Ervaringen met minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:25

Vandaag heb ik ook lekker geruimd, een plank geruimd. Heerlijk!
Van de week weer verder kijken en lange de kringloop wat spullen wegbrengen.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:28

Wat een leuk topic!

Ik ben van mezelf helemaal géén verzamelaar, ik gooi juist best snel dingen weg. Ik probeer ook een tot twee keer per jaar door al m'n spullen/kleding/paardenspullen geen te gaan en weg te gooien wat ik het afgelopen jaar niet aangeraakt heb. Ik moet zeggen: het is heerlijk om dat weg te gooien. Het idee dat 'm'n hele leven in 10 verhuisdozen en een paardentrailer past', vind ik lekker. Ik krijg het snel benauwd van veel spullen en heb een hekel aan 'rommeltjes' en prullaria.

Die opruimwoedes is overigens wel iets wat in m'n karakter zit: perfectionist, gek op (met zo min mogelijke spullen) verre reizen maken én m'n ouders zijn het tegenovergestelde dus misschien wel een uiterste geworden van hen. ;)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:33

Ik heb vandaag ook weer spullen op de "kan weg stapel" in de garage gelegd :)

En ook ML zijn kledingkast wat uitgehaald (niet teveel in een keer zodat het niet opvalt :') )
Zijn kast is echt een rommel, daar ga ik dit weekend proberen iets aan te doen (kan ik gelijk weer wat wegdoen).

Ook wat dubbel babyspeelgoed in de doos voor de kringloop.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:20

Ik dacht dat ik de enige was die dat deed :') Vandaag nog een t-shirt van hem weg gedaan die hij al jaren niet meer aan trekt en stof ligt te vangen in de kast.

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 00:28


aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:13

Ik zit nog steeds te dubben of ik mijn legodoos met 2 treinsporen (inc boekjes) zal wegdoen of niet -O- Neefjes en nichtje komen amper meer en dan zitten ze liever met tablet op schoot. >;) Gezellige visite :n
Lego houd zijn waarde zegt men, er zit lego bij dat al 40 jaar oud is :D Nu staat het in een kast stof te vangen. ^) Maar afscheid nemen is moeilijk. Mijn barbies daar in tegen waren zo weg :P

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:29

Net tafeltje naar kringloop gebracht, volgende week komt iemand als goed is andere meubels ophalen die ze kon gebruiken, mocht die niet alles mee nemen wat over is komt kringloop hier nog kast ophalen. Dan kan ik eindelijk beginnen met in mijn smaak in te richten.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:46

Vanavond 2 bananendozen naar de weggeefwinkel brengen, dat ruimt op!

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:47

SandravdB schreef:
Net tafeltje naar kringloop gebracht, volgende week komt iemand als goed is andere meubels ophalen die ze kon gebruiken, mocht die niet alles mee nemen wat over is komt kringloop hier nog kast ophalen. Dan kan ik eindelijk beginnen met in mijn smaak in te richten.

Heb je ook voor/na foto's gemaakt? Dat is vast een verandering!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:49

Nee helaas geen voor en na foto's maar ben ook echt nog niet klaar hoor, eerst hoop eruit volgende week en dan kijken voor andere meubels. Ga over op koloniale meubels wegens dat dat binnen budget past en degelijk is en anders kom ik uit op bv leenbakker en vind die bouwpakket meubels niet echt duurzaam, denk dat dat binnen enkele jaren er al niet meer mooi uit ziet.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:04

Lekker weer wat spullen weggebracht.
Sinterklaas voor de deur dus hopen dat er niet te veel rommel weer binnen komt...

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:55

aikon schreef:
Ik zit nog steeds te dubben of ik mijn legodoos met 2 treinsporen (inc boekjes) zal wegdoen of niet -O- Neefjes en nichtje komen amper meer en dan zitten ze liever met tablet op schoot. >;) Gezellige visite :n
Lego houd zijn waarde zegt men, er zit lego bij dat al 40 jaar oud is :D Nu staat het in een kast stof te vangen. ^) Maar afscheid nemen is moeilijk. Mijn barbies daar in tegen waren zo weg :P

`
Is er geen sinterklaasintitiatief bij jou in de buurt? Of een AZC? Die kunnen vast wel wat met speelgoed :j

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:41


Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:38

Ik ga morgen ook maar eens wat speelgoed van peuter uitpluizen. Zo vlak voor de Sint ;) Daar maak ik dan een doorgeef tas van. Of misschien doneer ik het nu wel aan een gezin dat geen geld heeft voor de Sint :)*

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:17

Magrathea Ik ga mijn grote doos lego niet weggeven :n Gezien wat lego kost vandaag de dag. Er zijn genoeg gegadigden die het wel voor nop willen hebben. Dan hou ik het liever zelf.

Germie de eerste 3 punten van deze dame zijn punten die niet in elk tiny house zo is. Een slaapplek kan je zeker wel kat vrij houden, daarbij jonge katten worden ouder en rustiger. Katten bak kan in badkamertje.
Oven net zo iets, er zijn genoeg ovens fornuizen die gewone standaard maat hebben. Ligt helemaal aan hoe je je keuken inricht.
Wc net zoiets, compost wc maakt geen herrie. Je moet hem wel op tijd legen :D
Maar duidelijk is wel dat deze vrouw niet geschikt is voor een TH.

