Mensen die alleen over zichzelf praten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Questquedit

Mensen die alleen over zichzelf praten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 22:36

Hallo bokkers!

Ik val maar direct met de deur in huis, de laatste tijd merk ik bij een bepaald persoon in mijn omgeving dat die enkel en alleen over zichzelf kan praten.

In gesprekken waar in zij mee praat gaat het alleen over haar, wat zij heeft meegemaakt, wat haar plannen zijn of hoe zwaar ze het wel niet heeft. Gaat het gesprek niet over haar? Dan laat ze niets van zich horen. Heel soms dat praat ze wel eens mee, maar al snel wend ze het gesprek dan zo dat het gaat over hoe zij stond in die situatie, want ze heeft natuurlijk iets soortgelijks mee gemaakt, maar dan erger -O-.

Na een tijdje dit aan te hebben gekeken begin ik er wel een beetje zat van te worden. Ik denk dat ik niet de enige ben die zulke mensen kent. Hoe kan je hier nu het beste mee om gaan?

femmy91

Re: Mensen die alleen over zichzelf praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:39

Gewoon er wat van zeggen? Misschien heeft ze het zelf niet door. Iets in de trant van ik bedoel het niet boos maar stoor mij hier aan, zou je hier om kunnen denken?

Denk dat er weinig andere opties zijn. Vaak is het het prettigst als mensen gewoon eerlijk zijn. Het zal even hard zijn maar daarna kun je ook met elkaar verder!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:40

Zo herkenbaar!

Ik ken meerdere mensen die zo "vol van zichzelf" zijn.
Om mijzelf te beschermen, neem ik wat meer afstand van deze mensen.
Vriendschap moet van twee kanten komen.

wel moet ik zeggen, dat ik het soms best "oliebol" vind omdat het flink zwaar kan zijn als je er te lang mee rond blijft lopen en deze mensen je energie leegslurpen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:42

Hier iemand uit de straat "hoe is het, hoe is met die hoe is het met die" en dan de klaagzang over der leven en hoe erg ze heeft.... terwijl jij alleen maar hoeft te zeggen "goed, ook weer goed" :') maar toch dat aangeleerde "medeleven tonen" waar ze geen drol van meent want ze banketstaaf er al weer overheen als je wat meer wil zeggen :')

Hoe ik er mee om ga... "Hoi" zeggen en hard doorfietsen :o

(niet handig dus als het om vriendinnen gaat.. maar het zeggen vind ik ook zo maf?)
Laatst bijgewerkt door Liannetje86 op 11-04-16 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:42

Sommigen hebben het niet door, ze gaan dan met de beste bedoelingen hun verhaal delen zodat je je niet alleen voelt.

Het kan erg irritant worden op den duur, zoals je zegt...

Aankaarten zou een idee kunnen zijn, wellicht iets als 'erg lief dat je jouw verhaal wilt delen, maar ik wil mijn verhaal even kwijt'

Edit: als die persoon een vage kennis of collega is, is het misschien beter het te negeren en hem/haar alleen aan te spreken als je ervoor in de stemming bent

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:44

Eerlijk teruggeven. Veel mensen hebben geen duidelijk beeld van wat ze uitstralen, en waarderen de feedback. Overigens is 'vol van zichzelf zijn' vaak een manier om onzekerheid te maskeren. (Mijn mening is vast niet interessant genoeg als ik er geen spannende anekdote aan vast kan plakken).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:45

Als er natuurlijk een lastige kwestie of gebeurtenis is in haar leven, lijkt het mij een kleine moeite om d'r verhaal te doen en zelf een stapje terug. Daar lees ik echter weinig over, dus of dit het geval is weet ik niet.

Verder staat het je vrij om zelf een verhaal te vertellen.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:50

mmmh zelfde verhaal hier : me stief moeder

ben je ziek heeft zij het 10 x erger gehad , koop je iets nieuws heeft zij het binnen een week ook , verteld tegen alles en iedereen haar levens verhaal , ook al luisteren ze niet praat ze gewoon door . zelfs als ze mee met het werk van me vader is tegen de klanten aan het vertellen over haar oh zo moeilijke verleden . alles heeft ze gedaan en over al gewerkt oa kok geweest , honden fokker , kapper , rond reis Afrika , mee gedaan aan 80 km wandelen ,vrachtwagenchauffeur .... umh ja zeker hoor :') der zou vast iets kloppen der van . ach de verhalen zijn soms wel grappig om naar te luisteren maar pff vaak denk ik dan houd je mond maar

het gaat altijd over haar ik herken je TS . al ben ik blij dat ik haar bijna nooit meer zie ivm slecht contact met me vader .

