Groepsklimaat klas verbeteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Groepsklimaat klas verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 21:06

Kort samengevat: ik wil de groepscohesie in een klas verbeteren, het gaat om een drukke klas die eigenlijk gewoon verschrikkelijk met elkaar omgaan.
Wat is nou een leuk idee? Ben al een complimentenspel tegengekomen, maar vroeg me af of er mensen waren met meer ideeën.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:08

Misschien is het handig om wat meer informatie te geven? Om wat voor klas gaat het? Welke leeftijd? Hebben ze alle vakken samen? Wat is de samenstelling (verhouding jongens - meisjes)? Welk niveau is het?
En wat is jouw rol in de klas?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:10

In je eigen klas? Iets van over de streep doen? Of een teambuildingsdag organiseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:10

Eerste wat me te binnen schiet is een soort 'over de streep' te doen maar dat is zeer afhankelijk van de leeftijd en achtergrond van de kinderen.

Verder zijn samenwerkingsspellen natuurlijk erg leuk.

Wat ook heel goed kan helpen is een gezamenlijk doel waar ze voor kunnen sparen aan de hand van punten die jij uitreikt voor samenwerking en dergelijken.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 21:13

Sorry!
Het gaat om 2e klas middelbaar onderwijs, maar met veel gedragsstoornissen als ADHD, autisme, maar ook lvb jongeren. Sociaal emotioneel zullen ze dus rond groep 6 zitten. Ze hebben alle lessen samen. het is een groep van 12 jongeren, 6 meiden, 6 jongens. Ik ben zelf een stagiaire bij een praktijkvak.

Over de streep lijkt me dus niet geschikt voor deze doelgroep, denk dat als ik dat wil doen er wel professionele begeleiding bij moet zijn omdat ik dit niet niks vind.

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:18

Ikzelf vind klassenuitjes buiten school altijd heel gezellig zoals bbq'en of lasergamen. Ik merk echt dat onze klas closer wordt na dit soort activiteiten. Dit komt denk ik doordat je het over andere dingen dan school hebt, gezellig met elkaar bezig bent en niks wordt verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:19

Dan inderdaad absoluut geen over de streep doen inderdaad :n

Die gezamenlijke beloning kan je absoluut wel doen. Google even op PBS (positive behaviour support).

Bij mijn zoon op het speciaal onderwijs (juist gedragsproblemen en autisme) gebruiken ze dit ook.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:20

Over de streep is echt tricky om te doen in een klaa.. Je kan een teambuildingsdag doen bijv. met behulp van acteurs (van bureau horizon, wij hebben ze vandaag op bezoek gehad, behandelen allerlei veelvoorkomende onderwerpen bij pubers) of aan de groepsdynamiek werken op een speelse en actieve wijze, bijvoorbeeld met behulp van het team van project adventure (die hebben wij twee keer per jaar, bij de intro van het schooljaar en ergens halverwege en echt, ik heb er nooit echt in geloofd maar het werkt top).

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:21

MEE Oost, waar ik werk, heeft een knipoogles ontwikkeld. Diverse collega's kunnen dit geven. Hierin wordt gewerkt aan sociale vaardigheden en groepsklimaat. Het is erg effectief gebleken en kan worden ingekocht bij MEE Oost.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:23

Interessant onderwerp.

Ik heb zelf in dezelfde doelgroep stagegelopen en een van de dingen die ze daar deden om de groepssfeer te verbeteren is veel samenwerkingsopdrachten.
Dat kan in verschillende vormen, met zijn 2-en in groepjes van 4 etc.

Bij welk praktijkvak ben je stagiaire?

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:26

Stel je vraag eens in dit topic: [STW] Juffen en meesters verzamelen!

Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen 'ik wil de groepscohesie verbeteren' omdat deze groep zich heeft gevormd. Het groepsproces had in het begin van de groepsvorming adequaat begeleidt moeten worden.
De omgang met elkaar is dus verschrikkelijk. Wat doen ze? Waarom is het verschrikkelijk? Wat is de rol van de docent hier in? In hoeverre is er respect voor de docent?
Je zou eens kunnen kijken naar het maken van een activiteiten analyse per leerling (De Vroey & Mortier), staat ook in het boek 'pedagogiek in de onderwijspraktijk'. Met zo'n analyse maak je voor jezelf helder per activiteit wat er gebeurt, wat je verwacht en je verwerkt op papier hoe je dit op zou kunnen lossen.
Hoe zit het met de eerste behoeften van de leerlingen in een groep? Veiligheid in de klas? Structuur? Duidelijke regels en procedures?
Echt activiteiten heb ik niet voor je omdat ik denk dat je eerst bovenstaande vragen moet kunnen beantwoorden om een passende oplossing te kunnen vinden.

Shadow0

Re: Groepsklimaat klas verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:48

Oei, dat is lastig. Het kan, absoluut, maar het is niet bepaald het soort groep waarmee je 'eventjes' iets doet en dat het dan opgelost is.

