Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Donna93

Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 15:56

Hallo allemaal!

Ik open weer eens even een topic, omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen. :o

Vorig jaar zijn wij geëmigreerd naar Frankrijk. Ik had in Nederland een erg sociaal leven en nu leef ik in een dunbevolkte regio waar veel mensen op zichzelf zijn. Het is nogal een omslag maar ik heb er zelf geen problemen mee. En vind het een geweldig heerlijk leven hier in Frankrijk! *\o/*

To the point: Veel vrienden en kennissen willen ons plekje en de omgeving hier bekijken. Ik vind dat lief en ook hartstikke gezellig dat ze langs willen komen! Maar eerlijk: het kan ook frustraties geven. Ik ben iemand die dan de hele dag het gevoel heeft de ander te moeten vermaken en pleasen. Echter visite blijft nu niet 1 dagje zoals in Nederland maar meerdere dagen. Om eerlijk te zijn ben ik bekaf als ze weer weg zijn, waarna de volgende groep zich snel weer aandient.. Hoe gaan jullie hiermee om? Was dit voor jullie ook wennen?

Het klinkt zo onvriendelijk en het wordt niet gewaardeerd als je het eerlijk toegeeft dat het veel tijd (en geld met boodschappen enzo) kost die visite. Je eigen ritme en je werk hier in de war om te zorgen dat je vakantievierende vrienden niets tekort komen (oh dit klinkt weer onvriendelijk, maar bedoel dit niet zwaar hoor). In mijn blog probeerde ik dit punt aan te halen en het van mijn kant te bekijken. Het stuk heb ik weer verwijderd, want het viel bij een aantal in het verkeerde keelgat. En dat was natuurlijk niet de bedoeling!

Misschien een betere uitleg dit artikel:

http://www.parool.nl/buitenland/wie-in-het-buitenland-woont-krijgt-bijna-elk-weekend-visite-je-bent-geen-hotel~a4281657/

Ik vond dit artikel best leerzaam voor mezelf om ermee te dealen. Ik kan niet constant een betere versie van mezelf laten zien en moet leren duidelijk te zijn, zodat de vriendschappen niet op het spel komen te staan. Dat zou namelijk zonde zijn.

Ik hoor graag jullie ervaringen! Het is hier geen hotel! Of bij jullie wel? :+
Laatst bijgewerkt door Donna93 op 16-04-16 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Re: Emigreerders, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:09

Er is toch een spreekwoord.Bezoek en vis blijven maar 3 dagen goed :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:14

Een tijd geleden heb ik dit stuk erover gelezen, waar ook wel goede tips in staan

http://www.beatrijs.com/te-veel-loges/

PS: het stuk van het parool kun je alleen maar lezen als je kunt inloggen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:19

Het zijn natuurlijk emigranten en niet emigreerders, maar dit terzijde.

Ik woon sinds 1999 in Portugal en heb eigenlijk maar weinig bezoek vanuit Nederland, behalve dan dat mijn moeder minstens een keer in het jaar vrij lang komt. Dat vind ik eerlijk gezegd verschrikkelijk. Maar ja, het is mijn moeder. Ze is heel oud dus dat houdt vanzelf wel een keer op.

Andere visites die ik heb gehad waren een soort van bliksembezoekjes van een neef met zijn vrouw die vorig jaar en dit jaar met de camper een nacht hier kwamen en 2 x van een oude bekende met zijn vriendin die niet echt in mijn huis zijn geweest, dat is meer van meeten, wat eten of drinken en dan gaan ze weer door. De oude bekende heeft een broer in de Algarve, en de neef in zuid Spanje dus ze zijn altijd op doorreis.

Mijn zus en haar man zijn eens geweest in een huisje tegenover het mijne en een nicht met haar moeder, maar die zaten in een hotel, niet eens in mijn woonplaats.

En heel in het begin heb ik twee vriendinnen (niet gelijktijdig) hier gehad, maar ik ging daar niet mee op stap ofzo. Ik had daar toen geen mogelijkheden voor. Verder dan het grotere dorp kwamen we dus niet.

