Het paranormale kritisch bekeken!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 00:13

@Little_Gift: Is een mogelijkheid inderdaad, ik was toen nog niet zover als nu dus heb inderdaad niet gevraagd of ik in het bedrijfspand op onderzoek mocht.

Repelsteel: Oooh interresant! Dankje! Zat me toevallig vanmiddag in de zon af te vragen waarom ik geen leesmateriaal had.. haha!

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:17

@ Drifter: Ja, zoals je het nu zegt, snap ik het wel. Dat je - zelfs als je het zelf niet, hoort, voelt, ruikt, proeft - op die wijze een dubbelcheck kunt doen. Of eigenlijk aan een ander kunt laten zien dat je geen onzin hebt uitgekraamd.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:06

Shenavallie schreef:
@ Drifter: Ja, zoals je het nu zegt, snap ik het wel. Dat je - zelfs als je het zelf niet, hoort, voelt, ruikt, proeft - op die wijze een dubbelcheck kunt doen. Of eigenlijk aan een ander kunt laten zien dat je geen onzin hebt uitgekraamd.


Yep, en voor mij is het een goede 'ben ik nou gek of is er iets?-check'
Zo 'zag', oke ik vind zien voor mij moeilijk te omschrijven, ik voel een aanwezigheid, ruik af en toe eens iets wat er niet zou moeten zijn, en voel emoties die niet van mij zijn. Zo af en toe hoor ik eens iets maar zelden. De keren dat ik echt zag zoals ik jou bijvoorbeeld zou zien als je voor me staat zijn zelden, ik 'zie' meer op een 'mental image' manier.
Daarom juist vind ik een dubbelcheck ook belangrijk.

Anyway.. ik 'zag' dus een oude man in onze gang al vanaf dat we verhuisden. In de hoek van de gang, bij de badkamerdeur. Geen naar gevoel, eigenlijk een heel rustig gevoel, geen kou, eerder warmte. Ook de kat reageerde in die hoek, stond er vaak te miauwen met dr koppie omhoog. Dat deed ik altijd weg met 'er zit ook een ventilatiegat dus misschien ruikt ze de buurkat.'
Aangezien ik al raar genoeg ben voor manlief val ik hem er niet altijd lastig mee, niet dat hij m'n rare fratsen niet accepteert, hij staat er erg open voor, en is meer een logisch denker dus dat is wel fijn, maar toch val ik hem niet altijd lastig met mijn 'ingevingen' ..
Tot een keer een avond laat, filmavond, dus lekker op de bank, manlief gaat naar de wc, komt terug, loopt weer terug naar de gang en zegt 'Schat, ik zou toch durven zweren dat er hier net een oude kerel stond.'
Tja... dus maar mijn ervaring ook gedeeld, en op onderzoek uit.
Er was een vaag emf verschil daar, kompas stond niet stil, ook niet als we hem op de grond of op een kastje legden, maar het is een hoek dichtbij de meterkast. Ook al deed het kompas niks raars als we hem op de stoppenkast of in de meterkast hielden/legden, kan de emf dus ook met de meterkast te maken hebben.
De temperatuurmeter gaf in die hoek een kleine verhoging aan, terwijl de verwarming uit stond en er dus een ventilatiegat naar buiten zit, het was buiten kouder dan binnen, dus logischerwijs ga je ervanuit dat er dus koude lucht naar binnen komt daar.

Dus er was 'iets', maar voor mij niet genoeg 'bewijs'. De zomer erna zaten we in de tuin, en de buurvrouw komt ff een praatje maken, en heeft het over dat ze ons zo fijn rustig vind, de vorige bewoner was nogal een muziekliefhebber. Ze was blij dat het weer zo rustig was als toen de oude dokter er woonde. 'Oude dokter?' 'Ja, ik dacht dat ze dat wel verteld hadden, voordat de jonge man er woonde, woonde er een oude alleenstaande man, een gepensioneerde huisarts, die rond de tachtig was, die hebben ze uiteindelijk dood gevonden op dezelfde manier zoals jij nu zit te zonnen.'

Er is dus een kans dat de man in de gang, als het geen hersenspinsel van ons beide, en onze kat is, de oude huisarts was.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:44

Nou ik heb ook weer een leuke. Vandaag met rock maar eens een ritje buiten gemaakt. En onderweg telkens afgevraagd wat ik moest doen als mijn teugel zou knappen. Ik bedacht dat ik niet bij de bitring niet zou kunnen grijpen omdat rock daarvoor te groot en lang is. Dan maar proberen hem via de overgebleven teugel om te trekken.

