enquete: afkeer tegen gerechtsdeurwaarders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LOVESUSHI

enquete: afkeer tegen gerechtsdeurwaarders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 22:34

Hoi allemaal!

Voor mijn eind-onderzoeksverslag ben ik op zoek naar een (groot) aantal, verschillende, personen die deze enquete in zouden willen vullen en waar kan ik dat nu beter vinden dan op bokt?

Link:
http://www.thesistools.com/web/?id=505143

Alvast bedankt!

RoosDeG

Re: enquete: afkeer tegen gerechtsdeurwaarders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:37

Ik ga hem invullen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:38

Nou, het lijkt me nogal logisch dat niemand zit te wachten op een persoon die je naar de rechtbank komt slepen...
En dan was laatst bij radar ofzo ook nog dat die lui het geld in eigen zak steken ipv het door te sturen naar de mensen die hen ingehuurd hebben. Het is een vrij beroep met dus een hoop rotte appels.

Denk dat het daardoor komt;)

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:40

Ingevuld. En inderdaad, er gaan een hoop cowboyverhalen over de rotte appels in het vak. Als je op zoek bent naar de reden van het slechte imago, kom je al snel daar uit...

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:40

Ingevuld

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:42

eilleen333 schreef:
Nou, het lijkt me nogal logisch dat niemand zit te wachten op een persoon die je naar de rechtbank komt slepen...
En dan was laatst bij radar ofzo ook nog dat die lui het geld in eigen zak steken ipv het door te sturen naar de mensen die hen ingehuurd hebben. Het is een vrij beroep met dus een hoop rotte appels.

Sowieso gaan er nogal wat brieven overheen voor het zover komt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:48

leestmee schreef:
eilleen333 schreef:

Sowieso gaan er nogal wat brieven overheen voor het zover komt.

Klopt ook wel, en je maakt het er ook zelf naar (meestal), maar leuk zal het nooit worden;)

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:54

Ingevuld!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:55

Er is een verschil tussen een incassobureau, gerechtsdeurwaarder of budgetbeheerders.

Er wordt wel makkelijk voorbij gegaan, dat de schuldeiser graag wel zijn geld ziet. Schuldeisers zijn soms ook kleine ondernemers of ZZP- ers en willen ook betaald worden voor hun geleverde diensten. Ook zij kunnen in de problemen komen doordat klanten niet betalen.

Voordat een loonbeslag wordt gelegd, kan men beter zelf proberen een betalingsregeling te treffen met een schuldeiser. Dat scheelt een hoop extra kosten.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:14

Iedereen bedankt voor het invullen!

Ik zal morgen als mijn stuk af is even reageren op degene die een standpunt voor hebben gelegd in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:17

Ingevuld!
Er staat in vraag 10 wel een spelfout.
En misschien is het handig om te vermelden dat er meerdere antwoorden goed kunnen zijn bij de vragen waarop dat van toepassing is.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:59

Ingevuld!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:36

Ik heb hem ook al ingevuld, maar ik wilde nog even terugkomen op deze vraag:

Citaat:
7.
Hoe bent u tot dit beeld gekomen?

Eigen ervaring
Ervaringen van anderen
Televisieprogramma's zoals 'De deurwaarders: Betalen Of Leeghalen'
Het woord 'gerechtsdeurwaarders' wekt deze indruk

Ik zou daar nog het kopje 'anders' bijzetten en dat mensen zelf wat in kunnen vullen. Voor mij is het namelijk 'anders' omdat ik helemaal niet precies weet wat ze nou echt doen. Misschien is het ook handig om dat duidelijk uit te vragen aan mensen, zodat je zeker weet dat zei weten wat die mensen doen, en het negatieve gevoel niet weg komt uit onwetendheid.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:16

Ik vind de enquête persoonlijk erg kort door de bocht, een deurwaarder is niet het gezicht van het kwaad.
Een deurwaarder wordt ingehuurd en mag geen opdracht weigeren.

Een deurwaarder is veel meer als de "man" die het geld komt halen, het is een bemiddelaar, een onderdeel van het gezicht in ons rechtssysteem.

Daarnaast is het een vergissing dat de deurwaarder je naar de rechtbank sleept Eilleen333, dit doet de schuldeiser. De deurwaarder voert zijn opdracht uit, hij wordt ingehuurd en zoals ik net al aangaf, hij mag niet weigeren.

Wat is precies het doel van deze enquête?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:20

Ik denk dat iedereen die ooit Karakter van Bordewijk heeft gelezen verpest is als het om deurwaarders gaat eigenlijk..

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:22

eilleen333 schreef:
Ik heb hem ook al ingevuld, maar ik wilde nog even terugkomen op deze vraag:

Citaat:
7.
Hoe bent u tot dit beeld gekomen?

