Het paranormale kritisch bekeken!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10956
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:52

Ja hoor. De andere ouder vond het op een plek waarvan ik ook iets had van Huh. Daar???

Ik was vergeten dat we dat hadden.

Heb het snel uit de handen gegrist en meegenomen.

Ik kon er wel om lachen. De rest stond van :?

Maar ben gewoon heel benieuwd of iemand het doorkrijgt. En op welke manier. Raden gaat niet lukken. Dat kan ik al wel zeggen.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:55

Shenavallie schreef:
Welke ervaring hebben jullie met mediums? Welke raad je zeker aan, welke zijn dubieus? Er zitten hier in de omgeving aardig wat wannabees, dus dat is de reden dat wij het altijd 'verderop' gezocht hebben.
Wat maakt voor jou een medium goed?
Wat maakt voor jou dat een medium een once-but-never-again-bezoek is?


Wat wil je weten?

Wat maakt iemand een goed en slecht medium? Goeie vraag, geen echt goed antwoord op.
Poging: Er is een hoop kaft van het koren nog te scheiden. Ook in ''mediumland''. Denk alleen al aan astro TV en dat soort zaken. Er lopen hoop goede mediums rond, veelal en vaak opgeleid via vb SNU. Of hebben zich het totaal zichzelf eigen gemaakt. Niets mis mee.
Ook voor medium geldt, altijd blijf je jezelf ontwikkelen en doorleren. Open staan en in breder perspectief e.e.a. kunnen overzien. Vanuit liefde en met de juiste intentie.

Er is ook een verschil tussen een paragnost en een medium.
Beide werken via hun eigen manier.
Hoop onzin wordt er door mediums uitgekraamd, vragen bergen met geld.
De klant/ontvanger is de dupe.
Een goed medium is niet alleen een medium maar ook mens. Niet alle (goede) mediums, zijn leuke mensen en visa versa.

Keuze voor medium bezoek is individueel.
Met de een heb je wel een klik, ander niet.
Volg je gevoel bij jouw keuze en blijf je verstand gebruiken!

Noem maar willekeurig wat namen:

Bep Monfils - Leiden
Kitty Woud
Rosita Belkaldi
Bonnie Bessem
Jitske Kuijer
John Eversdijk
Joke Hetem
Anneke Klaassen
Nicole de Haas
Carmen Dijkema
Janneke Leber
Jose Gosschalk
Jason Goldsworthy
Myrthe Bruinzeel
Petra Broek
Linda Linda
Kor Kuiper
Margreet van Eersel
etc etc etc

Succes met vinden van juist medium voor jou.
Laat je niet zo maar wat wijsmaken.
Denk na en gebruik je voelsprieten *\o/*

roosa

Berichten: 2313
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:46

Rocamor schreef:
Ja hoor. De andere ouder vond het op een plek waarvan ik ook iets had van Huh. Daar???

Ik was vergeten dat we dat hadden.

Heb het snel uit de handen gegrist en meegenomen.

Ik kon er wel om lachen. De rest stond van :?

Maar ben gewoon heel benieuwd of iemand het doorkrijgt. En op welke manier. Raden gaat niet lukken. Dat kan ik al wel zeggen.


Vunzig :P

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:48

Dank voor je reactie!
Het gaat er niet om dat ik iemand zoek, maar wat de ervaringen van anderen zijn. Ik heb een doorgeschoten voelspriet en voel direct of iemand wel of niet deugt. Heb daar al genoeg verkeerde ervaringen mee gehad. We hebben iemand die helaas een aantal jaar geleden is verhuisd naar Duitsland. Kwamen we er eerst wekelijks voor een seance en om zelf verder te ontwikkelen, nu kunnen we nog maar een paar keer per jaar. Zij wil mijn zoon graag verder opleiden, omdat hij sterk paranormaal is, maar dat is niet makkelijk met zo'n afstand en onregelmatige werktijden van onze kant.