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 22:55

Ik zou heel graag eerlijk zijn en het haar vertellen, ik heb ook een paar keer op het punt gestaan dat te doen. Uiteindelijk toch niet gedaan omdat ik bang ben dat het verkeerd over komt en ze boos wordt.
Het is geen goede vriendin, eerder een aardige kennis die ik meerdere keren per week spreek.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:01

Ik ken ook zulke mensen, die alleen hun problemen belangrijk vinden en dat met iedereen willen delen. Of van die mensen van wie je binnen 10 minuten hun hele levensverhaal kent. Mijn enige advies is afstand nemen. Want het is gewoon vervelend als je niet je verhaal kan doen aan een vriendin, omdat daar nonchalant over wordt gedaan, of zij heeft iets soortgelijks meegemaakt wat natuurlijk veel erger is.
Je kunt idd doen wat khrishanta zegt, dat je zegt dat jij óók je verhaal kwijt wilt, maar het is vaak voor zo'n persoon lastig om de wereld niet om hen te laten draaien.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:07

Wat super vervelend en heel erg herkenbaar. Ik heb zo'n 'vriendin' en de enigste oplossing is het aankaarten. Ik heb het 2 x ter sprake gebracht maar sommige mensen hebben het gewoon niet door en WILLEN er ook niks aan doen. Helaas! Probeer nu maar afstand te houden. Succes! En echt aangeven want je gaat je straks steeds meer irriteren.. en wie weet is ze zich er niet van bewust en wilt ze daar rekening mee houden in het vervolg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:27

Zo mooi hoe iedereen hier nu zijn eigen anekdote vertelt :))

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:31

Ohhh ik ben zo benieuwd naar haar gezicht als je haar oprecht serieus vertelt hoe oninteressant je haar vind ...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:54

Wat een onaardig bericht is dat eigenlijk..?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:56

_Cassidy schreef:
Ik zou heel graag eerlijk zijn en het haar vertellen, ik heb ook een paar keer op het punt gestaan dat te doen. Uiteindelijk toch niet gedaan omdat ik bang ben dat het verkeerd over komt en ze boos wordt.
Het is geen goede vriendin, eerder een aardige kennis die ik meerdere keren per week spreek.

Vertel het haar :j
Voor hetzelfde geldt heeft ze het namelijk niet door. Ik heb eens hetzelfde meegemaakt, maar dan van de andere kant. Ik had een zware periode omdat ik mijn droom moest opgeven en het zusje van mijn beste vriendin ging er juist net aan beginnen. Zodra het over haar zusje ging kreeg ik het moeilijk en bleef ik er ook maar over zeuren zonder dat ik het doorhad. Mijn beste vriendin heeft mij toen verteld dat zij zich daaraan stoorde en vervolgens hebben we afgesproken om dat onderwerp gewoon te mijden omdat ik heel snel helemaal op kan gaan in bepaalde dingen. Dat werkt.

Daarnaast ben ik iemand die heel snel gesprekken naar zich toe trekt wanneer ik ergens enthousiast over ben. Als mijn enthousiasme aangewakkerd wordt ben ik soms niet meer te stoppen. Ondertussen heb ik het wat beter onder controle, maar vroeger moest er regelmatig even tegen mij gezegd worden dat het genoeg was :')

Er zijn bij mij dus eigenlijk 2 grote triggers waardoor ik heel makkelijk een gesprek 'kaap'. Verder ben ik eigenlijk juist een enorme luisteraar. Ik zal niet heel makkelijk mengen in een gesprek, ik vind luisteren veel interessanter en ik stel graag heel veel vragen. Maar dat enthousiasme van mij is soms echt wel een probleempje. Ik doe het onbewust en wordt er graag op gewezen wanneer ik daar weer eens mee bezig ben, zodat ik het zelf ook besef en er iets aan kan doen. Dat het vervelend is begrijp ik namelijk best, maar ik besef door het enthousiasme dus vaak niet dat ik het doe. Het is dan ook absoluut niet zo dat ik vind dat de hele wereld om mij draait ;)

Mijn advies is dan ook om het haar te vertellen, maar niet zoals xEmily aangeeft door te vertellen dat je haar oninteressant vindt. Als je het gewoon netjes aangeeft zal ze er vast over na gaan denken en er in het vervolg op letten.

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 00:10

Bedankt voor alle reacties!
Hoe zou ik het haar het best kunnen vertellen? Ze heeft nog al een kort lontje wat het een stuk lastiger maakt :\

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 00:17

Volgens mij doet (bijna) iedereen dat wel een beetje, de ene alleen wat meer dan de ander. Volgens mij komt het soms ook wel voort uit onzekerheid van iemand. Dat iemand dan graag zijn of haar verhaal wil delen zodat iemand het maar met hem of haar eens is, bijvoorbeeld.

