De ramp die Nederlands heet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

De ramp die Nederlands heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 11:30

Ik hoop dat er mensen zijn die me even kunnen helpen met mijn opdracht voor Nederlands.
Ben al dagen en dagen bezig en ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

Het gaat om de opdrachten Nederlands - Grammatica > Zinsdelen.
Van elke zin moet ik het volgende eruit kunnen plukken, en dat lukt dus totaal niet waardoor ik vast zit met Nederlands. Dit is het allerlaatste wat ik nog moet doen maar ik kom er na dagen nog steeds niet uit ;(

1. Persoonsvorm
2. Onderwerp
3. Werkwoordelijk Gezegde
4. Lijdend voorwerp
5. Meewerkend voorwerp

En dan is het ook nog zo dat niet elke zin ALLE zinsdelen bevat :o

Steef

Re: De ramp die Nederlands heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:34

Dit is echt een kwestie van regeltjes kennen en toepassen, eventueel hiermee oefenen op internet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:35

Stel jezelf bij iedere zin de vragen:
1 Is het 1e werkwoord in de zin en is de enige die van tijd kan veranderen (verleden of tegenwoordige tijd)
2 wie of wat doet het?
3 alle werkwoorden in de zin
4 wie/ wat + alle werkwoorden + onderwerp
5 aan wie of voor wie?

Uitleg bij 4:
Zij heeft een telefoon gekregen:
wie/ wat + heeft gekregen +zij -> wat heeft zij gekregen -> antwoord: een telefoon

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 11:36

Steef schreef:
Dit is echt een kwestie van regeltjes kennen en toepassen, eventueel hiermee oefenen op internet?

Ja ik weet dat het regeltjes zijn maar dan nog steeds kom ik er niet uit ;) Tijd om te oefenen heb ik niet want ik heb het al druk genoeg met andere vakken die ik ook moet doen helaas. :(

@Goof ! Dankjewel ! ik ga het eens proberen :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:36

Huiswerktopics zijn niet toegestaan, dus gok dat hier snel een slotje op komt.

Misschien heb je hier wat aan
Citaat:
Stel dat de zin 'Mijn moeder heeft gisteren op de markt appels gekocht' redekundig ontleed moet worden. Wat is dan de beste aanpak? Het volgende stappenplan geeft houvast:

* Stel eerst vast wat de persoonsvorm is, bijvoorbeeld door de zin vragend te maken: 'Heeft mijn moeder gisteren op de markt appels gekocht?' De persoonsvorm is het woord dat nu vooraan staat: heeft.
* Kijk vervolgens of er nog meer werkwoorden in de zin staan, die samen met heeft het gezegde kunnen vormen. Gekocht is het enige andere werkwoord; het gezegde van de zin is dus heeft gekocht. Omdat dit gezegde alleen uit werkwoorden bestaat, en een actie aanduidt, is het een werkwoordelijk gezegde.
* Ga dan op zoek naar het onderwerp van de zin; dat kan bijvoorbeeld gevonden worden door antwoord te geven op de vraag 'Wie (of wat) heeft gekocht?' Het antwoord daarop is mijn moeder, wat dus het onderwerp van de zin is.
* Het hoofdwerkwoord van deze zin is kopen. Een eigenschap van dit werkwoord is dat het altijd een lijdend voorwerp bij zich heeft (het is overgankelijk); er moet altijd in de zin staan wát iemand koopt: in dit geval appels.
In de zin staat geen meewerkend voorwerp; er wordt niet aangegeven voor wie de appels zijn.
* Dan is er nog het stukje gisteren op de markt. Dit zijn twee aparte zinsdelen; ze kunnen los van elkaar verplaatst of weggelaten worden: 'Gisteren heeft mijn moeder op de markt appels gekocht', 'Mijn moeder heeft op de markt appels gekocht', 'Mijn moeder heeft gisteren appels gekocht.' Gisteren en op de markt zijn beide bepalingen. Gisteren is een bepaling van tijd, op de markt een bepaling van plaats.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:37

Dus omdat jij geen tijd hebt om te oefenen moet Bokt je huiswerk doen?

Zo werkt het niet helaas. Dit soort topics zijn niet toegestaan.

Mogelijkheid is er om het niet te maken, dit stukje over te slaan, en dan het te melden bij binnenkomst in de les dat je het niet snapt, graag uitleg wilt zodat je het als nog kan maken.

Als wij het nu voor je doen dan heb je nog niets geleerd en snap je het nog steeds niet.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:38

Persoonsvorm: maak de zin vragend, dan komt hij vooraan in de zin zin te staan.
Onderwerp: stel de vraag: wie + persoonsvorm.
Werkwoordelijk gezegde: alle werkwoorden in de zin.
Lijdend voorwerp: stel de vraag: wie/wat + werkwoordelijk gezegde + onderwerp.
Meewerkend voorwerp: kun je ergens aan of voor voor zetten.

Bijvoorbeeld:
Jochem heeft de fiets van Ilse gepakt.
Persoonsvorm: heeft
Onderwerp; Jochem
Werkwoordelijk gezegde; heeft gepakt
Lijdend voorwerp: wie of wat heeft Jochem gepakt? De fiets
Meewerkend voorwerp; zit er niet in.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 11:39

Het is toch een topic over school ?
Ben alleen op zoek naar wat tips waardoor ik mijn Nederlands misschien wel kan halen :) Niemand hoeft mijn huiswerk te doen alleen ben ik op zoek naar manieren waarop ik het snap en zo zelf kan doen

Bedankt voor de tips :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:39

MarliesV schreef:
Dus omdat jij geen tijd hebt om te oefenen moet Bokt je huiswerk doen?

Ze vraagt toch niet of bokt haar opdrachten wil maken :?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 11:56

Met deze tips zou je ver moeten kunnen komen :j

Als het nog niet lukt dan kan je mij wel een PB sturen met een zinnetje en hoever je bent gekomen met benoemen en dan kijk ik er wel even naar.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:00

kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen. er zijn veel online tools te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:03

Maak gewoon tijd om te oefenen. :) Zo moeilijk is dat niet, school is belangrijker dan fotoshoots. ;)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:16

Dat gezeik ook altijd over die huiswerktopics :+ Ts vraagt of mensen hem willen helpen, wat is daar mis mee? Je mag toch overleggen met mensen of niet? Wat is er verboden aan om uitleg te krijgen van iemand op internet ? :')

Succes ts. Ik vind het zelf ook nog wel eens lastig, gelukkig krijg je hier goede tips.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 12:29

Resistance schreef:
Maak gewoon tijd om te oefenen. :) Zo moeilijk is dat niet, school is belangrijker dan fotoshoots. ;)

Wie heeft het hier over fotoshoots :')

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:32

Kan je aan je leraar vragen of je een keer extra prive les kan krijgen? Doe ik ook vaak als ik iets niet snap. Lukt het je wel om uit een zin de persoonsvorm te halen? En het onderwerp? Als die 2 lukken is de rest al iets makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:44

Omdat huiswerktopics niet zijn toegestaan (zie daarvoor de regels) moet ik hier een slotje plaatsen.