Zelf ben ik geen voorstander van de paranormale avonden hier in de buurt, omdat het meestal algemene - voor iedereen wel mogelijke - antwoorden zijn en er veel sprake is van gissen. Ook wordt er veel met micro-expressies gewerkt. Maar ook 'mediums' en 'paragnosten' die via de tv werken (denk aan een Robbert van den Broeke, Char, et cetera) kunnen de paranormale wereld in een negatief daglicht stellen. Jammer genoeg werd er niet voldoende aan Tessa van Rossen besteed, nadat die overduidelijk heeft laten zien dat zij wel degelijk weet waar ze het over heeft. Zij kan zonder iets te zien of horen de spijker op de kop slaan.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 20:51

Heb het boek "Spoken bestaan" van Hans Bouman gelezen. Erg interessant! Het is dan wel een kinderboek, maar het wordt zeker niet kinderlijk ge- en beschreven. De auteur heeft een zeer uitgebreide zoektocht gedaan naar allerlei spookverhalen en heeft die met paragnosten en de wetenschap onderzocht/weerlegd.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:36

Aangezien er in het andere topic weer een discussie aan de gang is, dacht ik eraan om dit topic weer eens omhoog te halen. Maar schijnbaar valt er niets te bekritiseren, want er heeft geen enkele bokker meer gereageerd of iets aangehaald.
Positief bekeken zou dit kunnen betekenen dat alle critici het nu anders bekijken? :D

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:27

Yay topic gevonden!
Had ook in het andere topic gepost, tijden geleden, maar ik ben inderdaad ook ingesteld om eerst alle andere mogelijke oorzaken af te vinken voor ik iets als 'mogelijk paranormaal' aanvaard.
Uiteindelijk was ik daar vooral de draad kwijt, heb niet altijd veel tijd om hier te lezen.
Ik maakte deel uit van een paranormaal team, ben er nu uit, zulke onderzoeken midden in de nacht werken niet goed als er onderlinge spanningen zijn.
Wel jammer, om meerdere redenen, maar vooral omdat het plan was om een onderzoek te doen en hier jullie 'mee te nemen' in de casus. Helaas..

Ik geloof absoluut dat er meer is, heb in het verleden ook dromen gehad die echt gebeurden, een aantal ervaringen gehad die ik echt niet weg kon redeneren, maar ook best een hoop die of meteen, of nu jaren later wel anders te verklaren zijn.

Ik heb nog niet genoeg koffie op, maar hier alvast een persoonlijke ervaring waar jullie de oorzaak van mogen raden, kritische vragen kunnen stellen, ga hem ff neerzetten alsof het een aanvraag is voor een paranormaal team onderzoek:
Twee bewonders van een appartement, een man tegen de 30 aan, een vrouw rond de 25. Horen allebei als ze in hun wc staan/zitten af en toe een kind huilen. Het klinkt als een jong meisje en het is echt een klagend gehuil wat door merg en been gaat. Het is alleen hoorbaar op het toilet en in de opslagruimte vlak naast het toilet. Vrienden van de twee hebben het ook gehoord.
Appartement is geen oud gebouw, redelijk nieuw, zeg +-20-30 jaar oud, tweede verdieping, begane grond is bedrijfs/winkelruimte, er zijn nog twee verdiepingen boven het appartement in kwestie.

Ik was dus de vrouwelijke bewoner, dus stel me gerust meer vragen, kan niet kritisch genoeg zijn wat mij betreft.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:36

Zelf heb ik ooit ook in een appartement gewoond en via de leidingen (die al dan niet door de muur liepen) kreeg je veel informatie van andere bewoners door. Kan het zo zijn geweest dat er in een ander appartement een klein kind niet zo leuk behandeld werd? Mijn onderburen waren bijvoorbeeld niet zo vriendelijk voor hun kinderen en gingen dan naar een andere kamer, in de hoop dat anderen dat niet hoorden. Helaas voor hun (en geluk voor de kinderen) heb ik alsnog dingen meegekregen en de Kinderbescherming ingelicht.
Dit is even een eerste ingeving. Mocht er wel sprake zijn (geweest) van een entiteit, dan zou ik niet te lang wachten met het helpen om over te gaan. Niets zo sneu als een entiteit te laten 'hangen'.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:44

Goede vraag! Had inderdaad opzettelijk weg gelaten dat er geen kinderen woonden in het gebouw, of het gebouw naast het appartement. Hoopte dat iemand die vraag zou stellen :)

Leidingen kunnen inderdaad enorm goed geluid geleiden. Zo horen wij hier (inmiddels verhuist dus geen link met casus) elke ochtend de bovenbuurman over zn nek gaan, erg fijn :r

Wat fijn voor het kind van jouw onderburen dat jij alert was en er ook wat me deed!

