Ontslag genomen...laatste maand nog werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veriye

Ontslag genomen...laatste maand nog werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 14:48

Beste bokkers,

normal lees ik mestaal stil mee, maar ik zit er met iets en ik zou graag jullie mening horen.

Als korte samenvatting: Per 1 Mei heb ik een nieuwe baan en op 28 maart heb ik mijn ontslag ingediend..Nu heb ik een maand opzegtermijn. Vind ik prima, maar ik kan geen vakantiedagen meer nemen en zou nu moeten doorwerken, op zich ook geen probleem.
Alleen zit het zo, dat ik sinds maanden letterlijk ziek wordt van het werk. Ik wordt in het midden van de nacht wakker en voel mij vreselijk misselijk, kom 's morgens niet uit het bed, niet omdat ik lui ben, maar omdat het mij op werk gewoon te veel wordt. 'S avonds naar huis en ik kan misschien op geode dagen nog even iets koken, maar anders lig ik op de bank te wachten tot ik naar bed mag.
Ik heb behalve een keer per week paardrijden geen hobbies meer, het paard is echt mijn enige lichtpunt. Social events zijn meer een last dan leuk, ik wil het liefst niks meer doen.
Op werk zijn wij 4 mensen in het team, 1 is al maanden alleen 2 keer per week beschikbaar en die andere 2 doen niks behalve op facebook kijken een kranten lezen. Dus ik doe het werk voor 4. Ook moest ik een project overnemen, die ik vreselijk vind...klantenservice voor native Americans...mijn engels is prima, maar met native speakers heb ik zoiets als een blokkade en voel ik mij de hele middag nerveus. Ik eet dan ook vaak alleen een banaan en appel de hele dag omdat ik niets anders beneden krijg.
Maar goed met de nieuwe baan hoop ik dat het iets beter wordt, omdat ik dan ook in het begin maar 24 uur moet werken. maar het gaat nu um het maand april, mijn opzegmaand. Mijn ouders zeggen ik zou naar de dokter en mij ziek melden, omdat ik het mentaal niet meer aankan. Mijn vriend zegt ik moet nu 4 weken doorbijten...Ik hou er niet van anderen mijn werk te overlaten of dat zij dan slecht over mij praten...maar ik kan mij nu niet voorstellen hier nog 4 weken door te werken, ook omdat ik nu natuurlijk nog vele extra taken krijg die voor 1 mei gedaan moeten worden.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het even kwijt.
Laatst bijgewerkt door Veriye op 01-04-16 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

leeneliefje

Re: Ontslag genomen...laatste maand nog werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:51

Je kan je altijd ziek melden! In 't ergste geval stuurt je werkgever een bedrijfsarts op je af om te testen of je wel echt ziek bent, je klinkt alsof je tegen een burn-out aan zit en dat is dus gewoon ziek!
Het is natuurlijk wel erg 'toevallig' hoe naar dat ook klinkt als iemand tijdens het laatste maandje 'uitzitten' zich ziek meldt, dus het zou best kunnen dat je d'r vragen over krijgt. Maar als jij verder niets meer met die mensen te maken hebt zou ik me daar lekker niks van aan trekken en naar je eigen lichaam luisteren :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:51

Je moet doen waar jij je prettig bij voelt. Officieel moet je gewoon doorwerken, dat is logisch zij dienen vervanging voor jou te zorgen. Als jij je zodanig rot, zwak, ziek en nerveus voelt dat je je ziek wil melden dan moet je dat doen. Maar dan dien je er ook rekening mee te houden dat je op gesprek moet komen bij de arts en/of dat je thuis bezoek krijgt. En dat valt niet onder 'in het ergste geval' ;)

Heb je ook richting het werk aangegeven dat je teveel moet doen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:54

Mischien is het anders in Nederland, maar in Belgie is het zo als je je ziek meld tijdens je opzeg, dat je opzeg langer wordt.
Dus ben je een week ziek, duurt je opzeg ook een week langer.

Als je je ziek meld voor een maand, dan denk ik ook niet dat je bij je nieuwe job kan werken want ziek is ziek.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 01-04-16 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:55

chanel1985 schreef:
Mischien is het anders in Nederland, maar in Belgie is het zo als je je ziek meld tijdens je opzeg, dat je opzeg langer wordt.

dat is in de nederlandse wetgeving niet zo, wel apart zeg!

