Gezond(er) eten nu echt zo ontzettend lastig??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Gezond(er) eten nu echt zo ontzettend lastig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 15:55

Ik verdiep mij al jaren in gezonde voeding, en ik probeer steeds verder er naar toe te werken dat ik ongeveer weet wat goed is voor mijn lijf.

Heel vroeger: Optimel yoghurt met crusel, en koffie met melk en suiker, later de suiker vervangen door zoetjes maar de stoffen die in zoetjes zitten zijn niet goed dus gebruik ik nu stevia zoetjes.

Zo ontbeet ik tot voor kort altijd met biologische yoghurt met noten, en zoette ik dit met fruit, soms wat stevia poeder of biologische honing.

Ik ben gestopt met de pil, niet om zwanger te worden maar omdat de hormonen ongezond zijn, maar nu krijg ik allemaal pukkels, daarvoor ben ik me iets verder gaan inlezen over wat voeding met je hormoonbalans kan doen, en ik kwam weer dingen waar ik niet blij van wordt, zo zijn de stevia zoetjes helemaal niet goed, en zit er maar 2% ofzo echte stevia in, stevia is veel te duur. Balen, dan kan ik nog beter gewone suiker gebruiken...

Zuivel kan invloed hebben op je hormonen en het kan de pukkels erg verminderen als je geen zuivel meer neemt, zeker een poging waard te proberen dus voor deze week alle zuivel verbannen uit mijn dieet.

Ik neem mijn koffie met amandelmelk, en ga nogmaals proberen de koffie te leren drinken zonder suiker/zoetstof.

In de ochtend neem ik nu soja yoghurt, het is duur maar smaakt prima. Verder me hierop in lezend...kwam ik erachter dat Soja ook niet zo geweldig goed voor je is..... Je hebt wel een ander merk die geen slechte stoffen hebben, maar die is weer 2x zo duur.

Ik probeer echt mijn best te doen om mijn lijf zo goed mogelijk te voeden ipv te vullen, ik denk aan het milieu en eet vooral vleesvervangers (met zo min mogelijk e nummers) of biologisch.

Ik werk in de zorg waardoor ik veel met cliënten samen eet, vaak sla ik het vlees dan over maar eet ik de rest wel mee, nu is dit vooral gewoon Hollandse pot, wat prima is een aantal keer per week maar is het zo lastig om iets betaalbaars te vinden wat niet schadelijk is voor de gezondheid?
Brood eet ik niet veel, soms 1 of 2 speltbroodjes met dag.

Waar ik vooral tegen aan loop is het ontbijt, ik moet er lang genoeg op door kunnen, en het moet voedzaam zijn. Nu wissel ik (soja) yogurt af met havermout en amandelmelk. Maar ik lees dus nu dat elke dag soja gewoon niet goed voor je is, en zuivel kan ik niet eten omdat ik aan het testen ben wat het doet met mijn huid als ik geen zuivel eet. Iemand goede alternatieven?

Ik ben overigens echt nooit ziek/zwak of misselijk en heb altijd genoeg energie om de hele dag druk te zijn van 8.00 tot 23.00 met werk,paarden en huishoudelijke taken.

FriesWytske

Re: Gezond(er) eten nu echt zo ontzettend lastig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 15:58

Je moet niet alles geloven wat er over ons voedsel wordt geschreven. Want dan kun je straks niks meer eten. Gewoon normaal eten. Maar dan wel normale proporties.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:02

Hier had ik vandaag toevallig nog een gesprek over: dat er op het gebied van voeding zó ontzettend veel uiteenlopende opvattingen zijn, dat je soms niet meer weet wat je moet geloven. Mijn insteek is tegenwoordig: doe waar jij je goed bij voelt en waar jouw lichaam goed op reageert. Misschien wil je wel veganistisch eten, maar vind je het eigenlijk prima om eieren te eten. Dan moet je dat vooral doen. Of misschien lees je wel overal dat suiker ongezond is, maar voel jij je er prima bij. Dan zie ik geen reden om het niet meer te eten. Verder geldt natuurlijk voor alles: met mate, en gebruik je gezond verstand. Dan kom je volgens mij een heel eind, op een manier die voor jezelf haalbaar en vol te houden is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:03

Fruit, noten, zaden, havermout, granola, smoothies, pannekoekjes (met havermout of boekweitmeel als je dat fijner vindt), ei, groentemuffins, soms een (zelfgebakken) broodje?

