Tips, advies of hopeloos...(buren)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Tips, advies of hopeloos...(buren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:22

Allereerst, ik woon op een heel leuk buurtje, goed contact met alle buren en met het blokje verderop zelfs goed bevriend 1e 2/1 kapper. We wonen in een blokje van 3 2/1 kappers en verderop nog wat vrijstaande huizen. Wij zitten als middelste in de rij. Nu is het zo dat wij nogal ''last'' hebben van onze buurman die aan ons vast zit. Als hij bijvoorbeeld belt hoor ik letterlijk door de muur heen wat hij aan het bellen is. Dit is dan ook iets wat ik zeer vervelend vind. De buren aan het begin (1e 2/1 kapper) gevraagd of zij dat ook van elkaar horen. Dit was niet het geval. Nou weet ik dat jaren 30 woningen gehorig kunnen zijn. En ik vind het ook geen enkel probleem om gewone leefgeluiden te horen. Ook heeft deze beste buurman een zoon. Die blijkbaar niet normaal kan lopen. Ik weet namelijk precies wanneer hij thuis is. Hij stampt door het hele huis. En niet incidenteel maar gewoon bij ieder loopje. Ook schreeuwen is aan de orde van de dag. Je vader constant uitschelden is heel normaal (in dat huishouden). Nu heb ik al eens praatje met de beste man aangeknoopt hierover. Hij gaf eerlijk toe soms niet te weten wat hij met zijn zoon aan moet. Echter toen ik het jochie weer constant hoorde schreeuwen was ik het zat en ben erheen gelopen. De buurman was maar wat blij dat ik kwam want dan hoorde hij(zoon) het ook van de buurvrouw zelf. Nou ik was stomverbaasd. Het is toch niet aan mij om zijn kind ''enige opvoeding'' te geven? Daarna werd het nog niet beter... Dus na een aantal keren aanspreken een brief geschreven. Want inmiddels had buurman een hond genomen die als hij weg ging de hele dag jankte. En alles stapelde zich op. Na de brief die in mijn ogen en die van de mensen om me heen zeer netjes geschreven was zei de buurman niets meer tegen ons. Wel kwamen we erachter dat hij niet wist wat hij er mee aan moest( had dit met een buurvrouw verderop besproken). In de brief had ik ook gezegd dat als hij last had van ons even langs kon komen zodat we erover konden praten. Maar het werd de silent treatment. Had voor ons niet gehoeven want het enige wat we wilden is het bespreekbaar maken maar na zo vaak aanspreken grijp je naar andere middelen. Ik werk onregelmatig in de zorg en kan genieten van een momentje rust op de bank zonder ook maar iets van geluid. Gewoon even op de tablet met een bakje koffie op bokt. Echter is buurman nu werkeloos en belt aardig wat af. Het is nu al zo gezegd of hij erop kan letten en dat we hem en zijn zoon vaak en veel horen. Als wij het van blokje 1 (andere buren) moeten geloven moet dit dus helemaal niet hoeven. Zij horen elkaar niet. Inmiddels groet hij wel weer dus de ergste storm is over gewaaid. Het enige wat ik zou willen is dat ze een beetje rekening ermee houden dat ze buren hebben. Hij heeft een enorm luide stem. Ook als je gewoon met elkaar spreekt maar als je daar al meerdere malen op aangesproken bent kun je er toch rekening mee houden? Net als dat ik dat ook met hem doe. (muziek zachtjes aan, zachtjes trap op lopen, letten op stemgeluid, hond als hij blaft zo snel mogelijk op laten houden).

Zo, dit is het in een notendop. Heeft iemand tips?
Ik zit soms niet lekker in mijn eigen huis, zet soms de televisie of radio dan toch maar aan om hem niet te horen. En dit iedere dag weer.
Nogmaals, de huizen zijn gehorig, leefgeluiden horen erbij maar dat geschreeuw gebulder en gestamp ben ik zo zat van.

Wat ik hiermee wil bereiken: misschien weten jullie een andere invalshoek, wij zijn zelf misschien niet doortastend genoeg, wij hebben nu een beetje het gevoel dat hij ons aanhoort en er vervolgens niks mee doet.

eilleen333

Re: Tips, advies of hopeloos...(buren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:27

Is het een koop of een huurwoning? In het laatste geval kan je misschien iets met de woningbouwvereniging?
Evt kan betere isolatie misschien verlichting brengen, maar dat kost wel wat (en die last moet je bij een koophuis sowieso zelf dragen).

