Wat nu? Helemaal de weg kwijt... (PhD)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Wat nu? Helemaal de weg kwijt... (PhD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 12:58

Ik werk als onderzoeker aan een universiteit, met de bedoeling om uit mijn onderzoek ook een doctoraatsthesis te schrijven. Maar de laatste tijd merk ik dat ik steeds meer tegen een aantal dingen aanloop, en dat mijn mentale en emotionele gemoedstoestand daaronder lijden.

Ik weet dat het erg moeilijk is om via dit topic een oplossing voor mijn probleem te vinden, maar ik loop al bij een psycholoog. Hier hoop ik vooral wat tips en advies te vinden om met mijn situatie om te gaan.

Het is moeilijk om te beschrijven wat er op dit moment in me omgaat, maar ik heb het gevoel dat mijn hoofd bomvol zit. Ik voel op het werk altijd een bepaalde druk om te presteren, om beter onderzoek te doen, meer 'nieuwe' technieken uit te proberen en meer papers te schrijven. En ik kan moeilijk omgaan met die druk.
Ik ga ervan uit dat mijn werk nooit 'goed genoeg' zal zijn, en kan me er daarom helemaal niet meer voor motiveren. Ik zit de hele dag op mijn scherm te staren en op het eind van de dag heb ik helemaal niks bereikt. Dan ga ik met een slecht gevoel naar huis en kom ik de volgende dag met een slecht gevoel toe, het is een beetje een vicieuze cirkel.

Ik voel me moe en kan me nergens meer voor opladen, het enige waar ik nog plezier in heb is mijn pony. Omdat het echt niet meer ging heb ik vorige week en deze week 2 weken verlof genomen, maar het is alsof alle opgekropte frustraties er nu pas uit komen. Behalve op stal zitten en rondlummelen heb ik echt niks gedaan vorige week. Zelfs als mijn ouders me vragen om een klusje te doen kan ik me er niet toe aanzetten.

Normaal gezien heb ik nog meer dan 3 jaar te gaan, maar ik kan me gewoon niet voorstellen hoe ik dat moet volhouden. Ik heb er al vaak over gedacht om te stoppen, maar de vraag die het meest door mijn hoofd spookt is 'Wat dan?'
Even thuis blijven? Ik ben bang dat ik dan gek wordt van mijn eigen gedachten.
Werk zoeken? Het probleem is dat ik momenteel helemaal nergens meer zin in heb. Het enige wat ik op dit moment wil doen is stom, simpel routinewerk, maar ik ben bang dat dat op lange termijn ook geen oplossing zal zijn.

Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken, en ik hoop dat jullie me misschien wat advies kunnen geven.

Bedankt om mijn hele verhaal te lezen!

Anoli

Re: Wat nu? Helemaal de weg kwijt... (PhD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:03

Bedenk je goed dat onderzoek nooit stopt, je kan altijd doorgaan op verkregen resultaten uit je experimenten. Ik denk dat het belangrijk is om voor je zelf een grens te trekken. :j

Niet alleen in je onderzoek, maar ook privé. Nou viel mijn situatie niet te vergelijken met de jouwe, maar ik liep tijdens mijn afstudeeronderzoek ook vast. Na 9 maanden ploeteren het gehaald, maar jeetje nu ik als afgestudeerde en werkzoekende thuis zit kom ik pas tot rust en heb ik weer zin in dingen :j

Kan je niet een tijdelijke "sabbatical" nemen? Of is dat niet mogelijk in je onderzoek?

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:09

is het niet mogelijk om even een tijdje vrijaf te nemen en even op vakantie te gaan en tot rust te komen.
belangrijk is dat je nu uit die cirkel komt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:12

Klinkt als een burn-out... Enige remedi daarvoor is even een stapje terug doen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:13

Kort samengevat: je emmertje loopt over en je legt voor jezelf de lat enorm hoog/te hoog?

Als ik het zo lees gaat het echt te gek en heb je rust nodig om de boel weer te overzien. In eerste instantie wordt het dal vaak wel eerst dieper voordat je opkrabbelt als je rust gaat nemen. Vandaar dat je er met een week of 2 niet komt.

Wat de rest ook vraagt: mogelijkheid om bijvoorbeeld een half jaar of een jaar de hele boel op pauze te zetten?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:21

Voor het meeste onderzoek geldt dat de wereld niet vergaat als het eventjes stil ligt. Is het geen optie om een paar weken/maanden productiewerk te draaien? Dus gewoon het simpelere analistenwerk zoals bijvoorbeeld DNA/RNA/eitwit isoleren, coupes snijden en kleuren, etc? Misschien dat dat helpt om weer een fijn ritme te krijgen, zodat je wel lekker bezig bent maar niet je werk mee naar huis kan nemen.

Hoe lang ben je trouwens al bezig met je onderzoek? Hier is het vaak 4 jaar maar als je binnen een jaar al zo vastloopt dan is het misschien niet de juiste baan voor jou, of er gaat iets mis in de begeleiding want in je eerste jaar moet het nog wel een beetje lang leve de lol zijn (naast hard werken natuurlijk).