Van MBO naar HBO in 2016/2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loeloemoekie

Van MBO naar HBO in 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 17:04

Hallo Bokkers!

Dit schooljaar rond ik mijn MBO studie verpleegkunde af, en wil ik aankomend jaar HBO logopedie gaan studeren.

Nu vroeg ik me af of er nog meer Bokkers van MBO naar HBO gaan aankomend jaar, wat jullie allemaal gaan doen en hoe jullie je gaan voorbereiden?

Brand los *\o/*

Jessica_1998

Re: Van MBO naar HBO in 2016/2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:08

Ik volg even mee op de achtergrond! Ga de overstap van mbo naar hbo ook maken, maar dan een jaartje later.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 20:32

Niemand verder? :(

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:19

Ik ga ook van het MBO naar het HBO, ik ga van paraveterinair naar diermangement. Ik heb na een studiekeuzeadviesgesprek zonder twijfel een positief advies gekregen waardoor ik alleen nog mijn diploma hoef te sturen en dan ben ik aangenomen! :)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:45

Michelle_96 schreef:
Ik ga ook van het MBO naar het HBO, ik ga van paraveterinair naar diermangement. Ik heb na een studiekeuzeadviesgesprek zonder twijfel een positief advies gekregen waardoor ik alleen nog mijn diploma hoef te sturen en dan ben ik aangenomen! :)

Leuk om te horen!

Verwacht je dat het moeilijk gaat worden of ga je er relaxt in?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:53

Michelle_96 schreef:

Dit heb ik ook gedaan en ik heb er zo onwijs veel spijt van. Momenteel ben ik aan het afstuderen maar Diermanagement aan het Van Hall in Leeuwarden is echt een hele slechte opleiding. Daarnaast is het diploma wat je krijgt bijna niets waard. Ik zou nog eens serieus overwegen of er niets anders is wat je leuk lijkt.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:53

loeloemoekie schreef:
Michelle_96 schreef:

Leuk om te horen!

Verwacht je dat het moeilijk gaat worden of ga je er relaxt in?

Ik ga er wel relaxed in, heb eigenlijk ook havo advies gehad en nooit echt moeite gehad met dit niveau. Hoef nu ook niet echt te leren..

Jildau schreef:
Michelle_96 schreef:

Dit heb ik ook gedaan en ik heb er zo onwijs veel spijt van. Momenteel ben ik aan het afstuderen maar Diermanagement aan het Van Hall in Leeuwarden is echt een hele slechte opleiding. Daarnaast is het diploma wat je krijgt bijna niets waard. Ik zou nog eens serieus overwegen of er niets anders is wat je leuk lijkt.

Oké, welk deel heb jij gedaan dan? Ik wil namelijk graag proefdierbeheer gaan doen, heb woensdag ook een meeloopdag. Heb meerdere leerlingen gesproken en veel positieve verhalen. Ik weet ook zeker dat ik dit wil en zou ook niet weten wat ik anders moet doen..

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 15:33

Jildau schreef:
Michelle_96 schreef:

Hoe was voor jou dan de overstap van MBO naa HBO, veel moeite mee gehad?

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:44

Ik meld me ook!

Ik ben nu bijna klaar (alleen stage nog afronden) met mbo juridisch medewerker en stap over naar rechten! Ik ben echt heel benieuwd en heb er nu al zin in.

Ik ga me niet echt voorbereiden, omdat ik redelijk dezelfde opleiding blijf volgen. Alleen dan hopelijk met iets meer uitdaging!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:54

De overstap viel voor mij opzich mee maar had voor het MBO de Havo afgerond. Wel is het zo dat het heeeel anders is en zeker op de opleiding Diermanagement een grote red-jezelf-maar mentaliteit heerst met enorm slechte communicatie. Maar denk dat dat meer aan de school zelf ligt want mijn broertje is van het MBO naar een gewoon goede HBO opleiding gegaan en die heeft dat totaal niet.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:08

Ik ga de overstap maken van International Aviation Services naar Pilot Management, van een Engelstalige opleiding voor stewardess dus naar een opleiding voor piloot. Ik verwacht niet dat ik mij moet gaan voorbereiden aangezien het best goed op elkaar aansluit. Maar dit verschilt denk ik per studie en per persoon weer..

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:25

Ik ga van paraveterinair naar Diergezondheid & Management aan het CAH vilentum ^^ Heb op school een extra vak kunnen volgen waardoor ik mag instromen in het 2e jaar

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:49

Leuk al de verschillende reacties!

