Het paranormale kritisch bekeken!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 16:56

Azmay schreef:
Zwerte schreef:
Menselijk figuur in schaduwen kan je al heel snel zien. Onze hersens maken graag herkenbare vormen van betekenisloze andere vormen. Ik heb dit zelf heel erg als ik in bed lig. Ik heb nogal slaapproblemen en veel last van angst en paniek zodra ik in bed lig. Ik kan in allerlei schaduwen inbrekers zien of mensen die op me af komen. Is dan niks anders dan een voorbij rijdende auto die schaduw maakt of mn kat die langs een lichtje loopt of wat dan ook. Als ik mezelf kalmeer zie ik meteen wel dat het niks is, maar mn schrikreactie laat me heeeeeel wat anders geloven. En echt, dan lijkt het precies een menselijk figuur. Ik zie het pas anders als ik er bewust bij stil ga staan dat mm hoofd me weer voor de gek houd.
Oh en hiervoor hoef je niet bang te zijn of echt te schrikken, gewoon een onverwachte beweging is genoeg om er iets van te maken.


Met dat fenomeen ben ik bekend, maar ik zag daadwerkelijk iemand lopen. Er bewoog verder niets en ik was me niet druk aan het maken om dat soort gedoe maar zat gewoon rustig. Als ik me op ga fokken ga ik inderdaad ook "spoken zien" maar dat voelt anders.

Lees mijn laatste zin nog eens? Er bewoog wel wat, een schaduw. Wat dat is geweest, is natuurlijk niet te achterhalen. Maar een onbekende bewegende schaduw kunnen je hersentjes direct een mens van maken. Voor jou lijkt dat heel erg echt en we kunnen nooit met zekerheid zeggen wat het was, maar er is imo best grote kans dat het iets nietzeggends was en geen geest oid.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:59

Wat een leuk topic! Ik ga maar eens meelezen :D

Ik heb heel vaak , al sinds kleins af aan , voorspellende dromen. Ik denk dat ik zeker niet de enige ben , maar ik vind het toch wel bizar. Als die situatie een paar weken, maanden , jaren zich exact hetzelfde afspeelt als in mijn dromen dan denk ik echt zo van : 'He , maar ik heb dit beeld toch al eens eerder gezien ? '.

Soms gaat het over kleine dingen en bepaalde houdingen/situaties van mensen , maar ik heb bijvoorbeeld 1 keer over de nieuwe school waar ik toendertijd naartoe ging gedroomd. De klasgenoten , het lokaal en de lerares waren exact hetzelfde terwijl ik geen van alle ooit gezien had.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 26-04-16 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:00

Zwerte schreef:
Lees mijn laatste zin nog eens? Er bewoog wel wat, een schaduw. Wat dat is geweest, is natuurlijk niet te achterhalen. Maar een onbekende bewegende schaduw kunnen je hersentjes direct een mens van maken. Voor jou lijkt dat heel erg echt en we kunnen nooit met zekerheid zeggen wat het was, maar er is imo best grote kans dat het iets nietzeggends was en geen geest oid.


Uiteraard hoeft het geen geest te zijn geweest, maar het was voor mij echt genoeg om de illusie een meter of 5 in stand te houden en echt te verwachten dat iemand binnen kwam :')

Mijn zusje heeft overigens de overleden hond aan haar bed liggen en had opa ook op bezoek in bed. Die heeft hem niet eens gekend maar kon hem wel beschrijven. De enige foto die ze ooit gezien heeft is niet echt representatief voor hem.

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:01

_Femkeeex schreef:
Wat een leuk topic! Ik ga maar eens meelezen :D

Ik heb heel vaak , sinds kleins af aan , voorspellende dromen. Ik denk dat ik zeker niet de enige ben , maar ik vind het toch wel bizar. Als die situatie een paar weken, maanden , jaren zich exact hetzelfde afspeelt als in mijn dromen dan denk ik echt zo van : 'He , maar ik heb dit beeld toch al eens eerder gezien ? '.

Soms gaat het over kleine dingen en bepaalde houdingen/situaties van mensen , maar ik heb bijvoorbeeld 1 keer over de nieuwe school waar ik toendertijd naartoe ging gedroomd. De klasgenoten , het lokaal en de lerares waren exact hetzelfde terwijl ik geen van alle ooit gezien heb.

déjà vu heet dit, je hersenen signaleren pas later wat je ogen hebben gezien waardoor het lijkt of je dit al eerder gezien hebt volgensmij

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:00

@ Rocamor: Dan ben je bewust (rechtstreeks) aan het kijken en dan zie je inderdaad niets. Of diegene is meteen overgegaan en niet op die plek blijven 'hangen'. Als iemand is overgegaan, dan kan hij/zij zich verplaatsen. Mensen die blijven 'hangen' kunnen dat helaas niet.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:03

@ Fleur: Hoe verklaar je dan dat mijn broer als klein jochie voor het eerst naar Frankrijk op vakantie ging en zei dat hij er al eens eerder was geweest. Dat als ze op een bepaald kruispunt naar links zouden gaan, er dan een wit huis met blauwe dakpannen zou staan. Mijn ouders moesten lachen, want alle huizen in de omgeving waren bruin en achterstallig. Bovendien: blauwe dakpannen...
En wel hoor: ze gingen verderop in het dorp op de genoemde kruising naar links en even verderop stond een wit huis met... blauwe dakpannen.