En halverwege, had ik ineens geen druk meer op mijn rechter teugel. Knak. ... teugel geknapt.

Ik kon inderdaad niet bij de bitring en heb midden op de weg inderdaad maar omgetrokken voordat ik eraf kon.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:19

Ben nog steeds benieuwd naar jouw reactie, Verootjo. :j
Wellicht dat je het zo kunt onderbouwen dat ik het op een andere manier kan zien?

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:17

oh ik had jouw reactie even gemist, topic ging ineens zo snel :')

Shenavallie schreef:
verootjoo schreef:
Ik ben ook kritisch, ik hou helemaal niet van het paranormale. Ik geloof op zich wel dat het bestaat, maar ik geloof ook dat als het bestaat je niet moet willen om je daarmee t bemoeien, met gene zijde zeg maar. Maar ik ben van huis uit christelijk opgevoed en daar wordt er voor gewaarschuwd je niet met zulke zaken in te laten.

Ik heb in het andere topic ook iets gelezen over genezingen. Nou geloof ik daar ook wel in dat God wonderen kan doen. Maar als er geclaimd wordt dat ze contact had met Maria en Jezus en dan ook nog zegt dat ze zelf kan genezen vind ik dat toch raar. Dat hebben Jezus en Maria dan toch gedaan? Ere aan wie ere toekomt in dat geval :Y)

En verder heb ik een hekel aan zweverige genezers die je met handen of kruidenpotjes genezen, ik ga wel naar een echte arts.

In hoeverre bedoel je dat je je niet moet bemoeien met genezijde? Als er een jezus had bestaan (er zijn in die tijd namelijk duizenden mensen op zo'n manier gestorven en bovendien zal hij dan inmiddels al meerdere keren gereïncarneerd zijn), dan wordt er door de kerk toch ook met hem 'bemoeid'? Of begrijp ik je verkeerd?


Jezus is inmiddels ook aan gene zijde, dat klopt. (in reïncarnatie geloof ik niet)
Maar ik geloof in de tweedeling; goed en kwaad. God/Jezus/heilige geest is het goede, de duivel is het kwade. Jezus waarschuwt ons niet in zee te gaan met kwade geesten die de duivel op ons afstuurt en je hiervoor af te sluiten en altijd te toetsen of een geest van God komt of van de duivel.
Als je de gave krijgt om te genezen moet je toetsen of deze gave van God komt of van de duivel. Als deze van God komt kan je het gebruiken maar wel met eer voor God en niet met eer voor jezelf. (want dat is een eigenschap van de duivel)

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:39

Duidelijk uitgelegd, dank je wel!

Maar begrijp ik daaruit dan ook dat bijvoorbeeld overleden voorouders, met uitzondering van jezus, iets duivels hebben? Aangezien je in je vorige antwoord sprak over dat je geen contact met genezijde moet hebben?
Ik geloof bijvoorbeeld niet in de duivel. Ja, alleen in die zin dat de duivel mijns inziens in de mens zelf zit: als iemand jouw familie iets aandoet, dan word je 'des duivels'.
Of is god eigenlijk een verzamelnaam voor alle overleden voorouders? En dus iets/iemand waar je dan ook contact mee zoekt?

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:44

Even editje, uit mijn Christelijke opvoeding kan ik me herinneren dat het zo is dat alle zielen naar de hemel of de hel gaan, en dat er dus (in het geval van mijn familie) geloofd wordt dat geesten niet echt familieleden kunnen zijn, maar demonen die doen alsof ze familie zijn. Zo wordt er in ieder geval in mijn familie over contact met geesten gedacht, dat je op het moment dat je geloofd dat het een overleden familielid is, je je in het ootje laat nemen door de duivel.

En over het genezen, wat nou als je de gave zou hebben, en hem van de duivel gekregen hebt, maar het gebruikt om Gods werk te doen? Of goed werk te doen? Heb je dan niet juist een punt gescoord voor God door de duivel zijn macht te ontnemen?
Laatst bijgewerkt door Drifter op 26-04-16 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:48

Shenavallie schreef:
Duidelijk uitgelegd, dank je wel!