Mijn volgende studie sluit niet direct aan bij mijn MBO studie, maar het is ook niet geheel vreemd.

Aankomende donderdag heb ik mijn intake op hoge school Utrecht, hebben jullie ook iets van een intake gedaan?

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:12

Ik heb een heeele lange tijd geleden (lees: 4 jaar geleden haha :')) de overstap ook gemaakt om van het mbo naar het hbo te gaan. Als je nog vragen hebt, mag je die gerust stellen! :)

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:17

Ook ik meld me!

Op dit moment ben ik aan het afstuderen Mbo assistent accountant en in augustus start ik de opleiding Accountancy aan het Fonty's te Eindhoven.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:19

Ik meld me ook!
Ik ben nu bezig met mijn afstudeerstage op het MBO. Ik studeer nu crossmedia, en wil straks op het HBO SPH gaan studeren. Ik vind de creativiteit in mijn opleiding super leuk, maar ik merk dat het werkveld gewoon niet bij mij past.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 14:24

Ik ben docent op een hogeschool. Meestal hebben de MBO'ers een voorsprong wat betreft ervaring in werken en studeren. Ze hebben meestal sneller een studiehandleiding door en zijn er sneller aan gewend dat op het HBO veel eigen initiatief wordt verwacht. Ook bij vaardigheidstoetsen zie ik vaak dat studenten van het MBO dit voor een groot deel al beheersen. Maar op termijn zie ik vaak dat de studenten van MBO moeite hebben met het niveau van de nederlandse taal. Niet alleen wat betreft foutloos schrijven, maar ook op niveau schrijven en lezen. Dit levert ook vaak een probleem op met het begrijpen van vakliteratuur. Met name de vakliteratuur op abstract niveau levert problemen op. Reproduceren gaat nog wel, maar het eigen maken, het echt begrijpen, levert nog wel eens problemen op.

Dus als ik een advies mag geven:
Geniet van de voorsprong, maar let erop dat je scherp blijft en allert bent op leermomenten.
Lees veel! Probeer veel literatuur te lezen. Ook gewone nederlandse literatuur, dit helpt je woordenschat te vergroten en je leert je hersenen 'talig' te zijn.
Je kan alvast wat boeken aanschaffen die gebruikt worden in het 1e jaar. Je kan dan alvast kijken of je dit niveau beheerst.

Heel veel succes met je studie!

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:22

bonny123 schreef:
Ik ben docent op een hogeschool. Meestal hebben de MBO'ers een voorsprong wat betreft ervaring in werken en studeren. Ze hebben meestal sneller een studiehandleiding door en zijn er sneller aan gewend dat op het HBO veel eigen initiatief wordt verwacht. Ook bij vaardigheidstoetsen zie ik vaak dat studenten van het MBO dit voor een groot deel al beheersen. Maar op termijn zie ik vaak dat de studenten van MBO moeite hebben met het niveau van de nederlandse taal. Niet alleen wat betreft foutloos schrijven, maar ook op niveau schrijven en lezen. Dit levert ook vaak een probleem op met het begrijpen van vakliteratuur. Met name de vakliteratuur op abstract niveau levert problemen op. Reproduceren gaat nog wel, maar het eigen maken, het echt begrijpen, levert nog wel eens problemen op.

Dus als ik een advies mag geven:
Geniet van de voorsprong, maar let erop dat je scherp blijft en allert bent op leermomenten.
Lees veel! Probeer veel literatuur te lezen. Ook gewone nederlandse literatuur, dit helpt je woordenschat te vergroten en je leert je hersenen 'talig' te zijn.
Je kan alvast wat boeken aanschaffen die gebruikt worden in het 1e jaar. Je kan dan alvast kijken of je dit niveau beheerst.

Heel veel succes met je studie!

Super fijn om dit zo van een deskundige te horen! Ik kan me helemaal vinden in de voor en tegen's die je beschrijft, en idd de literatuur en het gebruik en begrijpen daarvan vind ik wel een hobbel om te nemen.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:22

Mooblie schreef:
Ik meld me ook!
Ik ben nu bezig met mijn afstudeerstage op het MBO. Ik studeer nu crossmedia, en wil straks op het HBO SPH gaan studeren. Ik vind de creativiteit in mijn opleiding super leuk, maar ik merk dat het werkveld gewoon niet bij mij past.

Jij gaat dus een heel ander werkveld in, hoe kijk je daar tegen aan? lang over getwijfeld of was de keuze snel gemaakt?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:32

loeloemoekie schreef:
Mooblie schreef:
Ik meld me ook!