Heb hier het honden en katten speelgoed uitgezocht :) Was best veel waar niet meer mee gespeeld word :=

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:35

Ik heb gisteren een kast uitgemest en een hele vuilniszak volgemaakt. Bij ons betaal je per keer dat je de container met restafval aan de weg zet en wij zetten hem een keer per maand aan de weg. Er is dan meestal nog wel ruimte voor een kleine afvalzak. Ik heb me dus nu voorgenomen om elke maand een stukje van het huis uit te mesten zodat ik elke maand een kleine zak weg kan gooien. Mijn vriend is helaas geen opruimer en ik erger me eraan dat zijn spullen nooit uitgezocht/opgeruimd worden. Ik moet zeggen dat ik wel eens stiekem wat van hem weg doe.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:43

Ik ben dan wel alleen met honden en katten, maar mijn container staat eens in de 3 a 4 maanden aan de weg. Inhoud is 90% plastic. Helaas. Hier zouden we ook gaan betalen per leging, daar is onze gemeente rap van afgestapt. Leverde de gemeente veel te weinig op }>

Afval scheiden en kijken naar wat je (verpakt)koopt scheelt al veel afval in de container en aan kosten.
Is ook een vorm van minimaliseren.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:47

Net nieuwe meubels gescoord voor erg weinig, nieuwe salontafel en eettafel samen voor 162 euro. Dat is nog leuk shoppen

Anoniem

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:52

Paardendekens, teugels, springschoenen, sweaters, truien en een broek de deur uitgedaan! Goed bezig... vind ik zelf :+

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:58

aikon schreef:
Ik ben dan wel alleen met honden en katten, maar mijn container staat eens in de 3 a 4 maanden aan de weg. Inhoud is 90% plastic. Helaas. Hier zouden we ook gaan betalen per leging, daar is onze gemeente rap van afgestapt. Leverde de gemeente veel te weinig op }>

Afval scheiden en kijken naar wat je (verpakt)koopt scheelt al veel afval in de container en aan kosten.
Is ook een vorm van minimaliseren.


Dat doen wij ook. Plastic/blik wordt apart opgehaald, papier, en gft. Ik breng zelf nog het glas apart weg.
Wat overblijft zijn drinkpakken, keukenpapier waarmee ik iets heb schoongemaakt en verpakkingen die niet bij het plastic mogen zoals natvoer zakjes voor de katten, wat luiers als ik oppas en nog wat andere kleinigheden. We hebben voor het restafval een kleine kliko. Daar passen ongeveer 5 vuilniszakken in die niet al te vol zitten.
Na vier weken zit hij dus bijna vol en dit wil ik gaan aanvullen met overbodige rommel uit huis.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:45

Plastic word hier helaas niet apart op gehaald. Wil de gemeente niet aan, te veel werk voor hun.

Ik gebruik geen drinkpakken (drink alleen water en thee) en geen keukenpapier, aanrecht maak ik schoon met een oud washandje (elke dag een schone vanwege hygiëne) Ander spul, braaksel, gebruik ik gewoon wc papier voor en dat gaat de wc in.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:50

Ik koop af en toe een pak optimel drinkyoghurt en verder ook niet.
Wc papier valt zo snel uit elkaar vind ik. De katten knoeien nogal met het natvoer dus dat ruim ik met keukenpapier op. Aanrecht maak ik elke dag schoon met een schoon vaatdoekje. Ik hecht aan weinig spullen grote waarde dus vind het niet vaak moeilijk om dingen weg te gooien.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:55

Grappig, ik doe het totaal niet bewust maar smijt eigenlijk altijd alles weg wat ik niet mooi vind of niet gebruik.
Ik heb een hekel aan opruimen, dus hoe minder troep hoe beter.
Babykleetjes deed ook ook gelijk bij iedere maat wissen hop de zak in en naar de volgende geinteresseerde.
Soms gooi ik ook wel dingen te vroeg weg :o

tiwi1969

Berichten: 7649
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:08

Leuk topic, ik heb in de loop van de jaren veel rommel verzameld. Woon nu 10 jaar in dit huis en de hele zolder ligt vol met overtollig spul.
Mijn voornemen is om daar iedere week een kofferbak vol van weg te brengen.
Vandaar alle oude slaapzakken, dekens en dekbedden naar de Leger des Heils container gebracht.

Er liggen ook veel paardenspullen, daarvan zijn de dekens van onze overleden pony al verkocht en andere spullen die we niet meer zullen gebruiken zijn aan een goed doel gegeven. Maar veel spul kan ook niet weg, reserve dekens van mijn paard, eczeem en vliegendekens voor de zomer. En het zadel van onze pony is nog niet verkocht en mag ook niet voor een fooi weg.

Kleding is ook zo'n dingetje immers zijn oude truien en broeken nog prima bij de paarden, daar wordt veel vies en dus ook veel in de was. Met paarden gebruik en heb je meer kleding nodig dan met een schone hobby.

Hoe doen jullie dat met paarden spullen en kleding?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:41

Ik heb mijn verzameling paardenspul (had genoeg voor 4 paarden) terug gebracht naar het hoogst nodige voor een D pony en een A pony'tje. Het ruimt lekker op in huis al die overbodige spullen. Al is veel wel naar de kringloop gegaan wegens geen gegadigden met verkoop. En ik moest het toch kwijt.

Kleding heb ik nooit erg veel gehad, nette kleding dat "oud" word gaat naar stal aan, tenzij het niet geschikt is daar voor (vlinder mouwen..) Dan gaat het naar de kringloop anders de kledingbak in bij de winkel.