Twee jaar geleden had ik hier zomerhulp, twee hele toffe meiden (via Bokt) en ik heb dat als heel leuk ervaren. Maar ik had dan ook niet het idee dat ik die bezig hoefde te houden.
Dat zou ik niet kunnen, de gastvrouw spelen, echt niet.

Mensen zijn hier altijd welkom, maar ze moeten wel zichzelf kunnen vermaken. Ik vind het best leuk om zo nu en dan eens een uitstapje te maken, maar niet alle dagen.

Het vergt best wel iets van me en ik zou niet het hele jaar door steeds gasten wllen hebben, hoe leuk het op dat moment ook is.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:23

Daarvoor hoef je niet helemaal naar Frankrijk te verkassen hoor. Wij zijn 20 jaar geleden naar de provincie Groningen verhuist vanuit de buurt van Gouda... Was hier net zo in het begin. En natuurlijk sta je ervoor open en wil je je stulpje laten zien. Maar.. weet niet of je de mogelijkheid heb.. maar zet bv een caravan neer voor bezoek. Spreek af dat ze op zichzelf zijn aangewezen en dat je bv een etentje bij aankomst doet en verder van hun verwacht dat ze zichzelf vermaken, en voorzien van voedsel en drank. Dat je daarnaast ook verwacht een kleine bijdrage wil voor het gas e in de caravan en van hun kant een etentje (al dan niet zelf gemaakt) Mensen hebben snel de neiging om je te zien als mooie goedkope vakantiebestemming...
ps. na 2-3 jaar is t wel minder hoor haha

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 16:29

Bedankt voor jullie reacties! Verdikkie haha Emigreerders is woordgrap van mijn vriend en ik. Had niet door dat ik dat nu serieus echt neergezet heb haha stom. Zo snel gaat het in je systeem zitten. Schaam schaam.

Britra: Ja die hoorde ik gisteren voor het eerst! Klopt aardig!

Helder stuk Vjestagirl! Bedankt voor het delen.

Lusitana bedankt voor je verhaal. Het is fijner vind ik als ze hun eigen plekje hebben zoals een camper of hotel. Inderdaad het vergt ookveel van mij terwijl ik het ook hartstikke leuk vind als ze komen!

Donna93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 16:36

Pipo: ik denk inderdaad dat het over twee jaar minder is met het bezoek haha. Wij hebben een caravan maar heb nu ook al teleurgesteld bezoek gehad omdat ik ze in de caravan liet slapen :\ nu durf ik dat ook bijna niet meer te doen. Caravan is niet groot maar wel degelijk verder. Het voelt soms alsof je het nooit goed doet. Had van mezelf een betere gastvrouw verwacht :P

De titel heb ik maar gewijzigd!
Laatst bijgewerkt door Donna93 op 16-04-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:38

Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Hoe leuk het ook is, ik ben werkelijk compleet gesloopt.
Je wil dat ze niets tekort komen natuurlijk. Maar Poeh Poeh haha

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:43

Donna93 schreef:
Pipo: ik denk inderdaad dat het over twee jaar minder is met het bezoek haha. Wij hebben een caravan maar heb nu ook al teleurgesteld bezoek gehad omdat ik ze in de caravan liet slapen :\ nu durf ik dat ook bijna niet meer te doen. Caravan is niet groot maar wel degelijk verder. Het voelt soms alsof je het nooit goed doet. Had van mezelf een betere gastvrouw verwacht :P

Heel eerlijk!!! Als ik vrienden in het buitenland bezocht dan zou ik een eigen plek, ook een caravan zeer waarderen. Het is mooi om een adres te hebben waar je heen kunt maar als mensen teleurgesteld reageren omdat ze in een caravan moeten slapen??? Zijn voor mij mensen die gratis een luxe verblijf willen en geen echte vrienden. Als wij naar het buitenland gaan en bij vrienden blijven slapen dan sta ik er sowieso al op dat ik de boodschappen betaal zoals we er zijn. Ze weten het inmiddels en doen niet moeilijk, ik vind het wel zo normaal. Als er bij ons mensen aan komen waaien dan staat er een bed klaar met een aparte gastenbadkamer en verder draaien ze maar gewoon in het gezin mee. Willen ze ergens heen dan zorg ik voor folders/tips enz maar dan houd het ook op. Ik kook wat ik normaal kook alleen iets meer.