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:21

Hier verderop is een gebouw bij het ziekenhuis waar vroeger ook kinderen (weesjes) verbleven. Dat wisten we niet en elke keer als ik in dat gebouw was, had ik het gevoel of er een heleboel kinderen op een bepaalde plek zaten. Je voelde ook de gemengde gevoelens van angst, verdriet tot vrolijk en zelfs het willen uithalen van kattenkwaad. Uiteindelijk toch maar eens gevraagd waar het gebouw ooit voor gediend had. Bleek dat er zusters en nonnen in verbleven, waarvan een aantal de weesjes verzorgden. Mijn zoon zag een keer bij het slopen van het pand kinderen rondlopen op die plek. Ik heb hem daarna dan ook verteld hoe of wat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 16:04

Shenavallie schreef:
Aangezien er in het andere topic weer een discussie aan de gang is, dacht ik eraan om dit topic weer eens omhoog te halen. Maar schijnbaar valt er niets te bekritiseren, want er heeft geen enkele bokker meer gereageerd of iets aangehaald.
Positief bekeken zou dit kunnen betekenen dat alle critici het nu anders bekijken? :D

Er valt heel erg veel te bekritiseren. Ik ben zelf echter heel erg druk geweest laatste tijd en vrijwel niet online geweest. En jammergenoeg ben ik geloof ik de enige echt kritische niet gelover hier volgens mij. Ik heb het dus ook een beetje opgegeven. Kreeg weinig antwoorden terug (degenen die wel antwoordden: bedankt voor de moeite!) en in mn uppie vind ik het geen leuke discussie, het voelde meer alsof ik iedereen zat uit te horen ipv een leuke, kritische discussie met meer mensen.

Toch kan ik het niet laten om op drifter te reageren. Er woonden dus geen kinderen, maar waren die ook niet op bezoek toevallig?
Geen apparatuur wat dusdanig geluid maakt wat lijkt op kindergehuil?

Anoniem

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:09

Ik zou dan eerder denken aan geluid van water door de leidingen of wind. :)

Rocamor

Berichten: 10956
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:20

Zwerte niet stoppen. Ik vind jouw "andere kijk" juist heel verhelderend. Een vorm van "oh ja zo had ik het nog niet bekeken".

Van dat kindje, vangt de radio niet Hey signaal op van een babyfoon?

Anoniem

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:22

Ik kwam zomaar binnenvallen trouwens. :o
Lees al vanaf het vorige topic mee.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 18:15

Iedereen is welkom hoor Tineke! Ook losse flodders mogen hier geschoten worden, hoe meer reacties, hoe beter!

En ik stop ook niet echt hoor, ben er alleen even niet zo actief mee bezig. Veel persoonlijke sh*t momenteel dus weinig ruimte hiervoor. Ik blijf sowieso wel alles lezen!

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:29

Ik ben ook kritisch, ik hou helemaal niet van het paranormale. Ik geloof op zich wel dat het bestaat, maar ik geloof ook dat als het bestaat je niet moet willen om je daarmee t bemoeien, met gene zijde zeg maar. Maar ik ben van huis uit christelijk opgevoed en daar wordt er voor gewaarschuwd je niet met zulke zaken in te laten.