Crazy_boon
Berichten: 673
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:17

Intressante discussie, ik ben, ondanks dat mijn moeder zelfs spiritueel begaafd is ( ze heeft een afschuw voor het woord 'medium'), heel kritisch tegenover alles paranormaal.

Zo, als ik moet geloven van mijn moeder hebben wij allemaal een 'gids' dat ons door het leven volgt, daarom dat mensen vaak iemand of iets denken te zien, of zelfs denken dat er een 'spook' hun volgt.

Ik geloof zelf wel in reincarnatie, het lijkt mij raar dat als wij dood zijn, dat wij echt 'weg' zijn.

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:59

Shenavallie schreef:
@ Fleur: Hoe verklaar je dan dat mijn broer als klein jochie voor het eerst naar Frankrijk op vakantie ging en zei dat hij er al eens eerder was geweest. Dat als ze op een bepaald kruispunt naar links zouden gaan, er dan een wit huis met blauwe dakpannen zou staan. Mijn ouders moesten lachen, want alle huizen in de omgeving waren bruin en achterstallig. Bovendien: blauwe dakpannen...
En wel hoor: ze gingen verderop in het dorp op de genoemde kruising naar links en even verderop stond een wit huis met... blauwe dakpannen.

Ja maar jij beschreef een "hey dit heb ik al eens eerder gezien" situatie, en dat is meestal een déjà vu

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:51

Dat was ik niet, maar _Femkeeex. ;)
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 26-04-16 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:52

Crazy_boon schreef:
Intressante discussie, ik ben, ondanks dat mijn moeder zelfs spiritueel begaafd is ( ze heeft een afschuw voor het woord 'medium'), heel kritisch tegenover alles paranormaal.

Zo, als ik moet geloven van mijn moeder hebben wij allemaal een 'gids' dat ons door het leven volgt, daarom dat mensen vaak iemand of iets denken te zien, of zelfs denken dat er een 'spook' hun volgt.

Ik geloof zelf wel in reincarnatie, het lijkt mij raar dat als wij dood zijn, dat wij echt 'weg' zijn.

Goede instelling van je moeder! +:)+

Rocamor

Berichten: 10902
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:59

Shenavallie schreef:
@ Rocamor: Dan ben je bewust (rechtstreeks) aan het kijken en dan zie je inderdaad niets. Of diegene is meteen overgegaan en niet op die plek blijven 'hangen'. Als iemand is overgegaan, dan kan hij/zij zich verplaatsen. Mensen die blijven 'hangen' kunnen dat helaas niet.


Hoe bedoel je dat laatste? De meneer in kwestie schijnt uiteindelijk in het ziekenhuis overleden te zijn / doodverklaard te zijn. Geen idee of hij op het plekje waar ik hem vond is gebleven, over is gegaan, of uiteindelijk in het ziekenhuis / bij zijn partner terecht is gekomen.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:48

@Fleur-a: Sommige toevalligheden zijn van persoon op persoon niet zo toevallig meer, hebben een persoonlijke mening, en of het nou echt een boodschap is, of iets randoms waar je een glimlach van op je gezicht krijg, weet je, het blijft mooi :)

@Shenaville: Even terugkomend over hoe mijn familie denkt over geesten, moet wel zeggen dat die kant van mijn familie redelijk extreem is in hun geloof, dus zeker niet typerend voor alle Christenen, maar ja, het zijn nogal doom-denkers in alles.

@ Rocamor: Juist wel stoer! Je hebt een teugel-saboterende geest in de zadelkamer! :P

Schaduwen en wat wij daarin zien is ook een leuke, onze hersenen maken plaatjes af die niet compleet zijn, zoals bijvoorbeeld dingen zien in wolken of de bekende test met de inktvlekken op plaatjes, wat je erin ziet, is anders dan wat anderen zien, ligt echt aan hoe jouw hersenen het plaatje verder afmaken.
Ik zeg niet dat dat altijd het geval is, maar wel vaak.