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:03

Ik heb het idee dat je je heel erg richt op wat niet goed voor je is. Wanneer je echt niks wil eten wat minder voor je is kan je niks meer eten simpel gezegd. Ik kan je niet goed adviseren wat je precies kunt gaan eten maar wat ik veel voorbij zie komen in ontbijten zijn de gezonde vetten.
Wat ik zelf afwisselend eet: ene dag een geroosterde donkere boterham met pindakaas (deze is het best onder de supermarkt pindakaas) en een banaan in plakjes. Daarnaast een schaaltje Griekse yoghurt met een handje noten, cranberry's en verschillende zaden. Ik pak voornamelijk amandelen een paar cashew en pecan noten en het liefst gebrand in agide olie (zo spreek je het uit haha). Deze olie trekt niet in de noot maar maakt ze wel lekker knapperig (de olie zit van nature zelf ook al in de noot).
Andere dagen eet ik havermout met amandelmelk, kanaal en naar voorkeur fruit.
Een tip voor de honing, biologisch betekend niet dat deze ook gelijk gezond is. Wanneer je honing haalt kan je deze het beste uit Belgie halen en anders weet ik een winkeltje in Breda die ze zelf uit Belgie haalt. In België mogen ze namelijk geen suikers toevoegen aan de honing en heb je een echt natuur product. Je moet eens kijken hoeveel suiker er in jou honing zit.

Ik weet niet als je er wat aan hebt maar misschien ben je alweer wat verder.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:04

Alles wat gezoet is met zoetstoffen is sowieso niet echt goed voor je...

Wat is er overigens mis met hollandse pot? Aardappels, groente, vlees lijkt me dan helemaal zo slecht nog niet, helemaal als je t vlees laat staan heb je toch aardig 'schoon' voedsel?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:04

Van leven ga je dood :+

Ja er zijn gezondere keuzes dan anderen maar alles zo uitpluizen wordt je niet beter... en hoe meer je weet hoe meer je beseft dat je nog zoveel is dat je niet weet. Geef je zelf een beetje credit je doet je best... en geniet ook van je eten en geef jezelf dus ook de ruimte om dingen te eten die volgens sommige misschien ongezond zijn maar als jij je daar goed bij voelt wie zijn dan die mensen (websites/instanties)
Er is over elk willekeurig product vast wel een website te vinden dat het ongezond is... dus leer vooral gezond omgaan met alle informatie die te vinden is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:10

Weet je, gezond of ongezond is maar zelden een inherente eigenschap van voedsel. Water is giftig. Appelpitjes zijn giftig. Suiker is giftig. Maar toevallig kan je ze alledrie gewoon eten zonder dood te gaan, omdat ze pas schadelijk worden bij enorme hoeveelheden. Over bijna elk product kan je wel vinden dat het gezond of juist ongezond is. Fruit is goed voor je maar slecht voor je tanden en bevat suikers. Koolhydraten zijn slecht, koolhydraten zijn goed. Vet mag niet, vet heb je nodig. Zuivel is goed voor je botten, zuivel is slecht voor je hormonen. Koffie is goed voor je brein, koffie is slecht voor je tanden en je hart.

Iets als chips heeft niet veel toegevoegde waarde voor ons lichaam maar dat maakt het nog niet ongezond. Eens per maand of zelfs per week een bakje chips heeft echt geen enkele invloed op je gezondheid. Elke dag een halve zak, dát wel. Zo is het met heel veel producten.

E-nummers zijn niet voor niets goedgekeurd, daar is echt wel fatsoenlijk onderzoek naar gedaan. Er zijn een paar stofjes die ter discussie staan, nog een paar die bij sommige mensen voor problemen zorgen, maar een banaan of een tomaat bevatten ook veel E-nummers. Laat je niet gek maken door de discussie erover. Veel beter dan krampachtig vasthouden aan een kort lijstje met 'gezond' eten is variatie. Eet wat je lekker vind. Gebruik je gezonde verstand. Elke dag fruit is prima. Elke dag kaasbroodjes, beter van niet.