Ik heb in het andere topic ook iets gelezen over genezingen. Nou geloof ik daar ook wel in dat God wonderen kan doen. Maar als er geclaimd wordt dat ze contact had met Maria en Jezus en dan ook nog zegt dat ze zelf kan genezen vind ik dat toch raar. Dat hebben Jezus en Maria dan toch gedaan? Ere aan wie ere toekomt in dat geval :Y)

En verder heb ik een hekel aan zweverige genezers die je met handen of kruidenpotjes genezen, ik ga wel naar een echte arts.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:51

@Shenaville, dat soort plekken zijn de ultieme ghost hunter traktatie haha! Was in mijn oude appartement dan niet van toepassing, maar het appartement erna was wat dat betreft interessanter.
Het huis waar we nu woonden had ik in het begin heel erg het gevoel dat er een kind naar binnen stond te staren, uiteindelijk ben ik er eens voor gaan zitten en heb ik half mediterend een portret van haar geschetst, toen ik er later naar keek had het me toch even een wat te veel 'children of the corn' vibe.
Heb daar ook nooit een echte verklaring voor gehad, niet in de geschiedenis van de omgeving of wat dan ook, dus die heb ik voor mezelf weg gelegd als 'het zal wel'.

@Zwerte, oooh ik hou van kritische vraagstellers, dus geef niet op! Weet je, ik denk altijd maar zo: er is een reden waarom de beste teams samengesteld zijn uit hele verschillende mensen, als iedereen hetzelfde denkt loop je vast, meer denkwijzen, meer mogelijkheden voor een 'eureka moment'.

KoudbloedKim schreef:
Ik zou dan eerder denken aan geluid van water door de leidingen of wind. :)

Aaahh we hebben al een winner! :j

Aan de ene kant jammer omdat de vragen van Zwerte en Rocamor dus ook hele goede mogelijkheden waren!
Bedankt iedereen! Waren stuk voor stuk vragen die je dus als paranormaal team ook allemaal afvinkt dus goed gedaan!


Maar ja, in dit geval was het dus inderdaad de waterleiding, uiteindelijk kwam het bedrijfspant naast ons twee keer in korte tijd leeg te staan, en hield het 'huilen' ook op op het moment van leegstand.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:38

Wat is trouwens het andere topic? :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:34

Ik ben iemand die open staat voor alles. Er zijn zoveel dingen waarvan we geen idee of ze er zijn. Ik vind beweren dat iets dan wel bestaat of beweren dat het niet bestaat even stom. Je weet het gewoonweg niet.


Maar dan denk ik ook weer van: iedereen moet geloven wat hij wil geloven. Als je je daar beter of veiliger door voelt is dat toch heerlijk? :) soms ben ik best jaloers op mensen die bijvoorbeeld zo heilig in God geloven en zo veel vertrouwen erin kunnen hebben. Ik weet niet of hij bestaat, maar ik denk dat er echt in geloven wel heel fijn kan zijn.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:11

verootjoo schreef:
Ik ben ook kritisch, ik hou helemaal niet van het paranormale. Ik geloof op zich wel dat het bestaat, maar ik geloof ook dat als het bestaat je niet moet willen om je daarmee t bemoeien, met gene zijde zeg maar. Maar ik ben van huis uit christelijk opgevoed en daar wordt er voor gewaarschuwd je niet met zulke zaken in te laten.

Ik heb in het andere topic ook iets gelezen over genezingen. Nou geloof ik daar ook wel in dat God wonderen kan doen. Maar als er geclaimd wordt dat ze contact had met Maria en Jezus en dan ook nog zegt dat ze zelf kan genezen vind ik dat toch raar. Dat hebben Jezus en Maria dan toch gedaan? Ere aan wie ere toekomt in dat geval :Y)

En verder heb ik een hekel aan zweverige genezers die je met handen of kruidenpotjes genezen, ik ga wel naar een echte arts.

In hoeverre bedoel je dat je je niet moet bemoeien met genezijde? Als er een jezus had bestaan (er zijn in die tijd namelijk duizenden mensen op zo'n manier gestorven en bovendien zal hij dan inmiddels al meerdere keren gereïncarneerd zijn), dan wordt er door de kerk toch ook met hem 'bemoeid'? Of begrijp ik je verkeerd?