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:55

Is dit serious of een 1april Joke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:57

Ik zou het als ik jou was zoveel mogelijk nog volhouden.
Je nu ziek melden kan ook zorgen voor latere slechte referenties.
En verder , voor je nieuwe baan wellicht: ik zou ook letten op je taal. Je openingspost is in het nederlands toch? Couch, banana, doctor.....?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:57

leeneliefje schreef:
chanel1985 schreef:

dat is in de nederlandse wetgeving niet zo, wel apart zeg!

Dat is juist om zo'n zaken tegen te gaan, dat mensen hun ziek melden om hun opzeg niet te hoeven doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:58

Je hebt je ontslag 28 maart ingediend denk ik, niet 28 april.

Netste is om gewoon door te werken die laatste maand.
Heb je geen vakantiedagen die je kan opnemen?

Je kan altijd naar de dokter.
Wie weet is ziek elden voor hele of halve dagen echt nodig.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 14:59

ja dat snap ik ook wel, maar wat heb je er als werkgever aan behalve het 'terugpakken' van je medewerkers? Wil je uberhaupt nog iemand voor je hebben werken die toch weg gaat en zwart verzuimt?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:01

Voor het financiële misschien, bij een bediende moet men de eerste maand gewoon doorbetalen, dus dat betekend geen vervanging of dubbele loonkosten.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:02

chanel1985 schreef:
Voor het financiële misschien, bij een bediende moet men de eerste maand gewoon doorbetalen, dus dat betekend geen vervanging of dubbele loonkosten.

een bediende? Als in een serveerster in de horeca?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:03

Ik neem aan dat je 28 maart je ontslag hebt ingedient? Niet april ? :P Gezien het nu 1 april is :+
Maar het is in principe 1 maand doorwerken heb ik altijd begrepen? Ik heb dit ook gedaan, ondanks dat ik al wist dat ik mijn proeftijd niet haalde.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:05

Ik weet niet welk contract ts heeft, ik geef dat maar als voorbeeld. Ik heb als kinderverzorgster ook een bediendecontract bv.

Persoonlijk vind ik dat je je opzeg gewoon moet doen, je kan nu wel allemaal punten aanhalen waardoor het allemaal moeilijker gaat maar vind dat een vorm van verantwoordelijkheid opnemen.

Ik heb dat ook al eens voorgehad met een job, ik kwam al wenend naar huis omdat ik het allemaal niet trok, werd gepest,... Maar heb wel mijn opzeg gedaan, k ging mij niet verlagen en bij mij had dat dus ook geen zin want de opzeg werd gewoon verlengd.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 01-04-16 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:06

chanel1985 schreef:
Ik weet niet welk contract ts heeft, ik geef dat maar als voorbeeld. Ik heb als kinderverzorgster ook een bediendecontract bv.

ja ik weet niet precies wat je met bediendecontract bedoeld?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:08

Ah, sorry, in Belgie werkt men met bediende en arbeiderscontracten waar er ook verschillende regels voor gehanteerd worden.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 15:12

Bedankt voor de reacties.

Ik ben al bezig met de tweede collega, die alleen nog 2 keer per week beschikbaar is sinds laatste Jaar Juni. Wij hebben aangegeven, dat het te veel is, dat onze teamleden ook iets zouden moeten doen. Wij hadden dan ook een gesprek met de teamleider, die zei dat wij een gesprek met het hele team gaan doen, maar er is niks meer gebeurt. Onze emails worden niet gelezen of gelijk gewist. En dan zegt hij tegen mij hij heeft ze nooit gekregen. Ik heb ook bij mijn Seniors aangegeven, dat ik mij met die US calls niet prettig voel en ik niet alle extra taken kan doen. Dan hoor ik alleen dat ik de taken krijg omdat ik een vrouw ben en klanten beter op vrouwen reageren.
Ik denk dat ik gewoon ga proberen nog vol te houden.