Weet je wat wél bewezen ongezond is? Stress. En dat kan je ook krijgen van elke dag bedenken wat je 'mag' eten en of het wel gezond genoeg is allemaal. ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:11

Ik volg mijn lichaam :j Ik heb gemerkt dat mijn darmen van slag raken (darmaandoening) als ik geen koolhydraten eet en geen vlees. Ik eet dus beide wel, doe ook geen kh-arm dieet, dat zou voor mij echt niet werken. Wel probeer ik de goede kh's te pakken en goed vlees, sowieso wat kleinere porties en af toen vegetarisch.
Ik zou kijken waar je lichaam op reageert. Men kan zoveel beweren, maar je merkt zelf wel wat voor je werkt of niet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:13

Havermelk is een goede vervanger ( zo'n blauw/grijs pak) ( wel calcium bij slikken) en als ontbijt zoete aardappelmuffins wel eens geprobeerd?
Je kan ook geiten of schapen yoghurt nemen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:22

Weet je, alles heeft een negatieve en een positieve kant. Zonder zuurstof ga je dood en toch is oxidatie door die zuurstof een probleem. We hebben water nodig, maar van 6 liter in 1x drinken ga je toch echt dood. Zo ook met alle voedingsmiddelen.

Het gaat om balans, variatie en een beetje logisch nadenken. Zo zal een stronk broccoli gezonder zijn dan een of ander suikervrij koekje, bijvoorbeeld. Hoewel je óók kan lezen over broccoli dat het de werking van je schildklier nadelig kan beïnvloeden. Kun je dan beter die suikervrije meuk eten? Nee, eet alleen geen vijf kilo broccoli per dag :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:11

phormicola schreef:
Weet je, alles heeft een negatieve en een positieve kant. Zonder zuurstof ga je dood en toch is oxidatie door die zuurstof een probleem. We hebben water nodig, maar van 6 liter in 1x drinken ga je toch echt dood. Zo ook met alle voedingsmiddelen.

Het gaat om balans, variatie en een beetje logisch nadenken. Zo zal een stronk broccoli gezonder zijn dan een of ander suikervrij koekje, bijvoorbeeld. Hoewel je óók kan lezen over broccoli dat het de werking van je schildklier nadelig kan beïnvloeden. Kun je dan beter die suikervrije meuk eten? Nee, eet alleen geen vijf kilo broccoli per dag :+

Precies!

Zoals ze in het engels zeggen: "the dose makes the poison".

Dat betekend dat geen enkel middel schadelijk is voor je gezondheid zolang je er niet teveel van neemt, en elk middel schadelijk is voor je gezondheid als je er teveel van neemt.

Ik zou bovendien ook meteen stoppen met op internet nazoeken of iets "gezond/ongezond" is. Helaas hebben de meeste mensen te weinig verstand van de onderzoeken (research papers) die ze lezen om er zinnige conclusies uit te kunnen trekken en de informatie is daardoor volledig onbetrouwbaar. De ene week is een bepaald E-nummer kankerverwekkend, en de volgende week is het juist goed voor iedereen ouder dan 3 jaar.

Naast dat je een hoop tijd verspilt aan het nazoeken van elk product en het vinden van iets dat niet ongezond is ben je bovendien een eetstoornis aan het opbouwen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:20

Minder obsessief zijn en meer genieten van het leven want dood gaan we allemaal. Zonde om die tijd te verspillen of je kropsla uit de winkel nou wel of niet gezond is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:25

Cowgirl schreef:
Minder obsessief zijn en meer genieten van het leven want dood gaan we allemaal. Zonde om die tijd te verspillen of je kropsla uit de winkel nou wel of niet gezond is.

Amen. Goed dat je oplet maar verlies jezelf er niet in. Je leeft maar een keer dus zorg dat je minstens twee keer zoveel geniet als dat je je druk maakt.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 08:26

ja absoluut!

je moet het ook gewoon heel simpel houden:
Neem voldoende fruit en groente, mag volgens mij in onbeperkte hoeveelheden.
Verder beperkt: vlees, tarweprodukten en zuivel.
Regelmatig: vis
Ongezond is gewoon: snoep en vet, dus laten staan!