Maar begrijp ik daaruit dan ook dat bijvoorbeeld overleden voorouders, met uitzondering van jezus, iets duivels hebben? Aangezien je in je vorige antwoord sprak over dat je geen contact met genezijde moet hebben?
Ik geloof bijvoorbeeld niet in de duivel. Ja, alleen in die zin dat de duivel mijns inziens in de mens zelf zit: als iemand jouw familie iets aandoet, dan word je 'des duivels'.
Of is god eigenlijk een verzamelnaam voor alle overleden voorouders? En dus iets/iemand waar je dan ook contact mee zoekt?


nou, ik geloof dat als je doodgaat dat je ziel naar God in de hemel gaat. Dus als een ziel op aarde blijft is ie niet bij God. :7 Een andere ziel kan zich wel namens de duivel voordoen als een dood familielid van je. Dat is juist het moeilijke eraan. Vandaar de waarschuwing; bemoei je niet met gene zijde want het is nooit van God. (edit:) Bovendien is het ook veel groter dan wijzelf zijn, en weten wij veel te weinig ervan. En als je soms hoort en ziet wat er kan gebeuren na een avondje glaasje draaien is het denk ik niet zo'n gek advies om je er gewoon niet mee bezig te houden.


Drifter schreef:
Hmm.. en wat nou als je de gave zou hebben, en hem van de duivel gekregen hebt, maar het gebruikt om Gods werk te doen? Of goed werk te doen? Heb je dan niet juist een punt gescoord voor God door de duivel zijn macht te ontnemen?

Nee, want wij zijn niet sterk genoeg om de duivel zijn macht te ontnemen. Daar heb je God voor nodig. Maar als je 'punten wil scoren' of niet weet wat je met je gave aan moet kan je natuurlijk aan God vragen wat je met deze 'gave' moet doen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 26-04-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:53

Oke, ik snap het :)

Ik geloof niet op jouw manier, maar vind het wel een interessant gesprek.

De manier waarop ik geloof is een beetje zoals Shenaville al aanhaalde, er is goed en kwaad in alles.. mensen kunnen zowel goede als kwade dingen doen, 'gaves' kunnen voor zowel goed als kwaad gebruikt worden.
Alles is een 'gereedschap' en met een hamer kun je dingen maken, maar ook stukmaken.


Ik geloof dan weer niet in een hel, of nou ja, als je genoeg slechte dingen doet kom je vanzelf in een soort hel op aarde, omdat vanuit mijn 'geloof/denkwijze' op het moment dat ik iemand kwaad doe, dat drievoudig terug krijg.

horselover22

Berichten: 651
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:11

ik heb vroeger als kind gehad dat ik dingen voorspelde die dan uitkwamen
en een paar jaar geleden had ik net me rijbewijs dus ik ging ff naar me ouders rij ik op de snelweg op de afrit zie ik ineens een oude man op zijn geitwollen sokken op de vluchtstrook lopen dus ik kijk daarna en denk wat raar en ging ook iets de vluchtstrook op en op dat moment kwam er een vrachtwagen naast mij en die komt zo naar mijn kant toe( als ik dus niet naar die man had gekeken was die dus vol mijn zijkant in gevlogen) kijk daarna achterom is die oude man op zijn sokken ineens verdwenen kom ik bij me ouders aan dus ik vertel dat zo zegt me moeder he mijn opa liep altijd op zulke sokken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 14:24

Sorry mensen, maar discussie over geloof en god/duivel hou ik me liever buiten. Valt niks aan te bewijzen en ook niet tegen te spreken. Daar kritisch naar kijken gaat dus erg lastig, als het al niet onmogelijk is. Ik geloof zelf btw niet (maar kan het dus ook niet uitsluiten).

@horselover22: de opmerking van je moeder zegt imo niks. Het meerendeel van de oudere generaties draagt zulke sokken dus dat is imo iets zien wat je wil zien.
Blijft natuurlijk de ervaring zelf nog wel over. Ik kan natuurlijk niet zeggen wat jij hebt gezien, maar is het niet mogelijk dat je deze man later hebt verbeeld? Net je rijbewijs is namelijk best spannend en zulke verkeerssituaties maken heel wat adrenaline vrij, waarmee je hersenen echt gekke dingen kunnen doen. Het is dus imo goed mogelijk dat je eigen hersenen deze situatie, herinnering, hebben gecreeerd om ervoor te zorgen dat jij er beter mee om kan gaan. Immers, dat je opa jou zou hebben beschermd, is een positieve ervaring en voelt veilig. Terwijl het idee dat het misschien geluk was of juist onbewust goed handelen, veel minder veiligheid geeft.