Als eerste lijkt dit me echt iets waar je de expertise van de school moet betrekken, ze zouden (via hun samenwerkingsverband of via de school) toegang moeten hebben tot professionals die wat meer moeten weten van het sociaal/emotionele aspect van leerlingen met dat soort rugzakjes. Alleen al samen praten kan misschien al erg inspirerend werken. Ook heeft het veel zin als dit iets is waar meerdere docenten achter staan. Je kunt ook in je eentje al veel positiefs bereiken, maar met meer sta je beslist sterker :)

'Over de streep' is inderdaad een behoorlijk uitgebreid programma dat aardig wat breder is dan alleen maar het deel waar je dingen met elkaar deelt (het wordt bv bewust opgebouwd: eerst maak je remmingen los door spelletjes, je bouwt vertrouwen met kleine groepjes, de volwassenen die erbij zijn hebben ook instructie gekregen hoe ze ongeveer moeten reageren op dingen die daar gedeeld worden, en na het 'over de streep'-deel is er ook nog een deel waar je dingen kan uitspreken, en complimenten inderdaad.)
Ik denk dat het op zich niet onmogelijk is qua doelgroep (onderschat ze niet :) ) maar het is meer dan alleen wat je in het programma ziet - en je maakt de leerlingen kwetsbaar, als je dat verkeerd insteekt kan dat de situatie erger maken.

Wat in elk geval belangrijk is, is om het gesprek met ze aan te gaan, steeds weer. De jongeren (en juist zij!) moeten een beetje grip krijgen op hun eigen gevoelens en waarom, en hoe dat bij anderen werkt en waarom. Naast regels (je mag een ander niet...) dus ook heel veel uitnodigen om na te denken, hun gedachten onder woorden brengen, naar elkaar luisteren, niet veroordeeld worden (ook niet als ze bij het verwoorden van hun gedachten en gevoelens best heftige dingen zeggen), en zelf een positief voorbeeld zijn, door niet gefrustreerd te raken maar vanuit rust problemen te bespreken. Complimenten kunnen helpen, maar heeft toch vaak nog wat van een oordeel in zich.

En daarnaast: zie de leerlingen ook vooral zelf. Ook dat gaat niet alleen om het benoemen van pluspunten, maar om het zien van de leerlingen met al hun eigenschappen, leuk en minder leuk maar wel heel uniek voor die leerling.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:04

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:05

SophieFT schreef:
Kort samengevat: ik wil de groepscohesie in een klas verbeteren, het gaat om een drukke klas die eigenlijk gewoon verschrikkelijk met elkaar omgaan.
Wat is nou een leuk idee? Ben al een complimentenspel tegengekomen, maar vroeg me af of er mensen waren met meer ideeën.

Ik vraag me ook af, waaruit 'dat verschrikkelijke gedrag' dan bestaat - en hoezo jij de groepscohesie wil verbeteren....?
Zouden de leerlingen dat nou prettig vinden, meer cohesie...?
Misschien hebben ze zo hun redenen om te doen zoals ze doen.
En met name adhd'ers kunnen een hoge sociaal emotionele ontwikkeling hebben, dus wellicht is er al weinig cohesie omdat de "snelheidsmaniakken" zich wild ergeren aan de langzamere broeders en zusters met autisme....

In leuke ideeën geloof ik eerlijk gezegd niet. Sorry dat dat vreselijk zuurpruim klinkt. Het klinkt mij al gauw in de oren als 'juf probeert populair te worden door leuke dingen te doen' - dan ben je geen leider maar een volger. (Kan ook zin hebben, maar realiseer je dit wel: onderwijskrachten worden over het algemeen verondersteld leider te zijn.)
Richt je op wat er gaande is in deze groep. Lukt dat, dan is dat een groot cadeau.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-04-16 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:09

Bij ons in de klas (1e middelbare school) hebben we een tijdje een programma laten kiezen waar we gingen zitten tijdens Mentoruur. Zo praat je toch met wat andere mensen, en het heeft ook wel geholpen. Niet dag we nu altijd naast verschillende mensen gaan zitten maar we kennen elkaar wel weer beter enzo.

We praten ook vaak tijdens mentor uur. Dan gaat het soms over een ruzietje maar okk over dingen uit het nieuws.

Maar ik weet niet of dit werkt in een klas met veel kinderen met autisme en ADHD. Zelf vond ik complimenten spellen zelf nooit zo leuk omdat er altijd standaard complimenten werden gegeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:14

Janneke2 schreef:

Mensen voelen zich beter in een veilige omgeving, waarbij ze minder energie hoeven te steken in het zich verdedigen tegen de ander. (Maar dat verdedigen tegen gekwetst worden door de ander, is vaak ook het zelf weer (al dan niet bedoeld) kwetsen van anderen. Een destructieve cirkel.)

Deze leerlingen delen hoe dan ook hun klaslokaal, hoe prettiger dat verloopt, hoe prettiger dat voor iedereen is. Ik ken dan ook eigenlijk niemand die ooit klachten heeft gehad over dat de sfeer in de klas goed was. En wel heel wat leerlingen die zich erg ongelukkig voelen als het niet zo is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:18

Hoi Shadow,

roerend mee eens - een prettige sfeer is prima!