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:07

Heel herkenbaar!! Ik ben ook op de gezonde tour :o
Wat volgens mij heel belangrijk is, is dat je luistert naar je eigen lijf. Eet producten waar jij je goed bij voelt. Gezond eten is voor iedereen anders.
Waar ik me goed bij voel is geen pakjes en potjes meer gebruiken en heel veel groenten en fruit aangevuld met bonensoorten, rijst en af en toe aardappel. Ik eet geen zuivelproducten en erg weinig vlees (denk 1 keer per week). Suiker gebruik ik eigenlijk niet, heel af en toe zoet ik met agavesiroop maar meestal met fruit om een zoete smaak te krijgen. Brood eet ik ook weinig, vaak een soepjeof salade bij de lunch (zelfgemaakt :D ) Ik voel me erg fit door zo te eten, ben ervan afgevallen en m'n internist vond m'n bloedwaarden fantastisch haha.

O en ook niet onbelangrijk, ik heb nooit meer ongezonde trek en kan het prima doen met de maaltijden en gezonde tussendoortjes. Vroeger had ik altijd zin om te eten.

Ik heb wel een boek voor je wat mij goed op weg heeft geholpen. Dat kan ik je wel mailen als je dat wilt.
Laatst bijgewerkt door runnerfan op 08-04-16 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:12

FriesWytske schreef:
Je moet niet alles geloven wat er over ons voedsel wordt geschreven. Want dan kun je straks niks meer eten. Gewoon normaal eten. Maar dan wel normale proporties.

Dit dus.. :j
Imho zijn we met zijn allen door aan t slaan in onze angst voor een E nummer en paniek om een bacterie..

Als je gewoon zorgt dst je gewoon gezond eet, met voldoende groente en fruit en zo nu en dan gewoon eens wat lekkers, dan is er noets aan de hand.. Voeg daar nog een vleugje sport aan toe en je hebt een normals, gezonde levensstijl..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:15

Trap niet in de valkuil al je zuivel te schrappen.Dat heb ik gedaan en ben er vreselijk ziek van geworden door een flink calcium en magnesium te kort.Met flink ziek bedoel ik hartklachten.
Het is wat hier al aangehaald word ,de dosis die het hem doet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:18

Dani schreef:
Weet je, gezond of ongezond is maar zelden een inherente eigenschap van voedsel. Water is giftig. Appelpitjes zijn giftig. Suiker is giftig. Maar toevallig kan je ze alledrie gewoon eten zonder dood te gaan, omdat ze pas schadelijk worden bij enorme hoeveelheden. Over bijna elk product kan je wel vinden dat het gezond of juist ongezond is. Fruit is goed voor je maar slecht voor je tanden en bevat suikers. Koolhydraten zijn slecht, koolhydraten zijn goed. Vet mag niet, vet heb je nodig. Zuivel is goed voor je botten, zuivel is slecht voor je hormonen. Koffie is goed voor je brein, koffie is slecht voor je tanden en je hart.

Iets als chips heeft niet veel toegevoegde waarde voor ons lichaam maar dat maakt het nog niet ongezond. Eens per maand of zelfs per week een bakje chips heeft echt geen enkele invloed op je gezondheid. Elke dag een halve zak, dát wel. Zo is het met heel veel producten.

E-nummers zijn niet voor niets goedgekeurd, daar is echt wel fatsoenlijk onderzoek naar gedaan. Er zijn een paar stofjes die ter discussie staan, nog een paar die bij sommige mensen voor problemen zorgen, maar een banaan of een tomaat bevatten ook veel E-nummers. Laat je niet gek maken door de discussie erover. Veel beter dan krampachtig vasthouden aan een kort lijstje met 'gezond' eten is variatie. Eet wat je lekker vind. Gebruik je gezonde verstand. Elke dag fruit is prima. Elke dag kaasbroodjes, beter van niet.

Weet je wat wél bewezen ongezond is? Stress. En dat kan je ook krijgen van elke dag bedenken wat je 'mag' eten en of het wel gezond genoeg is allemaal. ;)

Helemaal eens met bovenstaande post :)

Scheelt dat ik clau in het echt ken en weet dat ze ook wel eens een chocoladereep in één stuk verorbert, of dat ze een flinke verse hamburger besteld in een restaurant.