Wat ik mij hierbij namelijk afvraag, waarom 'kiest' zo'n verschijning ervoor om je af te leiden, waardoor je uitwijkt en dat ongeluk voorkomt? Waarom niet ervoor zorgen dat je remt of gas geeft, of uberhaupt niet in die situatie terecht komt?
Onbewust uitwijken gebeurd mij ook wel eens en ik heb daarmee ook wel eens voorkomen dat een ander mij ramt. Ik heb hier geen andere verklaring voor dan dat ik toch iets heb gezien wat niet klopte en daar onbewust, als reflex, op heb gereageerd. Ik wijk ook wel eens naar de vluchtstrook en daarna is degene naast me iets geks aan het doen. Dat heb ik echt niet voorspelt of miraculeus aan zien komen, mn hersentjes werkten gewoon iets sneller dan ik bewust kon bijhouden.
(Offtopic: kan je leestekens gebruiken en zinnen maken ipv een lang verhaal? Het is moeilijk leesbaar zo)

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:27

Nu bijna 7 jaar geleden is mijn oma overleden. Tijdens haar begrafenis kwamen er 26 ganzen overvliegen (deze hebben wij geteld omdat het niet gebruikelijk is dat ganzen in zo'n grote groep vliegen) en daar achteraan kwamen nog 7 ganzen, en mijn oma is 26/7 jarig. Dat was dus opzich wel opmerkelijk maar sommige van jullie zullen dit toeval noemen.

Ik had toen een jaar later mijn Cito toets in groep acht en was heel zenuwachtig. Ik wilde weg fietsen en toen kwam er opeens een gans over vliegen, terwijl hier eigenlijk nooit ganzen overvliegen. Dit heb ik toch wel gekoppeld aan mijn oma vanwege de ganzen op de begrafenis. En zo heb ik dit vaker met belangrijke dingen gehad, dat er opeens een gans over vliegt. Het is er ook altijd maar 1 wat ook niet zo gebruikelijk is.

Toen mijn oma net overleden was zag ik haar ook altijd in mijn dromen maar toen was ik een jaar of 11 dus vond dat eigenlijk best eng dus heb toen gevraagd of ze alsjeblieft niet meer in mn dromen wilde komen maar wel over me wilde waken. Zou heeft zich dus aan dr woord gehouden :o

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:41

Onbewuste instinctieve acties zijn een mooi fenomeen, er is enorm veel dingen die onze hersenen registreren en verwerken, met de handelingen erna erbij inbegrepen, zonder dat wij dat hebben meegekregen.

Rocamor, had nog niet op jouw ervaring gereageerd, maar kan het zijn dat dit bij jou ook zoiets was? Dat je onbewust een scheurtje in de teugel hebt gezien maar te druk met iets anders was om het echt te realizeren?

horselover.. dat soort dingen vind ik lastig, omdat het vour jou nu w.s. jouw opa was en ik je het goede gevoel daarvan niet wil ontnemen. Inderdaad kan het bijna iedereen van een bepaalde generatie zijn zonder dat je echt iets gezien hebt wat absoluut een kenmerk was.

Fleur_a: Ik ben geen ganzenkenner maar volgens mij zijn groepen van die grootte niet zo zeldzaam. Maakt het moment natuurlijk niet minder mooi, toeval of niet.

Wat dromen betreft, vooral als iets ons heel erg bezighoudt verwerken we dat in onze dromen, dus dat je over je oma droomde nadat ze overleden was is wat dat betreft heel normaal. Dat het ophield toen jij het niet meer wilde, kan ook een seintje geweest zijn aan jouw ondebewustzijn, waardoor het stopte.

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:03

Zou kunnen Drifter, toch is het wel apart dat het erna met de ganzen begon. Het zou tuurlijk onderbewustzijn kunnen zijn maar aangezien er voor mijzelf wel een link ligt twijfel ik hier wel over. Desalniettemin is het fijn om iets te kunnen linken aan mijn oma, hierdoor heb ik er vroeger niet veel verdriet over gehad omdat ik wist dat ze het goed had nu en dat ze me kon 'horen'.

