Ervaringen met minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:37

koenlover schreef:
Super motiverend dit topic! Wij zijn ruim anderhalf jaar geleden gaan samen wonen en toen hebben we echt alleen meegenomen/gekocht wat we nodig hadden. Maar op een of andere magische wijze vullen onze kasten zich vanzelf :+ Ik kan wel makkelijk weggooien als ik me er eenmaal toe zet maar inderdaad tijd, dat blijft een dingetje.

Ik heb vooral veel moeite met mijn kledingkast. Daar zou ik flink in kunnen ruimen maar ik vind het lastig om te bedenken wat bij elkaar past en wat ik nog nodig zou hebben. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Zit nou te denken om een styliste in te huren om me op gang te helpen, heeft iemand daar ervaring mee?

Probeer eens een seizoen lang te kijken wat je nou ECHT draagt. Ik heb bijv laatst een paar bloesjes weggedaan die o zo leuk waren maar met mijn grote borsten zat het gewoon voor geen meter :+
Misschien is het iets voor jou om een keer een kledingruilparty te doen met vriendinnen. Dat hebben wij een paar keer op de vereniging gedaan. Alles wat overbleef ging naar het Leger des Heils. Kom er altijd met leuke nieuwe andere kleren vandaan die ik daadwerkelijk draag :j

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:49

Een opgeruimd huis, is een opgeruimd hoofd.
Ik loop elk jaar rond de kerst een rondje door het huis (lees witte tornado) en doe alles weg wat ik het afgelopen jaar niet heb aangehad, heb gebruikt of heb gelezen.
Vaak gaan deze spulletjes naar het Goed of een goed doel.
Ook doe ik vaak wat aan de inrichting, ander kleed, iets anders aan de muur.
Dus nee, niet minimalistisch, en zeker gehecht aan wat dierbare spulletjes, maar de laatste jaren wel steeds meer aan het ontrommelen :-)

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:53

ikke schreef:
Nou, omdat jouw opgegeven tijden niet stroken met jouw werkelijkheid?

Als je daadwerkelijk in een uur per week alle boodschappen binnen haalt, dan vestig je volgens mij een wereldrecord.....
Koken, eten en afwas minder dan twee uur per dag? Nou, je begint al met een half uur pauze in de middag, houdt je al maar iets meer dan een uur per dag over voor de rest.

Je kan het ook net iets te serieus nemen he ;)

Overigens werk ik qua eten vaak vooruit: Foodpreppen. Kost even tijd, maar daarna bespaar je behoorlijk wat tijd. En ja, boodschappen (1 pers huishouden en vooraf recepten maken) kan echt in korte tijd. Hangt ook af van het tijdstip waarop je gaat. Maar ik ben echt per week nooit langer dan een uur in de supermarkt te vinden ;)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:46

Boodschappen doen voor de hele week in een uur tijd kan prima, doe ik ook (geen "reistijd" erbij dan want ik woon op 20min van de supermarkt ) dan haal ik wel alles in een supermarkt en ga ik maar 1x per week.

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:42

Kleding vind ik ook veruit het moeilijkste..
Heb even lopen tellen qua kleding items, maar als je kijkt naar project 333 dan heb je uiteindelijk 33x4 = 132 items.
Dat heb ik nu ook ongeveer (iets meer) alleen mijn kast puilt uit :')
Nu gaat het niet om het aantal items maar zou toch graag iets meer rust creëeren aangezien mijn kast echt niet klein is...

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:08

WillBokkers schreef:
aikon schreef:
Hier ook een verzamelaar, van huis uit met de paplepel ingegoten gekregen :D Al heb ik ergens het "licht" gezien en ben door de tijd heen al flink aan het opruimen/sorteren geweest, er kwam toch altijd weer nieuw/gevonden spul bij :/

Vorig jaar met verhuizing veel weggedaan (kwam nog 2 dozen vol van de vorige verhuizing tegen, stond er maar 14 jaar := ), zowel naar kringloop als stort. Plan was naar zweden te gaan verkassen, helaas zag uwv het anders. :( Dus in eigen woonplaats weer een huisje gevonden.

Sinds vorig jaar nu weer 2 bananendozen vol kringloop spul, doos vol boeken waar mijn interesse niet meer bij ligt, oud (logeer)bed en eetkamerstoelen zijn voor de liefhebber.
Keuken weer uitgemest, alles van plastic wat door ander materiaal vervangen kan worden weg, spul met anti aanbaklaag weg, rommella geleegd (wat een zooi kan je in 1 la krijgen :oo )

Mijn doel is om in NL in een tiny house te gaan wonen :D Dus er mag nog wel het een en ander weg.
Bij de tiny housers noemen ze het "ontspullen" ;)

Gaaf zeg!! Waar wil je gaan wonen met een Tiny house? Had daar ook naar gekeken (gewoon voor de lol), maar echt veel mogelijkheden heb je niet echt, of ligt dat aan mij?


