuk norser, harder en directer" Dit vind ik absoluut niet. Mijn collega's zijn juist helemaal niet direct en draaien overal omheen.... Duitsers zijn vaak eerder overdreven vriendelijk (nog niet zo extreem als in Amerika, maar absoluut vriendelijker dan Nederlanders.)