pipo

Re: Emigranten, hoe ervaren jullie bezoek uit Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:59

Bigone, dat is dus het verschil tussen je bezoekers.
De ene wil het liefst van top tot teen verzorgd worden de ander is gewoon echt geïnteresseerd in jou en niet in een gratis vakantie.
Dat onderscheid TS moet je kunnen maken, misschien niet nu gelijk, maar dat zal je heus wel leren. Dus degene die niet in de caravan zouden willen wimpel je af, ze hadden ook niet blijven logeren als je hier was gebleven. Triest, maar echte vrienden laten zich niet tegenhouden door een minibeetje zelfredzaamheid. Klinkt best hard, maar jullie moeten hier leven en moeten niet het krijgen van visite als last gaan zien. Dus gewoon gescheiden houden dan. Stress is niet funny.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:00

Vroeger hadden wij kennissen, die altijd lang kwamen logeren, als mijn ouders, ik en mijn broertje ergens op vakantie waren. De eerste keer was afgesproken en uitgenodigd maar ze bleven komen de daarop volgende vakanties zonder dat ze uitgenodigd waren.

Dus vertelde mijn ouders niet meer waar wij naartoe gingen en wanneer.........dan reageerden ze teleurgesteld als er verteld was dat wij zo heerlijk op vakantie zijn geweest.

Wij zijn zelf met vakantie en willen niet meer voor ze gaan entertainen en extra eten moeten koken/ extra werk aan hebben en er rekening mee moeten houden etc. etc. 1 dag langskomen prima maar geen hele week.

Dus lieve mensen, als jullie in het buitenland wonen en de mensen komen langs waarin jullie geen zin hebben, zeg dan gewoon dat er geen plek is wanneer ze ineens onaangekondigd komen.

Wanneer ze tevoren kenbaar maken kun je ze zeggen dat ze zichzelf kunnen gaan vermaken etc. dat jullie er geen tijd voor hebben, 1 dag is prima maar geen dagen achter elkaar. Dat er leuke hotels zijn in de omgeving, zoals wat de anderen hier al zeggen. Of als het al aanwezig is, de caravan en leg ze uit hoe het koken werkt dan hebben ze een duidelijke hint dat ze zelf voor hun eigen eten zorgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:08

Ik denk dat je sowieso los moet laten dat je ze moet entertainen. Je hoeft ze ook niet aan hun lot over te laten, maar dat bewuste pleasen kun je beter maar laten. Daar staat de koelkast, daar is de badkamer en je vind de weg wel! Je maakt tijd vrij om de omgeving te laten zien of je zorgt voor een fatsoenlijke fiets (of ze hebben zelf een auto) en klaar is Kees (of in dit geval Francois).

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:40

Misschien helpt het ook om op het moment dat je bezoek arriveert te vertellen waar de koelkast staat etc en dat ze alles zelf moeten pakken.

Als er bij mij logees zijn of bezoek (tenzij schoonouders of ander apart bezoek) regel ik 1 keer iets te drinken, en als ik daarna voor mezelf bijvul oid zeg ik nog maar een keer dat als ze nog iets willen ze gewoon moeten pakken. In het begin altijd een beetje vreemd maar ik merk dat bezoek het hier wel waardeert als ze gewoon hun gang kunnen gaan.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:55

Mijn bezoek uit NL mag gewoon een eigen vakantiehuisje huren. :D Ik heb daar namelijk geen ruimte voor.
Verder gaat mijn zaak uiteraard gewoon door. Die kan ik niet dichtgooien voor ieder wissewasje. Dus mijn bezoek moet echt zichzelf animeren, ook al doe ik mijn best tijd vrij te maken.
Ik zie het zo: het bezoek heeft vakantie, maar ik niet. En dat moeten ze gewoon even snappen. :)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:06

