Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 22:55

Hey bokkers,

Persoonlijk vond ik het heel prettig om een kind te zien spelen, zo onbevangen. Genietend van de kleinste dingen.
Nu ik 9 maanden moeder ben zie ik het leven helemaal anders als ervoor. Wat ervoor simpel klonk, is wel heel anders nu ik zelf moeder ben. Het is niet altijd even simpel. Hoe vaak heb ik al niet gehoord "ik zou dat zo doen" of " bij mij had dat niet gepakt". Moet eerlijk bekennen dat ik dat vroeger bij mijn babysitkindjes ook wel eens gedacht heb :=

Je krijgt commentaar, de één vind dat je dit moet doen, de ander dat. Dan zijn er nog mensen die zelfs al commentaar geven als een kind er een beetje anders uit ziet dan het "normale" en alles wat met een kind te maken als last zien. En dat dan ook projecteren op ieder kind of ouder.

Maar het is zo verrijkend, ik leer zelf bij nu ik moeder ben. De dag dat ik binnen ging voor mijn keizersnede heb ik nog tegen mijn vriend gezegd dat het nooit meer hetzelfde ging zijn als vroeger. Het ging met de nodige up en downs. Maar ik zou hem niet meer kunnen missen.

Het enigste waar ik me soms zorgen in maak, is dat een kind nog wel kind mag zijn. Mag ravotten en eens tijdens spel roepen van plezier maar ook fouten mogen maken zonder direct afgeschilderd te worden als ambetant kind.

Hoe ervaren andere moeders ( of vaders) dit nu? Nu ze effectief ouders zijn?
Laatst bijgewerkt door Murthul op 31-03-16 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verandert op verzoek

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:13

Je kan je niet echt voorstellen hoe het is om moeder te zijn, tot je het werkelijk bent. Oh, hoe ik deze zin haatte toen me dat gezegd werd in de tijd dat ik nog geen kinderen had. Ik had al jaren ervaring in babysitten, les geven aan kinderen, kinderen van broers en zussen,... W.t.f. zou ik geen verstand van kinderen hebben of niet weten hoe er mee om te gaan of me niet kunnen voorstellen hoe het is om ze zelf te hebben???

Ik kan alleen maar zeggen: ze hadden gelijk. Nu heb ik twee kinderen en ze maken mijn leven zo veel rijker dan het was en ik heb er echt geen spijt van! Maar van tijd tot tijd vraag ik me ook af waar ik aan begonnen ben en bedenk hoe veel eenvoudiger mijn leven zonder kinderen was. En dan vraag ik me weer af hoe het verder moet wanneer mijn kinderen groot en zelfstandig geworden zijn en hoe ik dan weer een zinvolle invulling aan mijn leven moet gaan geven. :+

Kortom: met of zonder kinderen; het valt niet met elkaar te vergelijken en er is voor allebei de opties veel te zeggen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 23:20

Het zijn van ouder brengt andere verantwoordelijkheden mee. Dat zeker wel. Maar het maakt niet ineens dat de wereld compleet anders is.
Jk denk dat het goed is als ouder te blijven beseffen dat het jouw verandert, mag ook. maar niet te vergeten dat dat voor anderen om je heen anders is en die daar anders over denken.
En eerlijk? Ik ben nog altijd een stukje oude ik, mijzelf hoor. Gelukkig wel :j

dromertje2

Re: Het leven als je ouder bent geworden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 23:27

Tuurlijk dat zeker, iedereen heeft zijn eigen mening. Niets mis mee. Maar een kind mag nog een kind zijn, en daar horen soms ruzie's en huilbuien bij of situatie's die misschien voor sommige msschien hinderlijk zijn maar iedereen heeft soms hinderlijk gedrag of je nu een kind hebt of niet.

Soesita: Dat is zo hé, hoeveel keer ik al niet gezegd heb vroeger dat ik wel weet hoe ik een kind moet opvoeden is niet op één hand te tellen en nu lach ik in mijn eigen als ik iemand anders dat hoor zeggen en denk ik wacht maar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:21

Een kind mag een kind zijn, maar wel rekening houden met de plek waar je je kinderen mee naar toe neemt...
In een restaurant verwacht ik bijvoorbeeld van mijn eigen kinderen, en dus ook die van anderen, dat ze blijven zitten aan tafel en praten op een normaal volume.
Voordat de kinderen er waren vond ik het maar raar dat ouders hele tassen speelgoed meesleepten of de tablet op tafel legden, nu doe ik hetzelfde :+. Op die manier is uit eten gaan voor alle partijen leuk; voor de kinderen, voor ons en ook voor de andere gasten.

