Borg terug bij vroegtijdig huur opzeggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Borg terug bij vroegtijdig huur opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:37

Ik heb een jaarcontract voor de huur van een woning, maar deze wil ik vroegtijdig opzeggen. De verhuurder geeft hiervoor akkoord. De woning is zeer gebrekkig (zeer slecht geïsoleerd, vocht trekt door de muren, lekkage en schimmel op meerdere plekken in het huis) en zowel huurder als makelaar zijn hiervan op de hoogte.

Er is dus mondeling akkoord gegeven door de verhuurder om vroegtijdig te vertrekken, maar de makelaar zegt dat ik daarbij de borg niet terug krijg.

Mag dit? In mijn ogen is de borg alleen voor gebreken die ik heb veroorzaakt als huurder en niet voor dit?

Anoniem

Re: Borg terug bij vroegtijdig huur opzeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:41

Voor zover ik weet mag dit en krijg je enkel borg terug indien je jouw termijn uit doet. Nu, als het huis echt zo slecht is (was dit niet te zien bij bezichtiging?) zou ik toch proberen het terug te krijgen. Geen idee hoe dit in zijn werk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:52

Wat staat er precies in je contract over de termijn en opzeggen?
Toen je tekende wist je dit, dus hij mag je aan de minimale termijn van een jaar houden, kan je dus verplichten de resterende maanden te betalen. Hij kan je ook een boete opleggen of de borg inhouden (zie contract).
Als je echt weg wilt lijkt het me geen slechte deal je borg te verliezen, maar zorg dan wel dat je de garantie hebt er vanaf te zijn. Sommige verhuurders gaan accoord maar laten je doorbetalen tot zij een nieuwe huurder hebben, dat kan er dus heel anders uitzien.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 17:58

Bij een dergelijke situatie kan je ook via de huurcommissie huurverlaging krijgen omdat er sprake is van een ernstig gebrek, zolang dat niet wordt aangepakt (zie bijvoorbeeld hier: http://www.huurders.info/huurprijzen-en ... nulpunten/)

Het is ook in het belang van de verhuurder die kennelijk geen zin heeft om het probleem aan te pakken. Kijk even goed in je contract waar de borg precies voor dient, en ga afhankelijk van wat daar staat de onderhandeling aan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 22:06

Bedankt voor de informatie!

Helaas waren de gebreken in de zomer niet duidelijk merkbaar en zichtbaar, mede omdat het huis deels zwart en rood geschilderd was... Maar goed, wij hebben er van gekeerd!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:07

Dat maakt voor de Huurcommissie niet uit ;)

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:12

Hoi,

Toen ik destijds vervroegd mijn huurcontract heb stop gezet, was ik mijn borg kwijt. Maar het huis was niet in slechte staat en de reden had ook niets met het huis of de verhuurder te maken dus ik weet niet hoe het in jouw situatie gaat.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:59

DeMolenhoek schreef:
Voor zover ik weet mag dit en krijg je enkel borg terug indien je jouw termijn uit doet. Nu, als het huis echt zo slecht is (was dit niet te zien bij bezichtiging?) zou ik toch proberen het terug te krijgen. Geen idee hoe dit in zijn werk.

Dat is inderdaad in Belgie zo, in Nederland ligt dit anders en zou je de borg wel terug kunnen krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:20

Juangi schreef:
Bedankt voor de informatie!

Helaas waren de gebreken in de zomer niet duidelijk merkbaar en zichtbaar, mede omdat het huis deels zwart en rood geschilderd was... Maar goed, wij hebben er van gekeerd!

Dat zorgt er juist voor dat jij sterker staat, zijn de gebreken ook benoemd door de huiseigenaar en jou?
En heb je de huiseigenaar al op de hoogte gesteld van de gebreken en gevraagd om reparatie? Als je dat nooit gedaan hebt heb je zowieso geen poot om op te staan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:44

Het is in januari duidelijk aan zowel hem als de verhuurder duidelijk gemaakt. Het zou gerepareerd worden door een mannetje van hem, maar dat kan nog wel even duren...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:52

Dan moet je een brief schrijven dat je reparatie eist binnen x weken, zo niet dat je huurvermindering wilt.
Kijk even wat de wet zegt of nog beter, ga even langs het juridisch loket.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:55

Heb je de mogelijkheid een advocaat of juridische hulp in te schakelen.

Een heel ander voorbeeldje maar misschien wel handig.. Een kennis van mij wou via een woonbouwvereniging zijn appartement verlaten. Hij moest het appartement dus terug leveren in gekregen staat. Zo gezegd zo gedaan.

Aan het einde van de rit kreeg hij een rekening dat de vloer eruit moest, dit ging gemiddeld 800 euro kosten (ivm tegels). Dit vond hij belachelijk aangezien hij de woning met vloer gekregen heeft. Hij heeft hiervoor hulp ingeschakeld van een advocaat. Die heeft een brief geschreven naar de woonbouwverening en hierna was het opgelost.

Misschien dat het met een kleine actie al opgelost kan zijn.

Heel veel succes! Ik hoop dat je het terug kan krijgen :)