Lusitana schreef:
....
Twee jaar geleden had ik hier zomerhulp, twee hele toffe meiden (via Bokt) en ik heb dat als heel leuk ervaren. ......

haha waar bokt alweer niet toe kan leiden.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:22

Eens met Palmera, ik ben bezoekend volk dat o.a. vrienden in het buitenland opzoekt. Ik neem die moeite, koop eigen ticket en zorg voor vervoer. Slaap plaats is fijn, meedraaien met avond eten ook fijn en evt ontbijt. Zet mij maar aan het werk, vermaak mij wel. Blijf ook geen weken hangen. Niet meer dan normaal dat je ook je eigen gang gaat en jezelf weet te vermaken. Plus als je ergens op bezoek bent, dan maak je toch ook bepaalde afspraken? Ik ga niet op iemand zak teren, ik verwacht niet dat ze alle tijd aan mij besteden. Ga net zo makkelijk mee naar afspraken en evt vriendenbezoek, indien ik welkom ben, zo niet, dan niet. Ook even goede vrienden. Als ik op bezoek kom, hoop ik wel dat mijn gastfamilie de moeite ergens doet om enige momenten vrij te plannen om samen wat tijd voor een goed gesprek door te nemen. Hoef verder niet in de omgeving vermaakt te worden, dan huur ik wel een auto. Plus als je meedraait een aantal dagen in een huishouden, dan is het ook wel fijn als je je zoveel mogelijk aanpast. Aangeeft wat je zelf wenst en wilt en dat je ook bijdrage in de onkostenvergoeding tegemoet komt. Niet voor dubbeltje op eerste rang zitten. De ervaring en bezoek zijn al de cadeautjes. De rest is je eigen portemonnee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:26

Ik weet niet hoe het met een aantal anderen hier is, maar er bestaat ook nog zoiets als 'return the favour' :) Als je ooit eens in NL komt dat jij ook eens bij hen terecht kan. Beetje geven en beetje nemen denk ik dan maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:30

wij hebben de regel dat we 1x koken,dan moeten zij boodschappen en voor ons koken.Niet als ze een nachtje blijven natuurlijk.In ruil kunnen ze gebruik maken van een 4 persoons mobile-home ,met douche en w.c En opgemaakte bedden.
Vermaken doe ik mensen niet,ze moeten zelf maar de hort op.Als ze geen auto hebben (meestal oudere familie van mijn vriend)Gaat mijn vriend met ze mee naar marktjes of brocantes.
Of ik het gezellig vind?Tja....meestal zijn het niet mijn vrienden die komen,maar mijn vriend zijn zoon met vrouw en kinderen.En die heb ik niet uitgezocht :+
(en kinderen ben ik ook niet erg dol op)
Maar zolang ik gewoon mijn dingen kan doen,mijn beesten kan verzorgen vind ik het helemaal best!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:33

Wij hebben 2 keer per jaar bezoek uit Nederland (tenzij bevalling tussendoor, dan komen ze 2 keer) 1 keer mijn moeder en 1 keer schoonouders.
Ze verblijven niet bij ons in huis (3 slaapkamers, 7 kinderen, helaas geen plek voor bezoek) en zijn er meestal 4-5 dagen. Lang zat als je het mij vraagt, ik voel inderdaad ook een verplichting om ze te entertainen, en dat is voor mij heel belastend. Mijn schoonouders bijvoorbeeld spreken geen woord over de grens, die kan ik hier echt niet met het OV laten gaan, dus die moet ik overal mee naar toe nemen als ze ergens heen willen. Ze zijn nu allemaal net vorige maand geweest en mijn schoonouders komen in September nog een keer, mijn moeder in Oktober.