Soms is er echter niet zoveel aan het gedrag van een kind te doen. Zo heeft mijn zoontje een hele vlucht van 3 uur lang gekrijst en was niet te kalmeren. Wilde niet aan de borst, wilde niet uit een fles, wilde helemaal niets. Enkel maar huilen. Het zweet liep over mijn rug, want vond het naar voor mijn mannetje, maar vond het nog veel naarder voor mezelf. Wat een blikken en opmerkingen heb ik gekregen van andere passagiers! tja, ik vond het ook niet leuk....

Kortom, een kind kan kind zijn tot op zekere hoogte. Ik denk wel dat er minder tolerantie is naar kinderen toe omdat ze al vroeg meemoeten in de maatschappij. Gelukkig zie je ook een tegenbeweging en zie je dat steeds meer kinderen weer ouders hebben die goed naar hen luisteren en hen volgen in hun behoeftes.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:30

Inderdaad, precies of je dat als ouder graag hebt dat je kind 3 uur zit te wenen, en dan nog veroordelende blikken krijgen ook :r

De maatschappelijke druk is hoog, men moet dit men moet dat, maar men mag dat niet meer. Soms vind ik het wel triestig.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:30

Ik weet nog dat ik gebeld werd Door het burootje.. spreek ik met de moeder van brent. Toen drong het pas echt door.. ik ben iemands moeder. .

Ik heb me nooit wat aangetrokken van adviezen van anderen. . Doe het op mijn (oké onze) manier..

En heb al wat commentaar gehad. . Zoonlief heeft 20 maanden bv gehad, we hebben lang samen geslapen, rapeley gedaan.. Ja dan roep je het misschien wel af. Maar heb nog geen seconde spijt gehad.
Ik denk zolang je je gevoel volgt en je verstand gebruikt je niet verkeer bezig kan zijn.

Wel maak ik me zorgen over de wereld waarin hij opgroeit. . Met haat en terrorisme. . Maar ook daar vinden we wel een weg in.

Maar het leven is zo veranderd sinds het ouderschap. .en ik zou niet meer terug willen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:34

Wat me wel ook wat verontrust is dat volwassen mensen ook al kinderen gaan veroordelen op hun uiterlijk, men wordt op school al gepest voor weinig maar dat dit dan ook nog door volwassene gedaan worden vind ik echt erg.
Heb het hier, op bokt zelfs nog recent mogen lezen.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:37

chanel1985 schreef:
Inderdaad, precies of je dat als ouder graag hebt dat je kind 3 uur zit te wenen, en dan nog veroordelende blikken krijgen ook :r

De maatschappelijke druk is hoog, men moet dit men moet dat, maar men mag dat niet meer. Soms vind ik het wel triestig.

Ik ben zelf geen moeder, maar kan me wel voorstellen dat ik het vervelend zou vinden als er een kind drie uur lang zit te huilen.
Niet omdat ik het kind of de ouders veroordeel of denk dat ik het wel even zou kunnen oplossen, maar omdat drie uur lang gehuil irritant is.

Iedereen heeft meningen, over elk onderwerp. Maar ik denk dat het je nu meer opvalt (of ziet als aanvallend) omdat je kind ontzettend dicht bij je staat. Iemand heeft commentaar op jou, terwijl jij vanuit liefde ongelooflijk je best doet voor een mini-mens.

Ik denk dat de tolerantie van twee kanten moet komen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:41

Dat je dat irritant vind dat zal zeker zijn, maar dat mensen de ouders dan nog eens met veroordelende blikken neersabelen vind ik er wel over. Een ouder vind dat zelf ook niet leuk en zal er alles aan doen om het kind te kalmeren maar er is geen aan en uitknop aan en dat vergeten vaak mensen.

Nu begrijp ik wel dat er bepaalde zaken zijn, die je enkel kan begrijpen als je zelf moeder bent. En ja, ik werd daar vroeger pissed van dat ze dat zeiden, maar er zit wel een waarheid in.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:46

chanel1985 schreef:
Dat je dat irritant vind dat zal zeker zijn, maar dat mensen de ouders dan nog eens met veroordelende blikken neersabelen vind ik er wel over. Een ouder vind dat zelf ook niet leuk en zal er alles aan doen om het kind te kalmeren maar er is geen aan en uitknop aan en dat vergeten vaak mensen.

Nu begrijp ik wel dat er bepaalde zaken zijn, die je enkel kan begrijpen als je zelf moeder bent. En ja, ik werd daar vroeger pissed van dat ze dat zeiden, maar er zit wel een waarheid in.