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:59

Fleur_a schreef:
_Femkeeex schreef:
Wat een leuk topic! Ik ga maar eens meelezen :D

Ik heb heel vaak , sinds kleins af aan , voorspellende dromen. Ik denk dat ik zeker niet de enige ben , maar ik vind het toch wel bizar. Als die situatie een paar weken, maanden , jaren zich exact hetzelfde afspeelt als in mijn dromen dan denk ik echt zo van : 'He , maar ik heb dit beeld toch al eens eerder gezien ? '.

Soms gaat het over kleine dingen en bepaalde houdingen/situaties van mensen , maar ik heb bijvoorbeeld 1 keer over de nieuwe school waar ik toendertijd naartoe ging gedroomd. De klasgenoten , het lokaal en de lerares waren exact hetzelfde terwijl ik geen van alle ooit gezien heb.

déjà vu heet dit, je hersenen signaleren pas later wat je ogen hebben gezien waardoor het lijkt of je dit al eerder gezien hebt volgensmij


Een déjà vu moet je toch eerder gezien hebben ?

In de laatste situatie die ik beschreef , had ik het lokaal , de lerares en de klasgenoten nog nooit gezien , maar er wel over gedroomd. Pas nadat de droom al ´gedroomd´ was en ik voor het eerste in de les zat dacht ik : He , dit beeld heb ik al eens eerder gezien ? en dat was in mijn droom dus !

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:56

Rocamor schreef:
Shenavallie schreef:
@ Rocamor: Dan ben je bewust (rechtstreeks) aan het kijken en dan zie je inderdaad niets. Of diegene is meteen overgegaan en niet op die plek blijven 'hangen'. Als iemand is overgegaan, dan kan hij/zij zich verplaatsen. Mensen die blijven 'hangen' kunnen dat helaas niet.


Hoe bedoel je dat laatste? De meneer in kwestie schijnt uiteindelijk in het ziekenhuis overleden te zijn / doodverklaard te zijn. Geen idee of hij op het plekje waar ik hem vond is gebleven, over is gegaan, of uiteindelijk in het ziekenhuis / bij zijn partner terecht is gekomen.

Vaak kun je alleen mensen op de plaats des onheils zien als ze nog niet zijn overgegaan. Die blijven als het ware 'hangen'. Een entiteit die is overgegaan, kan zich verplaatsen en gaat dan inderdaad vaak naar dierbaren toe.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:58

Drifter schreef:
Schaduwen en wat wij daarin zien is ook een leuke, onze hersenen maken plaatjes af die niet compleet zijn, zoals bijvoorbeeld dingen zien in wolken of de bekende test met de inktvlekken op plaatjes, wat je erin ziet, is anders dan wat anderen zien, ligt echt aan hoe jouw hersenen het plaatje verder afmaken.
Ik zeg niet dat dat altijd het geval is, maar wel vaak.

Ah, je bedoelt de Rorschach-test. Die is grappig: iedereen ziet weer wat anders. :D

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:59

@ _Femkeeex: Klopt. Dat kan zowel in dit leven als in een vorig leven zijn. ;)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:01

@ Drifter: Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar die onderzoeken van jullie. Zou bijna willen zeggen dat ik wel eens mee wil, maar ik ben 's nachts geen held (nooit geweest). Als jullie dit overdag zouden doen, dan sta ik direct met mijn vinger omhoog! :D

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:10

Shenavallie schreef:
Drifter schreef:
Schaduwen en wat wij daarin zien is ook een leuke, onze hersenen maken plaatjes af die niet compleet zijn, zoals bijvoorbeeld dingen zien in wolken of de bekende test met de inktvlekken op plaatjes, wat je erin ziet, is anders dan wat anderen zien, ligt echt aan hoe jouw hersenen het plaatje verder afmaken.
Ik zeg niet dat dat altijd het geval is, maar wel vaak.

Ah, je bedoelt de Rorschach-test. Die is grappig: iedereen ziet weer wat anders. :D


Jaaa dat is het, kon toch helemaal niet meer op de naam komen! Dankjewel!
Die is grappig, ik :'Aaaww een vlinder!'
manlief: 'Muts, iedereen kan zien dat dat een ruimteschip is!'
|o

Oh even editje, zag net je nieuwste berichtje, ik zit in Denemarken :) Dus wordt misschien net iets te lang reizen voor een avondje? Ik ben wat dat betreft nu trouwens ook even non actief, het was net alsof met de lente het testosteron in mede-teamies ook weer wakker werd. Daar werd ik als enige vrouw, en daarnaast nog gevoelig voor emoties etc echt niet blij van, al helemaal niet als je midden in de nacht door een huis wandelt om onderzoek te doen.
Als ik er over terugdenk hoor ik de gorilla's alweer op het raam rammen zeg maar, zo'n stemming.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:19

Ik lees foto's en aan de hand van vragen help ik ouders met hun kinderen....of andersom.
Ik vond het heel vaag maar meestal klopt het als een bus, soms iets kleins niet, of 1x een jongetje die niet wilde dat zijn moeder ongevraagd in hem wilde kijken.