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:28

Het zou kunnen zijn dat je buurman van zijn huis onbewust een groot klankbord heeft gemaakt. De buren van mijn ouders hadden dit ook: slecht dempende ondervloer, houten vloer tegen de muur aangelegd, meubels (kasten) strak tegen de muur en schappen bevestigd aan de muur ed. Sommige mensen zijn natuurlijk luider dan andere (mijn vriend kan er ook wta van, die moet ik ook steeds aan de buren herinneren) maar door kleine aanpassingen kan er al een hoop schelen. Succes!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:31

Inderdaad, isolatie.
Ik zou daar achter aan gaan in jullie geval.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:32

Koophuis, en isoleren gaat moeilijk worden, dan leveren we namelijk een enorm stuk van onze eigen woonkamer in, het is een enkele muur tussen de 2 woningen. Plus we hebben nog enorm veel op te knappen aan deze woning wat prioriteit heeft.
Het is meer dat ik qua benadering adviezen zoek, misschien dat er hier op bokt ook personen zijn die dit aan de tand hebben gehad en misschien dat die nog een andere manier hebben om hier mee om te gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:32

Misschien eens overleggen of er iets aan isolatie en plaatsing van meubelen gedaan kan worden. Een onafhankelijk persoon inschakelen die verstand heeft van dragend geluid. buurman zal er wel geen oren naar hebben aangezien dit geld zal kosten maar misschien kunnen jullie er zelf iets mee. Zelf de radio en tv hard zetten is geen oplossing, helaas.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:32

Heb je schilderijen etc aan de muur hangen en hebben de buren dat ook? Of is het een redelijk kaal huis?

Qua benadering kun je denken aan opnemen en daar eens mee naar toe gaan. Of schrijf op een briefje wanneer hij belde en waar te over ging :))
Laatst bijgewerkt door Sammie op 30-03-16 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:33

Hoezo lever je dan een enorm stuk in, tegenwoordig zijn er goede materialen die helemaal geen 20 cm dik zijn.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:34

bigone schreef:
Misschien eens overleggen of er iets aan isolatie en plaatsing van meubelen gedaan kan worden. Een onafhankelijk persoon inschakelen die verstand heeft van dragend geluid. buurman zal er wel geen oren naar hebben aangezien dit geld zal kosten maar misschien kunnen jullie er zelf iets mee. Zelf de radio en tv hard zetten is geen oplossing, helaas.

Ik zet het niet hard aan hoor. Want dan ben ik zelf ook niet juist bezig :Y) het is meer om hem niet te horen. En geld is inderdaad iets wat deze meneer niet gaat uitgeven. De gezamenlijke schutting staat ook op onze kosten :(

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:35

Ik ben bang dat je hier heel erg weinig aan kunt doen..
Zelf zit ik in een vergelijkbare situatie met mijn bovenburen. Het meisje woont er al lang en vanaf het begin problemen mee, ze stampt enorm hard en is altijd bezig in huis. Nu woont sinds een paar maanden haar vriend erbij, van hem heb ik nooit last en hoor ik niet.

NU hebben ze nogal regelmatig leuke momenten samen, in de slaapkamer, recht boven mijn slaapkamer en kraakt en piept hun bed enorm ! Zeer regelmatig (zeker 3/4x in de week) genieten zij van hun momentje samen tussen 0.00 en 01.00 snachts en gaan hier de volgende ochtend om 7.00 weer mee verder.

Het is echt heel vervelend om echt iedere nacht gebroken nachten te hebben, ik word er standaard iedere x wakker van (terwijl ik tussen 22.00 en 23.00 al in bed lig).

Ik snap dus helemaal hoe je je voelt.. Inmiddels heb ik me heel goed neer kunnen leggen bij de geluiden uit de woonkamer, als het heel storend is zet ik mijn tv/muziek net wat harder zodat het me minder opvalt. Maar de slaapkamer ik kan er niet aan wennen.

Ook ik heb meerdere keren brieven, aangesproken, zelfs de huurbaas gebeld wat hieraan te doen is. Ik heb zelfs een x aangeboden om voor hun een nieuwe vloer (met betere ondervloer) aan te schaffen, of een ander bed. Ik heb echt met mijn handen in het haar gezeten en soms nog..