Ik kan je het "tiny house Nederland" forum aanraden, daar staan de plaatsen/gemeenten vermeld die tiny houses toestaan of toe gaan staan. Het groeit nog steeds :D

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 20:49

Ik ben echt erg. Ik heb de afgelopen week nog niks weggegooid.... Wel heel veel opgeruimd en daarbij veel klein spul weggegooid, ruimt ook lekker op, moet ik zeggen :P

EDIT: gelijk wat er aan gedaan, veren verzameling uitgezocht, had soms wel vier dezelfde veren :=

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:14

Klein spul weg gooien is ook weg gooien, positief denken.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:43

Gister en vandaag weer wat richting container gegaan :D (kast weer uitgemest) Was ook niet echt meer bruikbaar of lege verpakkingen. Nog een aantal dingen (oa fotolijstjes die een poes van de wand gerost heeft :( ) repareren en weer ophangen. En eens bedenken hoe ik poezel van die fotolijstje kan houden >;) Is namelijk niet de eerste keer dat ik lijstje weer in elkaar moet plakken _-:(

Independant

Berichten: 244
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:21

Allereerst leuk topic om te volgen! Ik ruim een paar keer per jaar mijn kledingkast op. Wat ik het afgelopen jaar niet vaak aan heb gehad gaat weg en gaat naar het goede doel toe.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:03

WillBokkers schreef:
Kleding vind ik ook veruit het moeilijkste..
Heb even lopen tellen qua kleding items, maar als je kijkt naar project 333 dan heb je uiteindelijk 33x4 = 132 items.
Dat heb ik nu ook ongeveer (iets meer) alleen mijn kast puilt uit :')
Nu gaat het niet om het aantal items maar zou toch graag iets meer rust creëeren aangezien mijn kast echt niet klein is...


132 items?? Wat ontzettend veel! Ik heb gisteren mijn kleding uitgeruimd en kom op 24 items neer.(werkkleding/sportkleding/sokken/ondergoed/bikini niet meegerekend)

Nu ga ik langzaam aan mijn garderobe wel weer wat uitbreiden, maar alleen met duurdere items die langer meegaan.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:08

Ik heb redelijk wat kleding maar draag zo ongeveer alles. Als iets kapot en oud is, mogen de ratten het hebben als net materiaal. Vinden ze geweldig :')

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:15

Ik had ook wat meer eerst maar droeg daar bijna niks van. Dus een mooie volle vuilniszak gevult voor het goede doel. :)

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:49

__Sannne schreef:
WillBokkers schreef:
Kleding vind ik ook veruit het moeilijkste..
Heb even lopen tellen qua kleding items, maar als je kijkt naar project 333 dan heb je uiteindelijk 33x4 = 132 items.
Dat heb ik nu ook ongeveer (iets meer) alleen mijn kast puilt uit :')
Nu gaat het niet om het aantal items maar zou toch graag iets meer rust creëeren aangezien mijn kast echt niet klein is...


132 items?? Wat ontzettend veel! Ik heb gisteren mijn kleding uitgeruimd en kom op 24 items neer.(werkkleding/sportkleding/sokken/ondergoed/bikini niet meegerekend)

Nu ga ik langzaam aan mijn garderobe wel weer wat uitbreiden, maar alleen met duurdere items die langer meegaan.

Ja dat had ik idd niet meegerekend. Wauw haha dat is pas weinig! Maar is dat voor alle seizoenen of alleen de winter? Ik heb namelijk gewoon al mijn kleding, dus lente t/m winter in 1 kast liggen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:08

Dit is al mijn kleding ja. Nu heb ik momenteel geen korte broeken dus daar zal ik binnenkort wel een paar van moeten kopen. Maar ik heb geen onderscheid in winter/zomer etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:28

Wat een heerlijk inspirerend topic! Hier is de bezem er 2 maanden geleden doorgegaan vanwege een verhuizing. Dat ruimde al heerlijk op, maar toch ligt er nog een hoop wat een andere bestemming zou kunnen krijgen. Merk alleen aan mezelf dat ik dacht dat ik makkelijk kon weggooien, maar eigenlijk kost het me in sommige gevallen veel moeite. Zo moet ik nog spullen uitzoeken uit een erfenis van mijn oma: kostbare, maar ook dierbare spullen: ik heb ze meerdere malen in handen gehad, maar stop ze weer terug in opslag... Ik kan het niet en waarom weet ik niet, want ik weet ook dat het gros van die spullen nooit in mijn woning komen te staan. Een aantal dingen wel, maar dat is pas te realiseren na een verbouwing die nog moet plaats gaan vinden. Toch ben ik me op het moment veel bewuster van aankopen die niet 'nodig' zijn maar nu de trend zijn: in het verleden had ik daar aan toegegeven, nu laat ik ze in de winkel staan. Kleding zoek ik regelmatig uit: het meeste gaat dan naar mijn zusje, maar de rest gaat naar de kringloop.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:37

Dat herken ik inderdaad ook, mijn moeder is een aantal jaar geleden overleden en ik heb nog heel veel spullen van haar in de berging staan... Spullen waarvan ik weet dat ik ze niet zal gebruiken, maar weggooien kan ik niet, vooral omdat mijn moeder juist wel veel waarde hechtte aan die spullen, en dan gaat het maar om iets "onbenulligs" als een tafelkleed, wat niet eens op onze tafel past...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:43

spottedponie schreef:
Dat herken ik inderdaad ook, mijn moeder is een aantal jaar geleden overleden en ik heb nog heel veel spullen van haar in de berging staan... Spullen waarvan ik weet dat ik ze niet zal gebruiken, maar weggooien kan ik niet, vooral omdat mijn moeder juist wel veel waarde hechtte aan die spullen, en dan gaat het maar om iets "onbenulligs" als een tafelkleed, wat niet eens op onze tafel past...