Dat snap ik heel goed hoor. :)
Ik probeer alleen aan te geven dat de anderen ook zouden kunnen reageren op "irritatiefactor lang gehuil" ipv op "irritatiefactor slechte ouder/vervelend kind".
Ik was er niet bij, dus weet niet hoe die mensen keken, maar dat mensen gedrag afkeuren wil niet zeggen dat ze daarbij ook personen of handelingen afkeuren.

Het is goed bedoeld ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 10:50

Oei, mijn post was ook niet aanvallend bedoeld hoor, mijn excuses als dat wel zo overkwam.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 11:41

xChanelx schreef:
chanel1985 schreef:

Ik ben zelf geen moeder, maar kan me wel voorstellen dat ik het vervelend zou vinden als er een kind drie uur lang zit te huilen.
Niet omdat ik het kind of de ouders veroordeel of denk dat ik het wel even zou kunnen oplossen, maar omdat drie uur lang gehuil irritant is.

Iedereen heeft meningen, over elk onderwerp. Maar ik denk dat het je nu meer opvalt (of ziet als aanvallend) omdat je kind ontzettend dicht bij je staat. Iemand heeft commentaar op jou, terwijl jij vanuit liefde ongelooflijk je best doet voor een mini-mens.

je slaat daar de spijker op zijn kop. 3 uur huilen is verschrikkelijk en vond het ook echt heel naar voor alle andere passagiers. Het was ook niet zachtjes huilen, maar echt krijsen en dus van voor tot achter in het vliegtuig te horen. Maar mensen zeggen dan al snel: je mag niet meer in een vliegtuig met je kind tot het normaal kan doen en dat is wat steekt. Ik kan mezelf moeilijk opsluiten tot mijn kinderen groot en wijs genoeg zijn zich te conformeren aan dat wat wenselijk geacht wordt te zijn. Op de heenweg kreeg ik complimenten, dat het zo'n zoet mannetje was die iedereen aan het lachen kreeg. En tja, bij de terugweg deden zijn oren zeer met het brullen tot gevolg.
Wat ik bedoel; je doet het voor de buitenwacht niet snel goed en omdat je ziel en zaligheid letterlijk in je kind zitten, raakt dat je tot op je bot.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:50

Ik las wat als je ouder bent geworden in de zin van leeftijd :') , zie ik nu dat het over kinderen krijgen gaat haha :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 18:26

xChanelx schreef:
chanel1985 schreef:

En daarom heb ik standaard oordopjes bij me als ik ga vliegen. Om me niet te hoeven ergeren aan de geluiden van mijn medepassagiers en evt andermans huilkinderen. En het bijbehorende commentaar van andere passagiers (als het mijn kind was.... Je gaat toch niet vliegen met zo'n jong kind... De moeder doet ook niet eens wat om het kind stil te krijgen... Etc etc) Je doet er soms gewoon niks aan, krijsende kids in het vliegtuig zijn voor niemand leuk, dus je kunt het jezelf maar beter makkelijk maken :Y)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:14

chanel1985 schreef:
Een ouder vind dat zelf ook niet leuk en zal er alles aan doen om het kind te kalmeren maar er is geen aan en uitknop aan en dat vergeten vaak mensen.

Dat hoop je maar in het beste geval... Want ik zie toch regelmatig ouders die zich compleet gefocust hebben op hun telefoon en spruit helemaal niet in de gaten houden of het wangedrag van hun koters constant excuseren naar 'maar het zijn kinderen'. Kinderen dienen opgevoed te worden, anders worden het wanstaltige volwassenen. Kinderen die dus gedag vertonen dat niet door de beugel kan dienen hierop aangesproken te worden. Als dat laatste gebeurt zul je de meeste toeschouwers echt niet horen klagen.

Verder is de titel tweeledig op te vatten... :+ Gezien het aantal kindertopic's op Bokt de laatste tijd als paddestoelen de grond uitspringt is een apart subforum wellicht een idee. Of een forum opzoeken waar het constant over kinderen gaat. LZP begint haast een mamaforum te worden op deze manier.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:30

Zo sammie verkeerde been of verkeerde bed? Bokt is een forum met hoofdzakelijk vrouwen en guess what: daar zitten erg veel mama's tussen.
Leven zonder paarden is voor veel bokkers leven met kinderen. Daar mogen ze/we het toch zeker wel over hebben op een openbaar forum? Als je het zo vervelend vind lees je die topics toch gewoon niet?