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:14

Drifter schreef:
@Shenaville, dat soort plekken zijn de ultieme ghost hunter traktatie haha! Was in mijn oude appartement dan niet van toepassing, maar het appartement erna was wat dat betreft interessanter.
Het huis waar we nu woonden had ik in het begin heel erg het gevoel dat er een kind naar binnen stond te staren, uiteindelijk ben ik er eens voor gaan zitten en heb ik half mediterend een portret van haar geschetst, toen ik er later naar keek had het me toch even een wat te veel 'children of the corn' vibe.
Heb daar ook nooit een echte verklaring voor gehad, niet in de geschiedenis van de omgeving of wat dan ook, dus die heb ik voor mezelf weg gelegd als 'het zal wel'.

Als je het zelf niet kunt zien, dan zou dit voor de 'ghost hunters' inderdaad een traktatie zijn. Voor de mensen die ze zelf kunnen zien heeft een 'hunting' niet zoveel toevoeging. Maar wat als jullie iemand traceren? Gaan jullie die dan helpen om over te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:45

Drifter schreef:
[naam] schreef:
Ik zou dan eerder denken aan geluid van water door de leidingen of wind. :)

Aaahh we hebben al een winner! :j

Aan de ene kant jammer omdat de vragen van Zwerte en Rocamor dus ook hele goede mogelijkheden waren!
Bedankt iedereen! Waren stuk voor stuk vragen die je dus als paranormaal team ook allemaal afvinkt dus goed gedaan!


Maar ja, in dit geval was het dus inderdaad de waterleiding, uiteindelijk kwam het bedrijfspant naast ons twee keer in korte tijd leeg te staan, en hield het 'huilen' ook op op het moment van leegstand.
Water kan sowieso rare geluiden maken geluiden ook enorm vervormen. :j
Als onze paarden in de stal drinken, horen wij dat in huis ook.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:02

KoudbloedKim schreef:
Water kan sowieso rare geluiden maken geluiden ook enorm vervormen. :j
Als onze paarden in de stal drinken, horen wij dat in huis ook.

Yep dat zeker, in het geval van dat huis was het super creepy haha. Ok ik was een stuk jonger en onwetender, en emotioneler, hoeveel keren ik wel niet op die wc heb zitten huilen omdat ik het 'zo zielig' vond. :o
Achteraf gezien was dat dus een: 'Ach gut, die arme waterleiding!' , en voelde ik me wel een beetje dom. :')

Shenavallie schreef:
Als je het zelf niet kunt zien, dan zou dit voor de 'ghost hunters' inderdaad een traktatie zijn. Voor de mensen die ze zelf kunnen zien heeft een 'hunting' niet zoveel toevoeging. Maar wat als jullie iemand traceren? Gaan jullie die dan helpen om over te gaan?

Ik denk zelfs als je het zelf kunt zien/merken/horen dat een paranormaal onderzoek waarde heeft, in ieder geval voor mij. De keren dat ik op een onderzoek ben geweest en dingen hoor, zie of voel is het onderzoek voor mij juist een dubbelcheck, een reality check. Als je veel snacht's in donkere huizen met tocht en krakende vloeren bezig ben is het belangrijk om toch met je voeten op de grond te staan. Voor mij in ieder geval.

Veel teams zoeken huizen op waar het spookt, dus zoals tv-shows, beroemde 'haunts'. Dat of je wordt gevraagd door bewoners van een huis, dat laatste in ons geval.
Als alle andere opties zijn uitgesloten er dus genoeg 'bewijs' is dat er een entiteit is, of in ieder geval, het kan niet uitgesloten worden, help ik. Mijn voorkeur is om dat samen te doen met de bewoner(s), en dus die mensen zelf weer een beetje de regie in handen te geven.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:01

Drifter: ja maar écht paranormaal gelovenden zouden dan kunnen beweren dat het wel degelijk kindergehuil was wat enkel hoorbaar was bij bezetting van het pand (omdat daar dus de entiteit zit) en deze jammerlijk huilde omdat zijn of haar pand bezet werd door andere ongevraagde bewoners en eens de bezetting ophield, de entiteit geen verdriet meer had... Is ook een mogelijkheid, niet? Hihi

Anoniem

Re: Het paranormale kritisch bekeken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:35