Tips verwijderen groene boom erfscheiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Tips verwijderen groene boom erfscheiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:08

Mijn buurvrouw en ik willen de groene scheiding tussen ons in verwijderen en een schutting plaatsen.

We hebben alleen niet zo goed idee hoe dit aan te pakken. Het gaat om redelijk dunne, maar wel hoge boompjes

Afbeelding

Eventueel zitten we ook te denken het te laten doen, mits de kosten beperkt blijven.

Maar goed, eerst eens uitvinden of we dit zelf kunnen. Wie heeft tips?

luuntje

Re: Tips verwijderen groene boom erfscheiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:12

Ik zou denk ik met een elektrische zaag waar je de heg mee kan snoeien aan de gang gaan.
Zo kort mogelijk boven de grond afzagen.
Takken samen binden en aan de weg zetten als er een takkenronde is.
Wortels eruit halen kan een flinke klus zijn.

Wij hebben weleens een loonwerker laten komen om de wortels weg te vrezen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:13

Omzagen en zoveel mogelijk uitgraven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:13

Omdat het zo verwilderd is zou ik er een bedrijf voor laten komen, dan is de rommel ook in een keer weg en blijven er geen resten in de grond achter wat een eventuele schutting kunnen dwarsbomen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:50

luuntje schreef:
Ik zou denk ik met een elektrische zaag waar je de heg mee kan snoeien aan de gang gaan.

een snoeischaar gaat hier echt niet genoeg zijn. Die kunnen over het algemeen maar takken tot een cm of 3 hebben (en dan heb je echt al een goeie). Hier ben je echt wel een kettingzaag voor nodig.
Alles afzagen, en dan idd spitten om de wortels eruit te halen. Is wel heftig klusje.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:20

Met een takkenschaar alles kort af snoeien, en dan alles uit de grond spitten. Eventueel de te dikke takken afzagen, maar dat zullen er niet veel zijn zo te zien. Kettingzaag is voor dit klusje niet nodig, die hiervoor werd geopperd. Kan wel, maar moet je maar net hebben (en huren is toch ook niet supergoedkoop).

Leffroi

Re: Tips verwijderen groene boom erfscheiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:29

Beetje vergif doet ook wonderen :Y) mn vader heeft vroeger uren op een rij conniferen staan zwoegen, tot hij bijna klaar was (nog 3 meter ofzo?) en iemand met de tip kwam vergif er op te doen. Duurt wel enige tijd. Maar als alles dood is trek je het net wat makkelijker uit de grond ook. Het bovenste gedeelte gewoon afbreken/ zagen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:42

Off-topic: waarom zet je er geen ligusterhaag o.i.d. neer in plaats van zo'n kale schutting? Er zijn al zoveel tuinen die volledig zijn beschuttingd-betegeld... terwijl zo'n bosje als dit juist een paradijs is voor insecten en vogels.

Ik snap heus wel dat je de afscheiding zoals die nu is, niet netjes vindt (al kan goed snoeien ook veel doen). En een heg heeft natuurlijk even de tijd nodig om te groeien. Maar daarmee heb je straks wel weer een habitat voor allerlei beestjes :-)

Maar ieder zijn keus natuurlijk, wellicht heb je dit al lang overwogen. Succes in ieder geval met je project!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:42

Zijn het echte boompjes, en weet je welke soort?
In dat geval kun je ze ook nog op marktplaats zetten.. Gratis af te halen, zelf uitscheppen, en ze worden gratis en met kluit voor je weggehaald :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:44

Veel geduld en een goede snoei/takken schaar. Aan een kettingzaag ga je hier helemaal niets hebben.
en dan vervolgens een boomwortel of een stobbenfrees huren voor de laatste stompen.
https://www.huren.nl/p1500/stobbenfrees

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 13:45

Hoe bedoel je precies 'of je dit zelf kan?'
Het is toch een kwestie van takken verwijderen, stam afzagen en restant uitgraven? Eventueel huur je voor het laatste gedeelte iemand in, want dat is een rotklusje. Maar meer dan dit is het niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 13:52

Bedankt voor de reacties, helpt zeker! Meer tips blijven welkom!

@Andra_s: we willen een volledig dichte scheiding ivm de honden. En die beestjes kunnen me gestolen worden eerlijk gezegd. Ik wil zo min mogelijk onderhoudt aan mijn tuin. In deze buurt voldoende ander groen.

8nnemiek: geen flauw idee, ik heb geen groene handen en geef daar allemaal niet zoveel om. Ene "iets met besjes" andere "iets met bloempjes" en "de rest met blaadjes" :+ :+

@Goof, ja dat het eerste stuk niet zo moeilijk is snappen wij ook wel. Het gaat me natuurlijk vooral om de basis/wortels.