Of gewoon omdat het soms heel leuk is om een ervaring te delen. In ieder geval denk ik dat er bar weinig mensen zijn die heel bewust alleen over zichzelf praten. Hoe vervelend het ook kan zijn. :)

(Eerlijk gezegd denk ik ook wel eens dat ik teveel over mezelf praat. :o )

En dat is wel iets om rekening mee te houden. Ik dan ook niet teveel schuld op haar schuiven, maar je kunt msischien een gesprek aangaan over hoe vervelend het kan zijn als mensen het vaak over zichzelf hebben, maar ach, dat jij dat misschien ook wel eens zelf doet en, tja, zij ook wel. Of zo iets. :+

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 00:20

_Cassidy schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Hoe zou ik het haar het best kunnen vertellen? Ze heeft nog al een kort lontje wat het een stuk lastiger maakt :\

Over dat korte lontje moet je je niet te druk maken denk ik. Dat mensen een kort lontje hebben hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je ze niet mag aangeven dat jij iets niet prettig vindt. (Maar dat is misschien wel makkelijk gezegd door iemand met een lont die minimaal 10x de omtrek van de aarde bedraagt).

Persoonlijk zou ik dan aangeven dat jij het niet prettig vindt dat zij weinig aandacht voor jouw verhalen lijkt te hebben o.i.d. Dan kan ze zelf besluiten of ze er iets mee doet. Ik zou bijvoorbeeld niet zeggen 'jij praat alleen maar over jezelf en alles is altijd maar erger/extremer dan wat ik vertel'.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 00:44

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 03:48

Als het om oppervlakkige gesprekken gaat met een kennis dan neem ik niet de moeite er wat van te zeggen. Echter heb ik ook een vriendin gehad die diepgaande en persoonlijke gesprekken ook altijd weer op zich zelf liet uit komen. Heb het een aantal keer aangekaart, waar ze stom verbaasd op reageerde en het gesprek vervolgens weer liet over gaan op haar gevoel en zware leven. Daar heb ik afscheid van genomen en sindsdien blijf ik bij dit soort energie zuigers uit de buurt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 04:06

Ik ben dus zo'n spraakwaterval. Het is geen desinteresse, maar als ik vol van iets ben, dan praat ik daar heel veel over. Ik vind het alles behalve erg als ik daar op aangesproken word, ik probeer er echt op te letten maar soms vergeet ik het gewoon.

Je kunt best eens een balletje opgooien, wellicht is iemand zich er niet bewust van. En als het je echt stoort en het verbetert niet, dan is het misschien wel desinteresse en kun je je conclusies trekken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 06:30

Ik vind dat het er een beetje aan ligt waarom iemand het doet. Enthousiasme vind ik juist leuk, maar ik ken iemand hier die het doet uit onzekerheid. Ze schept ontzettend op en laat mij niet aan het woord. Als ik wel iets zeg dan is het simpel 'oh ja leuk' en weer verder over haar fantastische paard.

Ik verspil er geen energie aan. Als ik haar tegen kom zeg ik hoi en begin geen gesprek. Snap ook echt niet dat ze zich geintimideert voelt door mij, daar is echt geen reden toe, maar ok.

Je zou kunnen proberen het eens voorzichtig te zeggen, misschien met een grapje? De meeste mensen zijn inderdaad gewoon enthousiast, ik hetrap mezelf er ook wel eens op! :)

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 07:37

Enthousiasme in een gesprek is juist fijn, maar vaak is het juist zo dat het gaat over a) hoe goed ze wel niet is, of b) hoe zwaar ze het wel niet heeft. Dit als twee uitersten.
Zoals ik al zei, enthousiasme is juist fijn en goed, à la dat het dan alleen over persoon gaat. Bij haar is het lastig enthousiasme te ontdekken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:45

Persoonlijk zou ik t niet tof vinden als jij een vriendin/kennis zou zijn van mij en ik zou erachter komen dat jij een gemaakt persoon bent.
En met gemaakt bedoel ik iets van iemand vinden maar gewoon je mond erover houden.beetje achterbaks dus.
Ik zou het haar dus gewoon eerlijk voorleggen,eerlijkheid duurt t langst ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:03

Lente schreef:
Zo mooi hoe iedereen hier nu zijn eigen anekdote vertelt :))

dit inderdaad :+

Ik ben ook zo'n spraakwaterval zo nu en dan, probeer wel echt interesse te tonen in iedereen, maar ben daar niet altijd even goed in. Maar kan het wel waarderen wanneer mensen het gewoon zeggen. Vaak zijn mensen er ook niet van bewust :)