Rechten na reïntegratie, maar huidige baan blijkt ongeschikt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Rechten na reïntegratie, maar huidige baan blijkt ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:58

Wat als je thuis komt te zitten met een burnout/overspannen. Na een half jaar ga je weer reïntegreren, maar uiteindelijk blijkt dat de functie teveel is en niet past bij je beperkingen (met officiële diagnose, maar volgens wet gewoon 100% arbeidsgeschikt). Er zijn niet voldoende maatregelen mogelijk om je toch op een gezonde manier te houden in je functie en je niet weer in een burnout terecht komt. Je contract loopt nog tot eind 2017.

Heb je dan rechten? Moeten ze je dan een alternatieve functie aanbieden die wel bij je beperkingen past?

Er worden geen problemen verwacht, maar het is denk ik toch goed te weten wat je rechten zijn.

Ik kan het via google niet zo goed vinden, of ik weet gewoon niet de juiste zoektermen...

Anoniem

Re: Rechten na reïntegratie, maar huidige baan blijkt ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:15

Qua rechten kan ik je niet helpen maar wat voor contract heb je?
Werk je bijvoorbeeld aangepast, weet je werkgever van je beperkingen? Kan je het op je werk bespreken?
Heb je nog contact bij uwv, of een reintegratie bedrijf wellicht??

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:53

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 09:39

Sorry roodzonnetje, maar die beantwoord mijn vraag niet. Het contract loopt nog minimaal 1,5 jaar. Het gaat mij erom of als de eigen functie door de beperkingen niet op een gezonde manier uitgevoerd kan worden, of er dan een aangepaste functie moet komen.

Beperkingen zijn ter sprake gekomen in de sollicitatie en er is een jaar later ook een verlenging afgegeven. UWV is verder nog niet in beeld.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:40

Wat zegt de bedrijfsarts??

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 09:42

Nog niet besproken. Ik wil graag weten welke rechten je hebt voor het besproken wordt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:48

Veel hangt af van het oordeel van de bedrijfsarts, vandaar mijn vraag. Maar in principe is dit het stappenplan bij ziekte:
Citaat:
Heeft u een langdurig zieke werknemer en er dreigt langdurige uitval?
Uw verantwoording als werkgever stap voor stap:
Stap 1 Als werkgever bent u verplicht een re-integratiedossier op te bouwen
Stap 2 Volg de actiepunten uit de Wet verbetering poortwachter
Stap 3 In de periode dat de werknemer ziek is, zoekt u in eerste instantie passende arbeid binnen het eigen bedrijf (1e spoor)
Stap 4 Wanneer passende arbeid binnen het eigen bedrijf niet haalbaar is, gaat u op zoek naar passende arbeid bij een andere werkgever (2e spoor)

De stappen die u samen onderneemt met uw werknemer, neemt u op in een re-integratiedossier.
Is de werknemer na twee jaar nog ziek, dan keurt het UWV de inspanningen met als basis uw re-integratiedossier.

Oordeelt het UWV dat er voldoende re-integratie inspanningen gedaan zijn door werkgever en werknemer in het kader van de
re-integratie, dan kan de arbeidsovereenkomst met de werknemer ontbonden worden en zal het UWV mogelijk een WIA-uitkering toekennen aan de werknemer.

Bron: https://www.poortwachtersloket.nl/Infor ... _werknemer

Dus ja, werkgever is in principe wel verplicht een andere functie te zoeken, als de bedrijfsarts vast stelt dat jij je werk inderdaad niet meer kan doen. En daar staat of valt dus eigenlijk alles mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:58

Je bent (zoals ik het begrijp) 6 maanden thuis geweest en hebt geen bedrijfsarts gesproken?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 10:01

Jawel. Maar niet over deze specifieke vraag :)

Bedankt Lalidan, daar kan ik wel wat mee :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:03

Tis natuurlijk niet altijd mogelijk als werkgever om een passende functie voor je te vinden. Kun je niet gewoon in gesprek gaan met je baas ? Kijken wat er mogelijk is?
Gezondheid gaat voor, dus misschien toch elders een functie zoeken die bij je past

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:05

Dat vond ik ook vreemd brainless.

Ts of je rechten hebt, weet ik niet. Wat zijn voor jou / de persoon in kwestie opties waardoor hij/zij wel goed zou kunnen functioneren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:14

Shiloh schreef:
Jawel. Maar niet over deze specifieke vraag :)

Bedankt Lalidan, daar kan ik wel wat mee :)

Maar is er dan geen re-integratiedossier opgebouwd met wat je wel/niet kan?
En waar de werkgever (en jij) zich aan moeten houden?

Hij/zij is ook degene die jou op je rechten en plichten moet wijzen (zodat je weet wat je wel en niet kan/mag eisen van je werkgever).

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:19

De werkgever dient in eerste instantie de mogelijkheden in het eerste spoor te onderzoeken. Het eerste spoor is werk bij de eigen werkgever. Vaak wordt eerst gekeken of het eigen werk passend is of passend te maken is. Als blijkt dat dit niet mogelijk is moet de werkgever gaan onderzoeken of er andere mogelijkheden zijn binnen de eigen organisatie. Zijn die er (blijvend) niet moet de werkgever kijken naar mogelijkheden buiten de organisatie oftewel bij een andere werkgever. Zie jij op een andere plek binnen de eigen organisatie wel mogelijkheden? Je kunt dergelijke werkzaamheden (mits er formatieruimte is) dan claimen. Mocht je twijfelen aan de inspanningen van jou werkgever kun je bij het UWV een deskundigen oordeel aanvragen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 10:27

Bedankt Rytir, dat is duidelijk :)

Verder loopt alles zoals het hoort hoor. Tot nog toe geen gekke dingen en ook geen problemen. Ik ben alleen in dat soort gesprekken nogal snel overdondert als het een kant op gaat die ik niet verwacht en dan vind ik het lastig me staande te houden en voor mezelf op te komen als het nodig is.

Door van tevoren te weten wat mijn rechten zijn en hoe het zou moeten gaan, kan ik me beter voorbereiden.

Daarnaast ben ik nogal een piekeraar over de toekomst. Dingen die nog helemaal niet aan de orde zijn. Door de feiten te kennen, geeft dat me rust in mijn hoofd.

Thats all.

Verder lijkt het me niet echt nodig om in details te treden :)