Is wel serious luijs. Geen 1 april grapje. Is gewoon rustig op werk op dit moment en ik vecht er zo tegen mijzelf, dat ik dacht, misschien kan bokt helpen ;)

@Tica_81: Sorry, ik ben geen Nederlander, ik ben eigenlijk Duits, dus sorry, als mijn Nederlands niet perfect is ;)
Laatst bijgewerkt door Veriye op 01-04-16 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:13

In België kan je ontslag nemen omwille van medische redenen. Heb ik 4 jaar geleden ook moeten doen. Je hoeft dan geen opzegtermijn te doen en je krijgt een werkloosheidsuitkering. Ik moest daarvoor naar de arbeidsgeneesheer en moest een attest hebben van een psychiater die bevestigde dat ik het werk mentaal en fysiek niet meer aan kon. Misschien eens horen bij een vakbond wat je kan doen? Je kan ook in samenspraak met je werkgever onmiddellijk stoppen zonder opzeg. Hij moet hier dan wel mee akkoord gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:26

Bij ontslag om medische redenen is het nadien niet de bedoeling dat je in een zelfde job op een andere plek aan de slag gaat. Het doel van ontslag om medische redenen is dat beide partijen afscheid kunnen nemen zonder opzegperiode, maar wel met behoud van uitkeringen voor de vertrekkende werknemer.

Je moet dat bekijken als een werknemer die medisch gezien niet meer geschikt is voor die job, en waarbij de werkgever geen aangepaste job of werkomgeving kan voorzien.

Je kan in de plaats wel vragen om opzeg met wederzijds akkoord. Dan is er evenmin een opzegperiode. Hou er wel rekening mee dat je dan moet kunnen aantonen dat je effectief een getekend contract hebt naar de werkloosheidsuitkeringen toe (RVA in België) want anders val je onder vrijwillige werkverlating en kan je een sanctie krijgen van bijvoorbeeld 3 maanden geen recht op uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 15:54

Veriye schreef:
Bedankt voor de reacties.
@Tica_81: Sorry, ik ben geen Nederlander, ik ben eigenlijk Duits, dus sorry, als mijn Nederlands niet perfect is ;)

Perfect is ook totaal niet nodig. Dan zou ik duitse woorden verwachten, geen engelse.

Maar om bij je onderwerp te blijven: ik zou voor zover mogelijk het echt netjes volmaken.
Als dat echt niet gaat dan niet. Maar vraag je wel af in hoeverre je het nog tegen kunt gaan komen in je verdere loopbaan.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 16:13

@Tica_81: Omdat ik met mijn vriend alleen Engles praat en ook op werk veel Engels moet praten verwissel ik Nederlands eerder met Engels dan met Duits, maar goed. Ik probeer zo veel mogelijk Nederlands te praten en verder te leren.

Verder denk ik zelf ook dat ik het netjes moet afsluiten. Ik ben ook eigenlijk niet een persoon, die snel opgeeft of snel ziek thuis blijft, maar op dit moment heb ik het gevoel ik trek het niet meer.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:19

En heb je de meest eerlijke optie al geprobeerd?
Naar je baas toestappen, zeggen dat je weet dat je eigenlijk maand opzeg termijn hebt, maar dat niet ziet zitten en heel graag al eerder, liefst per direct op stapt?

Veel bedrijven vinden dat niet eens raar, aangezien mensen die hebben opgezegd niet allemaal meer heel gemotiveerd aan het werk zijn die laatste tijd (understatement van de maand april).
Heb je dat al geprobeerd, of desnoods het voorstel tot nog 2 wkn werken en dan stoppen? Dit betekend uiteraard ook geen salaris als je niet werkt. Maar is het meest eerlijk, je houdt de eer aan jezelf en is fair tegenover je werkgever en als het ooit in de bedrijfswereld zo is dat je toch links of rechts nog met dit bedrijf te maken krijgt heb je het heel netjes afgesloten.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 16:33

Had ik geprobeerd maar zij doen er heel moeilijk over. Ik vroeg zelfs alleen om een week onbetaald vrij, maar iedereen schuift het naar een ander om de beslissing te maken. Dus HR zegt dat mijn teamleider moet beslissen of hij mij een week kan missen, en mijn teamleider zegt dat HR moet beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:37

Een gesprek aanvragen waar zowel je teamleider als HR bij zitten?
Dan kunnen ze niet meer naar elkaar verwijzen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 16:38

Stom van mij, dat ik daar niet al aan gedacht heb :o Bedankt Tica_81! Dat zou ik doen!