OnMyWay

Berichten: 161
Geregistreerd: 01-06-12
Woonplaats: Turnhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:29

Wat een interessante discussie! Zelf ook een soortgelijke situatie als bovenstaande.
Ben erg benieuwd wat jullie mening is hierover, aangezien ik zelf nog steeds niet helemaal weet wat ik ervan moet denken.

Een aantal jaar geleden is mijn grootmoeder overleden. De volgende dag kwamen we met een aantal familieleden samen in haar appartement om een aantal zaken te regelen. Hierbij zijn ons toen 2 dingen opgevallen. De klok in de woonkamer was blijven stilstaan, en gaf het exacte uur aan dat mijn grootmoeder is overleden.
De klok in de keuken daarentegen werkte al jaren niet meer, maar was plots weer beginnen werken.
Nu ben ik normaal erg nuchter in zo'n dingen, maar vond dit toch wel apart..

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:52

OnMyWay schreef:
Wat een interessante discussie! Zelf ook een soortgelijke situatie als bovenstaande.
Ben erg benieuwd wat jullie mening is hierover, aangezien ik zelf nog steeds niet helemaal weet wat ik ervan moet denken.

Een aantal jaar geleden is mijn grootmoeder overleden. De volgende dag kwamen we met een aantal familieleden samen in haar appartement om een aantal zaken te regelen. Hierbij zijn ons toen 2 dingen opgevallen. De klok in de woonkamer was blijven stilstaan, en gaf het exacte uur aan dat mijn grootmoeder is overleden.
De klok in de keuken daarentegen werkte al jaren niet meer, maar was plots weer beginnen werken.
Nu ben ik normaal erg nuchter in zo'n dingen, maar vond dit toch wel apart..

Mijn moeder heeft een klokje gekregen van haar oma die kapot was maar opeens weer begon te tikken op de dag dat ze overleed. Soms gaat hij wel eens tikken uit zichzelf en dan zeggen we altijd: "Oh, omi (zo noemen we de overgrootoma's) is weer thuis" :D

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:08

Drifter schreef:
Even editje, uit mijn Christelijke opvoeding kan ik me herinneren dat het zo is dat alle zielen naar de hemel of de hel gaan, en dat er dus (in het geval van mijn familie) geloofd wordt dat geesten niet echt familieleden kunnen zijn, maar demonen die doen alsof ze familie zijn. Zo wordt er in ieder geval in mijn familie over contact met geesten gedacht, dat je op het moment dat je geloofd dat het een overleden familielid is, je je in het ootje laat nemen door de duivel.

En over het genezen, wat nou als je de gave zou hebben, en hem van de duivel gekregen hebt, maar het gebruikt om Gods werk te doen? Of goed werk te doen? Heb je dan niet juist een punt gescoord voor God door de duivel zijn macht te ontnemen?

Jeetje, dat lijkt me eigenlijk best afschuwelijk als het je zo voorgehouden wordt...
Ben blij dat jij je eigen plan hebt getrokken je eigen ervaringen hebt mogen beleven.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:15

verootjoo schreef:
nou, ik geloof dat als je doodgaat dat je ziel naar God in de hemel gaat. Dus als een ziel op aarde blijft is ie niet bij God. :7 Een andere ziel kan zich wel namens de duivel voordoen als een dood familielid van je. Dat is juist het moeilijke eraan. Vandaar de waarschuwing; bemoei je niet met gene zijde want het is nooit van God. (edit:) Bovendien is het ook veel groter dan wijzelf zijn, en weten wij veel te weinig ervan. En als je soms hoort en ziet wat er kan gebeuren na een avondje glaasje draaien is het denk ik niet zo'n gek advies om je er gewoon niet mee bezig te houden.


Nee, want wij zijn niet sterk genoeg om de duivel zijn macht te ontnemen. Daar heb je God voor nodig. Maar als je 'punten wil scoren' of niet weet wat je met je gave aan moet kan je natuurlijk aan God vragen wat je met deze 'gave' moet doen.