Maar ik kan helemaal niks, ik kan ze vragen er rekening mee te houden maar na meerdere meldingen zeggen ze nu ook: ja het is weer hetzelfde we doen ons best er rekening mee te houden.. Wat dan een week gebeurd en vervolgens weer hetzelfde is.

Melding van geluidsoverlast is ook niet gegrond, omdat het 'normale' geluiden zijn wat in een huishouden moet kunnen. Hoe hard of zacht dat is, ligt alleen net aan de buurman/vrouw..

Oordopjes vind ik zelf niet prettig, maar is eigenlijk de enige tip die ik je kan geven. Als hier een gouden tip voorbij komt hoor ik hem ook graag :).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:39

Lastig. Je kunt de buurman en zoon niet verbieden te leven, praten en lopen in huis. Je kunt ze vragen rekening met je te houden, maar als ze daar geen gehoor aan geven houdt het op lijkt me, helaas. Het lijkt me super frusterend als je constant last hebt van geluiden van de buren. Maar als gegarandeerd geen last wil hebben van buren moet je in een hutje op de hei gaan wonen ;-).

Ik denk dat je moet blijven praten. En wellicht is het goed om niet steeds een opsomming te maken, maar steeds een ander 'probleem' te benoemen. Dan blijft daar de aandacht bij en hopelijk blijft dat beter in zijn geheugen.

Nog een tip: koop een koptelefoon met noise cancelling. Die kun je zonder muziek ook opzetten en het geluid wordt dan weggefilterd. Ik zet hem wel eens op in bed als mijn vriend ligt te snurken... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:44

Als je je buurman al hoort bellen, dan is het idd zeer gehorig en lijkt mij de enige optie: isoleren. Daar zijn zoveel mogelijkheden in tegenwoordig!
Kan me voorstellen dat je er gek van word, en als niks helpt zou ik toch echt het heft in eigen handen nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:45

renee16 schreef:
Ik ben bang dat je hier heel erg weinig aan kunt doen..
Zelf zit ik in een vergelijkbare situatie met mijn bovenburen. Het meisje woont er al lang en vanaf het begin problemen mee, ze stampt enorm hard en is altijd bezig in huis. Nu woont sinds een paar maanden haar vriend erbij, van hem heb ik nooit last en hoor ik niet.

NU hebben ze nogal regelmatig leuke momenten samen, in de slaapkamer, recht boven mijn slaapkamer en kraakt en piept hun bed enorm ! Zeer regelmatig (zeker 3/4x in de week) genieten zij van hun momentje samen tussen 0.00 en 01.00 snachts en gaan hier de volgende ochtend om 7.00 weer mee verder.

Het is echt heel vervelend om echt iedere nacht gebroken nachten te hebben, ik word er standaard iedere x wakker van (terwijl ik tussen 22.00 en 23.00 al in bed lig).

Ik snap dus helemaal hoe je je voelt.. Inmiddels heb ik me heel goed neer kunnen leggen bij de geluiden uit de woonkamer, als het heel storend is zet ik mijn tv/muziek net wat harder zodat het me minder opvalt. Maar de slaapkamer ik kan er niet aan wennen.

Ook ik heb meerdere keren brieven, aangesproken, zelfs de huurbaas gebeld wat hieraan te doen is. Ik heb zelfs een x aangeboden om voor hun een nieuwe vloer (met betere ondervloer) aan te schaffen, of een ander bed. Ik heb echt met mijn handen in het haar gezeten en soms nog..

Maar ik kan helemaal niks, ik kan ze vragen er rekening mee te houden maar na meerdere meldingen zeggen ze nu ook: ja het is weer hetzelfde we doen ons best er rekening mee te houden.. Wat dan een week gebeurd en vervolgens weer hetzelfde is.

Melding van geluidsoverlast is ook niet gegrond, omdat het 'normale' geluiden zijn wat in een huishouden moet kunnen. Hoe hard of zacht dat is, ligt alleen net aan de buurman/vrouw..

Oordopjes vind ik zelf niet prettig, maar is eigenlijk de enige tip die ik je kan geven. Als hier een gouden tip voorbij komt hoor ik hem ook graag :).