Mijn zoontje is nog maar 4 maanden oud, maar als alleenstaande moeder is mijn leven enorm veranderd. Alles vergt wat meer planning en niet alles wil meer. Mensen om mij heen vinden het maar raar dat ik niet even spontaan mee kan lunchen of een wijntje doen.
En het oordelen; iedereen heeft ineens een mening over je en die steken ze niet onder stoelen of banken. Ik heb zelf een postpartum depressie en hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen dat ik van hem moet genieten.
Mensen zouden eens wat beter moeten nadenken over wat ze zomaar tegen een ander zeggen. Niet alleen bij zwangeren of moeders

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 09:30

Je kan je gal spuwen over kinderen en hoe slecht ouders het niet doen in het frustratietopic over kinderen.
Denk dat je daar meer op je plaats bent.
Dit topic heb ik gemaakt om juist eens ons hart te luchten als ouder., juist over zo'n reactie's die jij hebt gegeven. Geeft wel mooi weer wat ik bedoel.

Om nog wel te antwoorden op je irritatie: We spraken hier niet in dat voorbeeld over kinderen van 6 jaar of zo, maar over baby/peuterleeftijd. Daar helpt het niet bij door er "streng" op toe te spreken dat ze moeten stoppen met huilen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:35

Liselot schreef:
Zo sammie verkeerde been of verkeerde bed? Bokt is een forum met hoofdzakelijk vrouwen en guess what: daar zitten erg veel mama's tussen.
Leven zonder paarden is voor veel bokkers leven met kinderen. Daar mogen ze/we het toch zeker wel over hebben op een openbaar forum? Als je het zo vervelend vind lees je die topics toch gewoon niet?
Nope.. Maar het valt mij gewoon op dat er echt enorm veel topic's geplaatst worden op LZP over kinderen... Van specifieke details tot algemene onderwerpen.. Zegt toch niet dat ze niet op een openbaar forum geplaatst mogen worden.. Wie komt er dan uit het verkeerde bed.. :') Of is het gezien de strekking van dit topic normaal dat moeders gelijk in de verdediging gaan schieten als het over 'kinderen' gaat..? En vervelend? Dat woord heb ik niet gebruikt hoor :+ Als er zoveel behoefte is aan praten over kinderen is een apart subforum imo geen verkeerd idee.. Of gewoon een compleet ander forum over kinderen. Denk dat je daar meer aan je trekken kan komen dan op een paardenforum. Daar is de gemeenschappelijke binder namelijk paarden en niet kinderen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:52

Ik begrijp wel wat je bedoelt TS. Ik sta nu zo anders in het leven. Dat is haast met geen pen te beschrijven. Ik had gedacht dat dat nooit zou gebeuren, maar het is wel gebeurd. Eerder deed ik een beetje smalend over ouders en hun opvattingen en nu ik er zelf een ben, ben ik over dingen heel anders na gaan denken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:58

Sammie, de gemeenschappelijke deler blijft het onderwerp paarden. We zijn immer niet voor niets op dit forum terechtgekomen... Bovendien klets ik hier inmiddels al 12 jaar en wil ik dus niet overstappen naar een ander forum. Overslaan van, voor mij, niet interessante topictitels doe ik zeer regelmatig. Tip voor jou en anders een TEM naar een Modje of een mailtje naar het beheer?

Smalend ben ik nooit geweest naar ouders toe, ik ben zelf afgestuurd in pedagogische richtingen, dat maakt de bril waarmee je kijkt al heel anders. Wel merk ik (en daar heeft sammie dan weer gelijk in), dat ik geneigd ben snel in de verdediging te schieten, al word dat ook minder

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:05

Die tip hoef je niet te geven, want ik weet zelf ook wel hoe ik op bokt moet manoeuvreren :+ En ik zou niet weten waarom ik moet TeM'men en een mail naar beheer gaat al helemaal niet gebeuren. Ik zit nog steeds op reactie van dik een jaar terug te wachten :') . De titel is tweeledig op te vatten, daarom klikte ik dit in eerste instantie aan. En vandaar mijn reactie.

Beetje sneu dat er alleen maar geëmmerd wordt over ik wil niet naar een ander forum of waarom mag het niet hier om vervolgens over een subforumidee overheen te blijven lezen. Je zou denken dat ouders daar met de gemeenschappelijke paardendeler daar heel blij van zouden worden. Kan er nl. nog veel meer besproken worden in allerlei topic's. Kun je als moeder/vader zijnde alleen maar blij van worden, lijkt mij.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 10:07

Maar als je dit niet wilt lezen, dan open je dit topic toch niet?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:08

Wordt lastig he, met een tweeledig topictitel..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 10:08

Sammie schreef:
Wordt lastig he, met een tweeledig topictitel..

Ik ben er ook ingetrapt inderdaad :=