Ik heb 1 Nederlandse vriendin die dacht dat het hier een gratis hotel is, maar daar is ze na 1 keer hier in de woonkamer slapen ook wel van terug gekomen, ze heeft geen oog dicht gedaan (nee mijn kinderen slapen over het algemeen niet door, dus dr is altijd wel wat te horen)
Voor mij hoeft het allemaal niet zo.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:35

@Sammie: maar ook als ik naar NL ga en bijvoorbeeld bij mijn broer logeer ga ik er niet vanuit dat hij zijn zaak sluit om mij te animeren. Dan zien we elkaar na zijn werk en is er een hele grote kans dat ik alvast gekookt heb.
En ik heb hier gewoon geen ruimte om bezoek te laten slapen in mijn huisje van 32 vierkante meter. Dus ja, ik maak graag tijd vrij om mijn bezoek te zien, maar buiten mijn zaak om en geen gasten in mijn huis. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:35

Nadia, wow, zeven kids, dat je nog tijd hebt voor je gasten is al een wonder!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:43

Hier een berichtje vanuit de "parasietenkant" :D
Mijn broer woont in Amerika, dus daar ga je niet voor een weekendje heen. Gevolg; bezoek van mijn vader, bezoek van mijn moeder en iets minder vaak bezoek van ons.
Al met al toch een aantal weken per jaar in totaal dat ze inwonende gasten hebben.

We logeren bij hun en eten 's avonds mee. Dat wordt door ons gewaardeerd en zeker niet als vanzelfsprekend gezien. En we snappen ook goed de inbreuk op hun dagelijks leven, dus doordeweeks overdag trekken we ons eigen plan, mengen ons niet in hun ritme en halen ook zelf boodschappen.
's Avonds en in het weekend doen we de meeste dingen wel samen, maar ook dan respect voor de dingen die ze anders ook doen. Wij kunnen altijd de keuze maken in te voegen of zelf iets te gaan doen.

Frankrijk is helaas ook nog eens goed aan te rijden om er vaker een mini-vakantie van te maken.
Bezoek/gasten die niet snappen dat je niet elke keer voor meerdere dagen je eigen dingen opzij kunt zetten, dat is dan echt een gebrek aan inzicht van jouw bezoek/gasten.
Ik ben bang dat je daar zelf duidelijk in moet zijn en grenzen moet trekken, "je bent welkom, maar....."

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:43

Palmera schreef:
@Sammie: maar ook als ik naar NL ga en bijvoorbeeld bij mijn broer logeer ga ik er niet vanuit dat hij zijn zaak sluit om mij te animeren. Dan zien we elkaar na zijn werk en is er een hele grote kans dat ik alvast gekookt heb.
En ik heb hier gewoon geen ruimte om bezoek te laten slapen in mijn huisje van 32 vierkante meter. Dus ja, ik maak graag tijd vrij om mijn bezoek te zien, maar buiten mijn zaak om en geen gasten in mijn huis. :)

Het ging mij erom dat het gelijkwaardig is. Dus als Piet bij Jan op bezoek gaat dan Jan ook bij Piet op bezoek kan gaan. Als Piet bij Jan meedraait in huishouden/kosten dat Jan dat ook bij Piet doet. (Al kun je in een gelijkwaardige constructie dit ook net zo goed laten, want dan is het bijvoorbeeld net zo goed om en om :) )

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:43

En als er 20 man per jaar op bezoek komt, Sammie, zoveel vakantieadresjes in NL heeft iemand ook niet nodig hoor. Dus return the favour gaat niet helemaal op.

Mijn ouders hebben een B&B in Spanje en die zeggen bij de meeste mensen "prima dat jullie komen maar dan huur je wel gewoon een kamer" ;) afhankelijk van de persoon kan dit best met korting natuurlijk zijn, maar dat maakt het al een stuk minder vrijblijvend.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:07

Nogmaals, het ging mij er dus om dat het gelijkwaardig is :)* En trouwens dan nog gaat het 'return de favour' wel op.. Immers als je daar dus niet terecht zou kunnen vanwege een kulreden hoef je er de volgende keer ook niet zo hard voor te rennen.

Ik lees hier af en toe dingen waarbij ik bij mijzelf denk waarom zeg je überhaupt 'ja, kom maar' tegen die mensen. Zijn het dan wel echt vrienden of close familieleden?