Rijbewijs halen, waar moet ik op letten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_love12_

Rijbewijs halen, waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:01

Hallo!
Volgende maand is het dan eindelijk zo ver, ik wordt 18 *\o/*

Het liefst wil ik zo snel mogelijk beginnen met rij lessen, maar er zijn hier zo veel rijscholen in de buurt dat ik echt geen idee heb welke ik moet kiezen! (iedereen heeft natuurlijk zijn mening over een rijschool..)
Waar moet ik nou op letten bij het kiezen van een rijschool en wat zijn jullie eigen ervaringen met rijlessen?
Hoeveel lessen heb je ongeveer nodig en hoelang zijn jullie ermee bezig geweest?

Mocht iemand een goede rijschool omgeving Waddinxveen (ZH) weten hoor ik het ook graag!
Ik moet het helaas wel zelf betalen dus het zou fijn zijn als het in delen betaald kan worden -O-

ElSea

Re: Rijbewijs halen, waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:02

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:03

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:06

http://www.rijschoolgegevens.nl/

Klik hier eens op een dichtstbijzijnde examenplaats, dan zie je de resultaten van alle rijscholen die daar examen doen. Kijk niet alleen naar slagingspercentage maar ook naar aantal examens. Als je een rijschool ziet met slagingspercentage 90% maar die heeft maar 2 examens gehad kan het ook een beetje geluk geweest zijn. Kies vooral ook een rijschool met meer instructeurs, als het dan niet klikt kan je evt wisselen.
Neem ook een proefles en vraag wat er gebeurd als je examen doet voor je pakket op is, sommige rijscholen betalen restanten niet terug.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:06

Meest belangrijke tip:

kijk goed naar de slagingspercentages van de rijscholen bij jou in de buurt, op de website van het cbr:
http://www.rijschoolgegevens.nl/

Mijn ouders zijn beide rij-instructeur en hebben ook altijd hun eigen rijschool gehad.
Helaas zijn er een hoop slechte en minder goede rijscholen, en dat zie je dan ook heel vaak terug in de slagingspercentages.

Ga ook zeker voor een TussenTijdse Toets; is geen geldklopperij maar daardoor bouw je ook meer ervaring op en het is meteen mooi meegenomen als je je bijzondere verrichtingen in het echte examen niet meer hoeft te doen. Tevens een soort 'proef-examen' idee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:07

Polly; kijk je was me net wat voor.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:09

Haha ik moest meteen denken als antwoord op je vraag in de titel: het verkeer :')

Sorry, vrijdagmiddag humor _O-

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:12

Ik heb nu 42 rijlessen gehad en heb aanstaande donderdag mijn tussentijdse toets. Daarna plan ik meteen mijn praktijkexamen in. Ben best zenuwachtig..

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:15

Ik heb bij Succes Mimpen (zit in Waddinxveen) mijn rijbewijs gehaald, erg tevreden over!
Fijne, duidelijke en rustige instructeurs. Slagingspercentages zijn ook goed.
Ik hoop van de zomer mijn E-rijbewijs te gaan halen en wil dat ook graag weer bij deze rijschool gaan doen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:48

Vraag ook na je proefles wat ze verwachten dat je aantal lessen gaat zijn. Slagingspercentage is mooi, maar als ze standaard 60 lessen geven om zeker te weten dat je slaagt heb je er ook niet heel veel aan.
Tussentijdse toets is inderdaad ook fijn. Dan weet je tijdens je examen net wat beter wat je kunt verwachten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:31

Pluttersput schreef:
Vraag ook na je proefles wat ze verwachten dat je aantal lessen gaat zijn. Slagingspercentage is mooi, maar als ze standaard 60 lessen geven om zeker te weten dat je slaagt heb je er ook niet heel veel aan.
Tussentijdse toets is inderdaad ook fijn. Dan weet je tijdens je examen net wat beter wat je kunt verwachten.

Dat is voor een instructeur heel lastig inschatten. Dat is namelijk niet alleen afhankelijk van hoe iemand die techniek opneemt maar ook hoe het kijken gaat, verkeersinzicht, inschatten etc. Dat kan je echt niet zeggen na een les, hoe hard rijscholen ook roepen dat dat wel kan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:33

Ik heb toen der tijd 4 uur per dag gelest, in totaal 30 uur.
Dan blijf je in het ritme zitten en doe/leer je dus uiteindelijk meer in minder tijd.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:45

Dat klopt. Maar mijn man heeft toendertijd gelest bij een rijschool die achteraf standaard minimaal 60 lessen liet nemen om dus aan dat hoge slagingspercentage te komen... En dat wil je dus ook niet.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:56

Ik heb bij diegene met goede resultaten bij ons examenplaats een proefles gedaan totaal iets van 6 proeflessen, maar ik had bij de laatste een zeer goed gevoel en bij de rest totaal niet.
Hoeveel uren bepalen ze vaak na enkele lessen dan kunnen ze het inschatten. Ik was met 20 lessen klaar en heb geen tussen tijdse toets gedaan omdat ik het niet nodig vond.

Maar ik kan je echt de proeflessen aanraden!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:00

Let vooral op dat ze je niet extreem veel lessen aansmeren of heel lang wachten met het aanvragen van je theorie of examen. Hoe langer ze wachten met aanvragen, hoe meer jij in de tussentijd lest en hoe meer ze dus verdienen aan je. Je kunt het beste mensen in je omgeving vragen naar ervaringen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:06

Hier ind e regio lest iemand waar je standaard met 30u examen mag doen, of je er nou klaar voor bent of niet. Ik denk niet dat jullie willen weten hoe de klanten na een keer of 5 zakken daar vandaan komen. Daar zit geen spoortje zelfvertrouwen meer in hoor.

Ik les zo kort als mogelijk en zo lang als noodzakelijk. Dat betekend dat ik mensen heb die met 20u examen kunnen doen maar er zijn ook mensen die 120u nodig hebben, maar dat gaat altijd in overleg met de leerling.
Leerlingen die in de auto beginnen te roepen dat ze examen willen doen terwijl ze daar niet klaar voor zijn leg ik met een vriendelijke glimlach uit dat ik degene ben die doorgeleerd heeft voor het geven van rijles en dat ik bepaal wanneer iemand klaar is om examen te doen. Als ze het gevoel hebben dat ze aan het lijntje worden gehouden moeten ze vooral op kantoor een andere instructeur vragen maar als ze geen schijn van kans hebben ga ik er niet mee op examen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:35