Maar als gezegd: niet elke adhd'er wil graag in een lokaal zitten met een aantal autisten, dus wellicht is de goede sfeer eerder te bereiken middels minder cohesie....?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:48

Er is vast ergens een hele lijst van die spelletjes die je kunt doen om het groepsgevoel te bevorderen.

Maar voor je daarmee begint is het handig om te weten waar het knelpunt ligt. Is er ergens binnen de klas een 'groep' waar een aantal mensen buiten vallen? Zijn het losse groepjes? Wie neigt dan naar wie? Wie valt er compleet buiten? Dat kun je allemaal in kaart brengen door en sociogram te maken waarmee je dus aan de slag kan :)

Minder cohesie in een klas binnen het voortgezet onderwijs is een no-go.. Je moet een veilig leerklimaat hebben, je moet onderlinge stimuli hebben om het leren te bevorderen. Heb je dat niet, dan heb je 12 pubers die 7/10 keer geen klap leren.
Cohesie betekend immers niet dat iedereen in de klas elkaars vriendje of vriendinnetje moet zijn, maar er moet wel een vorm van verdraagzaamheid zijn.. Dat moet een puber hoe dan ook leren, welke sociaal-emotionele problematieken hij/zij ook heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:48

Janneke2 schreef:
Maar als gezegd: niet elke adhd'er wil graag in een lokaal zitten met een aantal autisten, dus wellicht is de goede sfeer eerder te bereiken middels minder cohesie....?

Veranderen daarvan lijkt me iets dat niet binnen bereik is. Ze delen het lokaal, dat is toch vooral de onontkoombare werkelijkheid en daar moeten ze het mee doen. En binnen die context is meer cohesie beter. Of de situatie nu wenselijk of niet is, de situatie is nu zo en niet anders. En dus is het zaak om binnen die situatie te zoeken naar begrip voor elkaar en rekening houden met elkaar, kortom een betere sfeer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:36

Lente schreef:
Eerste wat me te binnen schiet is een soort 'over de streep' te doen maar dat is zeer afhankelijk van de leeftijd en achtergrond van de kinderen.

Verder zijn samenwerkingsspellen natuurlijk erg leuk.

Wat ook heel goed kan helpen is een gezamenlijk doel waar ze voor kunnen sparen aan de hand van punten die jij uitreikt voor samenwerking en dergelijken.

over de streep kan je alleen onder hele goede begeleiding doen die een veilige sfeer weten te creëren met de groep. Lukt dit niet, brengt het alleen maar meer schade toe.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:40

Shadow0 schreef:
Janneke2 schreef:

Mensen voelen zich beter in een veilige omgeving, waarbij ze minder energie hoeven te steken in het zich verdedigen tegen de ander. (Maar dat verdedigen tegen gekwetst worden door de ander, is vaak ook het zelf weer (al dan niet bedoeld) kwetsen van anderen. Een destructieve cirkel.)

Deze leerlingen delen hoe dan ook hun klaslokaal, hoe prettiger dat verloopt, hoe prettiger dat voor iedereen is. Ik ken dan ook eigenlijk niemand die ooit klachten heeft gehad over dat de sfeer in de klas goed was. En wel heel wat leerlingen die zich erg ongelukkig voelen als het niet zo is.

sfeer is bepalend, maar vergeet niet dat een leerling met ASS vaak geen behoefte heeft aan contact en als die behoefte er wel is, niet goed weet hoe dit aan te gaan of vorm te geven.

het streven van de TS is heel nobel, maar als stagiaire is dit niet haar taak. Zij zou wel een voorzet kunnen geven en wellicht een deel van de uitvoering op zich nemen, maar zij mag hierin niet zelf opereren. Zeker niet bij zo'n bijzondere doelgroep.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:41

Ik begrijp niet helemaal dat je deze vraag op Bokt stelt.
Kun je niet veel beter overleggen met je stagebegeleider, medestudenten, docenten op je opleiding, docenten die op de school rondlopen, mensen die daar in het zorgteam zitten etc.?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:49

Over de streep is trouwens ontzettend gehyped en dan vooral voor tv. Het is een en al drama dat je voorbij ziet komen. Vorig jaar onderzoek gelezen dat zulke dagen organiseren eigenlijk gemiddeld vrij weinig verandering aanbrengen en dat het na een jaar weer net zo is als voorheen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:14

Als het een half jaar werkt dan is dat toch een half jaar dat uitmaakt? Het lijkt me volstrekt onrealistisch om te verwachten dat je op 1 dag dingen kunt veranderen tot in lengte der tijden... dat vereist ook onderhoud en het steeds weer leren van dezelfde lessen.
Maar ook als het effect tijdelijk is maakt het uit.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 12:14

Het gaat om een opdracht voor school, een korte termijn doel. Ik stel deze vraag op bokt voor leuke ideeën die ik kan gebruiken. Ik hoef dus helemaal niet de populaire juf uit te hangen hoor, zocht gewoon leuke ideeën, en heb hier wel leuke dingen voorbij zien komen, bedankt daarvoor.