Voorlopige aanslag geldend als inkomensverklaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Voorlopige aanslag geldend als inkomensverklaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 21:59

Vandaag werd ik om 6u gebeld door WoonFriesland met de mededeling dat ik in aanmerking kom voor een sociale huurwoning. Er staat een gesprek gepland voor aankomende dinsdag om het te bespreken maar ik moet een inkomensverklaring meenemen naar dit gesprek.

Maarrrr ik zag het zo snel niet aankomen dus die heb ik niet aangevraagd. Geldt een voorlopige belastingaanslag ook als inkomensverklaring bij de woningbouw? (Lees namelijk op de site van de belastingdienst dat dit ook kan gelden).

Iemand ervaring mee? :brr:

cissy

Re: Voorlopige aanslag geldend als inkomensverklaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:35

Bedoelen ze niet gewoon een recente loonstrook?

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:41

Een loonstrook was bij ons voldoende als geldende inkomens verklaring.
(Woon wel in Brabant, maar dat maakt weinig verschil denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:56

Loonstrook zou genoeg moeten zijn , bij mijn huizen had ik dat formulier wel mee. Doen ze moeilijk kan je altijd het formulier nog nasturen!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:57

Meestal willen ze een IB-80, deze kun je telefonisch bij de belastingdienst aan vragen en heb je dan binnen een paar dagen in huis. Anders zou een loonstrook ook kunnen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 22:59

Ik denk het niet, want een voorlopige belastingaanslag is immers nog verlopig. M.a.w. de Belastingdienst moet deze nog controleren, dus het zou in theorie kunnen dat ze foutieve gegevens ontdekken, en die zouden in theorie dan ook weer frauduleus of incorrect kunnen zijn m.b.t. de hoogte van het inkomen. Maar als je zo snel niets anders hebt, zou ik het gewoon meenemen. Dan heb je in ieder geval iets, daarmee laat je zien dat je een serieuze kandidaat bent, en in een normale situatie lijkt me dat zo'n voorlopige verklaring toch heus wel een goede richtlijn geeft. En dan je IB-80 of loonstrook z.s.m. langsbrengen of nasturen.

Edit: en natuurlijk gefeliciteerd met de woning! :-)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:18

Hier wil de woningbouw ook een IB-80 ,
Dus je zou even kunnen informeren wat ze exact willen zien(is loonstrook voldoende of IB-80 of een uitgeprinte jaaropgave om maar wat voorbeelden te verzinnen)
IB-80kun je idd telefonisch aanvragen, misschien zelfs ook via mijnoverheid.nl

Mocht je het benodigde niet op tijd in huis hebben kun je hem altijd zsm na het gesprek langsbrengen.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:46

Ik moest dit ooit eens ook meteen hebben, je kan in dit soort gevallen gewoon even langs het belastingkantoor in je woonplaats, dan draaien ze hem meteen voor je uit!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:41

Woonfriesland wil in mijn ervaring echt een inkomensverklaring (bij mijn weten heet dat ding een IB-60 en niet 80, maar daar kom je vast wel uit). Er staat ook heel duidelijk op hun site vermeld dat je moet zorgen dat je die in huis hebt vóórdat je reageert. Geen verklaring, geen woning.
Vandaag onmiddellijk aanvragen dus. Gewoon belastingtelefoon bellen, dan lukt dat wel en dan hopen dat hij er dinsdag is, al betwijfel ik dat. Of je het bij een belastingkantoor kan krijgen weet ik niet, anders zou ik dat zeker doen.

Verder betreft het IB-60 formulier wat je nu krijgt het jaar 2014. Pas in juni (juli??) van dit jaar kan je een inkomstenverklaring van 2015 krijgen van de belastingdienst.

Loonstrook is niet voldoende, vanwege het passend toewijzen willen ze echt jaarinkomens zien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:15

O grut ja joh... das idd 60 ipv 80.
Nja, twas een lange dag gister :+

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:20

Toch maandag even de belastingtelefoon bellen en aanvraag doen ervan. Dinsdag loonstrookje mee en vertellen dat zodra hij binnen is je een kopie ervan stuurt. Komt vast goed

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:30

Sonja_vR schreef:
O grut ja joh... das idd 60 ipv 80.
Nja, twas een lange dag gister :+

Ach, dan hoef ik in elk geval niet meer te twijfelen :))

future_vet schreef:
Toch maandag even de belastingtelefoon bellen en aanvraag doen ervan. Dinsdag loonstrookje mee en vertellen dat zodra hij binnen is je een kopie ervan stuurt. Komt vast goed

Daar zou ik met deze instantie toch niet op rekenen..... Woon Friesland kan écht heel lastig doen op dit gebied. Dus als de belastingdienst ze mee geeft als je daar op kantoor staat, zou ik dat toch echt doen. Zou zonde zijn als hierdoor het huisje aan je voorbij gaat en ik heb toch al in mijn omgeving meegemaakt dat dat gebeurt is.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:44

De naam IB 60 bestaat ook niet meer: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _aanvragen

De meeste woningcorporaties vragen tegenwoordig een dergelijke verklaring als je voor een woning in aanmerking wilt komen. Veelal krijg je de woning niet als je niet over die verklaring beschikt, maar ik zou, als ik jou was, de verklaring alsnog aanvragen via het gratis nummer van de belastingdienst (0800-0543). Je doorloopt het menu, laatste keuze (overige vragen) en in de tweede vragenronde komt die verklaring langs.
Vervolgens zou ik morgen de woningcorporatie bellen en de situatie voorleggen. Niet wachten tot dinsdag. Ik werk met verschillende corporaties en ze hebben helaas niet allemaal dezelfde werkwijze.
Veel succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 11:16

Ah... we lopen dus hopeloos achter :+
Maar sowieso is het wijs om te checken waar ze genoegen mee nemen

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 19:15

Bedankt voor de reacties!

Ik heb al meerdere malen geprobeerd te bellen met de belastingtelefoon, maar dit kan helaas alleen op werkdagen worden aangevraagd. Verbinding wordt nu steeds verbroken omdat ze weekend hebben.

Zal maandag proberen direct naar de belastingdienst te gaan om deze op kantoor op te halen!