Eigen ervaring
Ervaringen van anderen
Televisieprogramma's zoals 'De deurwaarders: Betalen Of Leeghalen'
Het woord 'gerechtsdeurwaarders' wekt deze indruk

Ik zou daar nog het kopje 'anders' bijzetten en dat mensen zelf wat in kunnen vullen. Voor mij is het namelijk 'anders' omdat ik helemaal niet precies weet wat ze nou echt doen. Misschien is het ook handig om dat duidelijk uit te vragen aan mensen, zodat je zeker weet dat zei weten wat die mensen doen, en het negatieve gevoel niet weg komt uit onwetendheid.

Ik sluit mij hierbij aan. Daarnaast mis ik bij vraag 5 ook nog een optie met 'anders'. (Bent u ooit in aanraking gekomen met een gerechtsdeurwaarder?) Ik heb persoonlijk namelijk veel met deurwaarders te maken, omdat ik voor mijn werk opdrachten tot dagvaarden aan gerechtsdeurwaarders geef. Ik heb dus nu bij vraag 5 maar 'nee' ingevuld, omdat ik zelf geen debiteur of schuldeiser ben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:23

Check! Help graag andere met een zo'n hoog mogelijk aantal reacties!

Onderzoek toont mogelijk wel een hoog aantal vrouwen aAn... Als je op bokt een verzoek doet

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:24

Ik ben afgehaakt bij de vraag wat k verdien. Lijkt me nogal irrevant

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 14:07

Iedereen bedankt voor het invullen! De laatste paar heb ik helaas niet meegeteld in mijn verslag, omdat het vanochtend al ingeleverd moest worden en dat is onder andere dankzij jullie ook gelukt!:)

Ik deed (als deelvraag) onderzoek naar het 'kale, onaangetaste' beeld wat personen hebben bij deurwaarders. Dus (als reactie op Vjestagirl) ook naar of er verbanden zouden zijn tussen laaggeschoold of laag inkomen en het beeld wat men bij deurwaarders heeft (uit eigen werkervaring bij een deurwaarder leek dit zo te zijn, maar in dit onderzoek gelukkig! niet)

Mijn hele verslag ging over waarom een deurwaarder juist geen negatief beeld zou op moeten wekken bij burgers.

Grumpycat: dan kun je dus 'praktisch' gezien wel zeggen dat je het vanuit 'het oog' van de schuldeiser ziet, dus dat je op deze manier met hen in aanraking bent gekomen.

Nickyyyy schreef:
Ik vind de enquête persoonlijk erg kort door de bocht, een deurwaarder is niet het gezicht van het kwaad.
Ik ben zelf voormalig (stagiair) incassomedewerker bij een groot gerechtsdeurwaarderkantoor, dus dat is zeker niet de bedoeling van de enquete, al is dat wat ik in mijn omgeving (zowel privé als op kantoor) vaak hoorde. Familieleden zelfs verbaasd omdat ik zulk 'harteloos' werk kon doen, wat het helemaal niet is.

Ik las ergens ook nog iets over rotte appels, want het is een vrij beroep: De KBVG is er niet voor niets en de opleiding die ervoor afgerond moet worden om echt gerechtsdeurwaarder te kunnen zijn is ook niet heel licht, dus de kennis hebben zij echt wel. Ook worden gerechtsdeurwaarders benoemd door de Kroon. Ik denk dat je je vergist met de 'normale' incassobureau's. Al is niet elke medewerker hetzelfde en al zeker niet elke debiteur.

Uit ervaring kan ik zeggen dat ik bij de één dacht: 'oké zodra ik heb opgehangen mag je gelijk op de dagvaardingslijst', maar bij de ander ook zeker 'ach, we wachten nog een maandje. Eens kijken wat er dan binnen komt'. Ik ben van mening dat het voor, ik gok, 95% aan een debiteur zijn/haar eigen houding ligt hoe een incassomedewerker of gerechtsdeurwaarder je behandeld, wij zijn namelijk bemiddelingspersoon en kijken naar belangen van beide partijen. En daarbij, voordat er uberhaupt beslag is gelegd/een ontruiming wordt uitgevoerd hebben er op z'n minst 3 sommaties op je deurmat gelegen en is de deurwaarder al minimaal twee keer langs geweest, dat is bijna niet te missen en had dus in de meeste gevallen zeker voorkomen kunnen worden.

Ik hoop dat ik zo op iedereen gereageerd heb!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:01

LOVESUSHI schreef:
Grumpycat: dan kun je dus 'praktisch' gezien wel zeggen dat je het vanuit 'het oog' van de schuldeiser ziet, dus dat je op deze manier met hen in aanraking bent gekomen.

Ja en nee. Ik zie mijzelf namelijk niet als schuldeiser (ik eis immers niet namens mijzelf), ik ben enkel de opdrachtgever. Dat is m.i. iets anders als daadwerkelijk schuldeiser zijn. Je kunt, praktisch gezien, wel zeggen dat ik het vanuit 'het oog' van de schuldeiser zie ja. :)

Fijn dat het met het inleveren van je verslag gelukt is!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:10

Vjestagirl schreef:
Ik ben afgehaakt bij de vraag wat k verdien. Lijkt me nogal irrevant

Vaak is hier wel een bewezen relatie in te vinden. En dan bedoel ik niet meer geld=minder kans op een deurwaarder.