Neem ze een keer op wanneer ze een nummertje maken en dan laten horen, ondanks dat ze zeggen er rekening mee te houden beseffen ze zelf waarschijnlijk niet hoeveel overlast ze geven, sommige mensen zijn nu eenmaal niet al te snugger. Ook wanneer ze loopt te stampen op de bovenverdieping, gewoon opnemen. En volgens mij valt het meegenieten van bedavonturen echt niet onder gewone omgevingsgeluiden , zou ik toch even navragen, denk dat je huisbaas geen zin in gedoe heeft. Maar volgens mij moet hij wel een waarschuwing geven.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:46

bigone schreef:
Hoezo lever je dan een enorm stuk in, tegenwoordig zijn er goede materialen die helemaal geen 20 cm dik zijn.

En dat is toch weer 20 cm inleveren. Mijn man weet er wel aardig wat van dus we weten ook wel wat voor opties er zijn.

Alleen vind ik dat een laatste stap en ben ik eerder op zoek naar adviezen hoe ik toch met deze man in gesprek kan gaan of iets. Ik hou ook rekening met deze man, alleen andersom voelt het alsof hij er lak aan heeft.

En nogmaals, geen probleem leefgeluiden, dit is het echt niet. Ik weet dat als je onder een 2/1 kapper woont je elkaar kan horen. Maar als hij belt hoef ik niet woordelijk te kunnen verstaan waarover hij belt. en als zijn zoon hem uitscheld kan ik woordelijk horen waarvoor.

Waar is het beetje rekening houden met gebleven?

Ik wil het gewoon bespreekbaar maken en vraag daar advies in. Misschien dat iemand een andere benadering weet, ikzelf ben niet heel direct en laat het vaak oplopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:46

Goh, dat dat kind staat te schreeuwen is bloedirritant, maar eigenlijk wil jij nu dat de buurman maar niet meer belt? Of fluistert aan de telefoon? Ik vind dat nogal wat om eerlijk te zijn.
Ik woon ook in een 2 onder 1 kap uit de jaren '30. En die kunnen wat gehorig zijn. Gelukkig grenzen onze woonkamers juist niet aan elkaar en zitten er 2 gangen/ trappenhuizen tussen, maar als de buurman een keer muziek draait kan ik dat ook wel eens horen. Dat weet je als je zo'n huis koopt.
Dan moet je vrijstaand gaan wonen of een splinternieuw, goed geïsoleerd huis kopen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:47

Misschien opnames maken van hun woongeluiden en laten horen aan de buurman.
Wellicht dat het dan een beetje doordringt.

Maar lastig probleem hoor.

Sammie

nog geen 20cm voor woongemak en een lagere energierekening?? Nou daar hoefde ik niet geen seconde over na te denken!

BigOne

Ook voor jou, neem de overlast op met je mobiel en speel het af bij hem. Dus telefoongesprek, lawaaimakende zoon en blaffende hond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:50

Volgens mij heeft ts helemaal geen moeite met normale omgevingsgeluiden, ook haar buren uit de andere gelijkwaardige woningen hebben geen last van elkaar. Maar zij treft het dat er gewoon een gigantische lawaaischopper naast woont. Dan kun je heel gemakkelijk zeggen, isoleren/koop nieuw/koop vrijstaand maar daar gaat het niet om. En nee, vaak kun je niet weten dat je zoiets te wachten staat als je een woning gaat bezichtigen. En als je de verkoper/makelaar vraagt of er overlast is zullen ze die vraag lang niet altijd eerlijk beantwoorden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:51

Het is heel lastig. Je kunt wel in gesprek gaan met de buurman maar je kunt niet verwachten dat hij rekening met je houdt.

Mijn moeder heeft buren die aangeven ook alles te horen wat ze doet. Lopen, borden uit de kast halen, stofzuigen. Dat is erg hoog opgelopen en m'n moeder was super gestrest door de situatie. Conclusie was (door de woningstichting) dat het gewoon leefgeluiden waren en dat er niets aan te doen was. Ja, je kon het horen als je bij de buren was maar het overschreed geen geluidsgrens ofzo.

Edit ter aanvulling: mijn moeder deed en doet overigens superzachtjes, vilt tussen de pannen en borden zodat ze niet kletteren en altijd schoenen uit. Dus niet compleet vergelijkbaar met ts maar wel met het principe 'leefgeluiden'.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 30-03-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:51

Goof schreef:
Goh, dat dat kind staat te schreeuwen is bloedirritant, maar eigenlijk wil jij nu dat de buurman maar niet meer belt? Of fluistert aan de telefoon? Ik vind dat nogal wat om eerlijk te zijn.
Ik woon ook in een 2 onder 1 kap uit de jaren '30. En die kunnen wat gehorig zijn. Gelukkig grenzen onze woonkamers juist niet aan elkaar en zitten er 2 gangen/ trappenhuizen tussen, maar als de buurman een keer muziek draait kan ik dat ook wel eens horen. Dat weet je als je zo'n huis koopt.
Dan moet je vrijstaand gaan wonen of een splinternieuw, goed geïsoleerd huis kopen.