Ben niet zo goed in quoten, maar volgens mij heb ik zo de jouwe wel goed gezet. :o
Glaasje draaien is al vaker gezegd dat dat geen goed plan is. Maar contact hebben met genezijde is niet erg, mits je weet hoe ermee om te gaan. Iedereen kan het, vooral kinderen staan er nog voor open. Helaas worden die al vanaf jonge leeftijd dingen wijsgemaakt of voor gek verklaard, waardoor ze er niet meer over durven praten of het zelfs 'kwijtraken'. Door middel van hulp van een goed medium kun je ermee leren omgaan en het zelfs verder leren. Een goed medium werkt alleen als zijn/haar eigen gids erbij is. Zo niet, dan loop je inderdaad de kans dat een entiteit met minder goede bedoelingen langskomt.

Nog even een oprecht vraagje over het reïncarnatie-gebeuren: geloof je daar zelf niet in of is dat ook een onderdeel van jouw geloof? En waarom wordt er door jou (of het geloof) niet in geloofd?

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:20

horselover22 schreef:
ik heb vroeger als kind gehad dat ik dingen voorspelde die dan uitkwamen
en een paar jaar geleden had ik net me rijbewijs dus ik ging ff naar me ouders rij ik op de snelweg op de afrit zie ik ineens een oude man op zijn geitwollen sokken op de vluchtstrook lopen dus ik kijk daarna en denk wat raar en ging ook iets de vluchtstrook op en op dat moment kwam er een vrachtwagen naast mij en die komt zo naar mijn kant toe( als ik dus niet naar die man had gekeken was die dus vol mijn zijkant in gevlogen) kijk daarna achterom is die oude man op zijn sokken ineens verdwenen kom ik bij me ouders aan dus ik vertel dat zo zegt me moeder he mijn opa liep altijd op zulke sokken

Vergelijkbare situatie op een provincialeweg gehad. Er stond een man in de berm met een leverkleurig overhemd aan en ik zei tegen mijn man: "Moeten we niet even stoppen?"
Toen ik door de achterruit van ons raam keek (ik reed zelf niet), was hij weg. Bleek daar een paar dagen geleden een auto-ongeluk te zijn geweest.

Rocamor

Berichten: 10903
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:29

Shenavallie schreef:
horselover22 schreef:
ik heb vroeger als kind gehad dat ik dingen voorspelde die dan uitkwamen
en een paar jaar geleden had ik net me rijbewijs dus ik ging ff naar me ouders rij ik op de snelweg op de afrit zie ik ineens een oude man op zijn geitwollen sokken op de vluchtstrook lopen dus ik kijk daarna en denk wat raar en ging ook iets de vluchtstrook op en op dat moment kwam er een vrachtwagen naast mij en die komt zo naar mijn kant toe( als ik dus niet naar die man had gekeken was die dus vol mijn zijkant in gevlogen) kijk daarna achterom is die oude man op zijn sokken ineens verdwenen kom ik bij me ouders aan dus ik vertel dat zo zegt me moeder he mijn opa liep altijd op zulke sokken

Vergelijkbare situatie op een provincialeweg gehad. Er stond een man in de berm met een leverkleurig overhemd aan en ik zei tegen mijn man: "Moeten we niet even stoppen?"
Toen ik door de achterruit van ons raam keek (ik reed zelf niet), was hij weg. Bleek daar een paar dagen geleden een auto-ongeluk te zijn geweest.


Ik ben een paar jaar terug bij een voor mij onbekende man geweest die op het moment dat ik bij hem letterlijk zijn laatste adem uitblies. Ik heb helaas niets anders voor hem kunnen doen dan aanwezig zijn (reanimatie van de hulpverleners heeft helaas niet Mogen baten). Topic staat hier wel ergens op Bokt. Ik kom nog bijna werkdagelijks langs de plek waar ik getuige ben geweest van zijn sterven en ik kijk altijd nog of er niet iemand spontaan op die plek staat. Nog nooit meegemaakt.

@ Drifter, nee, geen scheurtjes. Maar ik heb ooit in het verleden 2 teugels gewonnen tijdens een wedstrijd. Ik had ze nog niet zo lang in gebruik. De ene is een paar weken terug finaal doormidden gescheurd (net of ie gesneden was). En dat blijft wel in je achterhoofd zitten. Dus je had het bij het rechte eind. Maar ja, dat staat niet zo stoer he :D

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:37

Ik heb al een stipje staan bij dit topic sinds de eerste post maar kom er maar niet aan toe het door te lezen. Wat ik zelf mee heb gemaakt;

Ik zit rustig achter mijn laptop aan de eetkamertafel en mijn vader zit tv te kijken. Mijn moeder is op dat moment werken want die had avonddienst.
Op een gegeven moment zie ik "mijn moeder" voor het grote raam achter door lopen naar de deur, maar die gaat dus niet open. Het was duidelijk een menselijk figuur, wel in de schaduwen. Na een paar minuten vraag ik mijn vader hoe laat mijn moeder thuis zou komen, want ik had haar immers net gezien. Een half uur later kwam ze zoals verwacht thuis, verlicht door de lampen die binnen aan stonden. Dus niet als de persoon die ik al had zien lopen.
Achteraf heb ik de link gelegd dat het mijn opa had kunnen zijn, die een paar jaar daarvoor overleden was.

