Sectorwerkstuk dierenartsassistent\paraveterinair

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Sectorwerkstuk dierenartsassistent\paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 11:13

Ik moet voor school een sectorwerkstuk maken over het beroep dierenartsassistente\paraveterinair en daar moet ik antwoord op bepaalde vragen hebben van (ex) studenten van de opleiding.
Kan iemand misschien antwoord geven op deze vragen (of eventueel wat informatie):

Hoe word je begeleid? Wat word er van jou verwacht?
Welke vakken krijg je?
Hoe word je getoetst? Hoe word je studievoortgang bijgehouden?
Hoe word er tijdens de les gewerkt? Wat doet de docent? Wat moet jezelf doen en wat doe je samen met je medestudenten?
Hoeveel huiswerk heb je? Hoe ziet een schooldag eruit? Hoe ziet een schoolweek eruit?
Hoe ziet het examen eruit?

Alvast bedankt!

Eilish

Re: Sectorwerkstuk dierenartsassistent\paraveterinair

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:39

Ik heb de dierenartsassistente cursus gedaan bij het cursuscentrum van Barneveld. Heb je daar iets aan?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:52

Hoe het bij ons ging:

Hoe word je begeleid? Wat word er van jou verwacht?
- er wordt van je verwacht, dat je weet waar je aan begint. Mensen die niet tegen bloed of schoonmaakwerkzaamheden kunnen, hoeven bij voorbaat al niet te beginnen. Er zijn heus leuke dingen die je mag doen (zelfs katers castreren als je een leuke praktijk hebt) maar je bent veel verantwoordelijk voor het schoonmaken, schoonhouden en steriel maken van instrumenten, apparatuur.
Welke vakken krijg je?
- wij hadden algemene en vakgerichte vakken ('diervakken' dacht ik). Engels, nederlands, wiskunde, rekenen, natuurkunde, maar ook dierverzorging (eerste 2 jaar), en.. Ik weet niet meer hoe die vakken heten: gebit, skelet, maag/darmstelsel, spoed, ehbo dieren enz.
Hoe word je getoetst? Hoe word je studievoortgang
- zowel schriftelijk als praktisch.

Hoe word er tijdens de les gewerkt? Wat doet de docent? Wat moet jezelf doen en wat doe je samen met je medestudenten?
- docent doet niet zoveel. Legt het e.e.a. Uit en verder red je je maar. Althans, zo was het bij ons. Veel zelfstudie, vaak in groepjes van 2, soms 4.
Hoeveel huiswerk heb je? Hoe ziet een schooldag eruit? Hoe ziet een schoolweek eruit?
- huiswerk genoeg :Y) bij ons was een schooldag verdeeld in of vakgerichte vakken, of algemene veel door elkaar gehad geloof ik. We hadden niet extreem lange dagen. Vaak van 9/ half 10 tot 2/3/4 uur. Laatste 2 jaar hadden we, vanwege gebrek aan vakken denk ik dan maar, 1 dag in de week vrij. En tijdens de hele opleiding minimaal 1 dag in de week een stage dag, met in het laatste jaar 3 dagen per week bij een dierenarts. Tegenwoordig hebben ze blokstages van 10/20 weken.
Hoe ziet het examen eruit?
- heel overzichtelijk en erg makkelijk, mits je gewoon oplet en je best doet. Proefwerken waren werkelijk beschamend. Had je meerdere op een dag, leerde je 1, want voor diegene die je over mocht doen, kreeg je exact hetzelfde proefwerk. Dus tijdens het maken van de niet geleerde proefwerk schreef je alle vragen op en die ging je leren voor de herhaling. Voldoende gegarandeerd!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:02

Hoe word je begeleid? Ligt denk ik aan de school. Rens in de zoveel tijd had ik een gesprek met mijn mentor en op stages kwam ze een keer langs.
Wat word er van jou verwacht? Er wordt van je verwacht dat je alleen maar ook samen kunt werken. Dat je altijd je werk op orde hebt. Je inzicht en basiskennis van dieren hebt. En natuurlijk dat je goed leert en altijd je best doet met alles.
Welke vakken krijg je? Verschillenden maar in grote lijnen leer je over de verschillende ziektes en behandelplannen. Over organen en skeletten. Ook leer je over het gebit van dieren en het onderhoud ervan. Over parasieten etc. Over medicijnen en parasietbestrijding. Over de röntgen, operaties en de echo. Ook leer je correct telefoneren en mensen aanspreken en helpen. En verder nog wel meer maar is veel om op te noemen.
Hoe word je getoetst? Ligt aan de school. Ik had af en toe een toets en elk kwartaal tentamens. Ook presenteren en verslagen voor cijfers. De proeve (het examen) doe je op een praktijk en dan laat je zien wat je allemaal geleerd hebt.
Hoe word je studievoortgang bijgehouden? Op een speciaal programma waar je alles na kunt lezen.
Hoe word er tijdens de les gewerkt? Ik kreeg elke les aan het begin een presentaties te zien met een heleboel info en daarna kreeg ik een casus die ik moest uitwerken.
Wat doet de docent? Uitleg en informatie + casussen en toetsen geven.
Wat moet jezelf doen en wat doe je samen met je medestudenten? Je maakt zelf de casussen en soms heb je een groepsopdracht.
Hoeveel huiswerk heb je? Ligt eraan hoeveel je op school afmaakt. Ik vind het altijd wel meevallen.
Hoe ziet een schooldag eruit? Dag begon 20 over 8 tm 20 over 5 (soms begon de dag later of eindigde hij eerder) en dan krijg je eerst info en dan de casus of tijd voor een groepsopdracht o.i d.
Hoe ziet een schoolweek eruit? Hele week zoals hierboven beschreven. Tenzij je stage hebt dan ga je naar een praktijk voor 8 uur per dag stage en dat 4 dagen in de week.
Hoe ziet het examen eruit? Je krijgt op je laatste stage een week de tijd om zoveel mogelijk handelingen af te laten teken van de examenlijst. De overige handelingen + standaard opdrachten moet je op de laatste dag toen voor 2 mensen die je beoordelen. Het examen bestaat uit 2 onderdelen. Het ene onderdeel beslaat de operaties, zorg voor de dieren, spreekuur en balie. Het andere deel is het deel met de onderzoeken; het lab en de rontgen. Deze moet je beide met een voldoende afronden om te slagen.

Zo is het ongeveer bij mij gegaan. Ik hoop dat je er wat aan hebt.