Dan lees je niet goed, een keer elkaar horen dat kan. En ja ik vind het bloed irritant dat zijn kind schreeuwt. Omdat de communicatie daar alleen maar schreeuwen is. Ik weet dat je elkaar kan horen en NOGMAALS daar heb ik geen problemen mee. En nee hij hoeft niet te fluisteren. Maar als je meermaals aangesproken bent op het feit dat je te horen bent dan hou je daar toch rekening mee? Ik heb ook een luide stem, ben me daar bewust van en ik let daarop omdat ik niet wil dat mijn buren daar last van hebben.

En ik snap het van de isolatie, maar dat is voor nu geen optie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:54

bigone schreef:
Maar zij treft het dat er gewoon een gigantische lawaaischopper naast woont.

Een gigantische lawaaischopper? Hij zit toch niet om 1 uur 's nachts te drummen? Of tot 5 uur 's ochtends met zijn stomdronken vrienden te lallen in de tuin? Of zijn jaren '90 housemuziek op standje oorpijn te beluisteren?
TS heeft last van de zoon (geheel terecht) en van het feit dat deze buurman belt. Sinds wanneer is een telefonist een gigantische lawaaischopper?
TS heeft de pech dat hij een wat luide stem heeft en dat de isolatie kennelijk waardeloos is, niet dat de buurman een gigantische lawaaischopper is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:54

Nodig je buurman uit als zijn zoon door het huis heen aan het stampen is, dan hoort hij het zelf ook, wat anderen al aangeven: kan je het opnemen?

Weet er veel van om overlast te hebben van je buren. Heb dit jaar zelfs de politie erbij gehaald omdat het na 4 jaar gewoon niet verbeterd of dat ze rekening houden met het feit dat er buren zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 12:55

Wij hebben dit ook gehad, de buren hoorden alles van ons. Dat kwam deels door de bouw (hun woonkamer en slaapkamer aan onze WC, gang en trap), maar ook omdat zij ouder waren, de hele dag stil op de bank hingen, en wij een gezin met 3 jonge kinderen waren. Ja, kinderen rennen, kinderen lachen, kinderen huilen.
We hebben er altijd rekening mee gehouden, maar zij hoorden gewoon alles. Met schoenen de trap op als je iets vergeten was, tot het plonzen van een drol in de wc... Ja, sorry, maar sommige geluiden, daar kan je echt niets aan doen.

Zij klaagden daar wel eens over, en we hebben bij hen in de kamer gezeten om te luisteren, maar wij maakten echt geen absurd harde geluiden. Een keer klaagden ze over herrie toen ik om 5 uur s' ochtends van de trap viel. Ja, sorry, alsof ik blij was met twee blauwe schenen en een gekneusde pols....

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 12:59

Goof schreef:
bigone schreef:
Maar zij treft het dat er gewoon een gigantische lawaaischopper naast woont.

Een gigantische lawaaischopper? Hij zit toch niet om 1 uur 's nachts te drummen? Of tot 5 uur 's ochtends met zijn stomdronken vrienden te lallen in de tuin? Of zijn jaren '90 housemuziek op standje oorpijn te beluisteren?
TS heeft last van de zoon (geheel terecht) en van het feit dat deze buurman belt. Sinds wanneer is een telefonist een gigantische lawaaischopper?
TS heeft de pech dat hij een wat luide stem heeft en dat de isolatie kennelijk waardeloos is, niet dat de buurman een gigantische lawaaischopper is.

Maar als je al meermaals bent aangesproken op je luide stem, dan kun je hier toch rekening mee houden.
Lijkt nu net alsof ik een enorme zeikerd ben maar ik hoef toch niet te horen (woordelijk) waarover hij belt. Ik heb de andere buren gevraagd of dit bij hen ook zo is. Dit is niet het geval.
Dan lijkt het mij dat het onnodig is en dat je er rekening mee kan houden.

Kom op zeg. Het lijkt nu net alsof ik niet over wat leefgeluiden kan, dat is het niet.

Bedankt voor de adviezen, aan sommige heb ik inderdaad wat.