Mijn oma is twee jaar daarna overleden op dezelfde datum als mijn opa deed terwijl ze tijd nog datum mee kreeg op dat moment, ook erg bijzonder.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 16:43

Menselijk figuur in schaduwen kan je al heel snel zien. Onze hersens maken graag herkenbare vormen van betekenisloze andere vormen. Ik heb dit zelf heel erg als ik in bed lig. Ik heb nogal slaapproblemen en veel last van angst en paniek zodra ik in bed lig. Ik kan in allerlei schaduwen inbrekers zien of mensen die op me af komen. Is dan niks anders dan een voorbij rijdende auto die schaduw maakt of mn kat die langs een lichtje loopt of wat dan ook. Als ik mezelf kalmeer zie ik meteen wel dat het niks is, maar mn schrikreactie laat me heeeeeel wat anders geloven. En echt, dan lijkt het precies een menselijk figuur. Ik zie het pas anders als ik er bewust bij stil ga staan dat mm hoofd me weer voor de gek houd.
Oh en hiervoor hoef je niet bang te zijn of echt te schrikken, gewoon een onverwachte beweging is genoeg om er iets van te maken.

Fleur_a

Berichten: 557
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:44

Zwerte schreef:
Menselijk figuur in schaduwen kan je al heel snel zien. Onze hersens maken graag herkenbare vormen van betekenisloze andere vormen. Ik heb dit zelf heel erg als ik in bed lig. Ik heb nogal slaapproblemen en veel last van angst en paniek zodra ik in bed lig. Ik kan in allerlei schaduwen inbrekers zien of mensen die op me af komen. Is dan niks anders dan een voorbij rijdende auto die schaduw maakt of mn kat die langs een lichtje loopt of wat dan ook. Als ik mezelf kalmeer zie ik meteen wel dat het niks is, maar mn schrikreactie laat me heeeeeel wat anders geloven. En echt, dan lijkt het precies een menselijk figuur. Ik zie het pas anders als ik er bewust bij stil ga staan dat mm hoofd me weer voor de gek houd.
Oh en hiervoor hoef je niet bang te zijn of echt te schrikken, gewoon een onverwachte beweging is genoeg om er iets van te maken.

Dat had ik vroeger ook, ik had een grote knuffel aap aan mijn kast hangen waarvan de schaduw op het gordijn kwam, doodsbang was ik omdat ik dacht dat er iemand achter mijn gordijn stond

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:46

Zwerte schreef:
Menselijk figuur in schaduwen kan je al heel snel zien. Onze hersens maken graag herkenbare vormen van betekenisloze andere vormen. Ik heb dit zelf heel erg als ik in bed lig. Ik heb nogal slaapproblemen en veel last van angst en paniek zodra ik in bed lig. Ik kan in allerlei schaduwen inbrekers zien of mensen die op me af komen. Is dan niks anders dan een voorbij rijdende auto die schaduw maakt of mn kat die langs een lichtje loopt of wat dan ook. Als ik mezelf kalmeer zie ik meteen wel dat het niks is, maar mn schrikreactie laat me heeeeeel wat anders geloven. En echt, dan lijkt het precies een menselijk figuur. Ik zie het pas anders als ik er bewust bij stil ga staan dat mm hoofd me weer voor de gek houd.
Oh en hiervoor hoef je niet bang te zijn of echt te schrikken, gewoon een onverwachte beweging is genoeg om er iets van te maken.


Met dat fenomeen ben ik bekend, maar ik zag daadwerkelijk iemand lopen. Er bewoog verder niets en ik was me niet druk aan het maken om dat soort gedoe maar zat gewoon rustig. Als ik me op ga fokken ga ik inderdaad ook "spoken zien" maar dat voelt anders.