Welke studie fotografie??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Welke studie fotografie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 11:37

Naar aanleiding van een topic over thuisstudies nu toch nog een andere vraag.

Ik wil graag een studie fotografie volgen. Dit omdat het praktisch is naast mijn studie grafisch ontwerpen. Ik wil klanten een volledig pakket kunnen bieden m.b.t. design en fotografie.
Ik ken het fijne er niet van, dus ik heb geen flauw idee welke opleiding ik het beste voor kan gaan.

Ik zit met een aantal obstakels,
- Ik werk fulltime en kan niet aan mijn uren tornen. Een andere baan zoeken is ook geen optie.
- Ik ben afhankelijk van openbaar vervoer.
- Ik heb het geld niet op mijn rug groeien (tegendeel zelfs).

Ik zoek iets waarvoor ik niet veel op locatie hoef te zijn maar waar wel alles gladjes verloopt en ik goed contact kan leggen met de docenten.

Ik ben iemand die, als ik iets aanpak, het ook echt goed wil doen. Dit betekend dus een opleiding met diploma's waarbij je kans maakt in de business. Of dit nou betekend dat ik meerdere cursussen moet volgen of een deeltijd opleiding maakt mij niet zo uit. De kosten die er aan hangen zullen doorslaggevend zijn.

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen!

Bedankt :)

PS, ik verwacht binnen enkele maanden mijn LOI MBO basisopleiding grafisch ontwerpen af te hebben.

Xyris

Re: Welke studie fotografie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 15:39

schopje

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:12

Ik denk dat bij fotografie talent veel belangrijker is dan een opleiding. Dus ik zou zeggen investeer je geld in goed materieel, volg evt wat (1 daagse-) cursussen om je camera goed onder de knie te krijgen en een goed oog te ontwikkelen en ga dan vooral heel veel foto's schieten. Evt een cursus fotobewerking erbij maar ik gok dat die al in je huidige opleiding zit.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:21

"Dit betekend dus een opleiding met diploma's waarbij je kans maakt in de business".

Eerlijk: er is weinig kans in de business. 1 tip die ik andere fotografie liefhebbers altijd geef: Wanneer je NIET zelfstandig een eigen bedrijf in de fotografie wil opstarten en hier serieus mee verder wil gaan, zal ik adviseren geen fotografie-opleiding te volgen. Er is gewoon echt, weinig, werk in te vinden. Ik heb in 2013 een 4jarige MBO fotografie opleiding afgerond, en of er nou werk in is te vinden? Nee. Ik heb geluk gehad dat ik bij een bedrijf terecht kon waarbij je uiteindelijk voor funda fotografeert. Hartstikke leuk. Maar verder vragen ze eigenlijk vrijwel overal stagiaires omdat dat goedkoop of zelfs gratis is. Er is gewoon amper werk in te vinden. Ook heb ik een eigen bedrijfje opgericht en dat begint nu pas echt een beetje naam te krijgen. Maar of ik er van kan leven? Nog laaaang niet :P

Je schrijft al dat jij klanten een volledig pakket wil aanbieden, dus je wil voor jezelf beginnen als ik het goed begrijp? Wanneer je dit écht wil gaan doen en hier helemaal voor wil gaan: doen! Ga je dromen na. Maar wanneer je graag onder een baas wil werken in de fotografie, is er echt ontzettend weinig werk in te vinden. Verder merk ik dat er wel vaak een diploma gevraagd wordt, maar dat dat zeker niet het belangrijkste is. Er zijn genoeg fotografen die geen opleiding hebben (afgerond), waarbij dus portfolio en ervaring belangrijker is dan een papiertje.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:26

Steek ipv tijd in opleiding, energie is fotografie zelf en doe cursussen bij fotografen die je aanspreekt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:30

Ik ga mee met bovenstaande, je zou misschien wat cursussen kunnen volgen, maar een volledige opleiding is waarschijnlijk zonde van het geld.

En welk niveau zoek je (MBO, HBO)? Bijkomend probleem is dat er eigenlijk geen echt goede kunstopleidingen op MBO-niveau zijn.