Jij gaat dus een heel ander werkveld in, hoe kijk je daar tegen aan? lang over getwijfeld of was de keuze snel gemaakt?

Ik heb er juist heel veel zin in! Ik pas gewoon niet goed binnen het bedrijfsleven heb ik gemerkt. In de opleiding die ik nu doe leren we om creatief te denken en vanuit daar tot een concept te komen. Ik hoop dit toe te kunnen passen in de hulpverlening.

Voor mij was de keuze eigenlijk snel gemaakt. Ik was de opleiding Creatieve Therapie tegen gekomen, en dit leek me al ontzettend gaaf. Helaas is hier bijna geen werk of stage in te vinden, en SPH kun je ook heel creatief maken.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:52

Mooblie schreef:
loeloemoekie schreef:

Ik heb er juist heel veel zin in! Ik pas gewoon niet goed binnen het bedrijfsleven heb ik gemerkt. In de opleiding die ik nu doe leren we om creatief te denken en vanuit daar tot een concept te komen. Ik hoop dit toe te kunnen passen in de hulpverlening.

Voor mij was de keuze eigenlijk snel gemaakt. Ik was de opleiding Creatieve Therapie tegen gekomen, en dit leek me al ontzettend gaaf. Helaas is hier bijna geen werk of stage in te vinden, en SPH kun je ook heel creatief maken.

Leuk om zo te horen, creative therapie is idd 0,0 werk ik weet ik vanuit mijn vak als verpleegkundige :) Jammer, maar helaas. SPH kan je idd ook veel creativiteit in kwijt.

Hoe reageert de omgeving binnen je werkveld op deze switch? Ik krijg regelmatig rare blikken of lompe opmerkingen naar me toe als ik vertel dat ik logopedie ga studeren.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:30

Ik herken die rare blikken en lompe opmerkingen wel. Niet iedereen vind de switch die ik maak zo logisch als ik die vind := Maar vrienden vanuit de opleiding en docenten die me goed kennen vinden het juist heel goed bij me passen. Op de open dag kreeg ik ook te horen dat het wel heel anders gaat zijn, en ik wellicht veel voorkennis is. Maar ik vind het niet eens zo'n heel groot verschil en denk dat het qua vooropleiding juist heel handig is, omdat ik relatief makkelijk een patroon kan doorbreken en "outside of the box" kan denken.

Wat een fijne reactie Bonny! Ik herken zeker wat je zegt. Mijn Nederlands is voor MBO begrippen best goed. Maar op stage ben ik er toch achter gekomen dat ik hier nog flink aan moet gaan sleutelen. Voor mij is het begrijpen niet zozeer het probleem, maar ik ben gewend om vrij eenvoudig te schrijven. Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken of ik al ergens kan vinden welke studieboeken ik moet hebben straks. :)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 19:11

Mooblie, idd! ik krijg ook opmerkingen van: 'oh jij gaat de makkelijke kant op' omdat er een heel aantal verpleegkundige zijn die hun beroep het zwaarste vinden wat er is.
Ik negeer deze opmerkingen maar, want ze zijn totaal niet onderbouwd.

Zoals Bonny hier al boven zei: we hebben voordelen en nadelen, het is denk ik vooral belangrijk om ons bewust te zijn van de valkuilen.

Heb jij al een intake gehad Mooblie? Ik moet a.s. donderdag *\o/*

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:19

Ja, klasgenoten van mij die me niet goed kennen vinden me gewoon "niet creatief genoeg" terwijl ik eigenlijk gewoon niet gemotiveerd ben. Ik negeer dat ook gewoon :p

Ik heb mijn intake pas begin juni. Er was nog wel een optie eerder, maar dat was nou net de een dag die ik niet kan missen op school. Die van jou is al snel! Al zenuwachtig?

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 19:28

Herkenbaar, bij mij merk ik dat mensen of heel positief of heel raar.

Nee niet echt zenuwachtig voor de intake, wel gewoon voor het starten van een HBO opleiding.
De bekende onzekerheden van: 'ga ik het halen?' 'ben ik wel slim genoeg?' 'hoe ga ik een HBO studie combineren met mijn werk ( ik moet gem. 8 uur per week als vpk blijven werken om mijn registratie te behouden ) en mijn privé leven.

Mijn vriend vertrekt begin september voor 4 maanden naar Denemarken, dus de eerste 4 maanden heb ik wel extra tijd om aan de studie te wennen. Geluk bij een ongeluk dus :')