Oh ja, dat inderdaad! Ik heb een stoeltje van mijn moeder op mijn slaapkamer staan: mijn moeder is overleden ver voordat mijn oma overleed (mijn moeder werd 34 en mijn oma op een half jaar na 100). Het stoeltje is echt oerlelijk, maar heeft altijd bij mijn oma gestaan omdat het ding van mijn moeder was (haar dochter dus), toen mijn oma overleed, had ik geen plaats voor het stoeltje, maar ik wilde het ding echt niet kwijt. We hebben het jaren op de zolder van ons bedrijf opgeslagen en nu, sinds we twee maanden in ons nieuwe huis wonen, hebben we het meegenomen naar huis en staat het op mijn slaapkamer. Misschien dat ik het ooit nog eens opnieuw laat bekleden, maar voorlopig blijft 'ie zoals 'ie is: lelijk, maar wel van mama en oma geweest....

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:49

spottedponie: Even rationeel gezien (want ik heb mijn beide ouders nog): denk je niet dat je moeder het leuker zou vinden als haar geliefde tafelkleed gaat naar iemand die er plezier van heeft? (Weet niet of je zo iemand in je omgeving hebt, anders is daar altijd de kringloopwinkel.) Ik heb momenteel een prachtig schilderij op mijn kamer waar de meeste bezoekers hier hun neus voor ophalen, maar ik vind het mooi. Mocht ik binnenkort overlijden dan zou ik liever hebben dat iemand het overneemt die het net zo mooi vindt, in plaats van dat mijn vriend het aanhoudt omdat het moet.
Ik doe ook maar wat suggesties trouwens, ik snap dat het gecompliceerder is dan dat... :(:)

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:17

Voor mij is de kledingcapsule geen probleem. Ik heb standaard 4 vesten, 3 broeken, +-10 shirts/sokken, 3 paar schoenen, 3 jassen, 1 set oorbelletjes en 1 ketting. Dan heb ik nog een paar vesten die ik weinig draag en nog een verfbroek. Dus eigenlijk hoef ik alleen wat sokken buiten te sluiten en de ongebruikte vesten.

Maar we zullen het maar niet over mijn boekencollectie hebben of de spullen voor de dieren. Verder ben ik wel iedere keer iets aan het weggooien. Ik heb een periode op 3 plaatsen een thuis gehad, dus allerlei spullen heb/had ik in veelvoud.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:21

Magrathea: Ik snap wat je bedoelt, en zo redeneer ik zelf ook, maar mijn moeder was zo juist helemaaaaal niet :') ik zal nooit vergeten dat ze een winterdeken voor mijn pony kocht, 3 maten te groot, en ik verkocht hem na een tijd aan mijn nichtje, dat heb ik nog lang moeten horen haha

Maar ik denk dat het tafelkleed om te beginnen toch een andere functie gaat krijgen, want ik kan me echt niet indenken dat ik het ga gebruiken...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:52

Net hier de kledingkast opgepakt en veel kleren die ik al een tijd niet meer aan trok te koop geplaatst. Gelijk de kast weer netjes gemaakt dus die kan er weer even tegen aan. Dat ruimt echt lekker op.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:50

Spottedponie, misschien indie je de stof van het tafelkleed wel mooi vind er een (of een paar) kussenhoes van maken?

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Ervaringen met minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:38

Ik heb de afgelopen dagen al wat proberen mee te lezen, maar door tijdsgebrek pas nu tijd om te reageren.
Ik woon in een huisje van +/-50m².
Behalve kleren heb ik heel weinig wat ik niet gebruik.
Ben recent in de badkamer van 3 naar 2 kasten gegaan en nu is de 2e kast zelfs maar half vol.
Las het hier ergens al, maar een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd geldt echt super hard voor mij.
Vroeger bij mijn ouders altijd rommel overal, nu ruim ik elke ochtend en avond. Kost amper tijd en voelt zo goed.
Ga tegen de feestdagen nog eens tijd maken om een hele rond door het huis te doen en alles eruit te halen wat ik weeral maanden niet gebruikt heb.
Ik blijf hier mee lezen voor tips etc.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:19

Zo. Ik heb een aantal dingen weg gedaan van de ratten, waar ze niks mee deden en ik ook niks meer mee kon bedenken. Ook een aantal oude hangmatjes, die lusjes enzo missen (''maak ik wel een keertje'') in het hok gedaan, waar ze nu een nestje mee kunnen maken. Ruimt wel lekker op, moet ik zeggen.