Maar ik denk ook dat je het jezelf een stuk makkelijker zou maken als je het iets meer los zou laten, dus wat minder "obsessief" er mee bezig zijn en ook gewoon lekker genieten!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:23

Je hoeft er helemaal niet zo om te stressen. Dat verse producten beter zijn dan pakjes en zakjes en blikjes, dat spreekt voor zich. Maar luister verder zo goed mogelijk naar je lichaam. Ik eet gezond, maar verdraag zuivel prima. Ik zit vaak aan 800 ml zuivel per dag. Er zijn vast heel veel mensen die niet tegen zuivel kunnen, en het dus beter links laten liggen. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen zuivel mag eten.

Wissel je ontbijt dan gewoon af: af en toe sojayogurt, dan weer havermout, dan weer brood :-) Als jij je fysiek prettig voelt bij bepaalde voedingsmiddelen is het prima toch :-)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 10:34

Als ik het zo lees ben ik redelijk op weg, dat ik nooit geen frisdrank drink (enkel in een restaurant of op een verjaardag) en verder zoveel mogelijk onbewerkte/biologische producten producten gebruik scheelt denk ik al heel veel. Het mee eten op mijn werk zorgt ook voor de variatie en genieten doe ik wel, mijn maandelijkse chocolade aanvallen blijf ik gewoon houden. :') :') Beste is dat ik gewoon héle pure chocolade eet dan maar melkchocolade is zo lekkerrrrr. _/-\o_
Bewust bezig zijn met voeding vind ik niet obsessief, het nazoeken moet ik misschien minder doen.
Hebben jullie nog tips voor een gezond ontbijt afgezien van de yoghurt of havermout wat ik nu neem met fruit en noten?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:57

havermout is toch heel gezond, ik zou het niet schrappen hoor!
Het vult ook heel goed, waardoor de kans dat je zou gaan snaaien ook erg afneemt.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:46

Ik vind dat de bovenstaande posts zoals van FriesWytske en Bhriseis precies zeggen wat ik tegen je zou zeggen; luister naar je lichaam om erachter te komen wat voor jou wel of niet gezond is.

Ik reageer zelf dus niet zo goed op koemelk en tarwe. Geen allergie, maar toch krijg ik er last van. Daarnaast probeer ik dan ook maar gelijk te letten dat ik niet zo veel conserveringsmiddelen binnenkrijg, want dat is over zijn algemeen niet goed voor je. Ik ben hier samen met een natuurdietiste mee bezig. Op deze manier met je voeding omgaan is inderdaad duurder, en minder 'makkelijk', wel gezonder!

Ik heb een richtlijn opgesteld van dingen die ik wel en niet eet. Zo heb ik 5 eettijden op een dag. 3 maaltijden en 2 tussendoortjes (eventueel 3). Vang het honger gevoel dus weer op met je tussendoortje in de ochtend, dit is ook nog eens beter voor je suikerspiegel. Zo moet je de ochtend echt wel door komen tot de lunch.

Je kunt als ontbijt nog denken aan gekookte (hele) granen zoals gierst, haver en amaranth. Ook mag ik een gekookt ei (max 1 per dag), soms maak ik er een omelet van met groenten. In plaats van soja eet ik geitenyoghurt.

Als tussendoortje fruit (appel, banaan, duiven), roggeontijtkoek/eierkoek van de bakker, roggekreckers met geitenkaas of avocado. Je zou ook kunnen denken aan rauwe zoete paprika, komkommer en/of tomaatjes.

Enneh... vanavond eet ik gewoon weer een keer patat! *\o/*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:58

CK88 schreef:
Hebben jullie nog tips voor een gezond ontbijt afgezien van de yoghurt of havermout wat ik nu neem met fruit en noten?

Een bruine volkoren boterham met kaas zonder al te veel vet. En af en toe een smoothie ( fruit of groente)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:08

ik ben nu 3 weken koolhydraat arm en suiker vrij aan het eten.. mocht je interesse hebben kan ik mijn weekschema neerzetten.
Veel water drinken
Noten eten
Avocado
rijstewafels als broodvervangers
Magere yoghurd 1x per week met havermout en fruit
smoothies met kokosmelk en/of amandelmelk
bananen pannenkoekjes
eieren
middag is veelal salade met vis en/of noten
avond is stuk vlees vis of vegetarisch met veel groente en zoete aardappel en of klein beetje bruine rijst