Entiteiten heb ik niks mee, er gebeuren geen gekke dingen.

Echt gaaf om te doen.
Gebruik het soms als ik op groepen werk met cliënten met moeilijk verstaanbaar gedrag. Alleen maar in mezelf zeggen, ik ben er voor je, het komt goed, geeft al gedragsverandering.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:34

Door in jezelf zoiets te zeggen, verandert je houding onbewust ook en daar reageren deze kinderen heel sterk op. Merk het zelf als ik een ochtend bij het Speciaal Onderwijs werk: hoe je je van binnen opstelt/voelt/reageert straal je uit naar buiten. Deze kinderen zijn heel gevoelig voor lichaamstaal en micro-expressies.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:39

Je denken beinvloedt je lichaamstaal. Als je een air hebt van 'blijf bij me vandaan ik heb mijn ruimte nodig' en dat herhaald, merk je vanzelf dat mensen op straat bijvoorbeeld verder bij je vandaan blijven.
Grappig expiriment wel, werkt inderdaad heel goed met kinderen (op een lievere manier dan bij voorkeur haha) en bij dieren.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:40

Omdat je in het andere topic niet mag discussiëren, alleen knikken 'wauw' zeggen, gooi ik het balletje hier op. Wat een onzin dat mensen zelf kiezen waar ze geboren worden. Met zoveel ellende op de wereld geloof ik dat echt niet.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:44

Ben wel blij dat ik goed gekozen heb :j :+ alhoewel ik misschien liever in een wintersport gebied zou wonen...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 11:12

Ik heb wel een idee waarom mensen dat wel (willen) geloven. De meeste mensen hebben het nodig om te denken dat alles een reden of een doel heeft. Dat we gewoon leven en doodgaan zonder verder nut, zonder hoger doel, dat is te moeilijk om mee om te gaan. Ik denk wel dat het zo simpel is, maar loop vaak tegen weerstand op. Mensen vinden het leven dan te 'leeg', snappen niet wat je motivatie is om op te staan in de ochtend. Ik heb daar gewoon geen hoger doel voor nodig, genoeg leuke dingen in de wereld om voor door te gaan. Ik leef om te leven, niet met een hoger doel.
Mijn denkwijze heeft dus een nadeel: poep gebeurd. Gewoon omdat het zo is. Je hebt pech of geluk met waar je geboren wordt. Een hongerig weeskindje heeft dat nergens aan verdiend of heeft geen les te leren... Dat arme kind heeft gewoon dikke pech. De wereld is vreselijk oneerlijk. En die gedachtes zijn voor veel mensen niet acceptabel. Dan voelt het veeeeeel fijner om te geloven in een God of reincarnatie, want dan heeft het altijd een reden, ook al begrijpen wij die niet...

Ik kan voor mezelf ook geen wijze les of diepere reden bedenken waarom ik ben geboren bij deze 'ouders'. Als ik kon kiezen was het wel anders geweest... Ik heb heel veel geleerd inmiddels maar de weg is hard en moeilijk geweest en erg eenzaam. Echt goed functioneren zal ik waarschijnlijk nooit gaan doen dankzij mn verleden. Ik word juist boos als mensen beweren dat deze weg een reden had, dat ik wat te leren had... Of het bizarre idee dat je niet meer voor je kiezen krijgt dan je aankan... Echt, pisnijdig kan ik dan worden. Nee het heeft geen doel, het heeft geen nut! Het is gewoon pech en ik heb er maar mee te dealen.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:13

Mooie verhalen al heb ik nog niet alles kunnen lezen. Ik ben ook vd wetenschap maar ik denk ook dat er een hele onbewuste en onwetende laag is die we als mens nog niet verder ontwikkeld hebben. Soort mentale kracht.

Ik heb weinig spannende verhalen maar wel een gekkigheid die denk ik meer mensen hebben gehad. Ik heb heel regelmatig een muzieknummer die in een week ineens 5 a 6 keer voorbij komt. En nee geen hitjes. Ik had het kort geleden met het nummer Mambo nr 5 van Lou Bega. Een zomerhitje uit de jaren 90 wat niet perse een nr is die ik erg bijzonder leuk vond. Ik kwam het in een week tijd 5 x op verschillende lokaties tegen. En niet eens in de zomer het was maart/april

Nou vraag ik me af hoe vaak het nr überhaupt nog op de radio wordt gedraaid in een week. Laat staan wat de kans is dat ik ook al die keren hoor.